Najmenší Mercedes oproti predchodcovi značne povyrástol. Na dĺžku pribudlo 232 mm, na šírku 45 mm a do výšky 6 mm. Rázvor sa tiež zväčšil o 145 mm na výsledných 2568 mm. Nemenej zaujímavé číslo z pohľadu mohutnosti je aj nárast rozchodu kolies. Konkrétne vpredu o 60 a vzadu dokonca o 100 mm. Blatníky tak mohli ešte viac vystúpiť do šírky z profilu karosérie. Nové Áčko pôsobí už na pohľad oveľa stabilnejšie než jeho predchodca.
Predchádzajúcej generácii sa nielen od odbornej verejnosti, ale aj od bežným motoristov dostávalo nelichotivých pripomienok na adresu dizajnu interiéru a kvality použitých materiálov. V druhej generácii bolo od začiatku bez diskusie kvalitné dielenské spracovanie a tvar plastových častí. Taktiež povrch plastov bol veľmi príjemný na dotyk, okrem podlhovastého držadla dverí, ktoré by mohlo byť mäkšie. Pri dlhších jazdách bude táto tvrdosť vodičom a vodičkám, ktoré tam radi pokladajú lakeť prekážať.
Ergonómia a ovládanie prvkov výbavy je zvládnuté na jednotku, všetko ide ľahko a jednoducho. Snáď len Mercedes neznalý vodiči si budú musieť zvyknúť iba na jednu, vľavo umiestnenú multifunkčnú páčku, ktorá ovláda skoro všetko potrebné (stierače predné aj zadné, tiež ostrekovače, smerovky, prepínanie diaľkových svetiel). Ovládanie palubného PC a audio (príp. telefónu) je už umiestnené na volante. Zvyknúť si treba aj na fakt, že základné verzie majú len pozdĺžne nastavenie volantu, a tak hľadanie ideálnej pozície za volantom chvíľu trvá. Inak sú sedadlá pohodlné a primerane tuhé, majú slušné rozsahy nastavenia a poteší aj nastaviteľná tuhosť bedrovej časti. Bočné vedenie sedadiel plne vyhovie jazdnému zameraniu Áčka.
Priestorovo je na tom vysoké Áčko relatívne dobre. Sendvičová konštrukcia karosérie, ktorá podstatne zvyšuje polohu sediacich, má síce zásluhu na príkladnej pasívnej bezpečnosti, o čom sa ale príliš nehovorí je fakt, že toto riešenie má jednu okamžite citeľnú nevýhodu. Aj keď sedíte v aute vysokom takmer 1,6 m, nie je vnútri na výšku miesta viac ako v bežných autách tejto triedy, ktoré sú aj o 15 cm nižšie. Sediaci vzadu si tak musia zvyknúť na trocha utopené sedenie. Napriek tomu sa do vozidla celkom pohodlne usadia štyria takmer 190 cm vysokí pasažieri a vzadu v strede ešte ostane miesto aj pre 10-12 ročné dieťa. Pozitívnym faktom vysoko umiestnenej podlahy bolo uľahčené nastupovanie.
Priestoru pre batožinu je taktiež dostatok, základný objem 435 litrov, ktorý po vybratí všetkých sedadiel mimo vodičovho stúpne dokonca na 1995 l, hovorí za všetko. Kufor naviac poteší pravidelným tvarom, dostatočne vysoko výklopným vekom a pomerne nízkou nakladacou hranou. O variabilite, ľahkosti sklápania a vyberania sedadiel nehovoriac. Odkladacích priestorov je tak akurát, ani veľa ani málo, podstatné je, že aj vzadu sediaci pasažieri si budú môcť uložiť zopár drobností do zadných káps dverí. Ďalšou prednosťou Áčka je výhľad z vozidla. Vďaka vyššiemu posedu a veľkému preskleniu je veľmi dobrý výhľad dopredu, do bokov a taktiež aj pri cúvaní. Najmä v prípade dieselových motorizácii treba konštatovať mierne vyššiu hlučnosť od motora prenikajúcu do interiéru vozidla.
Ako sa hovorí, všetko zlé je na niečo dobré. „Vďaka“ nevydarenému losiemu testu, ktorého výsledky pripravili automobilku o stovky miliónov eur na následnej náprave, sa pri II. generácii modelu nenechalo nič na náhodu a podvozok bol kompletne-koncepčne prepracovaný. Najvýraznejšou zmenou prešla zadná náprava, ktorá nesie názov parabolická. Jedná sa o tzv. modifikovanú tuhú nápravu, ktorá má hlavný nosník prehnutý smerom dozadu do tvaru paraboly. So samonosnou karosériou je spojená lôžkami pri kolesách, prenášajúcimi tlmiace a pružiace sily a taktiež silentblokmi uprostred hlavného nosníka. O priečne vedenie zadnej nápravy sa stará modifikovaný Wattov priamovod.
Predná náprava je typu McPherson s priečnym stabilizátorom. Ďalšou technickou novinkou podvozku II. generácie sú sériovo montované tlmiče, ktoré sú vybavené dvojstupňovým (progresívnym) tlmiacim účinkom, ktorý sa mení podľa štýlu jazdy. Systém využíva čisto mechanického princípu, bez zložitej elektroniky. Bežná jazda je charakterizovaná malými výchylkami kolesa, kedy olej prúdi hlavnými prietokovými ventilmi tlmiča a aj vedľajšími ventilmi. Zväčšenie výchyliek zvyšuje odpor tlmenia mechanickým uzavretím prietokových ventilov uprostred tlmiča, čím sa docieli tuhšieho pruženia, a teda menších náklonov. Taká je teória a aká je prax?
Z pohľadu jazdných vlastností urobila II. generácia oproti predchodcovi poriadny krok dopredu. Podvozok vozidla je viac komfortne ladený, početné nerovnosti našich akože ciest zvláda s nadhľadom a ani posádku neotravuje prehnaným hlukom. Citeľné rázy prenikajú do interiéru až pri prechode veľkých výtlkov. Obstojne si vedie Áčko aj z pohľadu istoty pri svižnejšom jazdení. Stopu si drží svedomito pri rýchlejšej diaľničnej jazde a tiež aj pri ostrejšom prejazde zákruty. Za poznámku možno stojí, že na veľkých nerovnostiach a pri vyšších rýchlostiach mierne poskakuje zadná náprava a trocha je rozhodená aj stabilita vozidla pri intenzívnom brzdení (vtedy sa vozidlo príliš nakloní vpred a odľahčí zadnú nápravu). Nestojí to ale za reč, nakoľko sa jedná o limitné jazdné situácie a podvozok Áčka vzhľadom na kategóriu možno označiť za naozaj veľmi dobrý.
Brzdný účinok je pre bežné jazdenie vyhovujúci a dobre dávkovateľný, no pre ostrejšiu jazdu trošku absentuje adekvátna dravosť. Brzdová sústava obsahuje kotúčové brzdy na všetkých kolesách, pričom najslabšia benzínová a dieselová verzia nemá vpredu kotúče s vnútorným chladením, ale len plné kotúče. Riadenie s elektromechanickým posilňovačom je presné a pre jazdu mestskými uličkami obdarené mimoriadne ľahkým ovládaním, čo ocenia najmä ženy. Ďalšia prednosť Áčka je aj v malom polomere otáčania a mimoriadnej obratnosti, ktoré oceníte najmä pri parkovaní na preplnených parkoviskách. Vzhľadom na cieľovú orientáciu vozidla poteší aj určitá dávka spätnej väzby od predných kolies.
Prednosti a nedostatky
atraktívny dizajn |
vyššia pohotovostná hmotnosť |
dobrý výhľad z vozidla |
slabšie odhlučnenie interiéru od hluku motora |
kvalitné materiály |
len priemerná spotreba dielových motorizácií |
nízky aerodynamický hluk |
vyššie ceny niektorých dielov |
veľký a variabilný batožinový priestor |
slabšia dynamika najslabšieho turbodieselu |
priestranný interiér |
|
image značky |
|
veľmi dobré manévrovanie |
Najčastejšie poruchy
občas problémová elektronika - centrálne zamykanie (poistný mechanizmus), otváranie veka kufra, el. otváranie okien, automatické stieranie, ukazovateľ nízkej hladiny paliva |
občas nefungujúce ostrekovače (predný aj zadný) - zanesená tryska |
zriedka nefunkčná klimatizácia |
zaseknutý mechanizmus otváracej presklenej strechy (zanedbanie pravidelného servisu - premazanie) |
hrdza na vnútornej spodnej hrane dverí pod tesnením, podbehov kolies a spodnej hrane batožinového priestoru (hlavne 2005-2006) |
vôle v silentblokoch zavesenia kolies - búchavé zvuky, zhoršené jazdné vlastnosti-plávanie |
kratšia životnosť tlmičov a bŕzd (svižnejšie jazdenie) |
kratšia životnosť prevodovky CVT-Autotronic - niekedy už po 100 000 km výmena hydraulických ventilov |
občas problémy s elektronikou prevodovky CVT-Autotronic - preprogamovanie |
šklbanie pri zrýchľovaní alebo rôzne nepatričné pazvuky-kvílenie prevodovky CVT - nákladná oprava |
zatuhnúť spojkový mechanizmus - prvý stupeň a spiatočka idú veľmi z tuha (dieselové motory, manuálna prevodovka, častá jazda po meste) |
rýchlejšie opotrebovaná spojka - zaberá až tesne pri vrchole (mestská jazda) |
občas nefunkčná zapaľovacia cievka a zriedka aj samotný vstrekovač - nepravidelný chod motora (benzín) |
zriedka nefunkčné palivové čerpadlo - nejde naštartovať (benzín) |
opotrebované vstrekovače - nepravidelný chod, nerovnomerný ťah, nadmerné dymenie (diesel, väčší km nábeh) |
problémy s upchatým filtrom pevných častíc - padnutie motora do núdzového režimu (diesel, mestská jazda) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
A170 (85 kW). Pre malé Áčko dostatočne živá motorizácia, pričom nároky na spotrebu a údržbu sú v prijateľnej výške, naviac v spojení s manuálnou prevodovkou predstavuje spoľahlivú alternatívu. |
A160 CDI (60 kW). Motor vzhľadom na svoj objem dva litre neoplýva dynamikou. Na obehnutie pomalšieho vozidla treba dlhší čas, podobne komótny je aj pri diaľničných rýchlostiach. Hlučnosť motora je iba priemerná, naviac pri väčšom nájazde hrozí vyššie riziko porúch. Nakoniec ani spotreba nedosahuje extra nízkych hodnôt a zväčša sa pohybuje okolo 6 litrov, čo je vzhľadom na poskytnutú dynamiku len priemerná hodnota. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
A 150 (169.031, 169.331) | 1498 ccm | M 266.920 | 70 kW |
A 160 (169.031, 169.331) | 1498 ccm | M 266.920 | 70 kW |
A 170 (169.032, 169.332) | 1699 ccm | M 266.940 | 85 kW |
A 180 (169.032, 169.332) | 1699 ccm | M 266.940 | 85 kW |
A 200 (169.033, 169.333) | 2034 ccm | M 266.960 | 100 kW |
A 200 TURBO (169.034, 169.334) | 2034 ccm | M 266.980 | 142 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
E-CELL | ccm | EM 780.992 | 50 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
A 160 CDI (169.006, 169.306) | 1991 ccm | OM 640.942 | 60 kW |
A 180 CDI (169.007, 169.307) | 1991 ccm | OM 640.940 | 80 kW |
A 200 CDI (169.008, 169.308) | 1991 ccm | OM 640.941 | 103 kW |
A 200 CDI (169.308) | 1991 ccm | OM 640.941 | 100 kW |
8 komentárov
Marek
Nezda sa mi, ze by to bol atraktivny dizajn ako sapise v clanku. 😉
David
Dobry den, Pan MJ, poprosikl by som o radu. Hladal som nieco male do mesta, ako yaris ale narazil som na internete na jeden krasny kusok zo slovenska. Jedna sa o 180CDI 11/2004. Ma najazdenych 65 kkm. Vyplati sa to kupit za 3900e ? Auto Ale troska viacej vibrovalo na volnobehu, no po stlaceni spojky nemenil sa zvuk. Jedine co sa mi zdalo tak velmi podozrive, je ze pri ustalenej jazde 60kou (tacho) na 3ke, auto trhalo. Plyn bol v uplne minimlanej polohe tak ci to tym nemoze byt. Inac auto nic nebucha neklepe, kupovane na slovesnku, kilometre su podstive. Taktiez vymenene klinove kladky, kedze uz sa ozvyvali.
MJ
Tak po prvé by som dieslové auto na krátke jazdy po meste nekupoval a to ani vtedy ak nemá DPF. Tých 65 kkm je naozaj reálnych? Najazdiť 5,5 tisíca km ročne je na dieslové auto fakt veľmi málo. Tie vibrácie čo popisujete môže byť chytený dvojhmoťák, unavené silentbloky motora ale aj vstrekovače. To trhanie tiež môže mať viacero príčin, isto by som dal auto na diagnostiku a poriadne preveril. Je to na vás, ale do mesta by som si kúpil menšie auto s benzínovým motorom okolo 1-1,4 litra.
David
Auto bolo kupovane na slovensku. Mercedes ma 6 rocny servis v cene. Stk + ek sedi. Predajca mi to ruci zmluvou, viem ze je to nic moc. Ale este som si aj preveril v mercedese cez znameho historiu a sedi. Nic vazne sirokodaleko. Dokona nedavno boli menene aj klinove remene, co je bolistkou motora. Asi fakt to vyzera na zle vstreky, som na ceste po auto s vif aditivom ktore vylejem do nadrze a pretiahnem po dialnici. Asi som sa zle vyjadril. Byvam cca 15 km od mesta, mame viacej dieselovyvh aut, aj ford 2014 1.6 tdci a uplne v pohode sa stiha zohriat pocas takej trapnej zimy. Taktiez viem ze diag povie viac, no ja mam pri sebe iba OBD diagnostiku tak snad aspon takto to postaci, v pondelok idem k specialistovy na mb … Kazdpadne dakujem za odpoved, cennim si ju, pravidelnr citam vsetky vase clanky. Mozno by som dokazal aj doporucit nieake rady co som sa dozvedel ja o specifickych modeloch (bmw) am by ste chceli. Problem je ze zvysne kusky na trhu maju bud viacej km, alebo slabsi benzin, takze mi to pripada vacsia kupa. A narozdiel od yarisu, ktory je v 2hej gen. Dokonca drahsi s 1.3 na autobazaroch, snad nespravim zly krok. Pocitam ze nieco si to vypyta ako kazda premiovka, ale dufam ze aj poskytne niektore premiove veci. Ako naprilad analogovy tachomrter s ukazovatelom teploty, nastavitelne tlmice a priestor..
Anonym
Samozrejme, každá rada dobrá a budeme radi aj ak napíšete nejakú recenziu na vaše autá a pridáte do rubriky TVOJEAUTO. Nech sa aj ostatní čitatelia podalia o vaše radosti poprípade starosti s vašimi vozidlami.
Luuucisko152
Dobry vecer, som ,,novacik,,co sa aut tyka. Chystam sa si kupit svoje prve auto a Mercedes triedy A (ojazdeny 2007) ma velmi oslovil….ale vela ludi ma odhovara, kvoli drahym dielom a suciatkam. Viem ze ste zodpovedal vsetko vo Vasom clanku, ale chcem sa spytat, myslite ze je dobry napad kupovat si toto auto? Pre uplneho novacika? 🙂 Dakujem za Vasu odpoved
Peter
Dobry den,vlastnim mercedes a 160 cdi r.v 2007 a som spokojny,podotykam ze je to moje piate auto a neda sa to porovnat s inymi.Vynikajuce jazdne vlastnosti a dynamicky je dobre,viem o com hovorim mal som peugeot 207 sw 1,6hdi od novoty a neda sa to porovnat.Nahradne diely nie su onic drahsie ako na ine auta.
žiguliak
nie Lucka, kúp si Subaru!