Mazda 5 vyrábaná od roku 2010 je popisovaná ako druhá generácia. V skutočnosti sa ale jedná o výraznejšie modernizovaný predchádzajúci model, ktorý zdieľa rovnaký mechanický základ a usporiadanie interiéru so sesterským Ford Grand C-Max. Na rozdiel od neho je Mazda 5 takmer vždy sedemmiestna (Grand C-Max si ako sedemmiestny zvolila len necelá pätina zákazníkov).
História
Modernizovaná (druhá generácia) Mazdy 5 bola verejnosti predstavená na jarnom ženevskom autosalóne 2010. Predná časť vozidla je úplne nová a s širokou prednou maskou spolu s vypuklejšími prednými blatníkmi pripomína vtedajšiu Mazdu 3. Zlepšila sa aj aerodynamika na výslednú hodnotu Cx = 0,30, čomu okrem optimalizovanej prednej časti pomohla aj montáž spojlera na predný nárazník a nový kryt motora.
Zmenami prešla aj zadná časť, kde zvislé svetlomety z predchádzajúcej generácie nahradili vodorovne usporiadané, značne zasahujúce do bokov karosérie. Z boku sa najvýraznejšou zmenou prezentuje nová vlna, ktorá sa tiahne cez oba páry dverí. Celkovo si po dizajnovej stránke vedie modernizovaná päťka len priemerne, pričom najviac rozpakov vyvoláva nesúrodá zadná časť.
Pod kapotou boli na výber len dve benzínové motorizácie 1,8 MZR (85 kW) a 2,0 MZR DISI i-stop (110 kW), obe kombinované so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
V roku 2011 doplnil benzínové motory jeden diesel z produkcie PSA/Ford 1,6 MZ-CD (HDi) 8V s výkonom 85 kW.
Začiatkom roka 2013 prešla Mazda 5 veľmi miernymi zmenami. Zvonku pribudla možnosť elektricky sklopných zrkadiel s diódovými smerovkami. Vnútri sa objavila možnosť trojbliku smerových svetiel. Namiesto dojazdovej rezervy sa začala dodávať sada na opravu pneumatík. Štandardom sa po novom stala prípojka na USB, osvetlenie schránky pred spolujazdcom a ozdobná chrómovaná koncovka výfuku. Za príplatok aj automatické stmavovanie vnútorného spätného zrkadla spolu s parkovacou kamerou.
V polovici roka 2015 pre malý záujem výroba Mazdy 5 skončila.
Bezpečnosť
Nárazové testy Euro NCAP Mazda 5 neabsolvovala. Môžeme však vychádzať s testu Ford Grand C-MAX, ktorý sa uskutočnil v roku 2010. Celkovo získal plný počet päť hviezdičiek. V jednotlivých disciplínach: ochrana posádky 96%, ochrana detí cestujúcich v autosedačke 81%, ohľaduplnosť voči chodcom 50% a bezpečnostní asistenti 71%.
Interiér
Novšia päťka oproti predchodcovi o pár mm narástla na dĺžku 4585 mm, šírku 1750 mm aj výšku 1615 mm. Rázvor zostal na hodnote 2750 mm.
V interiéri je oproti predchodcovi úplne nová palubná doska. Prístrojový panel tvoria dva tubusy s bielym podsvietením, ktorý dopĺňa indikátor zaradeného rýchlostného stupňa či digitálny ukazovateľ stavu paliva v nádrži. Ten je zostavený z 12-tich štvorčekov, ktoré postupne miznú.
Nepoteší absencia ukazovateľa teploty chladiacej kvapaliny, studený motor indikuje len modrá kontrolka. Stredový panel obsahuje displej audiosústavy, výduchy ventilácie sú po novom až nad displejom a informačný monochromatický displej dostal miesto na vrchu stredového panela tesne pod čelným sklom.
Na palubnej doske, radiacej páke, na výplniach dverí a tiež na niektorých ovládačoch sa objavili chrómované doplnky.
Interiér sa vyznačuje vzdušnosťou, jednoduchým a praktickým dizajnom. Na predných sedadlách je dostatok miesta všetkými smermi aj pre urastenejších cestujúcich. V druhom rade je pre dve dospelé osoby taktiež dostatok priestoru. Prostredný cestujúci sa ale podobne ako v predchádzajúcej generácii moc pohodlne neodvezie, napriek tomu, že prostredné sedadlo dostalo o 5 cm širší sedák. V treťom rade je priestoru poskromne a dostatok miesta na dlhšie jazdy tu nájdu len osoby menšieho vzrastu resp. deti. Čisto päťmiestne usporiadanie sa dalo kúpiť len v základnej výbave.
Objem kufra v prípade 7-miestnej verzie (5-miestnom usporiadaní) dosahuje 426 litrov, čo je v porovnaní s konkurenciou a tiež z pohľadu takmer 4,6 metrovej dĺžky len priemerná hodnota. V prípade čisto päťmiestnej verzie je objem kufra o niečo väčší a dosahuje 538 litrov. Po sklopení sedačiek v druhom rade stúpne objem na 1485 resp. 1566 litrov. Naopak v plnej sedemmiestnej konfigurácii je objem kufra už len symbolických 158 litrov.
Pochvalu si Mazda 5 zaslúži za užívateľsky veľmi jednoduchý systém manipulácie so sedadlami – Karakuri. Jednoduchým pohybom jednej ruky možno spraviť z päťmiestneho auta sedemmiestne, pričom zadné sedadlá sa sklápajú do podlahy, takže nie sú prekážkou batožine.
Druhý rad umožňuje premenu z troj na dvojmiestnu konfiguráciu, kedy sa prostredné sedadlo zasunie do schránok pod krajnými sedadlami s možnosťou vytiahnutia sieťky a odloženia rôznych zbytočností. Sedadlá v druhom rade sa dajú samostatne pozdĺžne posúvať až o 27 cm, výhodou aj regulácia sklonu operadiel.
Priestorovo veľmi dobre riešené sú aj zadné bočné posuvné dvere, čo je výhodou najmä v preplnených a úzkych nákupných parkoviskách. Posuvné dvere umožňujú prístup do interiéru veľkým otvorom s dĺžkou 686 mm a výškou 1083 mm, ktorý je naviac len 439 mm nad vozovkou. Podľa druhu výbavy ich možno otvárať elektricky diaľkovým ovládačom, stlačením tlačidla na prístrojovej doske alebo manuálne. Mazda 5 disponuje aj slušným počtom odkladacích poličiek a schránok, ktorých je až 45.
Jazdné vlastnosti a podvozok
Vzhľadom na zameranie vozidla sú jazdné vlastnosti na veľmi slušnej úrovni. Rodinné MPV si dobre drží jazdnú stopu pri rýchlom prejazde zákrutou a zahanbiť sa nenechá ani na kľukatejších cestách.
Napriek mäkšiemu nastaveniu podvozku sú náklony karosérie na prijateľnej úrovni, malú pripomienku si zaslúži len vyššia citlivosť na bočný vietor pri vyššej rýchlosti, podobne ako mierne pohupovanie na zvlnenom povrchu, kde inak skvelý podvozok môže pôsobiť trocha nervóznejšie.
Pochváliť treba aj tlmiace schopnosti podvozku, kedy sa výraznejšie rázy/hlučnosť prenášajú do interiéru až pri prejazde väčších (priečnych) nerovností a výtlkov.
Mazda 5 je postavená na podvozkovej platforme C1, ktorá odvádza veľmi dobrú prácu vo vozidlách Ford Focus, C-Max, Volvo S40 alebo Mazda 3. Vpredu sa tak nachádza zavesenie typu McPherson a štvorprvková náprava vzadu – tri priečne a jedno pozdĺžne rameno.
Oproti predchádzajúcej generácii disponuje karoséria väčšou tuhosťou (tuhšie B a D stĺpiky, pevnejšie uchytenie tlmičov), modifikované bolo aj uloženie hriadeľa hrebeňového riadenia, uchytenie stabilizátorov a drobnými zmenami si prešlo aj nastavenie pruženia a tlmenia na oboch nápravách.
Dobrému podvozku sekunduje aj primerane komunikatívne a presné riadenie s elektrohydraulickým posilňovačom, ktoré sa vyznačuje rýchlou reakciou na pohyb volantu, dobre nastavenou tuhosťou a tiež pomerne strmým prevodom.
Benzínové motory
Základ ponuky predstavuje celohliníkový 1,8 MZR, maximálny výkon dosahuje 85 kW a krútiaci moment 165 Nm. Oproti predchádzajúcej generácii bol motor mierne prepracovaný, dostal nový elektronický akceleračný pedál, väčší chladič, upravené sanie a tiež štandardne šesťstupňovú manuálnu prevodovku.
Svojou dynamikou postačuje motor potrebám bežného vodiča, limity sú citeľné hlavne pri väčšom obsadení či potrebe akčnejšie zrýchľovať vo vyšších rýchlostiach. Vtedy je potrebné motor viac vytáčať, čo sa samozrejme odráža na vyššej spotrebe. Tá sa pri bežnom jazdení v priemere pohybuje okolo 8 litrov, pri väčšom zaťažení, častejšej mestskej a diaľničnej jazde však stúpa na 9 a viac litrov.
Silnejšiu benzínovú alternatívu predstavuje priamovstrekový štvorvalec 2,0 MZR DISI s výkonom 110 kW a krútiacim momentom 191 Nm. Motor je spriahnutý s originál štart stop systémom i-stop, ktorý je možné deaktivovať tlačidlom.
Oproti 1,8-čke je síce dynamika jazdy o niečo lepšia, pre svižnejšiu akceleráciu (predbiehanie), obzvlášť vo viac obsadenom/naloženom stave je potrebné udržiavať motor vo vyšších otáčkach. Spotreba paliva sa pri bežnom jazdení pohybuje okolo 8 litrov, pri väčšom zaťažení, častejšej mestskej a diaľničnej jazde však stúpa na 9-9,5 litra.
Oba benzínové motory sa vyznačujú kultivovaným chodom a dobrým utlmením – nízkou hlučnosťou.
Dieselové motory
Jediným dieselovým motorom je v roku 2011 uvedený 1,6 MZ-CD 8V s výkonom 85 kW a krútiacim momentom 270 Nm. Vyznačuje sa kultivovaným chodom a solídnou spotrebou, ktorá sa pohybuje v priemere okolo 6 litrov.
Ochotou zrýchľovať sa motor prezentuje už v nižších otáčkach. Pre svižnejšiu akceleráciu je však dobré ho udržiavať nad 1800 ot/min, pričom nad 4000 ot/min začne ťah výraznejšie slabnúť a vyššie nemá význam pokračovať.
Celkovou dynamikou jazdy vyhovie motor skôr pokojnejšie jazdiacim motoristom, slabší ťah cítiť najmä pri väčšom obsadení či akcelerácii vo vyšších rýchlostiach.
Prevodovky
Radenie manuálnej šesťstupňovej prevodovky sa vyznačuje presným chodom, krátkymi dráhami a dobrým tvarom hlavice páky radenia.
Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy
Podobne ako predchádzajúca generácia aj popisovaná Mazdy 5 je vybavená tzv. elektronickou servisnou knižkou. Motorista tak nenosí so sebou klasickú servisnú knižku, keďže údaje a úkony sú zaznamenávané do počítačového systému Mazdy a uchovávané pre konkrétny model, bez ohľadu na aktuálneho majiteľa.
V prípade kúpy ojazdenej Mazdy 5 bude teda ľahké overiť v najbližšom autorizovanom servise, či konkrétny exemplár pravidelne absolvoval všetky predpísané servisné úkony, prípadne, či bol havarovaný-opravovaný v značkovom servise alebo koľko má skutočne najazdených kilometrov.
Mazda 5 sa pri pravidelnom a kvalitnom servise vyznačuje dobrou spoľahlivosťou a poruchy sa zvyčajne vyskytujú až pri väčšom nájazde.
Pri kúpe jazdenky sa oplatí skontrolovať fungovanie elektrických okien alebo klimatizácie, z ktorej vedela uniknúť náplň cez poškodené tesnenie alebo porézny chladič. V prípade vozidla vybaveného xenónovým osvetlením, treba skontrolovať nastavovanie sklonu, ktoré občas nefunguje a tiež účinnosť samotných xenónov, ktorá časom klesá.
Medzi častejšie vyskytujúce nedostatky jazdenej Mazdy 5 možno zaradiť nadmerné vôle na podvozku. Týka sa to hlavne zadnej nápravy, obzvlášť ak bolo vozidlo častejšie používané ako 7-miestne alebo využívané na prepravu rôznej batožiny. Predčasne sa potom vedia porúčať ložiská, prejavujúce sa zvýšeným hlukom alebo ešte častejšie tlmiče, ktoré okrem nestability a väčšieho pohupovania zadnej časti, môžu zaviniť aj nerovnomerné opotrebovanie zadných pneumatík. Taktiež sa môžu vyskytnúť vôle v samotnom uložení (silentblokoch) zadnej nápravy, čo sa prejavuje výraznejším plávaním zadnej časti pri prejazde nerovnosti či prudšej zmene jazdného smeru.
Na prednej náprave sa zvyčajne ako prvé objavujú vôle v tiahlach stabilizátora a spojovacích tyčiach riadenia, neskôr sa objavuje aj nadmerná vôla v silentblokoch a spodnom čape ramena. Výhodou je možnosť v druhovýrobe kúpiť jednotlivé časti zavesenia na prednú a aj zadnú nápravu.
Slabšou odolnosťou sa vyznačujú brzdové komponenty. Dôvodom predčasného opotrebenia je najmä kombinácia značnej hmotnosti vozidla a dynamickejšieho jazdného štýlu vodiča. Okrem rýchlejšie opotrebovaných brzdových segmentoch sa objavujú aj skrivené brzdové kotúče. Pokiaľ to ich hrúbka dovoľuje, je možné kotúče osústružiť, v opačnom prípade je nutná len ich výmena. Občas sa vyskytujú aj zatuhávajúce brzdiče, čo spôsobuje rýchlejšie opotrebenie. Z času na čas je teda vhodné mechanizmus brzdiča vyčistiť a premazať.
Pri viac ojazdených kusoch sa objavuje aj korózia, ktorá najčastejšie napadá výfukové potrubie a časti podvozku. Samotná karoséria (lemy, prahy, spodné časti dverí) sú na rozdiel iných modelov značky voči korózii chránené podstatne lepšie.
V prípade benzínových motorov 1,8 16V sa len zriedka a väčšinou až pri väčšom nájazde vyskytuje zvýšená spotreba motorového oleja. Podobne ako v predchádzajúcej generácii, neodporúča sa prestavba na LPG, keďže motor má hlavu valcov s mechanickým nastavovaním ventilovej vôle, ktorú je potrebné pravidelne kontrolovať každých cca 60 000 km (v prípade LPG každých 20 000 km).
Mnoho majiteľov tak z dôvodu šetrenia financií nerobilo pravidelnú kontrolu a nastavenie ventilovej vôle, čo viedlo k poškodeniu samotných ventilov a hlavy valcov. Taktiež samotná konštrukcia motora nie je stavaná na dlhodobú prevádzku na LPG, čo sa prejavuje rýchlejším opotrebovaním nadmerne namáhaných častí motora (piesty, krúžky, ventily, hlavy valcov, tesnenia a pod).
Pri 2,0 DISI sa môže vyskytovať zvýšená tvorba karbónových usadením, a to najmä pri dlhších intervaloch výmeny oleja resp. zanedbanom servise a používaní menej kvalitného paliva. Pravidelná a kvalitná výmena oleja je dôležitá aj pre zložitý rozvodový mechanizmus, ktorého prípadné opravy sú dosť drahé. Mazda vybavená týmto motorom obsahuje systém Stop-štart, čo znamená aj dva akumulátory.
Väčší počet kilometrov môže pri dieseloch 1,6 MZ-CD znamenať nadmerne opotrebované vstrekovače, čo sa prejavuje nerovnomerným a hlučnejším chodom motora na voľnobehu, horším štartom či slabším výkonom. Rovnako pri väčšom nájazde sa môže vyskytnúť opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník, čo sa prejavuje nadmernými vibráciami na voľnobehu, trhavým rozjazdom či vyššou hlučnosťou pri akcelerácii z nižších otáčok. Pri väčšom nájazde sa môže objaviť aj nadmerne opotrebené turbodúchadlo, čo sa zvyčajne prejavuje prienikom oleja do sacieho traktu, slabším (kolísavým) výkonom, či vyššou hlučnosťou.
Z motoru 1,6 MZ-CD sa z dôvodu nevhodného tvarovania olejovej vane nepodarí vypustiť všetky usadeniny, preto je vhodné buď častejšie meniť olejovú náplň (maximálne 15 000 km) spolu s prepláchnutím čerstvým olejom alebo z času na čas (aspoň raz za 100 000 km) demontovať a poriadne vyčistiť olejovú vaňu. V opačnom prípade usadeniny, ktoré zostali na dne opakovane znehodnocujú novú olejovú náplň, čo má nepriaznivý vplyv a spôsobuje vyššie opotrebovanie motora a jeho súčastí.
Dieselové motory sú vybavené filtrom pevných častíc (FAP), ktorého životnosť sa pohybuje v závislosti od spôsobu používania vozidla okolo 200 000 km. Niekedy môže byť jeho životnosť väčšia, ale niekedy aj menšia, najmä ak sa jazdia kratšie trasy, kedy sa filter nestihne regenerovať. Prichádzajúce problémy s DPF filtrom sa obyčajne hlásia častejšími regeneráciami, nárastom spotreby, či svietiacou kontrolkou a v horšom prípade prechodom do núdzového režimu.
Servis
Všetky benzínové motory majú tzv. bezúdržbovú rozvodovú reťaz. Dieselový motor 1,6 MZ-CD má rozvodový remeň, ktorého interval výmeny je 200 000 km alebo 120 mesiacov.
Olej sa mení po 20 000 km alebo po roku. Interval sa však odporúča skrátiť na 15 000 km, v prípade 1,6 MZ-CD na 10 000 km. Benzínové motory vyžadujú olej SAE 5W-30, ACEA A3, dieselové tzv. bezpopolový vhodný pre motory s DPF SAE 5W-30, ACEA C1.
Prednosti a nedostatky
variabilita interiéru |
nesúrodý dizajn zadnej časti |
až 7 miest na sedenie |
problematicky využiteľné prostredné sedadlo v druhom rade |
usporiadanie a ovládanie prvkov výbavy |
nevyberateľné 6. a 7. sedadlo |
posuvné bočné dvere |
skromnejší priestor na sedadlách v treťom rade |
skvelé radenie |
malý objem kufra pri 7-miestnom usporiadaní |
jazdné vlastnosti |
iba jednozónová klimatizácia |
presné a rýchle riadenie |
vyššia cena originálnych náhradných dielov |
spoľahlivé benzínové motory |
konkurencia ponúka výkonnejší diesel |
Najčastejšie poruchy
opotrebované ložiská zadných kolies - zvýšený hluk (hlavne viac zaťažované vozidlá) |
opotrebované tlmiče na zadnej náprave - nestabilita, väčšie pohupovania zadnej časti, nerovnomerné opotrebovanie zadných pneumatík (hlavne viac zaťažované vozidlá) |
vôle v uložení/silentblokoch zadnej nápravy - výraznejšie plávanie zadnej časti pri prejazde nerovnosti či prudšej zmene jazdného smeru (hlavne viac zaťažované vozidlá) |
vôle v tiahlach stabilizátora, spojovacích tyčiach riadenia, silentblokoch a spodnom čape ramena prednej nápravy |
zriedka nefunkčné elektrické okná |
nefunkčná klimatizácia - uniknutá náplň cez poškodené tesnenie či chladič |
občas nefunkčné nastavovanie sklonu xenónových svetlometov a ich slabnúci účinok |
rýchlejšie opotrebované brzdy (hlavne pri svižnejšom jazdení) |
korózia výfukového potrubia a povrchových častí podvozku |
zriedka zvýšená spotreba motorového oleja (1,8 16V väčší km nábeh) |
zvýšená tvorba karbónových usadením v motore (2,0 DISI, dlhší interval výmeny oleja, zanedbaný servis a používanie menej kvalitného paliva) |
opotrebované alebo zanesené vstrekovače - menšia ochota motora na pridanie plynu, vyššia hlučnosť, nepravidelný chod na voľnobehu, či zhoršený studený štart (diesel, väčší km. nábeh alebo nekvalitná nafta) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd či hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (diesel, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebené turbodúchadlo - slabší kolísavý ťah motora, prienik oleja do sacieho traktu, vyššia hlučnosť (diesel, väčší počet najazdených km, zanedbaná údržba, karbónové usadeniny) |
zanesený filter pevných častíc DPF - svietiaca kontrolka, častejšie regenerácie, vyššia spotreba alebo prechod do núdzového režimu (diesel, častejšie pri mestských alebo kratších jazdách) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,8 16V a 2,0 DISI. Skvelý podvozok Mazdy 5 by síce zniesol aj podstatne výkonnejšie motory, na bežné jazdenie však oba benzínové štvorvalce postačujú. Vyznačujú sa kultivovaným chodom a spoľahlivou prevádzkou. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 | 1999 ccm | LF5H | 110 kW |