Japonská Mazda pripravila na začiatku 90-tych rokov 2 luxusnejšie poňaté sedany, ktoré mali osloviť aj náročnejšieho vodiča. Prvý sa volal Xedos 6 a druhý Xedos 9.
Väčší sedan Xedos 9, sa začal predávať na japonskom trhu už v roku 1990 a na náš trh dorazil o rok neskôr. S rázvorom náprav 2760 mm a celkovou dĺžkou 4825 mm, mu boli konkurentmi BMW radu 5 alebo Audi 100/A6. Pre Mazdu predstavoval v tom období vlajkovú loď.
V roku 1999 model prekonal výraznú modernizáciu. Xedos 9 zdobila nadštandardná základná výbava, do ktorej už od prvých rokov výroby patrili dva airbagy, systémy ABS a TCS, automatická klimatizácia, elektricky ovládané okná, zrkadlá aj vodičove sedadlo.
Výroba bola ukončená v roku 2002.
Bariérový test Euro NCAP Xedos 9 nikdy neabsolvoval.
Interiér Xedosu 9 je dostatočné priestranný a obzvlášť to platí pre miesto na zadných sedadlách. Bohužiaľ, sklápanie operadiel pre zväčšenie batožinového priestoru žiadne nie je. Je tu len otvor pre dlhšie predmety napr lyže. Prístrojová doska má trošku zvláštny tvar, ale dielenské spracovanie je na úrovni, škoda len sériových páčok pod volantom, ktoré vyvolávajú dojem lacnejšieho vozidla vtedajšej kompaktnej triedy. Špecialita je odhlučnenie, ktoré možno označiť za skvelé. Platí to o odhlučnení interiéru od motora a aj od hluku od kolies.
Od začiatku až do konca výroby bol základným pohonným agregátom vidlicový šesťvalec 2,5 i V6 24V (123 kW), ktorý mohol byť kombinovaný s manuálnou päťstupňovou alebo štvorstupňovou automatickou prevodovkou.
Pod kapotou však mohol pracovať aj menší, ale o to zaujímavejší šesťvalcový agregát o objeme 2,3 litra V6 24V (155 kW). Čo je na ňom také zaujímavé? Okrem premenlivého časovania sacích ventilov, pracuje totiž motor aj v tzv. Millerovom cykle.
Ide o princíp vymyslený Ralphom Millerom v roku 1947. Motor pracuje v klasickom štvordobom cykle, ale má zmenenú pracovnú dobu pri kompresii. Sací ventil sa totiž zatvára až 70 stupňov za dolnou úvraťou, preto nastáva kompresia neskôr a piest kladie vďaka tomu menší odpor. Nižší tlak vyvolaný pri neskoršom zatvorením sacieho ventilu sa vyrovnáva pomocou preplňovania mechanicky hnaným skrutkovým Lysholmovým kompresorom. Výhodou mechanicky poháňaného kompresora je okamžitá reakcia na zmeny. To môže byť problém u preplňovania klasickým výfukovým dúchadlom. Výhodou neskoršieho zavretia sacieho ventilu až v priebehu kompresie znamená, že kompresia je kratšia ako expanzia, čo vo výsledku znamená lepšiu účinnosť motora.
Výkon motora je 155 kW a veľkosť krútiaceho momentu 290 Nm pri 3700 ot/min. Je na škodu spomínanej vyššej účinnosti, že výrobca ponúkal agregát iba v spojení s automatickou prevodovkou, ktorá z princípu o niečo zvyšuje spotrebu paliva. V praxi sa priemerne pohybovala na úrovni 11-12 litrov na 100 km. Používaný automat bol na tú dobu technicky prepracovaný a radenie sprevádzali len jemné cukania. Zaujímavou a praktickou funkciou je možnosť tlačidlom blokovať práve zaradený rýchlostný stupeň, čo vodič ocení najmä pri predbiehaní.
Spoľahlivosť Xedosu je na špičkovej úrovni, samozrejme za predpokladu riadneho a odborného servisu. Hnevala len vyššia spotreba oleja 2,0 a 2,3 litrových šesťvalcov, ktorá sa prejavovala už od 150 000 kilometrov. Počas servisného intervalu dokázali spotrebovať celú 4,5 olejovú náplň, čo pri nepozorných majiteľoch viedlo neraz k zadretiu motora. Prax ukázala, že nad 250 000 najazdených kilometrov už býva často nutná generálna oprava, čo sa v prípade Xedosu vykonávalo prestavbou monobloku na takzvané suché vložky. Ak sa dlhodobo s takýmto vozidlom jazdí, časom sa zalepí katalyzátor, ktorý sa následne silno prehrieva a reálne hrozí jeho vznietenie. Preto pozor pri jazdenke, ak má takéto vozidlo vybratý katalyzátor, je jasné, že sa jedná o vylágrovaný motor.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
Prednosti a nedostatky
bohatá základná výbava |
absencia manuálnej prevodovky pri motore 2,3i V6 |
dobré dielenské spracovanie |
malá zásoba oleja v motore 2,0 a 2,3 V6 |
výkonné motory |
vyššia spotreba oleja v prípade ojazdených motorov 2,0i V6 a 2,3i V6 |
spoľahlivosť |
Najčastejšie poruchy
vyššia spotreba oleja (2,0 a 2,3) |
zadretý motor vďaka nedostatku oleja |
zalepený katalyzátor - riziko vznietenia |
opotrebované poloosi prednej nápravy |
korózia zadných podbehov (staršie ročníky) |
zvlnené brzdové kotúče |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 24V | 1995 ccm | KF | 105 kW |
2.3 24V | 2255 ccm | KJ -ZEM | 155 kW |
2.5 24V | 2497 ccm | KL | 123 kW |
2.5 V6 | 2497 ccm | KL | 120 kW |
7 komentárov
Lubomir
Chlapi zabudli ste spomenut najcastejsiu poruchu 2.3i Millera… klaknutu automaticku prevodovku. Tie skrine to proste nezvladali, nikto v nich nikdy olej nemenil a dosledok je jasny.
Kedze toto auto je uz davno za zenitom slavy, ti ktori o neho maju zaujem tento fakt extremne dobre poznaju, a laici si uz takyto voz nekupia takze je to vlastne aj tak jedno.
MJ
Je už za zenitom, ale aspoň stručnú pozornosť si ešte zaslúži. A dík za informáciu, každá rada sa hodí.
Viliam
Bol som majitelom Mazdy Xedos 9 popravde a uprimne vzdy si rad na nu spomeniem,bola to taka moja srdcova zalezitost,podla mna bolo to nadcasove auto desing,interier,jazdne vlastnosti atd. podla mna prislo to auto na trh skoro…
stano
xedos 6 je super auto
Alfred
zdravim
uvazujem nad kupou 9miller
co ako prve mi odporucate dat skontrolovat alebo vymenit?
pytam sa hlavne preto nech si odlozim zhruba nejaky obnos
dakujem
a skuste aj nejake osobne sksuenosti
ja
Mám záujem o 6ku, akože žere olej ? lepšia otazka ako často sa do toho 4.5 L dolieva/vymieňa. Bude treba často investovať do auta či nie ? … prevažne budem jazdiť dialnicu v minimalnej miere bratislavu ďakujem
Sebastian
Zdravím mam xedos 9 a chcel som sa spitat vedel by mi niekto poradiť nejdeme mi klíma tronic