Posledná, v poradí už ôsma, generácia Mazdy 323 nenadviazala na športový dizajn predchádzajúcich variantov a úplne sa stratila medzi svojou konkurenciou. Na druhej strane to neznamená, že by jazdila zle alebo bola nespoľahlivá. Proste typický Mazda zákazník si len ťažko zvykal, že po krásnom rodinnom „športiaku“ s bezrámovým oknami, označovanom ako typ F, prišla síce rovnako nazvaná, ale zďaleka nie tak pohľadná kombinácia kombíku a hatchbacku bez výraznejšej tváre či štýlu.
Kým starší modelový rad Mazdy 323 (BA) pozostával zo štyroch karosárskych variant, tak spomínaná (BJ vyrábaná do roku 2003) obsahovala už len dve – päťdverový hatchback F či konzervatívne ladený sedan. V prvých rokoch výroby bolo vozidlo vybavené motormi z predchádzajúcej generácie 1,5 i 16V (66 kW) a 1,8 i 16V (85 kW), ku ktorým pribudla novinka, dvojlitrový torbodiesel 2,0 DiTD o výkone 66 kW s priamym vstrekovaním paliva a rotačným čerpadlom. Pre zahraničné trhy stále existovala aj varianta s motorom 1,4 i 16V (53 kW). V roku 2001 zvýšila atraktivitu modelu modernizácia, v rámci ktorej prišli nové motory 1,6 i 16V (72 kW), 2,0 i 16V (96 kW) a výkon turbodiesela bol zvýšený na 74 kW. Skoršie označenie výbavy LX, GLX a GT boli premenované na Comfort, Elegance a Sport.
Japonské automobily sú všeobecne vnímané ako spoľahlivejšie ako ich niektorí európsky konkurenti, mazda 323 BJ nie je výnimkou. Jej motory už nemajú hydraulické zdvihátka ventilov, ktoré sa pri nedodržiavaní intervalov pre výmeny oleja zanášali karbónom. Vôľa ventilov sa tu vymedzuje podložkami a je potreba ju po 90 tisícoch kilometroch skontrolovať (a vymedzovať), čo však vyjde lacnejšie, než meniť hydraulické zdvihátka. Cvakanie svedčí o tom, že predpísaná údržba nebola vykonávaná.
Treba sa zamerať aj na brzdy, ktoré nesmú vibrovať. Ak sa tak deje, čaká vás výmena alebo ak sa dá stočenie zvlnených predných brzdových kotúčov, výmena však nie je lacná. Dosť drahé (približne 70€ za kus) sú taktiež tiahla priečnych stabilizátorov na podvozku, ktorých opotrebenie sa hlási klopaním pri prejazde nerovností a väčšinou musíte vymeniť všetky štyri. U vozidiel jazdiacich po Bratislave alebo cestami podobnom meste to býva nutné už po 50-70 tisícoch najazdených km. Taktiež skontrolujte výfukové potrubie, ktoré u Mazdy podlieha korózii možno rýchlejšie, než by zodpovedalo dobrej kvalite celého vozidla. Úplne výnimočne sa objavujú chybné poloosy. Viac je mazda 323 citlivejšia aj na dlhodobú prevádzku v nízkych otáčkach alebo častým studeným štartom. Potom sa piestne krúžky môžu zalepiť karbónom, následkom je vysoké opotrebenie, pokles výkonu a hlavne vysoká spotreba oleja.
Žiadny dôvod k výletom mimo vozovku nedáva podvozok, ktorý v sebe nesie športové DNA predchádzajúcich modelov. Priečny stabilizátor vpredu aj vzadu a solídne pracujúce nezávislé závesy kolies sľubujú isté správanie v zákrutách. Vozidlo má neutrálnu charakteristiku pri prechode do šmyku, pričom túto hranicu ľahko odhadujete vďaka riadení s dobrou spätnou väzbou. O dokonalom komforte odpruženia síce nemožno hovoriť, ale dobrý kontakt s vozovkou za to stojí. Hoci posledná generácia Mazdy 323 už nevyzerá zďaleka tak športovo ako obdivovaná predošlá verzia, nezatracujte ju, jej prevádzkové vlastnosti sa týmto smerom určite nepobrali.
História modelu
1998 – predstavený rad BJ ako sedan a päťdverový hatchback „F“. Motory 1,5 i 16V (66 kW), 1,8 i 16V (85 kW) a 2,0 DiTD (66 kW).
2001 – modernizácia modelu. Pôvodné motory nahradené novými 1,6 i 16V (72 kW), 2,0 i 16V (96 kW). Výkon turbodieselu zvýšený na 74 kW.
2003 – predstavenie nástupcu: Mazdy3.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | päťdverový hatchback | štvordverový sedan |
---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4200-4265 x 1705 x 1420 | 4315-4435 x 1705 x 1410 |
Rázvor (mm): |
2610
|
#colspan# |
Batožinový priestor (l): | 356 | – |
Pohon |
predné kolesá
|
#colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): | 55 | #colspan# |
Prednosti a nedostatky
vnútorná priestornosť |
nezáživný dizajn |
úsporné a živé zážihové motory |
šedý interiér (najmä základné varianty) |
dobré jazdné vlastnosti |
mierne poddimenzované brzdy |
riadenie s dobrou spätnou väzbou |
hlučnejší turbodiesel s výrazným turboefektom |
odolnosť a spoľahlivosť |
|
nízka obľuba medzi zlodejmi |
Najčastejšie poruchy
zvlnené brzdové kotúče |
vôle v tiahlach stabilizátorov |
predčasne opotrebovaná spojka |
korózia výfukového potrubia |
prerazený zapaľovací kábel (pri neodbornom umývaní motora) |
nekvalitné opravy po havárii (drahé náhradné diely) |
strata tlaku na niektorom z valcov pri vyššom počte najazdených km (diesel 2,0 DiTD) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,6 i 16V (72 kW), zážihový radový štvorvalec, šestnásťventilový rozvod DOHC, viacbodové elektronické vstrekovanie paliva. Dostatočný výkon, pružnosť a dobrá spotreba. |
2,0 DiTD (66 alebo 74 kW), preplňovaný vznetový radový štvorvalec, šestnásťventilový rozvod DOHC, priame vstrekovanie paliva rotačným čerpadlom. Hlučný, silné vibrácie a citeľný turboefekt, spotrebou nevyniká a navyše občas býva nečakane skoro (po 200 tis. km) opotrebovaný. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 | 1324 ccm | B3 (16V) | 53 kW |
1.4 16V | 1324 ccm | B3 ME | 54 kW |
1.5 16V | 1498 ccm | ZL06,ZL05 | 65 kW |
1.6 | 1598 ccm | ZM | 70 kW |
1.6 | 1598 ccm | ZM | 72 kW |
1.9 16V | 1840 ccm | FP | 84 kW |
2.0 | 1991 ccm | FS7E,FS7G | 96 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 D | 1998 ccm | RF1G | 52 kW |
2.0 TD | 1998 ccm | RF3F | 66 kW |
2.0 TD | 1998 ccm | RF4F | 74 kW |
7 komentárov
janko
škoda fabia jazdne vlastnosti 9 b
mazda 323 bj jazdne vlastnosti 8 b
to je blud =)
M.
To nie je žiaden blud.
1. Mazda 323 je o triedu vyššie, tak neporovnávať jablko s hruškou.
2. Doposiaľ každá Fábia mala v čase výroby v rámci svojej triedy nadpriemerné jazdné vlastnosti a to je fakt.
kukolar
ale je to blud , viacprvkova naprava stabilizatory ,proti vlečenej tuhej náprave 😀 😀 😀
ty si v mazde 323 v živote nesedel ,nejazdil
Lukáš
Skús sa niekedy povoziť na mazde a potom na fabii a uvidíš rozdiel.
Pali
Otazka co moze byt na chybe ked mi pri slapnuti na plyn zacne brblat a potom sa rozbehne mazda 323 2.0td 74kw
lubo
Bludy, mam niekolko rokov 2 ks a obe maju 300 tis km a na bazosi su aj cez 300 tis km a slapu na brnk start 2,0 TD 74kw, spotreba do 5 l nafty
jaroslav
mazda typ/D.2BJ 323F 2.0 DITD
Zhasne počas jazdy hocikde aj na skrižovatke,rozsvietia sa všetky kontrolky a nejde naštarovať,čo to môže byť za poruchu.Ďakujem