Benzínové motory
Ponuka motorov je naozaj rozmanitá a uspokojí aj náročného motoristu. Z praxe poteší informácia, že ani jeden motor nie je vyslovene nepodarený, chce to len vybrať si pre svoje potreby ten najvhodnejší. Základ benzínovej ponuky tvoria preplňované štvorvalcové 1,8-čky. Do modernizácie niesli označenie C180 a C200 Kompressor (115 a 135 kW). Ako už názov napovedá, preplňovanie zabezpečuje kompresor, v tomto prípade Rootsov kompresor. Motor sa vyznačuje lineárnym nárastom ťahu, slušnou dynamikou (najmä v prípade silnejšej verzie) a solídnou pružnosťou. Výhodou je aj nízka hmotnosť, čo sa priaznivo prejavuje na zaťažení prednej nápravy a tiež jazdných vlastnostiach. Roky praxe preukázali aj dobrú spoľahlivosť a mechanickú odolnosť motora. Menšou nevýhodou je na dnešnú dobu trocha vyššia priemerná spotreba oscilujúca v priemere medzi 9-10 litrami.
V roku 2009 prešiel preplňovaný motor 1,8 modernizáciou, pričom najvýraznejšou zmenou bolo osadenie turbodúchadla namiesto kompresora a priame vstrekovanie benzínu CGI. Motor bol postupne dostupný v troch výkonových verziách 180/200/250 CGI (115/135/150 kW). Oproti predchodcovi sa vyznačuje úspornejšou prevádzkou (cca o 1 až 2 litre), viac utlmeným zvukom ale aj menej lineárnym priebehom krútiaceho momentu – nárastom ťahu resp. rýchlosťou reakcii motora. Spoľahlivosť je na slušnej úrovni, ako to už ale pri modených priamovstrekových motoroch býva, pri väčšom nájazde sa môže vyskytovať nadmerné množstvo karbónových usadenín. Odporúča sa používať kvalitné palivo resp. z času na čas pridávať do paliva kvalitné aditíva a meniť olej max. po 15 000 km. Nadmerné zakarbónovanie motora sa začne prejavovať zhoršeným výkonom či nepravidelným chodom. Dôvodom sú samozápaly v karbónom zanesených valcoch resp. sacích ventiloch.
Najmenej rozšírené sú benzínové šesťvalce radu M272, ktoré vynikajú veľmi dobrou kultúrou chodu, slušnou dynamikou (snáď až na základný C230) a pekným zvukom. Ich menším nedostatkom sa môže javiť vyššia spotreba, aj keď tá vzhľadom na podávané výkony rozhodne nie je prehnaná a v priemere sa pohybuje okolo 9-10 litrov. Slabinou týchto šesťvalcov je kratšia životnosť rozvodového mechanizmu.
Dieslové motory
Prím nielen na našom trhu hrajú turbodieselové motory. Základom sú štvorvalce 2,2 CDi s objemom 2148 ccm a 16 ventilovou technikou, ktoré sa do modernizácie vyrábali v troch výkonových verziách C180 CDi, C200 CDi a C220 CDi (rad OM 646). Motory sa na dnešné pomery vyznačujú pomerne hlučným chodom, slabšou kultivovanosťou a v prípade C220 CDi aj výraznejším turboefektom. Slabšie verzie (C180 a C200 CDI) vyhovejú skôr pokojnejšie jazdiacim motoristom, výkonnejšie C220 CDI už uspokoja aj svižnejšie jazdiacich vodičov. Spotreba sa v priemere pohybuje okolo 7-7,5 litra, pri pokojnejšom jazdení klesá pod 6, pri svižnejšej jazde na 8-9 litrov.
Začiatkom roka 2009 začal Mercedes postupne zavádzať nový štvorvalcový turbodiesel o objeme 2143 ccm, ktorý niesol označenie OM 651. Nový motor dostal odľahčený kľukový hriadeľ (štyri protizávažia namiesto pôvodných ôsmich), je vybavený odpojiteľnou vodnou pumpou s premenlivou teplotou chladiacej kvapaliny, novým vstrekovaním common rail IV. generácie, prepracované bolo aj preplňovanie a optimalizované bolo riadenie tlaku oleja v motore. Zmenila sa aj základná konfigurácia, keď namiesto štvorcového turbodieselu (vŕtanie 88 mm, zdvih 88,3 mm) je modernizovaný motor nad-štvorcovej konštrukcie (vŕtanie 83 mm a zdvih 99 mm) a zároveň sa znížil aj kompresný pomer. Oproti predchodcovi sa vyznačuje o niečo kultivovanejším chodom, lineárnejším nárastom ťahu, lepšou dynamikou a menšou spotrebou (v prípade C200 CDI narástol krútiaci moment až o 90 Nm pri nezmenenom výkone).
Kým spotreba prvých C200 CDI a C220 CDI sa pohybovala v priemere okolo 7-7,5 litra, po nástupe radu OM 651 klesla v priemere o 1 až 1,5 litra a pri úsporných verziách ešte o ďalších pár dcl menej. Aj v prípade najsilnejšej C250 CDI sa bez väčšieho snaženia dá zmestiť do priemeru okolo 7 litrov a to aj vo verzii 4Matic. Motor sa vyrábal v štyroch výkonových variáciách. Už základné verzie C180 CDI a C200 CDI v pohode vyhovejú bežným potrebám, podstatne viac akčnosti a rýchlejšej reakcie na stlačenie akcelerátora však ponúkajú bi-turbové verzie C 220 CDI a C 250 CDI. Spoľahlivosť dieslových štvorvalcov 2,1 CDI je pomerne dobrá, do modernizácie (OM646) častejšie hnevali najmä príplatkové DPF a po modernizácii (OM651) piezo vstrekovače Delphi verzií C 220 CDI a C 250 CDI, ktoré boli postupne nahradené spoľahlivejšími elektromagnetickými vstrekovačmi. Pre čo najlepšiu spoľahlivosť sa všeobecne odporúča meniť olej najneskôr po 15 000 km, vzduchový filter najneskôr po 30 000 resp. pri každej výmene oleja, pravidelne meniť palivový filter a zbytočne nevytáčať studený motor. Vstrekovačom určite neuškodí, ak sa občas do nádrže naleje kvalitné aditívum.
Dieselovú radosť prináša šesťvalec s označeniami C300/320/350 CDI. Najskôr bola dostupná iba verzia C320 CDI s výkonom 165 kW/510 Nm, po modernizácii motora sa však objavili dve výkonové verzie C300 CDI (170 kW/540 Nm) a vrcholná C350 CDI s výkonom 195 kW a maximom krútiaceho momentu 620 Nm. Šesťvalce potešia veľmi dobrou kultúrou chodu, skvelou dynamikou a primeranou spotrebou okolo 8-9 litrov. Spoľahlivosť šesťvalcov je tiež na slušnej úrovni a pri správnej údržbe zvládajú bez väčších ťažkostí státisíce kilometrov. Je na škodu, že výskyt C-čka s dieselovým šesťvalcom je veľmi zriedkavý.
Prednosti a nedostatky
dizajn vozidla a image značky |
hrubší chod dieselových štvorvalcov - viac pri motoroch pred modernizáciou |
kvalitné dielenské spracovanie a použité materiály - viac po modernizácii |
horší komfort pruženia príplatkových športových podvozkov |
často bohatá výbava |
častý výskyt naoko zachovalých vozidiel s veľkým km nábehom (služobné vozidlá) |
dobré jazdné vlastnosti a komfortne naladený podvozok bežných verzií |
drahší servis a originál náhradné diely |
spoľahlivosť a prevádzkové vlastnosti pohonu oboch náprav 4Matic |
systém pohonu oboch náprav 4Matic dostupný len s automatom |
veľký výber verzií a motorov |
kratšia životnosť rozvodového mechanizmu benzínových šesťvalcov M272 |
solídna kvalita a pri dobrej údržbe aj spoľahlivosť vozidla |
Najčastejšie poruchy
občas nefunkčné sklápanie bočných zrkadiel, elektrický pojazd pr. sedadiel |
korózia na zadnom držiaku otvárania kufra - malé bublinky na laku (prvé ročníky) |
nemetalické laky náchylnejšie na mechanické poškodenie (hlavne od odskakujúcich kamienkov) |
občas prenikanie vlhkosti do svetlometov |
modro-fialový jas xenónových výbojok - skorý koniec výbojky, slabnúci jas vinou zmatnenia krycích skliel alebo vypálených parabol |
vŕzgajúci otvárací mechanizmus zadného veka - poriadne namazanie na správnom mieste |
výpadky koncových svetiel - nedoliehajúce konektory žiaroviek |
občas nedoliehajúce tesnenie bočných okien -zvýšený aerodynamický hluk, problematické zatváranie |
občas poškodené čalúnenie látka/koža |
občas opotrebovaný otočný ovládač systému Comand - posuv v menu nie je plynulý |
občas problémy s funkčnosťou parkovacej brzdy |
nadmerné vôle v zavesení kolies (väčší km nábeh, kratšia životnosť v prípade športových podvozkov a veľkých 18 resp. 19" kolies) |
zriedka prasknutá vinutá pružina odpruženia - prejavuje sa poklesom konkrétnej časti vozidla resp klopavým zvukom pri prejazde nerovností |
problematický rozvodový mechanizmus (C 230, C 280, C 300, C 350 - M272) |
občas nefunkčný merač hmotnosti vzduchu - slabší ťah (väčší km. nábeh, častejšie diesel) |
problémy s piezo vstrekovačmi - slabšia akcelerácia, resp. prejdenie motora do núdzového režimu (motory C 220 CDI a častejšie C 250 CDI radu OM 651- vo väčšine prípadov vyriešené v záruke prerobením na solenoidové vstrekovače) |
nadmerne opotrebované vstrekovače common-rail - hlasnejší a nerovnomerný chod motora, horšie studené štarty a slabší ťah (diesel, väčší km nábeh) |
opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník - nadmerné vibrácie, hluk pri akcelerácii či trhavý rozjazd (diesel, väčší km nábeh resp. častejšie jazdy v meste) |
problémy s DPF filtrom - slabší výkon, vyššia spotreba, prípade prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (CDI, najmä verzie Euro 4 vybavené DPF, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - zvýšená spotreba oleja, prienik oleja do sacieho traktu, znížený/kolísavý výkon (CDI, väčší nájazd) |
vyťahaná rozvodová reťaz-zdĺhavé štarty (motory CDI, vysoký km nábeh) |
občas poruchy relé žeraviacich sviečok (CDI, nemožnosť naštartovať) |
poruchy systému vírivých klapiek (väčší km nábeh, staršie CDI, zriedkavejšie benzínové šesťvalce) |
úniky oleja-netestnosť, porucha radenia prevodových stupňov, nadmerné opotrebovanie lamiel, premostenia meniča (7G-Tronic, väčší km nábeh, zanedbaná údržba, nadmerné zaťažovanie-silné dieslové motory) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
C200 C220 CDI a C250 CDI po modernizácii OM 651 Napriek počiatočným problémom s piezovstrekovačmi, ktoré sú už vo väčšine prípadov vyriešené, sa tento motor vyznačuje solídnou spoľahlivosťou. Taktiež poteší dobrou dynamikou, kultivovaným chodom a spotrebou. Ak teda natrafíte na nevylietaný exemplár, netreba dlho premýšľať. C180/200/250 CGI Motor sa síce vyznačuje horšou linearitou ťahu a menej atraktívnym zvukom ako jeho kompresorový predchodca, poteší však nižšou spotrebou a tá je v dnešnej dobe neraz kľúčovým faktorom pri výbere vozidla. Na dobrej úrovni je aj spoľahlivosť. C300/320/350 CDi Hliníkový šesťvalec sa vyznačuje veľmi dobrou dynamikou, kultivovaným chodom a poteší aj primeranou spotrebou. Nevýhoda je zriedkavý výskyt tejto motorizácie. |
Benzínové šesťvalce radu M272. Poskytujú veľmi slušnú dynamiku, vyznačujú sa tiež kultivovaným chodom, veľkým problémom sú však chúlostivé rozvody. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
C 180 (204.331) | 1595 ccm | M 274.910 | 115 kW |
C 180 CGI (204.031) | 1595 ccm | M 274.910 | 115 kW |
C 180 CGI (204.231) | 1595 ccm | M 274.910 | 115 kW |
C 180 Kompressor (204.044, 204.045) | 1597 ccm | M 271.910 | 115 kW |
C 180 Kompressor (204.245) | 1597 ccm | M 271.910 | 115 kW |
C 180 (204.349) | 1796 ccm | M 271.820 | 115 kW |
C 180 CGI (204.049) | 1796 ccm | M 271.820 | 115 kW |
C 180 CGI (204.249) | 1796 ccm | M 271.820 | 115 kW |
C 180 Kompressor (204.046) | 1796 ccm | M 271.952 | 115 kW |
C 180 Kompressor (204.246) | 1796 ccm | M 271.952 | 115 kW |
C 200 CGI (204.048) | 1796 ccm | M 271.820 | 135 kW |
C 200 CGI (204.248) | 1796 ccm | M 271.860,M 271.820 | 135 kW |
C 200 CGI (204.348) | 1796 ccm | M 271.820 | 135 kW |
C 200 Kompressor (204.041) | 1796 ccm | M 271.950 | 135 kW |
C 200 Kompressor (204.241) | 1796 ccm | M 271.950 | 135 kW |
C 250 (204.347) | 1796 ccm | M 271.860 | 150 kW |
C 250 CGI (204.047) | 1796 ccm | M 271.860 | 150 kW |
C 250 CGI (204.247) | 1796 ccm | M 271.860 | 150 kW |
C 230 (204.052) | 2496 ccm | M 272.921 | 150 kW |
C 230 (204.252) | 2496 ccm | M 272.921 | 150 kW |
C 230 4-matic (204.085) | 2496 ccm | M 272.911 | 150 kW |
C 280 (204.054) | 2996 ccm | M 272.947 | 170 kW |
C 280 (204.254) | 2996 ccm | M 272.947 | 170 kW |
C 280 4-matic (204.081) | 2996 ccm | M 272.948 | 170 kW |
C 300 (204.054) | 2996 ccm | M 272.947 | 170 kW |
C 300 4-matic (204.081) | 2996 ccm | M 272.948 | 170 kW |
C 300 (204.055) | 3498 ccm | M 276.957 | 185 kW |
C 300 4-matic (204.080) | 3498 ccm | M 276.957 | 185 kW |
C 350 (204.056) | 3498 ccm | M 272.961 | 200 kW |
C 350 (204.057) | 3498 ccm | M 276.957 | 225 kW |
C 350 (204.256) | 3498 ccm | M 272.961 | 200 kW |
C 350 (204.357) | 3498 ccm | M 276.957 | 225 kW |
C 350 4-matic (204.087) | 3498 ccm | M 272.971 | 200 kW |
C 350 4-matic (204.088) | 3498 ccm | M 276.957 | 225 kW |
C 350 CGI (204.065) | 3498 ccm | M 272.982 | 215 kW |
C 350 CGI (204.257) | 3498 ccm | M 276.957 | 225 kW |
C 63 AMG | 6208 ccm | M 156.985 | 373 kW |
C 63 AMG (204.077) | 6208 ccm | M 156.985 | 336 kW |
C 63 AMG (204.077) | 6208 ccm | M 156.985 | 358 kW |
C 63 AMG (204.277) | 6208 ccm | M 156.985 | 336 kW |
C 63 AMG (204.277) | 6208 ccm | M 156.985 | 358 kW |
C 63 AMG (204.377) | 6208 ccm | M 156.985 | 336 kW |
C 63 AMG (204.377) | 6208 ccm | M 156.985 | 358 kW |
C 63 AMG (204.377) | 6208 ccm | M 156.985 | 380 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
C 180 CDI (204.000) | 2143 ccm | OM 651.913 | 88 kW |
C 180 CDI (204.200) | 2143 ccm | OM 651.913 | 88 kW |
C 200 CDI (204.001) | 2143 ccm | OM 651.913 | 100 kW |
C 200 CDI (204.201) | 2143 ccm | OM 651.913 | 100 kW |
C 220 CDI | 2143 ccm | OM 651.911 | 120 kW |
C 220 CDI (204.002) | 2143 ccm | OM 651.911 | 125 kW |
C 220 CDI (204.202) | 2143 ccm | OM 651.911 | 125 kW |
C 220 CDI (204.302) | 2143 ccm | OM 651.911 | 125 kW |
C 220 CDI 4-matic (204.084) | 2143 ccm | OM 651.912 | 125 kW |
C 220 CDI 4-matic (204.284) | 2143 ccm | OM 651.912 | 125 kW |
C 250 CDI (204.003) | 2143 ccm | OM 651.911 | 150 kW |
C 250 CDI (204.203) | 2143 ccm | OM 651.911 | 150 kW |
C 250 CDI (204.303) | 2143 ccm | OM 651.911 | 150 kW |
C 250 CDI 4-matic (204.082) | 2143 ccm | OM 651.912 | 150 kW |
C 250 CDI 4-matic (204.282) | 2143 ccm | OM 651.912 | 150 kW |
C 200 CDI (204.007) | 2148 ccm | OM 646.811,OM 646.812 | 100 kW |
C 200 CDI (204.207) | 2148 ccm | OM 646.811 | 100 kW |
C 220 CDI (204.008) | 2148 ccm | OM 646.811 | 125 kW |
C 220 CDI (204.208) | 2148 ccm | OM 646.811 | 125 kW |
C 300 CDI 4-matic (204.092) | 2987 ccm | OM 642.832 | 170 kW |
C 320 CDI (204.022) | 2987 ccm | OM 642.960 | 165 kW |
C 320 CDI (204.222) | 2987 ccm | OM 642.960 | 165 kW |
C 320 CDI 4-matic (204.089) | 2987 ccm | OM 642.961 | 165 kW |
C 320 CDI 4-matic (204.289) | 2987 ccm | OM 642.961 | 165 kW |
C 350 CDI (204.022) | 2987 ccm | OM 642.960 | 165 kW |
C 350 CDI (204.023) | 2987 ccm | OM 642.834 | 195 kW |
C 350 CDI (204.025) | 2987 ccm | OM 642.830 | 170 kW |
C 350 CDI (204.223) | 2987 ccm | OM 642.834 | 195 kW |
C 350 CDI (204.225) | 2987 ccm | OM 642.830 | 170 kW |
C 350 CDI 4-matic (204.089) | 2987 ccm | OM 642.961 | 165 kW |
C 350 CDI 4-matic (204.092) | 2987 ccm | OM 642.832 | 170 kW |
C 350 CDI 4-matic (204.292) | 2987 ccm | OM 642.832 | 170 kW |
5 komentárov
dsf
Co a tyka prouchovosti, tak myslim Nemci mali vela poruch v teste ale vsetko nie take zeby nemohli jazdit.
Malo by to mat, teraz nove, super podovozok, a ze aj ma, lichobezniky, pneumticke, to sa mu BMW a audi nemozu vobec porovnavat. Ale ze ostre brzdy, vravel Poliak v teste na youtube.
MP
čoooooo? čo, si, povedať, ako, že, chcel,tým? rozumiem, ne, ti, ja.
momo
pekná recenzia, palec hore 🙂
EdwardGeorge https://www.amazon.com z.
edward.george.b.r@gmail.com
Stanik
Kupil som si ajja Mercedesz Benz Kompreszor 180 benzin. Nemozem kriveho slovka povedat, za 10500 eur mam auto stalo 50tis pred 15 rokmi (2008 model mam). Jazdim si ako pav, ludia obzeraju po mne, mlade zeny usmievaju na mna. Auto benzin kuri fantasticky teraz zime, do par minut mam teplo kabine. Dolezite pre mna lebo robotu mam iba 7km. Celkovo spokojnost len keby ten benzin nebol taky drahy, keby sme aj mi mali Orbanove ceny benzinolu tak to by bolo fasa. Papa mi to tak 7.5l s lahkou nohou, okresky aj za 6.5 sa da. Odporucam kazdemu kto chce luxusny kar za malo penazi.