Malý Mercedes poteší rozmanitou ponukou motorizácií. Základná koncepcia uloženia motora zostáva nezmenená, teda jedná sa o vozidlo s motorom uloženým naprieč a pohonom predných kolies, ktorý je uložený v jednopriestorovej karosérii so sendvičovou konštrukciou podlahy. Benzínové motory sú vo vozidle uložené naprieč pod uhlom 59°, dieselové pod uhlom 56°, pričom podobne ako v predchodcovi sa v prípade čelného nárazu presunie smerom dole a dozadu, tak aby neprenikol do priestoru pre cestujúcich.
Benzínové motory majú spoločný mechanický základ, to znamená rovnaký blok motora, zhodné vŕtanie 83 mm a tiež kompresný pomer (11:1). Rôzne zdvihové objemy boli docielené zmenou zdvihu od 69,2 mm pri A150 až do 94 mm pri A200 a A200 Turbo. Rovnaké je tiež variabilné nasávacie potrubie (mimo preplňovanej verzie A200 Turbo) a taktiež dvojventilový rozvodový mechanizmus (výfukové ventily sú chladené sodíkom) s jedným vačkovým hriadeľom. Hmotnosť samotných agregátov sa pohybuje od 92 kg (A150) do 117 kg (A200 Turbo). Motory sa vyznačujú bežnou kultivovanosťou, o niečo horšie je na tom hlučnosť, konkrétne nad 3000 otáčok.
Základ tvorila verzia A150 s výkonom 70 kW a krútiacim momentom 140 Nm. Výkon 70 kW na oko poteší, ale 1225 kg vážiace Áčko jeho apetít značne priškrcuje. Na bežnú mestskú a mimo-mestskú jazdu výkon aj ťah motora v pohode postačuje, v prípade potreby ako tak aj na svižnejšiu jazdu. Športovca ale nečakajte a dupeľ pri obsadení štyrmi osobami alebo nákladom. Potešujúca je ochota zaberať už v spodných otáčkach a aj spotreba v priemere okolo 7 litrov je primeraná. Podstatne živšiu verziu pri stále rozumnej spotrebe okolo 7-7,5 litra predstavuje verzia A170 s výkonom 85 kW a krútiacim momentom 155 Nm.
Benzínové dvojlitre sa vyskytujú naozaj zriedkavo. Už klasická nepreplňovaná verzia poskytuje dostatok výkonu, ktorý málokedy využijete. Pozitívne je, že agregát aj vďaka dobre odstupňovanej prevodovke nemá prehnané požiadavky na palivo a uspokojí sa v priemere so 7,5-8 litrami benzínu na 100 km. Vrcholom benzínovej ponuky je turbodúchadlom preplňovaná verzia A200 Turbo. Má rovnaký zdvihový objem ako A200 (2034 ccm) a vďaka preplňovaniu je mimoriadne pružná v širokom spektre otáčok a robí z malého Áčka doslova strelu. V rozmedzí 1800 až 4850 ot/min disponuje motor 280 Nm krútiaceho momentu a už pri 4800 ot/min dosahuje maximálny výkon 142 kW. Spotreba tohto motora je výrazne závislá od nohy vodiča a pohybuje sa od cca 7 litrov, pri ostrejšej jazde však kľudne stúpne aj cez 10 litrov.
Bokom neostali ani dieselové motory. Výrobca pripravil tri výkonové verzie so zdvihovým objemom 1991 ccm. Výkony sa pohybujú od 60 kW (180 Nm) cez 80 kW (250 Nm) až po 103 kW (300 Nm). Všetky majú štvor-ventilový rozvod, vstrekovanie common-rail so vstrekovačmi so siedmimi otvormi a vstrekovacím tlakom 1600 barov, pričom turbodúchadlo obsahuje variabilnú geometriu rozvádzacích lopatiek len v prípade najsilnejšej verzie. Potešujúce je, že všetky verzie plnili normu Euro 4 bez filtra pevných častíc, ktorý však bol v prípade záujmu k dispozícii ako príplatková výbava. Pre dieselové verzie sa rozhoduje vodič hlavne z dôvodu úspornejšej prevádzky, čo však v prípade Áčka nemusí byť až také jednoznačné. Naviac v prípade najslabšej verzie nečakajte ani príliš oslnivú dynamiku, ktorá vyhovie len menej náročným motoristom. Spotreba najslabšej verzie sa pohybuje okolo 6 litrov, pri silnejších verziách treba počítať so spotrebou okolo 7 litrov. Výsledná spotreba samozrejme závisí od dynamiky vozenia, ktorej silnejšie verzie ponúkajú naozaj dostatok, avšak rozhodne nečakajte priemer pod 5 litrov. Výhodou silnejších verzií okrem lepšej dynamiky je aj sériovo montovaná šesťstupňová prevodovka, zatiaľ čo najslabšia verzia sa musela uspokojiť iba s päťstupňovou.
Kto nerád radí, má možnosť si vybrať aj Áčko s automatom. Konkrétne sa jedná o variátorový automat s názvom Autotronic, ktorý umožňuje zmenu prevodov bez prerušenia prenosu krútiaceho momentu. Virtuálnych sedem rýchlostí je možné voliť v manuálnom móde alebo sú k dispozícii aj dva automatické režimy – klasický a športový, ktorý radí pri vyšších otáčkach. Základom Autotronic-u je variátor, kde zmena pracovného priemeru diskov prebieha hydraulicky. Hnací remeň sa skladá z 334 oceľových článkov. Celý systém radenia riadi riadiaca jednotka, na základe rôznych vstupov akými sú klesanie či stúpanie, zaťaženie, pozdĺžne a priečne zrýchlenie, taktiež rýchlosť otáčania diskov vo variátore, teplota oleja v prevodovke atď.
Prednosti a nedostatky
atraktívny dizajn |
vyššia pohotovostná hmotnosť |
dobrý výhľad z vozidla |
slabšie odhlučnenie interiéru od hluku motora |
kvalitné materiály |
len priemerná spotreba dielových motorizácií |
nízky aerodynamický hluk |
vyššie ceny niektorých dielov |
veľký a variabilný batožinový priestor |
slabšia dynamika najslabšieho turbodieselu |
priestranný interiér |
|
image značky |
|
veľmi dobré manévrovanie |
Najčastejšie poruchy
občas problémová elektronika - centrálne zamykanie (poistný mechanizmus), otváranie veka kufra, el. otváranie okien, automatické stieranie, ukazovateľ nízkej hladiny paliva |
občas nefungujúce ostrekovače (predný aj zadný) - zanesená tryska |
zriedka nefunkčná klimatizácia |
zaseknutý mechanizmus otváracej presklenej strechy (zanedbanie pravidelného servisu - premazanie) |
hrdza na vnútornej spodnej hrane dverí pod tesnením, podbehov kolies a spodnej hrane batožinového priestoru (hlavne 2005-2006) |
vôle v silentblokoch zavesenia kolies - búchavé zvuky, zhoršené jazdné vlastnosti-plávanie |
kratšia životnosť tlmičov a bŕzd (svižnejšie jazdenie) |
kratšia životnosť prevodovky CVT-Autotronic - niekedy už po 100 000 km výmena hydraulických ventilov |
občas problémy s elektronikou prevodovky CVT-Autotronic - preprogamovanie |
šklbanie pri zrýchľovaní alebo rôzne nepatričné pazvuky-kvílenie prevodovky CVT - nákladná oprava |
zatuhnúť spojkový mechanizmus - prvý stupeň a spiatočka idú veľmi z tuha (dieselové motory, manuálna prevodovka, častá jazda po meste) |
rýchlejšie opotrebovaná spojka - zaberá až tesne pri vrchole (mestská jazda) |
občas nefunkčná zapaľovacia cievka a zriedka aj samotný vstrekovač - nepravidelný chod motora (benzín) |
zriedka nefunkčné palivové čerpadlo - nejde naštartovať (benzín) |
opotrebované vstrekovače - nepravidelný chod, nerovnomerný ťah, nadmerné dymenie (diesel, väčší km nábeh) |
problémy s upchatým filtrom pevných častíc - padnutie motora do núdzového režimu (diesel, mestská jazda) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
A170 (85 kW). Pre malé Áčko dostatočne živá motorizácia, pričom nároky na spotrebu a údržbu sú v prijateľnej výške, naviac v spojení s manuálnou prevodovkou predstavuje spoľahlivú alternatívu. |
A160 CDI (60 kW). Motor vzhľadom na svoj objem dva litre neoplýva dynamikou. Na obehnutie pomalšieho vozidla treba dlhší čas, podobne komótny je aj pri diaľničných rýchlostiach. Hlučnosť motora je iba priemerná, naviac pri väčšom nájazde hrozí vyššie riziko porúch. Nakoniec ani spotreba nedosahuje extra nízkych hodnôt a zväčša sa pohybuje okolo 6 litrov, čo je vzhľadom na poskytnutú dynamiku len priemerná hodnota. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
A 150 (169.031, 169.331) | 1498 ccm | M 266.920 | 70 kW |
A 160 (169.031, 169.331) | 1498 ccm | M 266.920 | 70 kW |
A 170 (169.032, 169.332) | 1699 ccm | M 266.940 | 85 kW |
A 180 (169.032, 169.332) | 1699 ccm | M 266.940 | 85 kW |
A 200 (169.033, 169.333) | 2034 ccm | M 266.960 | 100 kW |
A 200 TURBO (169.034, 169.334) | 2034 ccm | M 266.980 | 142 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
E-CELL | ccm | EM 780.992 | 50 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
A 160 CDI (169.006, 169.306) | 1991 ccm | OM 640.942 | 60 kW |
A 180 CDI (169.007, 169.307) | 1991 ccm | OM 640.940 | 80 kW |
A 200 CDI (169.008, 169.308) | 1991 ccm | OM 640.941 | 103 kW |
A 200 CDI (169.308) | 1991 ccm | OM 640.941 | 100 kW |
8 komentárov
Marek
Nezda sa mi, ze by to bol atraktivny dizajn ako sapise v clanku. 😉
David
Dobry den, Pan MJ, poprosikl by som o radu. Hladal som nieco male do mesta, ako yaris ale narazil som na internete na jeden krasny kusok zo slovenska. Jedna sa o 180CDI 11/2004. Ma najazdenych 65 kkm. Vyplati sa to kupit za 3900e ? Auto Ale troska viacej vibrovalo na volnobehu, no po stlaceni spojky nemenil sa zvuk. Jedine co sa mi zdalo tak velmi podozrive, je ze pri ustalenej jazde 60kou (tacho) na 3ke, auto trhalo. Plyn bol v uplne minimlanej polohe tak ci to tym nemoze byt. Inac auto nic nebucha neklepe, kupovane na slovesnku, kilometre su podstive. Taktiez vymenene klinove kladky, kedze uz sa ozvyvali.
MJ
Tak po prvé by som dieslové auto na krátke jazdy po meste nekupoval a to ani vtedy ak nemá DPF. Tých 65 kkm je naozaj reálnych? Najazdiť 5,5 tisíca km ročne je na dieslové auto fakt veľmi málo. Tie vibrácie čo popisujete môže byť chytený dvojhmoťák, unavené silentbloky motora ale aj vstrekovače. To trhanie tiež môže mať viacero príčin, isto by som dal auto na diagnostiku a poriadne preveril. Je to na vás, ale do mesta by som si kúpil menšie auto s benzínovým motorom okolo 1-1,4 litra.
David
Auto bolo kupovane na slovensku. Mercedes ma 6 rocny servis v cene. Stk + ek sedi. Predajca mi to ruci zmluvou, viem ze je to nic moc. Ale este som si aj preveril v mercedese cez znameho historiu a sedi. Nic vazne sirokodaleko. Dokona nedavno boli menene aj klinove remene, co je bolistkou motora. Asi fakt to vyzera na zle vstreky, som na ceste po auto s vif aditivom ktore vylejem do nadrze a pretiahnem po dialnici. Asi som sa zle vyjadril. Byvam cca 15 km od mesta, mame viacej dieselovyvh aut, aj ford 2014 1.6 tdci a uplne v pohode sa stiha zohriat pocas takej trapnej zimy. Taktiez viem ze diag povie viac, no ja mam pri sebe iba OBD diagnostiku tak snad aspon takto to postaci, v pondelok idem k specialistovy na mb … Kazdpadne dakujem za odpoved, cennim si ju, pravidelnr citam vsetky vase clanky. Mozno by som dokazal aj doporucit nieake rady co som sa dozvedel ja o specifickych modeloch (bmw) am by ste chceli. Problem je ze zvysne kusky na trhu maju bud viacej km, alebo slabsi benzin, takze mi to pripada vacsia kupa. A narozdiel od yarisu, ktory je v 2hej gen. Dokonca drahsi s 1.3 na autobazaroch, snad nespravim zly krok. Pocitam ze nieco si to vypyta ako kazda premiovka, ale dufam ze aj poskytne niektore premiove veci. Ako naprilad analogovy tachomrter s ukazovatelom teploty, nastavitelne tlmice a priestor..
Anonym
Samozrejme, každá rada dobrá a budeme radi aj ak napíšete nejakú recenziu na vaše autá a pridáte do rubriky TVOJEAUTO. Nech sa aj ostatní čitatelia podalia o vaše radosti poprípade starosti s vašimi vozidlami.
Luuucisko152
Dobry vecer, som ,,novacik,,co sa aut tyka. Chystam sa si kupit svoje prve auto a Mercedes triedy A (ojazdeny 2007) ma velmi oslovil….ale vela ludi ma odhovara, kvoli drahym dielom a suciatkam. Viem ze ste zodpovedal vsetko vo Vasom clanku, ale chcem sa spytat, myslite ze je dobry napad kupovat si toto auto? Pre uplneho novacika? 🙂 Dakujem za Vasu odpoved
Peter
Dobry den,vlastnim mercedes a 160 cdi r.v 2007 a som spokojny,podotykam ze je to moje piate auto a neda sa to porovnat s inymi.Vynikajuce jazdne vlastnosti a dynamicky je dobre,viem o com hovorim mal som peugeot 207 sw 1,6hdi od novoty a neda sa to porovnat.Nahradne diely nie su onic drahsie ako na ine auta.
žiguliak
nie Lucka, kúp si Subaru!