Hľadáte malé auto, ale Fabia, Corsa, Polo, Yaris atď. sú príliš tuctové? Nič sa nedeje, možno A-čko od Mercedesu bude to pravé. Aj keď sa jedná o historicky najmenší Mercedes, výrobca si s priestorom pre posádku poradil dobre, hlavne pre pasažierov sediacich vpredu. Vďačí za to pokrokovej sendvičovej konštrukcii podlahovej plošiny a extrémne vpred skloneným a vpredu naprieč uloženým motorom.
Aj slávna a úspešná automobilka akou nesporne Mercedes-Benz je, musela v 90-tych rokoch prehodnotiť svoje portfólio modelov, ktoré sa orientovalo predovšetkým na manažérske limuzíny a v menšom meradle aj na športovejšie orientované modely. Výsledkom takéhoto prehodnotenia bolo dizajnovo veľmi podarené „áčko“, ktorému prischlo meno Baby Benz. Značný obdiv si automobil získal hlavne u nežnejšej časti populácie, ktorú zaujal práve spomínaný nevšedný dizajn. Sendvičová konštrukcia podlahovej plošiny pomohla, že sa aj do 3,5 metra malého vozidla zmestia ako tak 5-ti cestujúci. Nevýhodou sendvičovej konštrukcie (dvojitá podlaha) je menšia výška interiéru, hoci automobil samotný má výšku slušných 1,6 metra.
Mercedes A sa dostal na pulty autosalónov na jeseň (október) roku 1997. Príchod bol ale trošku rozpačitý. Krátko po začatí výroby bola produkcia vozidiel zastavená. Hlavným dôvodom tohto kroku bol fakt, že švédskym novinárom sa podarilo pri teste túto trojcípu hviezdu prevrátiť. Automobilka musela vykonať niekoľko úprav, a následne hneď výrobu obnovila. Áčko bolo v sérii dovybavené úplnou bezpečnostnou sadou, čo bolo ohľadom na rok 1998 a veľkostnú kategóriu vysoký nadštandard. V základnej výbave bolo ABS, brzdový asistent, ESP, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy, automatická deaktivácia airbagu spolujazdca. Pre neopakovanie sa fiaska v losom teste, boli vykonané úpravy na podvozku, znížilo sa ťažisko a automobil mal štandardne pätnásťpalcové kolesá. Necelé dva roky po uvedení na trh prešiel model faceliftom a došlo aj k zvýšeniu výkonov u jednotlivých vznetových pohonných jednotiek. V roku 2001 sa objavila na cestách predĺžená verzia Mercedesu A s označením L (Long). Táto verzia má väčší rázvor o 17 centimetrov, čo je citeľne poznať. V roku 2002 dorazila na trh „najnadupanejšia“ verzia A210 Evolution s motorom o objeme 2,1 litra a výkonom 103 kW. O dva roky neskôr bol model nahradený druhou generáciu.
Testom Euro NCAP automobil prešiel v roku 1999. Za bezpečnosť posádky pri náraze získal štyri hviezdičky z piatich. Vozidlo prešlo skúškou dvakrát. V prvom teste sa totiž pri simulácii bočného nárazu otvorili predné aj zadné dvere pre posádku. Výrobca urobil úpravu, ktorá tento problém odstránila. Upravené automobily majú VIN WDB 168 J210000 a nasledujúce číslice. Ako vidieť, sendvičová konštrukcia podlahovej plošiny a extrémne vpred sklonené a vpredu naprieč uložené motory urobili v oblasti bezpečnosti svoje. V prípade čelného nárazu sa motor posunul pod vozidlo a nie priamo proti cestujúcim. Cestujúci sedia vyššie nad vozovkou, preto aj náraz zboku bol menej nebezpečný, ako pri konkurenčných automobiloch podobnej veľkosti.
Interiér a vnútorné prevedenie prístrojovej dosky v prvých rokoch výroby moc svojim materiálovým prevedením nenadchne, čo si uvedomovala aj sama automobilka, preto v roku 1999 a 2001 v rámci drobných úprav práve tieto oblasti vylepšila. Konštruktéri si hlavu nelámali ani s ovládaním ventilácie. Jednoduché a zastaralo pôsobiace tiahlá nahradili kruhové ovládače až v roku v roku 2001. Práve kvôli sérii vylepšení v interiéri a zavedenia modernejších svetlometov s čírou optikou je lepšou voľbou ku kúpe vozidlo vyrobené po r. 2001. Kde však baby Benz exceloval, sú možnosti všestranného využitia interiéru. Zadnú delenú lavicu možno sklápať alebo posúvať v pozdĺžnom smere a dokonca aj vybrať von. Ak natrafíte na lepšie vybavené vozidlo, bude možné vybrať aj sedadlo spolujazdca vpredu a potom možno v 3,5 metra dlhom automobile prevážať 3 m dlhé predmety alebo celý bicykel. Na trhu malé á-čko tiež nesklamalo. Aj napriek fádnemu interiéru si viedlo nečakane dobre. Veď 1,1 milióna predaných automobil za 6 rokov je naozaj slušné číslo.
Tvar palubnej dosky je celkom vydarený, ale určite nenadchne farebné a materiálové prevedenie. Šedý tvrdý plast pôsobí lacno, na značku nedôstojne a k najlepším nepatrí ani dielenské spracovanie. Veľa jazdeniek trápi vŕzganie plastov pri prejazde nerovností, čo sa tiež k hviezdnej značke moc nehodí. Sedadlá ponúkajú v celku slušné sedenie, no hlavnou výčitkou je chýbajúce bočné vedenie tela. Priestor pre posádku je slušný, ale vzadu je pohodlné sedenie na dlhšie trasy iba pre dve dospelé osoby. Zaujme aj dobre prístupný batožinový priestor o nadpriemernom objeme 390 litrov.
Samotná jazda s „áčkom“ nie je nič extra. Povestná „vďaka“ patrí konštrukčným úpravám, ktoré sa po losom teste na vozidle vykonali. Komfort posádky sa totiž vďaka týmto úpravam podvozku dostal až na samý koniec. Tento fakt nepoteší hlavne pri prejazde nerovností, ktorých je na našich cestách požehnane. Áčko totiž posádku vytrasie aj na menších nerovnostiach. Slabou náplasťou na zhoršený komfort sú malé náklony v zákrutách a taktiež sklony k nedotáčavosti sa prejavujú v očakávateľnej miere. Pocváliť treba brzdy, ktoré reagujú akčne a neochabujú ani po opakovanom intenzívnom brzdení. Radenie rýchlostí je tiež na veľmi dobrej úrovni.
Motorové agregáty pod kapotou „áčka“ postačujú vozidlu prakticky všetky. Až na malú výnimku, ktorou je vznetový agregát o výkone 44 kW, ktorý je naozaj prislabý. Veľmi často sa vyskytujú jazdenky s motorovými jednotkami o objemoch 1,4 (model A140) a 1,6 litra (model A160), ktoré potešia pomerne úspornou a až na pár detailov aj spoľahlivou prevádzkou. Slabšia verzia A140 poskytuje dostatočnú dynamiku na bežné jazdenie, slabšie si vedie pri snahe zrýchľovať vo vyšších rýchlostiach či plne obsadenom stave. V tomto smere si podstatne lepšie vedie silnejšia A 160, ktorej dynamika uspokojí nároky väčšiny motoristov. Pri benzínových motorch občas zlýha snímač hmotnosti vzduchu (citeľné zníženie výkonu). Oprava je pomerne drahá, keďže snímač nie je samostatne vymeniteľný a je integrovaný priamo do riadiacej jednotky. Občas sa porúča aj zapaľovacia cievka (nepravidelný chod motora na menej valcov), pričom menia sa všetky cievky, ktoré sú integrované do celku a pohnevať môže aj nefunkčná lambda sonda. S pribúdajúcimi km sa môže vyskytnúť opotrebený tlmič torzných kmitov integrovaný do remenice pohonu príslušenstva motora (alternátora, vodnej pumpy, klimatizácie..). Prasknutie remenice spôsobí postupné spadnutie plochého remeňa a následné nechladenie motora ( nefunkčná vodná pumpa). Pri zanedbaní príznakov môže takáto porucha končiť prehriatim-skrútením bloku motora.
Dobrou voľbou je aj motor 1.7 CDI o výkone 66 kW, ktorý poteší svojou pružnosťou a nízkou spotrebou, ktorá sa v priemere pohybuje okolo piatich litrov nafty na sto kilometrov. Vo všeobecnosti ale platí, že diesele sú trochu hlučnejšie a majú pomerne hrubé studené štarty. Po zahriatí sa ich prejav zlepší. Slabšiu stránku dieslových motorov predstavujú vstrekovače common rail, ktorých nadmerné opotrebenie prezrádza hrubší a nepravidelný chod motora, zvýšená dymivosť či obtiažnejšie štarty. Občas štrajkujú snímače hmotnosti vzduchu (znížený výkon motora), pri väčšom počte najazdených km sa vyskytujú aj problémy s netesným či nadmerne opotrebeným turbom (pískavé zvuky, zvýšená spotreba motorového oleja, vyššia dymivosť) a do úprav v roku 1999 tiež vyššia spotreba oleja.
Poruchovosť „áčka“ patrí k priemeru. Aj keď je auto veľmi dobre chránené voči korózií, je možné, že zazriete nejaký ten hrdzavý fliačik, vzniknutý v dôsledku odlietavajúcich kamienkov. Ďalej možno u „áčka“ naraziť na chybný merač hmotnosti vzduchu alebo chybné vstrekovače common-rail, ktoré sú pomerne drahé. Veľký pozor si treba dať aj na prevodovku akú si vyberiete. Odporúčať možno predovšetkým modely s priamo radenou prevodovkou, ktorá je bezproblémová. Automat si taktiež nevedie zle, aj keď robustnosti starších automatických prevodoviek Mercedes nedosahuje. Avšak výrobca ponúkal tri druhy prevodoviek. Tou treťou variantou bola manuálna prevodovka vybavená systémom automatického ovládania spojky. A práve tento tzv. poloautomat nie vždy pracuje poslušne a môže narobiť zbytočné vrásky na tvári, napríklad s nejde preradiť z parkovacieho do jazdného režimu.
Pozor si treba dať aj na vôle v čapoch prednej nápravy alebo na stabilizátore. Dôkladnú kontrolu si zaslúži aj zadná náprava, kde sa tiež objavujú vôle plynúce z opotrebenia. Ani problémy s elektronikou nie sú výnimkou, či už ide o centrálne zamykanie, riadiace jednotky alebo imobilizér, prípadne otváranie okien. Objavujú sa tiež nadmerne vŕzgajúce sedadlá. Plastové zadné výklopné veko je zlepené z dvoch častí, ktoré sa pri niektorých automobiloch na slnku oddeľujú. Palivomer má tiež svoje muchy a občas neukazuje skutočný stav paliva v nádrži. V prípade dieslových motorov sa nezriedka vyskytli poškodené či nadmerne opotrebené vstrekovače (nerovnomerný chod, slabší ťah alebo vyššia hlučnosť), do roku 1999 diesle trápila aj vyššia spotreba motorového oleja a náhly pokles výkonu väčšinou spôsobí nefunkčný merač hmotnosti vzduchu.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | päťdverové mini MPV |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 3575-3810 x 1719-1941 x 1575-1601 |
Rázvor (mm): | 2423, 2593 |
Batožinový priestor (l): | 390 |
Pohon | predné kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 50, 54 |
Prednosti a nedostatky
zaujímavý dizajn |
vyššie ceny náhradných dielov |
veľká variabilita interiéru |
drahý značkový servis |
dobrý výhľad z vozidla |
vyššie ceny ojazdených áut |
výborné brzdy |
lacno pôsobiace plasty v interiéri |
veľká priestrannosť interiéru hlavne varianty L |
nízky komfort odpruženia |
Najčastejšie poruchy
chybná elektronika |
korózia |
chybné váhy vzduchu |
poruchové vstrekovače common rail |
vady centrálneho zamykania |
otváranie okien |
problémová poloautomatická prevodovka |
vôle v čapoch prednej nápravy alebo na stabilizátore |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1.6 (75 kW). Motor sa dobre chová už od nízkych otáčok, má dostatok síl aj pre plne vyťažené vozidlo a v kombinovanej prevádzke sa uspokojí so spotrebou 7,5 l. 1.7 CDI (66 kW). Priemerná spotreba okolo 5 l. |
1.7 CDI (44 kW). Postačuje automobilu akurát iba po meste. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
A 140 (168.031, 168.131) | 1397 ccm | M 166.940 | 60 kW |
A 140 (168.031, 168.131) | 1598 ccm | M 166.960 | 60 kW |
A 160 (168.033, 168.133) | 1598 ccm | M 166.960 | 75 kW |
A 190 (168.032, 168.132) | 1898 ccm | M 166.990 | 92 kW |
A 210 (168.035, 168.135) | 2084 ccm | M 166.995 | 103 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
A 160 CDI (168.006) | 1689 ccm | OM 668.940 | 55 kW |
A 160 CDI (168.007) | 1689 ccm | OM 668.941 | 44 kW |
A 170 CDI (168.008) | 1689 ccm | OM 668.940 | 66 kW |
A 170 CDI (168.009, 168.109) | 1689 ccm | OM 668.942 | 70 kW |
15 komentárov
Peter
Zdravim, mozno sa najde niekto kto mi pomoze. Ako na A170CDI r.v.2002 nastavit rucnu brzdu, je potrebne rozobrat cely panel stredoveho tunelu aby sa dotiahlo lanko?
marcel michalec
mam problem s centralnym zamykanim zadnych lavych dveri,ako si mozem s tymto problemom poradit?
peto
Tento pan poskytuje velmi dobre informacie ohladom Acka:
http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.1.htm
Milan Fáber
Dobrý, prestalo fungovať dialkové ovládanie centrálneho zamykania na mb a140. Diaľkové ovládače sú dobré. MF
Rúfus
Moje skúsenosti s týmto vozítkom. Auto je na svoju veľkosť celkom priestranné, polokožené sedačky boli celkom pohodlné aj na dlhšie cesty. Áčko som si celkom obľúbil, šikovné mestské vozítko ale v pohode som s tým dával aj dialnice, 1,6 benzín je celkom živý motor. Podvozok je tvrdý ako skala, vytrasie všetky kosti na našich deravých cestách. Spotreba v meste dosť vysoká, na dialnici dobrá. Ako auto prešlo 200 tis. km auto začalo byť veľmi poruchové. 2x ma nechalo na ceste, z toho raz na dialnici. Za posledný rok bolo skoro každý mesiac v servise. Keď ma auto znova nechalo na ceste išlo z domu. Pri kúpe odporúčam fakt zachovaný kus lebo následný servis prevýši cenu auta možno aj niekoľko násobne. Opravy sú dosť pracné, keďže veľakrát musí celý motor von. Mechanici toto auto vôbec nemajú , kvôli malému priestoru v oblasti motora sú opravy prplačka. Napriek tomu som si auto veľmi obľúbil a doteraz mi je za ním kúsok smutno.
Anonym
Prosím čo mám robiť keď na displeji mi svieti kľúč s cislom2100 len keď naštartuje a potom zhasne mám A160 r.v.1997
LS
To je asi pocet km do servisnej prehiadky.
Patrik
Dobrý deň, chcel by som spýtat či nema niekto skusenosti s Áčkom 190…. ročník 2002 ….v poslednom čase ked naštartujem začne hučat jak keby som zapol vysavač .. viete mi pomoct čo by to mohlo byt ? dvojhmotový zotrvačník ? či rozvody? Vopred Ďakujem za info
juraj
dobry den mam problem zo štartovanim mam Mercedes 1,7 66kw dal som ho na diagnostyku
a ukazalo tam rele zhavenia kupil som nove zalozil som a stale tak štartuje kupil som novy akumulator neviete mi poradit čim toje
Auťak 886
Áno ja mám a 160 a tiež mi píše – 630 ale ak je to nad 1000 km treba s tým hneď do servisu alebo na diagnostiku
Jozef
Zdravim mozemmi nekto poradit mam A160 mercedes a mam taki problem pichnem kluc do spinacki a vsetko funguje a ide tak ako ma ale nahle ako otocim kluc do polohi startu tak auto je hluche a ani starter sa nozve piste mi na joka32@gmai.com vdaka
Nelča
Zdravim mám Mercedes A 160 1,6benz.chcem sa spytat ci mi vie niekto poradit z vyfuku ide čierny dym a ma velku spotrebu na diagnostyke mi vychazduje vahu vzduchu a povedali mi ze sa to da iba vynenyt aj s radiacou jednotkou mate stim to skusenost dakujem za odpoved
Jaro
Dobry den mam Mercedes A160avantgrande1,6bendzin chcem sa spytat ci mi vie niekto poradyt menil som vahu vzduchu kvoli spotrebe v servise mi dali druhu a spotreba ja ta ista ked mu pridam na volno behu z vyfuku ide cierna cadza spotrebu mam 15litrov na 100km mate niekto skusenost s timto dakujem za otpoved
Michal
zdravím,ak je na A180 cdi r.v.2006 na volante možnost telefonovania ako sa to dá spojazdnit aby to fungovalo,dik (michal.psenko81@gmail.com)
Dušan
Dobrý večer chcel by som sa opytať či ma vplyv na štart autorádio ak som zadal nesprávny kód mam mer.a 170cdi r.v 2004