Ako už bolo v úvode spomenuté, veľkou nevýhodou Mazdy MPV bol fakt, že medzi rokmi 1999-2002 bola ponúkaná len s jedným motorom, dvojlitrom o výkone 88/90 kW s krútiacim momentom 175 Nm. Agregát sám o sebe nebol zlý, ale mal s veľkým a ťažkým autom čo robiť a neriedka hlavne v plne obsadenom vozidle tak trochu nestíhal. Výrobca síce udával kombinovanú spotrebu 8,3 litra, reálne však málokedy klesá pod 9 litrov a pri väčšom namáhaní-zaťažení nie je problém ani 10 a viac litrov.
Po modernizácii nahradil dýchavičný dvojliter podstatne silnejší dlho-zdvihový štvorvalec o objeme 2,3 litra s výkonom 104 kW a krútiacim momentom 195 Nm. Motor reaguje podstatne svižnejšie na pridanie plynu a má pripravený dostatok dynamiky na bežné jazdenie v širokom spektre otáčok. Menšou nevýhodou je ale vyššia spotreba, ktorá pri bežnom jazdení osciluje medzi 10-11 litrami, svižnejšia jazda už znamená odber o ďalšie 2-3 litre naviac.
K charakteru vozidla sa jednoznačne najlepšie hodí diesel 2,0 MZR-CD s výkonom 100 kW a krútiacim momentom 310 Nm, ktorý sa dostal pod kapotu až po modernizácii. Motor konštrukčne vychádzal zo staršieho agregátu DiTD, používaného v poslednej generácii 626. Na rozdiel od staršieho agregátu nemal vstrekovanie pomocou radiálneho čerpadla Denso, ale vstrekovanie common-rail od rovnakého výrobcu s maximálny vstrekovacím tlakom 1800 barov (180 MPa). Motor má liatinový blok, hliníková hlava valcov obsahuje rozvod SOHC, teda jeden vačkový hriadeľ a 16 ventilov ovládané vahadlami s mechanickým vymedzovaním vôle. Rozvodový mechanizmus je na rozdiel od benzínových motorov poháňaný ozubeným remeňom. Motor poskytuje veľkému MPV dostatok dynamiky pre bežné jazdenie aj v plne obsadenom stave, pričom spotreba sa pohybuje v priemere medzi 7-8 litrami nafty.
Prevodovka je zväčša päťstupňová manuálna, radenie sa vyznačuje len priemerne presným chodom s dlhšími dráhami radenia, po modernizácii sa situácia výrazne vylepšila. Prevodový systém sa vyznačuje solídnou spoľahlivosťou, slabšou stránkou je len spojka, ktorá má vo veľkom MPV kratšiu životnosť.
Prednosti a nedostatky
priestrannosť a variabilita interiéru |
len jediná motorizácia do roku 2002 |
kvalitné dielenské spracovanie |
do modernizácie menej presné radenie |
slušná štandardná výbava |
trocha poddimenzované brzdy a podvozok |
komfortné pruženie |
menej odkladacích plôch |
po modernizácii obstojné jazdné vlastnosti |
zložitejšia demontáž a montáž sedadiel |
solídna spoľahlivosť |
do modernizácie slabší základný motor 2,0i (90 kW) |
dostatočne výkonný a úsporný motor 2,0 MZR-CD |
Najčastejšie poruchy
rýchlejšie opotrebované tlmiče |
vôle v čapoch a prasknuté silentbloky predných ramien |
zvlnené brzdové kotúče (viac pred modernizáciou) |
občas poruchy snímačov ABS |
rýchlejšie opotrebovaná spojka - trhavý záber, zvýšená hlučnosť |
občas zvýšená spotreba motorového oleja (benzín) |
chybný regulátor alternátora - vozidlo zle dobíja batériu |
drobné netesnosti v posuvných dverách - zvýšená hlučnosť |
nefunkčný CD prehrávač |
zanesená škrtiaca klapka - nerovnomerný chod motora na voľnobehu, pri väčšom km nábehu sa môže pridrieť - zaseknutý pedál akcelerátora (benzín) |
zanesené sitko filtra palivového čerpadla - problémy pri akcelerácii, nerovnomerný chod motora (benzín) |
opotrebované/zanesené vstrekovače - menšia ochota na pridanie plynu, vyššia hlučnosť, nepravidelným chod na voľnobehu, zhoršený štart (nekvalitná nafta) |
nefunkčný regulačný SCV ventil na vysokotlakovom čerpadle - vozidlo nenaštartujete (diesel) |
chybný snímač na vysokotlakovom potrubí - raily (diesel) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 MZR-CD (100 kW), preplňovaný vznetový radový štvorvalec, šestnásťventilový rozvod DOHC, priame vstrekovanie paliva systémom common-rail. Motor sa vyznačuje solídnou dynamikou, primeranou spotrebou, menšou nevýhodou je len päťstupňová prevodovka. Najmä pri diaľničných presunoch by sa pýtala šestka. Motor má aj obstojnú spoľahlivosť, ktorá však klesá s pribúdajúcimi kilometrami. Preto je dôležité poznať reálne kilometre, inak hrozí nepríjemné prekvapenie z investícií do vstrekovačov, čerpadla, rôznych ventilov, dvojhmotového zotrvačníka či turba. |
2,0i (88 kW), zážihový radový štvorvalec, šestnásťventilový rozvod DOHC, elektronické viacbodové vstrekovanie. Motor je síce spoľahlivý a aj celkom pružný, ale v ľahších modeloch Mazdy. S ťažkým MPV má niekedy práce nad hlavu, čo sa odzrkadľuje na podpriemernej dynamike a zvýšenej spotrebe. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 | 1991 ccm | FS | 88 kW |
2.0 | 1991 ccm | FS-DS | 90 kW |
2.3 | 2261 ccm | L3 | 104 kW |
2.5 V6 | 2495 ccm | GY-DE | 125 kW |
3.0 i V6 | 2967 ccm | AJ | 147 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 DI | 1998 ccm | RF5C | 100 kW |
3 komentáre
Roman
Mám Mazdu MPV r.2003 dvojliter 100 kw diesel a zatiaľ som nadmieru spokojný. Pri týchto autách je dôležité meniť olej každých 15tis. km inak sa Vám to môže škaredo vypomstiť. Čo sa týka ND tam sú ceny určite vyššie ako u konkurencie VW, SEAT ale z hľadiska dlhodobej spoľahlivosti je na tom lepšie Mazda. Ono stane sa malá porucha, ale celkový dojem z kvality je u Mazdy omnoho väčší než u koncernu VW. O sile a ťahu motora už ani nehovorím. Nevýhodou je len 5-stupňová prevodovka. Pri jazde okolo 90 km to papá 5 litrov, pri 130 km/h zoberie aj 7 – 8
Pavol
Mám tiež 100 kw nafta a nedám na to auto dopustiť. Rok výroby 2003.keď som ju kupoval v 2015 mala najazdené 185 000 km,teraz má 305 000 a stále ide rovnako.Samozrejme menil som bežné veci,ako sú brzdy,ramená,čapy,scv ventil,čistil som nádrž,ale pravidelne výmena oleja po max 15 000 km,a len kvalitná nafta. Motor je fantastický a na tak veľké auto pružný. Štartuje na brnk aj pri minus 20,asi minutu po naštartovaní sa zapína nezávislé kúrenie,ktoré takto funguje keď je teplota pod 10 stupňov a motor je na cca 4 kilometroch zohriaty,spotreba je max 8 litrov,pri 6 ľuďoch s batožinou,dá sa jazdiť naozaj v zime za 6.5 a v lete do 6 litrov. Vypátral som pôvodného majiteľa a auto má pôvodnú spojku aj turbo. Nádrž má 70 litrov ,dojazd v pohode 1000 km.Takže za mňa,palec hore a ďalšie auto znova mazda mpv.
Roman6
Mazda mvp mám 7roku.
Prošel jsem rozvodama,dvouhmotou. Nicméně považuju tuhle Mazdu za nejlepší auto co jsem si kdy mohl pořídit. Auta mám tři i premiove značky ale vždy sednu raději do Mpvčka. Úsporný,pěkný,spolehlivý, a absolutně prostorný..
Budu velmi smutný až mi Mazda doslouzi. A mě děti ji přímo miluji.