Motorov pre C-čko je na výber naozaj slušné množstvo. Základom benzínovej ponuky bol do polovice roku 2002 dvojliter radu M111. Pre verziu C180 mal atmosférické plnenie a výkon 95 kW. Táto motorizácia svojou dynamikou vyhovie skôr pokojnejším vodičom, pričom spotreba sa pohybuje v priemere okolo 9 litrov.
V prípade modelu C200 dostal dvojliter kompresor zn. Eaton typu Roots. Vďaka preplňovaniu vzrástol výkon na 120 kW. Motor sa vyznačuje solídnym ťahom už v nízkych otáčkach a poskytuje vozidlu dostatok dynamiky aj na svižné jazdenie. Spotreba sa pohybuje v priemere do 10 litrov.
V priebehu roku 2002 bol dvojliter vystriedaný novým motorom s objemom 1,8 litra z radu M271, ktorý dostal preplňovanie kompresorom aj v najslabšej verzii C180 (105 kW). V ďalších variantoch C200 a C230 dosahoval motor výkon 120 kW a 141 kW.
Všetky turbomotory sa vyznačujú solídnou dynamikou (C230 veľmi dobrou), potešia tiež lineárnym a slušným záťahom už od nízkych otáčok a vďaka nízkej hmotnosti zbytočne nepreťažujú prednú nápravu, čo má pozitívny vplyv aj na jazdné vlastnosti a agilnosť zatáčania. Spotreba je značne závislá na dynamike jazdy, pri bežnej prevádzke sa však pohybuje v priemere medzi 9-10 litrami. Za lepšími parametrami sa však skrýva horšia spoľahlivosť (viď časť spoľahlivosť a poruchy).
Vďaka slušnej dynamike „turbomotorov“ sa trocha stráca najslabší vidlicový šesťvalec s objemom 2,6 litrov – C240 s výkonom 125 kW. Jeho dynamika je trochu rozvážna, na svižnejšie jazdenie je tak treba motor udržiavať vo vyšších otáčkach. Podstatne suverénnejšie si počína väčší šesťvalec C320 s výkonom 160 kW.
Oba šesťvalce radu M112 používajú trojventilovú techniku s dvoma sviečkami na valec, vyznačujú sa veľmi dobrou kultivovanosťou, slušnou spoľahlivosťou a pri plynulej jazde sa odvďačia aj priaznivou spotrebou cca 9-10 litrov.
Ešte lepšiu porciu dynamiky pri porovnateľnej spotrebe ponúkajú štvorventilové šesťvalce C280 (170 kW) a najmä C350 (200 kW) radu M272 uvedené v roku 2005. Podobne ako v prípade kompresorových M271 sa aj pri M272 za lepšími parametrami skrýva horšia spoľahlivosť (viď časť spoľahlivosť a poruchy).
Dieselové motory
V našich končinách je pod kapotou C-čka podstatne obľúbenejší turbo-diesel. Najviac je zastúpený motor radu OM611, s objemom 2,1 litra, ktorý sa montoval v rôznych výkonových prevedeniach do verzii C200 CDI a C220 CDI. Od základnej verzie C200 CDI príliš dynamické zvezenie nemožno čakať, pokojnejšie jazdiacemu vodičovi však bude stačiť. Viac svižnosti ponúka C220 CDI stále pri rozumnej spotrebe v priemere okolo 6-7 litrov.
Spoločnou vlastnosťou týchto motorov je spočiatku poruchovejšie vstrekovanie common-rail Bosch CP1. Hlavne v prvých rokoch sa vyskytovali úniky z vysokotlakového čerpadla alebo zlyhal regulátor tlaku v tlakovom zásobníku – rail. Pri väčšom nájazde alebo neodbornej montáži sa vyskytuje aj netesnosť okolo osadenia vstrekovačov, čo spôsobuje, že kompresný tlak potom vytláča vstreknutú naftu a okolo vstrekovačov (pod vekom ventilov) sa hromadí čierna zapáchajúca usadenina. Postupom času, ak nie je únik nafty okolo vstrekovačov riešený, môže nahromadený karbón poškodiť aj samotnú hlavu valcov.
Po modernizácii sa častejšie vyskytovali chybné elektromagnetické ventily vstrekovačov, čo sa prejavovalo nepravidelným chodom, zníženým výkonom alebo nadmernými vibráciami motora na voľnobehu. Väčšinu problémov okolo vstrekovania sa podarilo postupom času vychytať a ak nejaká porucha aj nastane, existuje dostatok servisov, ktoré ju dokážu za rozumný peniaz odstrániť a motory tak pobežia bez väčších ťažkostí stovky tisíc kilometrov. Celkovo tak možno tento agregát považovať za dobrú voľbu pri výbere ojazdeného C-čka.
Veľmi dobrou voľbou je aj päťvalec C270 CDI s výkonom 125 kW. Vozidlu dodá dostatok dynamiky aj na svižné jazdenie a spotreba sa pohybuje okolo 7 litrov.
Ďalšou veľmi dobrou aj keď veľmi zriedkavou voľbou je šesťvalec C320 CDI s výkonom 165 kW, ktorý nahradil päťvalec C270 CDI. Motor je naozaj silný, jeho 510 Nm robí z C-čka malú raketu. Pri svižnejšom jazdení však podobne ako v prípade päťvalca C270 CDI už cítiť značnú hmotnosť v prednej časti vozidla, čo sa prejavuje väčšou ťažkopádnosťou a menšou ochotou pre náhlu zmenu jazdného smeru.
Motor sa vyznačuje veľmi dobrou kultivovanosťou a na solídnej úrovni je aj mechanická odolnosť a spoľahlivosť. Medzi konštrukčné novinky patrí vstrekovanie pomocou 8 otvorových piezoelektrických vstrekovačov s tlakom až 1600 bar alebo turbodúchadlo s variabilným nastavením lopatiek pomocou malého elektromotora. Spotreba sa pri bežnom jazdení pohybuje okolo 7,5 litra, čo je vzhľadom na dynamické možnosti slušná hodnota.
Prevodovky
Všetky motory (okrem verzie C320 – 7G-Tronic) sú spriahnuté s manuálnou šesťrýchlostnou prevodovkou. Samotné radenie bolo až do modernizácie len na priemernej úrovni vzhľadom na konkurenciu, naviac do roku 2002 dochádzalo k zlyhávaniu synchronizácie prvých troch rýchlostných stupňov, čo sa prejavovalo vyskočením radiacej páky pri rýchlom pridaní a následnom ubratí plynu.
Komu sa nechce radiť, môže si zvoliť automatickú päťrýchlostnú prevodovku 5G-tronic. Vyznačuje sa komfortným, aj keď trocha pomalým radením, čo nepoteší športovejšie založených motoristov.
Rozhodne viac akčnosti ponúka jazdne dobre odladená prevodovka 7G-Tronic. Ale pozor, modernejší automat pri väčšom množstve kilometrov nezriedka môže hnevať. Radenie musí byť hladké bez rázov a nadmerných vibrácií. Špeciálne treba overiť radenie na I. a II. stupni a spiatočku.
7-rýchlostná prevodovka použitá v C-triede môže mať problémy siahajúce od chybného prenosového ventilu až po predčasné poškodenie-opotrebovanie mechaniky prevodovky.
Všeobecne platí, že pre udržanie oboch typov prevodoviek v dobrej kondícii je nutná pravidelná výmena oleja, pričom sa ho odporúča meniť každých 60 000 kilometrov vrátane filtra.
Spoľahlivosť a poruchy
Prednosti a nedostatky
dizajn |
vzhľadom na veľkosť vozidla len priemerná priestrannosť, obzvlášť na zadných sedadlách |
komfortné jazdné vlastnosti (mimo kupé) |
väčšie množstvo porúch prvých ročníkov |
veľký výber motorizácií |
vyššie ceny niektorých náhradných dielov |
kvalita spracovania (najmä po facelifte) |
obmedzená trakcia v zimnom období (okrem verzií 4Matic) |
dobre tvarovaný a dostatočne objemný kufor |
Najčastejšie poruchy
nereagujúca dvojzónová klimatizácia na zmenu teploty - prasknutá ovládacia klapka (začiatok výroby) |
chybné spony predných bezpečnostných pásov (2003-2004) |
štrajkujúca elektronika - falošné chybové hlásenia ESP, BAS, ručná brzda (prvé ročníky) |
problémy so spínacou skrinkou (prvé ročníky) |
nepresný palivomer (prvé ročníky) |
korózia - lemy blatníkov a spodné hrany dverí (prvé ročníky) |
znečistené otvory pre odtok vody pod čelným sklom - korózia okolo predného okna - prenikanie vody do elektroinštalácie |
nadmerné vôle v zavesení prednej nápravy - búchavo klepavé zvuky |
opotrebované horné uloženia predných tlmičov a vôle v zadnej náprave (väčší km nábeh) |
chybný snímač hmotnosti vzduchu - menší výkon a vyššia spotreba (väčší km nábeh, častejšie staršie benzínové motory) |
nadmerne opotrebované alebo zanesené vstrekovače - horšia kultúra chodu, vyššia hlučnosť, problematické studené štarty (CDI, väčší km nábeh) |
občas poruchy relé žeraviacich sviečok - nemožnosť naštartovať (CDI) |
zriedka opotrebované turbodúchadlo |
problematický rozvodový mechanizmus (benzínové štvorvalce a šesťvalce radu M271 a M272) |
nadmerná spotreba motorového oleja - zanesenie separátora alebo porucha odvetrávania kľukovej skrine (väčší km nábeh, zriedka aj nadmerné opotrebovanie motora resp. piestnych krúžkov) |
presakovanie nafty pod snímačom tlaku v zásobníku - zlé tesnenie, nadmerne opotrebované/tečúce vysokotlakové čerpadlá (vysoký nájazd, CDI) |
prasknutá hadica turba (CDI, väčší km. nábeh) |
podfukujúce vstrekovače-hromadenie karbónu (CDI, vysoký km nábeh, resp. neodborná montáž vstrekovačov) |
vyťahaná rozvodová reťaz-zdĺhavé štarty (motory CDI, vysoký km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - zvýšená spotreba oleja, prienik oleja do sacieho traktu, znížený/kolísavý výkon (CDI, väčší nájazd) |
problémy s DPF filtrom - vyššia dymivosť najmä pri regenerácii, slabší výkon, vyššia spotreba, prípade prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (platí o verziách vybavených DPF, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia) |
poruchy systému vírivých klapiek (väčší km nábeh, CDI, zriedkavejšie aj benzínové motory) |
opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník - nadmerné vibrácie, hluk pri akcelerácii či trhavý rozjazd (CDI, väčší km nábeh) |
opotrebovaná synchronizácia a vyskakovanie rýchlostných stupňov šesťstupňovej manuálnej prevodovky (prvé ročníky) |
úniky prevodového oleja (častejšie päťstupňové automatické prevodovky pri väčšom km nábehu-riziko nadmerného opotrebovania) |
porucha radenia prevodových stupňov, nadmerné opotrebovanie lamiel, premostenia meniča (automatické prevodovky, väčší km nábeh, zanedbaná údržba, nadmerné zaťažovanie) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
C220 CDI. Zle si nevedú ani štvorvalcové CDI motory, ktorých je dostatok na výber, vozidlu poskytujú slušnú dynamiku a vyznačujú sa solídnou spotrebou paliva. C270 CDI, C320 CDI. Suverénna dynamika obzvlášť v prípade šesťvalca, solídna spotreba a spoľahlivosť. Menšou nevýhodou je iba ťažší predok, a tak vozidlá s týmito motormi ocenia najmä diaľniční stíhači. |
Benzínové šesťvalce radu M272, preplňované štvorvalce M271. Poskytujú síce slušnú dynamiku, vyznačujú sa taktiež kultivovaným chodom (najmä šesťvalce), problémom sú však chúlostivé rozvody. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
C 160 Kompressor (203.730) | 1796 ccm | M 271.921 | 90 kW |
C 180 Kompressor (203.046) | 1796 ccm | M 271.946 | 105 kW |
C 180 Kompressor (203.246) | 1796 ccm | M 271.946 | 105 kW |
C 180 Kompressor (203.746) | 1796 ccm | M 271.946 | 105 kW |
C 200 CGI Kompressor (203.043) | 1796 ccm | M 271.942 | 125 kW |
C 200 CGI Kompressor (203.243) | 1796 ccm | M 271.942 | 125 kW |
C 200 CGI Kompressor (203.743) | 1796 ccm | M 271.942 | 125 kW |
C 200 Kompressor (203.042) | 1796 ccm | M 271.940 | 120 kW |
C 200 Kompressor (203.242) | 1796 ccm | M 271.940 | 120 kW |
C 200 Kompressor (203.742) | 1796 ccm | M 271.940 | 120 kW |
C 230 Kompressor (203.040) | 1796 ccm | M 271.948 | 141 kW |
C 230 Kompressor (203.240) | 1796 ccm | M 271.948 | 141 kW |
C 230 Kompressor (203.740) | 1796 ccm | M 271.948 | 141 kW |
C 180 (203.035) | 1998 ccm | M 111.951 | 95 kW |
C 180 (203.235) | 1998 ccm | M 111.951 | 95 kW |
C 180 (203.735) | 1998 ccm | M 111.951 | 95 kW |
C 200 Kompressor (203.045) | 1998 ccm | M 111.955 | 120 kW |
C 200 Kompressor (203.245) | 1998 ccm | M 111.955 | 120 kW |
C 200 Kompressor (203.745) | 1998 ccm | M 111.955 | 120 kW |
C 230 Kompressor (203.747) | 2295 ccm | M 111.981 | 145 kW |
C 230 (203.052) | 2496 ccm | M 272.920 | 150 kW |
C 230 (203.252) | 2496 ccm | M 272.920 | 150 kW |
C 230 (203.752) | 2496 ccm | M 272.920 | 150 kW |
C 240 (203.061) | 2597 ccm | M 112.912 | 125 kW |
C 240 (203.261, 203.061) | 2597 ccm | M 112.912 | 125 kW |
C 240 4-matic (203.081, 203.281) | 2597 ccm | M 112.916 | 125 kW |
C 240 4-matic (203.281, 203.081) | 2597 ccm | M 112.916 | 125 kW |
C 280 (203.054) | 2996 ccm | M 272.940 | 170 kW |
C 280 (203.254) | 2996 ccm | M 272.940 | 170 kW |
C 280 4-matic (203.092) | 2996 ccm | M 272.941 | 170 kW |
C 280 4-matic (203.292) | 2996 ccm | M 272.941 | 170 kW |
C 32 AMG Kompressor (203.065) | 3199 ccm | M 112.961 | 260 kW |
C 32 AMG Kompressor (203.265) | 3199 ccm | M 112.961 | 260 kW |
C 32 AMG Kompressor (203.765) | 3199 ccm | M 112.961 | 260 kW |
C 320 (203.064, 203.264, 203.764) | 3199 ccm | M 112.946 | 160 kW |
C 320 (203.264, 203.064, 203.764) | 3199 ccm | M 112.946 | 160 kW |
C 320 (203.764, 203.264, 203.064) | 3199 ccm | M 112.946 | 160 kW |
C 320 4-matic (203.084, 203.284) | 3199 ccm | M 112.953 | 160 kW |
C 320 4-matic (203.284, 203.084) | 3199 ccm | M 112.953 | 160 kW |
C 350 (203.056) | 3498 ccm | M 272.960 | 200 kW |
C 350 (203.256) | 3498 ccm | M 272.960 | 200 kW |
C 350 (203.756) | 3498 ccm | M 272.960 | 200 kW |
C 350 4-matic (203.087) | 3498 ccm | M 272.960,M 272.970 | 200 kW |
C 350 4-matic (203.287) | 3498 ccm | M 272.970 | 200 kW |
C 55 AMG (203.076) | 5439 ccm | M 113.988 | 270 kW |
C 55 AMG (203.276) | 5439 ccm | M 113.988 | 270 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
C 200 CDI | 2148 ccm | OM 646.962 | 75 kW |
C 200 CDI (203.004) | 2148 ccm | OM 611.962 | 85 kW |
C 200 CDI (203.007) | 2148 ccm | OM 646.962 | 90 kW |
C 200 CDI (203.204) | 2148 ccm | OM 611.962 | 85 kW |
C 200 CDI (203.204, 203.207) | 2148 ccm | OM 611.962,OM 646.962 | 75 kW |
C 200 CDI (203.207) | 2148 ccm | OM 646.962 | 90 kW |
C 200 CDI (203.707) | 2148 ccm | OM 646.962 | 90 kW |
C 220 CDI (203.006) | 2148 ccm | OM 611.962 | 100 kW |
C 220 CDI (203.006) | 2148 ccm | OM 611.962 | 105 kW |
C 220 CDI (203.008) | 2148 ccm | OM 646.963 | 110 kW |
C 220 CDI (203.206) | 2148 ccm | OM 611.962 | 105 kW |
C 220 CDI (203.208) | 2148 ccm | OM 646.963 | 110 kW |
C 220 CDI (203.706) | 2148 ccm | OM 611.962 | 105 kW |
C 220 CDI (203.708) | 2148 ccm | OM 646.963 | 110 kW |
C 220 CDI (203.208) | 2149 ccm | OM 646.963 | 100 kW |
C 270 CDI (203.016) | 2685 ccm | OM 612.962 | 125 kW |
C 270 CDI (203.216) | 2685 ccm | OM 612.962 | 125 kW |
C 30 CDI AMG (203.018) | 2950 ccm | OM 612.990 | 170 kW |
C 30 CDI AMG (203.218) | 2950 ccm | OM 612.990 | 170 kW |
C 30 CDI AMG (203.718) | 2950 ccm | OM 612.990 | 170 kW |
C 320 CDI (203.020) | 2987 ccm | OM 642.910 | 165 kW |
C 320 CDI (203.220) | 2987 ccm | OM 642.910 | 165 kW |
10 komentárov
MisoWRC
Dnes som ho kúpil, uvidíme aky budem spokojný…
Mišo
a co model C350 4matic???
BAXO
Dakujem za asi jedinú recenziu W203 na CZ a SK weboch.
Marek
Včera so si kúpil C 180 dúfam že vydrží veľa.
zdenek
Chem kupit zene 180 benzin zhruba aku tam mas spotrebu ?
ja
kom 7.9 l
Michal
Neskutočné auto hlavne po facelifte, tých zmien čo robí MB je oveľa – viac ako sa tu napísalo.
Aj základný model C200 cdi stačí, ak je v poriadku motoricky a hlavne sú to autá s dlhou životnosťou (viď taxikárske ečka 200cdi).
Skúste si presadnúť napr do Octavie II, ten rozdiel v komforte pérovania, resp. hluku od kolies je markantný.
Kelo
Ako sú na tom benzínové verzia M 111, M 112
Máte niekto skúsenosti oproti M 272 ??
Boris
Osobne vlastním už piaty rok C220Cdi 110kw Sport Edition Plus (paket AMG). Doteraz som mal možnosť vyskúšať rôzne autá, rôznych značiek a môžem Mercedes za ich 203ku len pochváliť!!! Výborná ergonómia, odpruženie, odhlučnenie, riadenie, dobrý motor s prevodovkou, perfektne prístupné filtre a aj iné komponenty pri bežnom servise(iný výrobcovia by sa ešte teraz mali čo učiť). Najazdené cez 250.000km, veľa „vecí“ je ešte pôvodných a auto stále šlape ako hodinky. STK a EK stále prechádzam bez problémov (samozrejme sa príkladne o auto starám). Nedal by som ho z ruky…
Ssonne4
Ahoj, aky to je rocnik? Chcel by som kupit 200CDI r.v.2002 a stale vaham. Vlastne to ma rovnaky motor ako 220CDI. Takze, ak se pravidelne udrzuje v pohode auto?