Na trhu je množstvo roadsterov, kabrioletov a im podobných voľnočasových zábaviek. Mazda RX-8 je však niečim iná a svojim spôsobom výnimočná. Z celej tej hromady voľnočasových vozidiel prečnieva vďaka svojej nezvyčajnej karosérii, ale aj technike, konkrétne tej čo ukrýva pod kapotou. Mazda RX-8 je totiž jediným sériovým vozidlom v súčasnosti, ktoré využíva na pohon Wankelov motor. Logicky teda vyvstane otázka, ako je na tom vozidlo a hlavne motor so spoľahlivosťou?
Samotnému uvedeniu vozidla do predaja predchádzalo ešte niekoľko konceptov, napr. RX-01 (Tokio – 1995) alebo RX-EVOLV, ktorý dostal od manažmentu automobilky zelenú, a tak v roku 2001 vznikol pred-produkčný prototyp predstavený na Tokyo Motor Show 2001. Táto štúdia už bola takmer zhodná so sériovým prevedením, ktoré sa dostalo do výroby vo februári v roku 2003 v hirošimskej fabrike Mazdy. Vozidlo bolo produkované v dvoch výkonových verziách, označených STD-Power (141 kW) alebo HIGH-Power (170 kW).
V roku 2004 na North American International Auto Show výrobca predstavil štúdiu Mazda RX-8 Hydrogen RE, jednalo sa o koncept, ktorý mohol byť poháňaný vodíkom alebo benzínom. V roku 2006 si RX-8 Hydrogen kúpili prvý zákazníci v Japonsku.
V roku 2009 prebehol facelift a modernizácia modelu. Inžinieri v Mazde zlepšili napr. tuhosť karosérie, inak odladili predné pruženie alebo aj zadnú nápravu a celková hmotnosť klesla o 40 kg oproti pred-faceliftovanému modelu. Modernizovaná RX-8 mala aj iný stály prevodový pomer pri manuálnych prevodovkách, ktorý sa zmenil z 4,444 na 4,777. Všetky tieto zmeny mierne vylepšili akceleráciu, dynamiku a došlo aj k zlepšeniu v reakcii na zošliapnutie plynového pedálu. V roku 2010 bola Mazda RX-8 stiahnutá z európskeho trhu kvôli nesplneniu nových emisných limitov. Celosvetovo bola produkcia bez nasledovníka ukončená v roku 2012.
Mazda RX-8 nikdy neabsolvovala nárazové testy Euro NCAP.
Exteriér tohto štvordverového kupé sa vydaril a zaujme hlavne nezvyčajnou konštrukciou otvárania dverí. Zboku je vidieť len väčšie predné dvere a žiaden „B“ stĺpik, ale netreba mať obavy, skutočne sa jedná o štvordverový automobil. Po otvorení predných dverí je možné pre ľahší prístup na zadné sedadlá použiť aj menšie zadné dvere, ktoré sa otvárajú proti smeru jazdy. Dominantný predok opticky zväčšujú vystúpené blatníky a medzi úzkymi prednými svetlami sa nachádza veľký nasávací otvor, zvýrazňujúci športového ducha RX osmičky. Zadná časť sa dizajnérom tiež podarila, dominujú jej dve koncovky výfuku, svetlá s čírym sklom a masívny zadný nárazník. Svojim vzhľadom a rôznymi doplnkami v interiéri Mazda neustále napovedá, že pod kapotou skrýva Wankelov rotačný motor. Tvar rotoru možno vidieť skoro všade, napr. na radiacej páke, otvoroch na predných sedadlách alebo tiež na zadnej hmlovke umiestnenej v strede medzi dvoma výfukmi.
Sedačky v interiéri zodpovedajú športovému zameraniu vozidla, majú dobré bočné vedenie a naviac sa v nich aj dobre sedí pri dlhodobých pobytoch za volantom. V rovnakom duchu sa nesie aj trojramenný kožený volant, na ktorom sa nachádzajú aj tlačidlá ovládajúce autorádio. Špecifikom celého interiéru je stredový tunel, cez ktorý je vedený oceľový U-profil spájajúci prevodovku so zadným diferenciálom, čím sa zvyšuje tuhosť karosérie a prekvapivo nijak nenarúša pohodlné vozenie štyroch pasažierov. Na prístrojovom paneli v strede je dominantný otáčkomer, ukazujúci až 10 000 ot/min. Vnútri otáčkomera na pravej strane sa nachádza digitálny ukazovateľ rýchlosti. Palubnej doske dominuje kruhový motív stredového panelu. Všetko v interiéri je kvalitne spracované a navodzuje športový pocit, ktorý dopĺňa krátka trojuholníková radiaca páka s presnými dráhami radenia. Vedľa nej vystupuje z tunela ručná brzda. Batožinový priestor je 290 litrov, čo je pri takomto type vozidla celkom slušné, ale krátke veko kufra znemožňuje jeho dobrý prístup.
Výkon od motora je prenášaný na zadné kolesá pomocou kardanu, ktorý vedie cez už spomínaný výrazný stredový tunel. Jazdné vlastnosti sú na veľmi dobrej úrovni, môže za to hlavne predná náprava tvorená dvojitým lichobežníkovým závesom, zadná viacprvková náprava a umiestnenie motora až za prednou nápravou, čím sa docielilo ideálne rozloženie hmotnosti 50:50. V extrémnych situáciach pri „odstrelení“ zadnej časti vozidla zasiahne stabilizácia, ktorá prichádzajúci šmyk vyrovná. Pri jej vypnutí je možné spraviť aj pretáčavý šmyk. Na RX-8 je však vynikajúce to, že ani menej skúsení vodiči sa nemusia obávať, jazdné vlastnosti sú naozaj nezáludné a povoľujú skutočné športové zvezenie. Nízky posed a vynikajúce jazdné vlastnosti skôr pripomínajú motokáru, ako vozidlo jazdiace v bežnej premávke. Riadenie je veľmi presné a komunikatívne a vďaka pohonu zadných kolies sa na prednej náprave neprejavujú nežiadúce sily. Skvelé a účinné sú aj brzdy, ktoré su stavané aj na extrémne zaťaženie pri vysokých rýchlostiach.
Pod kapotou Mazdy RX-8 sa nachádza Wankelov motor, vychádzajúci z pôvodného návrhu Félixa Wankela z roku 1954. Pri bežných piestových motoroch sa priamočiary vratný pohyb piestu musí ojnicou previesť na otáčavý (rotačný) pohyb kľukového hriadeľa. U rotačného piestového motora je piest v skrini otočný a excentrickým mechanizmom sa jeho otáčavý pohyb prevádza na otáčavý pohyb výstupného hriadeľa. Práca expandujúcich plynov priamo spôsobí otáčavý pohyb, čím je prenos energie jednoduchší a ťažisko rotujúceho piestu opisuje kruhovú dráhu. Odpadnutím zrýchlenia a spomalenia hmôt pri vratnom pohybe sa docieli oproti bežnému piestovému motoru vyššieho výkonu. Vnútorná pracovná plocha skrine motora (komora) má tvar epitrochoidy. Tvar komory zabezpečuje, že stred rotora opisuje pri každej otáčke uzavretý kruh. V strede skrine je umiestnený pastorok, spojený s bočným vekom. Bočnými otvormi skrine prechádza výstupný výstredníkový hriadeľ (excenter), na ktorom sú umiestnené rotačné piesty (rotory). Tesniacimi prvkami je rotor utesnený proti skrini aj bočnom kryte, má tvar trojuholníka s oblými stranami a jeho vrcholy sa neustále dotýkajú steny komory. Tri strany rotora spolu s vnútorným povrchom komory vytvárajú tri pracovné priestory, ktorých objem sa počas otáčky rotora neustále mení. Na jednej strane má piest vnútorné ozubenie, ktoré zaberá do pevného pastorka na bočnom kryte a odvaľuje sa po ňom. Týmto ozubením sa ale neprenáša žiadna sila, slúžia len k vedeniu rotora (piestu) voči statoru (skrini), ktorého pohyb je tým vždy v správnej fáze k výstupnému hriadeľu aj skrini. Piest a výstupný hriadeľ sa otáča rovnakým smerom, ale otáčky piestu sú nižšie (1/3) ako otáčky hriadeľa. Rotor (piest) sa voči hriadeľu oneskoruje o 2/3 pri každej otáčke, čo znamená, že v priebehu každých 360° otočenia rotora sa výstupný hriadeľ otočí trikrát. Celková konštrukcia tejto Wankelovho motora je ďaleko kompaktnejšia a jednoduchšia ako pri klasických spaľovacích motoroch. Napríklad nenájdeme tu kľukový hriadeľ alebo rozvody, takže napríklad odpadá pravidelná výmena rozvodového remeňa.
V RX-8 je osadená najnovšia generácia rotačného motora rady 13B s názvom Renesis. Od začiatku boli v ponuke dve výkonové verzie STD-Power (141 kW pri 7000 ot/min, 220 Nm pri 5000 ot/min) a High-Power (170 kW pri 8200 ot/min, 211 Nm pri 5500 ot/min). Slabšia verzia je určená pre menej akčných užívateľov, má päťstupňovú prevodovku, najvyšší krútiaci moment dosahuje pri nižších otáčkach a obmedzovač zasahuje „už pri“ 7000 ot/min. Kto chce čo najlepšie využiť potenciál podvozku, nech si zvolí silnejšiu variantu s krátko odstupňovanou šesťstupňovou prevodovkou. Silnejšia verzia poteší aj milovníkov otáčok, keďže obmedzovač zasahuje až pri 9000 ot/min. Spotreba vozidla sa v meste pohybuje okolo 14-15 litrov, pri diaľničnej rýchlosti klesá pod 10 litrov a jazda po okresných cestách pokojenjším tempom znamená odber okolo 7 litrov.
Dvojrotorový Wankelov motor sa ľahko vytáča a poskytuje osobitý jazdný zážitok. Treba mať však na pamäti, že častá jazda s pedálom na podlahe značne vplýva na životnosť motora. V priemere sa životnosť pohybuje v rozmedzí okolo 150 000 km, pri častejšom využívaní potenciálu motora klesá na 100.000 km a menej. Po tejto hranici je potrebná generálka, čo znamená minimálne pretesnenie (výmena tesniacich líšt rotora – apex seal) a kontrolu trecích plôch vo valci (rotor housing). Oprava je pomerne finančne náročná a pohybuje sa v tisíckach €. V prípade zničeného motora treba počítať s dovozom priamo z Japonska, čo výmenu ešte viac predraží. Opotrebované utesnenie spaľovacích priestorov sa prejaví zníženým kompresným tlakom, teda slabším výkonom a horším štartovaním. Rovnako tak Wankelov motor je špecifický svojou spotrebou oleja, ktorá je spôsobená trením tesniacich líšt o vnútornú stenu valca, takže musia byť mazané, čím sa spotrebováva olej. Doliatie jedného litra je potrebné každých cca 4 000 km, preto je lepšie vždy v kufri nosiť nejaký v rezerve. Odporúča sa dodržiavať špecifikáciu oleja presne podľa nariadenia výrobcu, aby sa motorový olej spaľoval s čo najmenším množstvom usadenín. Nadmerné množstvo karbónových usadením poškodzuje tesniace lišty rotorov a urýchľujú tak stratu kompresie. Ďalším špecifikom tohto motora je tzv prechlastanie známe zo starších dvojtaktov (Tabant, Babeta, atď). Ak teda naštartujete studený motor a je možnosť, radšej ho nezhasínajte a počkajte pár minúť kým sa trocha nezohreje, optimálne na prevádzkovú teplotu. V opačnom prípade riskujete spomínané zachlastanie motora (nejde znova natočiť), ale aj zníženie životnosti zapaľovacej sviečky. Okrem toho že je dosť drahá, jej zhoršená funkčnosť môže spôsobiť zničenie katalyzátora. Nový originálny katalyzátor stojí takmer 2000€. Ak nie je iná možnosť a treba studený motor zhasnúť, je potrebné motor najskôr vytočiť na cca 4000 ot/min a až potom vypnúť.
Na kvalitu oleja sú kladené špeciálne nároky, a preto je najlepšie používať originálny Mazda Dexelia Ultra 5W-30, ktorý bol vyvinutý technikmi Mazdy spoločne s motorom. Kontrola oleja prebieha pri zohriatom motore, ktorý sa na 10 minút odstaví a až potom pomocou klasickej mierky sa kontroluje (rozdiel medzi ryskami je 1,9 litra).
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | štvordverové kupé |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4425-4470 x 1770 x 1340 |
Rázvor (mm): | 2700 |
Batožinový priestor (l): | 290 |
Pohon: | zadné kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 61 |
Prednosti a nedostatky
praktické konštrukčné riešenie karosérie - kupé pre štyroch |
motor citlivý na kvalifikovaný servis a údržbu |
kvalitný interiér |
vyššia spotreba oleja a paliva |
pohodlné cestovanie aj na väčšie vzdialenosti |
obmedzená životnosť motora (potrebná generálka) |
bohatá výbava |
obmedzená trakcia za znížených adhéznych podmienok |
vynikajúce jazdné vlastnosti |
drahý servis a niektoré náhradné diely |
skvelá spätná väzba od riadenia |
|
kvalitné a dobre sprevodované prevodovky (podľa štýlu jazdy) |
|
zaujímavý zvukový prejav motora |
|
po otáčkach prahnúci kultivovaný motor |
Najčastejšie poruchy
opotrebovaný motor - dlhšie štartovanie (100 000 - 150 000 km) |
nemožnosť natočiť motor pri teplote chladiacej kvapaliny 70 °C - výmena motora ešte v záruke |
občas nefunkčný chladiaci systém |
rýchlejšie opotrebovaná spojka |
hučiace ložiská (športová jazda) |
rýchlejšie opotrebované brzdy (športová jazda) |
prasknuté silentbloky motora (drsné zaobchádzanie) |
vôle v čapoch a silentblokoch ramien náprav |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,3 MSP (141 a 170 kW) Zážihový atmosférický rotačný motor s dvoma krúživými piestami. Slabšia verzia je jednoznačne vhodnejšia pre bežného motoristu. Poskytuje viac výkonu v nižších a stredných otáčkach a aj dlhšie sprevodovaná päťstupňová prevodovka je viac predurčená pre kľudnejšie cestovanie. Výkonnejšia verzia s krátko odstupňovanou šesťstupňovou prevodovkou je skôr vhodná pre pretekárov, ktorí milujú otáčky, kde obmedzovač zasahuje pri neuveriteľných 9000 ot/min. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.6 Wankel | 1308 ccm | 13B-MSP | 141 kW |
2.6 Wankel | 1308 ccm | 13B-MSP | 170 kW |