Mercedes trafil Áčkom do čierneho. Ako každá novinka ani Áčko prvej generácie nebolo bez chyby a hneď na začiatku dostalo poriadne zabrať, keď svetom obletel zbabraný losí test v podaní švédskych novinárov. Nič to, vozidlo sa rýchlo otriaslo a tešilo sa neutíchajúcemu obdivu hlavne nežnejšej časti populácie. 1,1 milióna predaných kusov z prvej generácie hovorí samo za seba. Druhá generácia baby Benzu sa z nedostatkov predchodcu poučila. Pôvodná koncepcia síce zostala zachovaná, Áčko ale povyrástlo, opticky dospelo, ponúklo novú techniku a aj podstatne lepšiu kvalitu použitých materiálov v interiéri. Rovnako ako predchodca aj druhá generácia viac padla do oka nežnejšiemu pohlaviu. Výhodou malého mercedesu je slušný výber motorizácii, stále príťažlivý dizajn a imidž prémiovej značky. Nevýhodou sú drahšie prípadné opravy a niektoré náhradné diely.
Na konci júna 2004 sa v Grécku predstavila druhá generácia Mercedesu triedy A pod kódovým označením W169. Pod kapotou boli od začiatku na výber benzínové motory A170 – 1,7i (85 kW), A200 – 2,0i (100 kW) a turbodiesely A180 CDI – 2,0 CDI (80 kW) a A200 CDI – 2,0 CDI (103 kW). Na konci roka pribudli verzie A150 – 1,5i (70 kW) a dieselový dvojliter A160 CDI s výkonom 60 kW. V polovici roka 2005 prišiel na trh aj turbom preplňovaný benzínový motor A200 Turbo – 2,0 T (142 kW). Všetky motory boli kombinované buď s manuálnou päťstupňovou prevodovkou alebo šesťstupňovou (A200 Turbo a diesely A180 a A200 CDI). Na výber bola aj automatická prevodovka variátorového typu Autotronic.
Na aprílovom autosalóne v Lipsku 2008 bol predstavený facelift triedy A.Vozidlo dostalo prepracovaný nárazník, ktorý má väčšie otvory pre nasávanie vzduchu. Nové spätné zrkadlá a kľučky dverí sú po facelifte rovnako ako v prípade triedy B u všetkých prevedení lakované vo farbe karosérie. Zmeny prebehli aj vzadu v oblasti svetiel a zadného stĺpika. Úpravy v interiéri sa dotkli dverových výplní a čalúnenia sedadiel. Stredová konzola má vylepšenú ergonómiu.
Na poli technických noviniek je najdôležitejšia funkcia ECO start/stop pre benzínové A150 a A170. Oproti iným systémom sa v tomto prípade motor vypína ešte pred zastavením auta, ak je v nízkych rýchlostiach vyradený neutrál a vodič brzdí. K naštartovaniu dôjde okamžite po uvoľnení brzdy alebo pri vyšliapnutí spojky. Podstatou celého systému je generátor, ktorý v sebe spája súčasne štartér a alternátor. Pre A150 a A160 CDI bol po novom na výber aj balík Blue EFFICIENCY (v prípade vznetového A160 CDI však bez funkcie Start/Stop). Ten zahŕňa úpravy pre zlepšenie aerodynamického odporu, valivého odporu, zníženie hmotnosti a nastavenie riadiacej jednotky motora pre menšiu spotrebu paliva. Tieto verzie sa od klasických verzií odlišujú inou maskou chladiča s aerodynamicky optimalizovaným tvarom.
V polovici roka 2010 predstavil Mercedes aj čisto elektrickú verziu Áčka označenú ako A E-Cell, ktorá sľubovala dojazd až 200 km. Výroba II. generácie triedy A bola ukončená v roku 2012 a na autosalóne v Ženeve v tom istom roku bol predstavený aj nástupca v podobe III. generácie.
Mercedes-Benz triedy A prešiel nárazovým testom Euro NCAP v roku 2005. Za ochranu posádky pri náraze získal päť hviezdičiek z piatich (36 bodov) a za ochranu detí cestujúcich v autosedačkách štyri hviezdičky z piatich (38 bodov). Ohľaduplnosť pri strete s chodcom bola ohodnotená dvoma hviezdičkami zo štyroch (17 bodov).
Prednosti a nedostatky
atraktívny dizajn |
vyššia pohotovostná hmotnosť |
dobrý výhľad z vozidla |
slabšie odhlučnenie interiéru od hluku motora |
kvalitné materiály |
len priemerná spotreba dielových motorizácií |
nízky aerodynamický hluk |
vyššie ceny niektorých dielov |
veľký a variabilný batožinový priestor |
slabšia dynamika najslabšieho turbodieselu |
priestranný interiér |
|
image značky |
|
veľmi dobré manévrovanie |
Najčastejšie poruchy
občas problémová elektronika - centrálne zamykanie (poistný mechanizmus), otváranie veka kufra, el. otváranie okien, automatické stieranie, ukazovateľ nízkej hladiny paliva |
občas nefungujúce ostrekovače (predný aj zadný) - zanesená tryska |
zriedka nefunkčná klimatizácia |
zaseknutý mechanizmus otváracej presklenej strechy (zanedbanie pravidelného servisu - premazanie) |
hrdza na vnútornej spodnej hrane dverí pod tesnením, podbehov kolies a spodnej hrane batožinového priestoru (hlavne 2005-2006) |
vôle v silentblokoch zavesenia kolies - búchavé zvuky, zhoršené jazdné vlastnosti-plávanie |
kratšia životnosť tlmičov a bŕzd (svižnejšie jazdenie) |
kratšia životnosť prevodovky CVT-Autotronic - niekedy už po 100 000 km výmena hydraulických ventilov |
občas problémy s elektronikou prevodovky CVT-Autotronic - preprogamovanie |
šklbanie pri zrýchľovaní alebo rôzne nepatričné pazvuky-kvílenie prevodovky CVT - nákladná oprava |
zatuhnúť spojkový mechanizmus - prvý stupeň a spiatočka idú veľmi z tuha (dieselové motory, manuálna prevodovka, častá jazda po meste) |
rýchlejšie opotrebovaná spojka - zaberá až tesne pri vrchole (mestská jazda) |
občas nefunkčná zapaľovacia cievka a zriedka aj samotný vstrekovač - nepravidelný chod motora (benzín) |
zriedka nefunkčné palivové čerpadlo - nejde naštartovať (benzín) |
opotrebované vstrekovače - nepravidelný chod, nerovnomerný ťah, nadmerné dymenie (diesel, väčší km nábeh) |
problémy s upchatým filtrom pevných častíc - padnutie motora do núdzového režimu (diesel, mestská jazda) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
A170 (85 kW). Pre malé Áčko dostatočne živá motorizácia, pričom nároky na spotrebu a údržbu sú v prijateľnej výške, naviac v spojení s manuálnou prevodovkou predstavuje spoľahlivú alternatívu. |
A160 CDI (60 kW). Motor vzhľadom na svoj objem dva litre neoplýva dynamikou. Na obehnutie pomalšieho vozidla treba dlhší čas, podobne komótny je aj pri diaľničných rýchlostiach. Hlučnosť motora je iba priemerná, naviac pri väčšom nájazde hrozí vyššie riziko porúch. Nakoniec ani spotreba nedosahuje extra nízkych hodnôt a zväčša sa pohybuje okolo 6 litrov, čo je vzhľadom na poskytnutú dynamiku len priemerná hodnota. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
A 150 (169.031, 169.331) | 1498 ccm | M 266.920 | 70 kW |
A 160 (169.031, 169.331) | 1498 ccm | M 266.920 | 70 kW |
A 170 (169.032, 169.332) | 1699 ccm | M 266.940 | 85 kW |
A 180 (169.032, 169.332) | 1699 ccm | M 266.940 | 85 kW |
A 200 (169.033, 169.333) | 2034 ccm | M 266.960 | 100 kW |
A 200 TURBO (169.034, 169.334) | 2034 ccm | M 266.980 | 142 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
E-CELL | ccm | EM 780.992 | 50 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
A 160 CDI (169.006, 169.306) | 1991 ccm | OM 640.942 | 60 kW |
A 180 CDI (169.007, 169.307) | 1991 ccm | OM 640.940 | 80 kW |
A 200 CDI (169.008, 169.308) | 1991 ccm | OM 640.941 | 103 kW |
A 200 CDI (169.308) | 1991 ccm | OM 640.941 | 100 kW |
8 komentárov
Marek
Nezda sa mi, ze by to bol atraktivny dizajn ako sapise v clanku. 😉
David
Dobry den, Pan MJ, poprosikl by som o radu. Hladal som nieco male do mesta, ako yaris ale narazil som na internete na jeden krasny kusok zo slovenska. Jedna sa o 180CDI 11/2004. Ma najazdenych 65 kkm. Vyplati sa to kupit za 3900e ? Auto Ale troska viacej vibrovalo na volnobehu, no po stlaceni spojky nemenil sa zvuk. Jedine co sa mi zdalo tak velmi podozrive, je ze pri ustalenej jazde 60kou (tacho) na 3ke, auto trhalo. Plyn bol v uplne minimlanej polohe tak ci to tym nemoze byt. Inac auto nic nebucha neklepe, kupovane na slovesnku, kilometre su podstive. Taktiez vymenene klinove kladky, kedze uz sa ozvyvali.
MJ
Tak po prvé by som dieslové auto na krátke jazdy po meste nekupoval a to ani vtedy ak nemá DPF. Tých 65 kkm je naozaj reálnych? Najazdiť 5,5 tisíca km ročne je na dieslové auto fakt veľmi málo. Tie vibrácie čo popisujete môže byť chytený dvojhmoťák, unavené silentbloky motora ale aj vstrekovače. To trhanie tiež môže mať viacero príčin, isto by som dal auto na diagnostiku a poriadne preveril. Je to na vás, ale do mesta by som si kúpil menšie auto s benzínovým motorom okolo 1-1,4 litra.
David
Auto bolo kupovane na slovensku. Mercedes ma 6 rocny servis v cene. Stk + ek sedi. Predajca mi to ruci zmluvou, viem ze je to nic moc. Ale este som si aj preveril v mercedese cez znameho historiu a sedi. Nic vazne sirokodaleko. Dokona nedavno boli menene aj klinove remene, co je bolistkou motora. Asi fakt to vyzera na zle vstreky, som na ceste po auto s vif aditivom ktore vylejem do nadrze a pretiahnem po dialnici. Asi som sa zle vyjadril. Byvam cca 15 km od mesta, mame viacej dieselovyvh aut, aj ford 2014 1.6 tdci a uplne v pohode sa stiha zohriat pocas takej trapnej zimy. Taktiez viem ze diag povie viac, no ja mam pri sebe iba OBD diagnostiku tak snad aspon takto to postaci, v pondelok idem k specialistovy na mb … Kazdpadne dakujem za odpoved, cennim si ju, pravidelnr citam vsetky vase clanky. Mozno by som dokazal aj doporucit nieake rady co som sa dozvedel ja o specifickych modeloch (bmw) am by ste chceli. Problem je ze zvysne kusky na trhu maju bud viacej km, alebo slabsi benzin, takze mi to pripada vacsia kupa. A narozdiel od yarisu, ktory je v 2hej gen. Dokonca drahsi s 1.3 na autobazaroch, snad nespravim zly krok. Pocitam ze nieco si to vypyta ako kazda premiovka, ale dufam ze aj poskytne niektore premiove veci. Ako naprilad analogovy tachomrter s ukazovatelom teploty, nastavitelne tlmice a priestor..
Anonym
Samozrejme, každá rada dobrá a budeme radi aj ak napíšete nejakú recenziu na vaše autá a pridáte do rubriky TVOJEAUTO. Nech sa aj ostatní čitatelia podalia o vaše radosti poprípade starosti s vašimi vozidlami.
Luuucisko152
Dobry vecer, som ,,novacik,,co sa aut tyka. Chystam sa si kupit svoje prve auto a Mercedes triedy A (ojazdeny 2007) ma velmi oslovil….ale vela ludi ma odhovara, kvoli drahym dielom a suciatkam. Viem ze ste zodpovedal vsetko vo Vasom clanku, ale chcem sa spytat, myslite ze je dobry napad kupovat si toto auto? Pre uplneho novacika? 🙂 Dakujem za Vasu odpoved
Peter
Dobry den,vlastnim mercedes a 160 cdi r.v 2007 a som spokojny,podotykam ze je to moje piate auto a neda sa to porovnat s inymi.Vynikajuce jazdne vlastnosti a dynamicky je dobre,viem o com hovorim mal som peugeot 207 sw 1,6hdi od novoty a neda sa to porovnat.Nahradne diely nie su onic drahsie ako na ine auta.
žiguliak
nie Lucka, kúp si Subaru!