Štvoroký dizajn W210 alias mucha mäsiara sa osvedčil, a tak v uhladenejšom poňatí pokračuje aj v novšej generácii W211. Okrem elegantného dizajnu a typickej noblesy ponúka popisované Éčko aj tradičný skvelý komfort jazdy, špičkovú techniku, množstvo výbavy, ale aj značnú poruchovosť, obzvlášť prvých ročníkov.
Početnosť technických problémov sa síce v priebehu výroby podarilo do značnej miery eliminovať, pri výbere jazdenky však treba byť každopádne veľmi opatrný a bezhlavo nepodľahnúť kúzlu značky. Okrem dôkladnej kontroly stavu vozidla treba poriadne preveriť servisnú históriu, keďže kvalitný servis je pre spoľahlivosť popisovaného Éčka veľmi dôležitý a tiež môže odhaliť manipuláciu (stočenie) najazdených kilometrov.
História
Model W211 sa predstavil na jar v roku 2002 a dorazil na trh s troma benzínovými motormi E 240, E 320, E 500 a dvoma dieselovými agregátmi E 220 CDI a E 270 CDI. Na jeseň pribudli varianty E 220 Kompresor, športová verzia E 55 AMG a dieselový šesťvalec E 320 CDI a E 200 CDI. Éčko sa ponúkalo v troch úrovniach výbavy Classic, Elegance a Avangarde. V prípade verzií E 320 a E 500 bola k dostupnosti špeciálna výbava a v prípade E 500 aj dokonca vzduchové odpruženie Airmatic DC.
V roku 2003 výrobca predstavil aj variant kombi pod označením S211 a nový dieselový osemvalec E 400 CDI, určený len pre verziu sedan.
Začiatkom roku 2004 bola uvedená aj verzia s pohonom všetkých kolies 4Matic pre modely E 240, E 320 a E 500, na jeseň sa objavil nový šesťvalcový dieselový agregát E 280 CDI, ktorý nahradil E 270 CDI. Predstavená bola aj sedemstupňová automatická prevodovka 7G-Tronic. Výrobca potešil aj ekologicky orientovaných zákazníkov a uviedol model E 200 NGT upravený pre prevádzku na zemný plyn.
V roku 2005 boli E 240, E 320 nahradené verziami E 280, E 350 a radový dieselový šesťvalec E 320 CDI zasa vidlicovým šesťvalcom s rovnakým názvom E 320 CDI (165 kW). 4Matic je od tohto dátumu k dispozícii aj pre modely E 280 CDI a E 320 CDI.
Modernizáciou prešlo „éčko“ v roku 2006. Výsledkom bolo mierne prepracovanie zovňajšku – nový nárazník, trocha zmenené svetlomety, oválne hmlovky alebo na zadnej časti pribudli LED diódy ako parkovacie svetlo.
Zmeny sa dotkli aj techniky. Štvorvalcové naftové motory modelov E 200 CDI a E 220 CDI boli upravené, výkon motora modelu E 200 CDI vzrástol o 10 kW na 100 kW a krútiaci moment vzrástol z pôvodných 270 na 340 Nm. Prepracovaný motor E 220 CDI dáva najvyšší výkon 125 kW, maximum krútiaceho momentu sa zvýšilo na 400 Nm. Tiež šesťvalec z E 320 CDI (165 kW) nabral na sile, krútiaci moment vzrástol z 510 na 540 Nm.
V prípade benzínových motorov sa zmeny dotkli štvorvalcového modelu E 200 Kompressor, kde bol výkon zvýšený na 135 kW a krútiaci moment na 250 Nm. Vrchol ponuky tvoril od polovice roku 2006 novo vyvinutý osemvalec s objemom 5,5 litra a výkonom 285 kW a krútiacim momentom 530 Nm. Firma Mercedes-AMG pripravila aj nový E 63 AMG, ktorého vidlicový osemvalec s atmosférickým plnením dáva výkon 378 kW a maximálny krútiaci moment 630 Nm. V tej dobe sa jednalo o najsilnejšie éčko všetkých čias.
S faceliftom vylepšil Mercedes aj jazdné vlastnosti systémom vylepšení nazvaným DIRECT CONTROL-Paket. Riadenie dostalo strmší prevod a zlepšila sa aj reakcia na pohyb volantom. Zmenou prešiel aj podvozok, konkrétne uloženie niektorých prvkov. Modely ELEGANCE a AVANTGARDE dostali naviac pružinové zarážky, ktoré pri prudkých zmenách smeru jazdy zabraňujú nakláňaniu karosérie. Do balíčka DIRECT CONTROL sa dostali aj úpravy na šesťstupňovej manuálnej prevodovke, kde sa zlepšil komfort a presnosť radenia.
Taktiež v modernizovanom E-čku Mercedes upustil od pomerne zložitého a tiež problematického systému elektronických bŕzd SBC (Sensotronic Brake Control) a nahradil ho brzdovým systémom ADAPTIVE BRAKE, ktorý vychádza z novej triedy S.
V roku 2007 sa začala ponúkať verzia E 300 CDI Bluetec produkujúca menšie množstvo škodlivých emisií vo výfukových plynoch a v polovici roka sa objavil aj nový benzínový šesťvalec E 230 s výkonom 150 kW.
V druhej polovici roka 2008 sa objavila verzia E 250 CDI s novým štvorvalcovým dieselom a výkonom 150 kW, na jeseň sa dostal nový motor aj do verzií E 200 a E 220 CDI.
Nová generácia triedy E prišla na trh v roku 2009.
Bezpečnosť
Bokom neostala ani bezpečnosť posádky. Trieda E disponuje preventívnym bezpečnostným systémom PRE-SAFE, pričom súčasťou sú aj hlavové opierky NECK-PRO. Tie pracujú na základe pokynov z čidiel a pri náraze zozadu sa behom niekoľkých milisekúnd posunú dopredu, aby zachytili hlavu vodiča a spolujazdca.
Pre zmenšenie rizika nehody vzniknutej nárazom do automobilu zozadu, sú vybavené vozidlá triedy E blikajúcimi brzdovými svetlami. Tie sa aktivujú pri prudkom brzdení a varujú vodiča idúceho za Mercedesom zreteľnejšie ako staticky svietiace brzdové svetlá.
K bezpečnej jazde prispievajú aj príplatkové inteligentné bi-xenónové svetlomety montované po modernizácii. Tie sa prispôsobujú momentálnej jazdnej situácii. Tento typ svetlometu v prípade bežnej jazdy osvetľuje viac priestor ľavého okraja vozovky než klasický tlmený svetlomet. Pri jazde nad 90 km/h sa aktivuje homogénny svetelný lúč svietiaci až do vzdialenosti 120 metrov, ktorý osvetľuje jazdnú dráhu v celej svojej šírke.
Snahu konštruktérov o bezpečnosť potvrdil aj test Euro NCAP, ktorým sedan W211 prešiel už pri svojom uvedení na trh v roku 2002. Za ochranu posádky pri náraze dostal 33 bodov, čo znamená plný počet päť hviezdičiek. Za ohľaduplnosť pri strete s chodcom však získal len 4 body, čo stačilo iba na jednu hviezdičku zo štyroch.
Prednosti a nedostatky
luxusne pôsobiaci interiér |
vyššie prevádzkové náklady a nutnosť značkového servisu |
dobrá priestrannosť |
nižšia spoľahlivosť hlavne z prvých rokov výroby |
veľký kufor |
obmedzená trakcia v zimnom období (okrem verzií 4Matic) |
komfortný podvozok |
len priemerné jazdné vlastnosti (z pohľadu svižnejšieho jazdenia) |
vysoká úroveň aktívnej a pasívnej bezpečnosti |
manuálna prevodovka iba s priemerne presným radením |
špičkové prvky výbavy |
nekomunikatívne riadenie |
veľký výber motorov |
motory od 280 CDI ponúkané výhradne s automatickými prevodovkami |
silné a primerane úsporné dieslové šesťvalce |
Najčastejšie poruchy
slepnúce xenónové svetlomety vinou zmatnenia krycích skliel alebo vypálených parabol |
problémy s elektronikou - poruchy centrálneho zamykania, svietiace kontrolky airbagov, nefunkčné rýchlomery, nesvietiace osvetlenie palubnej dosky, nereagujúce elektrické ovládanie sedadiel (do modernizácie) |
občas stopy hrdze na hranách dverí a v podbehoch (staršie modely) |
poruchy dobíjania - poruchové alternátory a regulátory dobíjania - vybíjali akumulátory (zvolávacia akcia v roku 2005) |
problémy so systémom Comand - preprogramovanie (začiatok výroby) |
pazvuky v interiéri (veľký nájazd, častejšie vozidlá do modernizácie) |
vibrácie volantu (220 CDI do 2003) |
nadmerné vôle v podvozku - búchavé zvuky, zhoršenie jazdných vlastností (vysoký km nájazd) |
prasknuté vzduchové mechy pruženia Airmatic, spálený kompresor, chybné snímače (väčší km nábeh) |
poruchy systému SBC, hlavne elektrického čerpadla, alebo problematická funkčnosť káblových zväzkov (ich ukostrenie roky 2003-2004) |
opotrebovaná hardy spojka kardanového hriadeľa - ťukavé zvuky akoby kovu na kov pri rozjazde |
problematický rozvodový mechanizmus (benzínové šesťvalce - M272, osemvalec E 500 285 kW - M273 a E 400/420 CDI) |
nefunkčný snímač hmotnosti vzduchu (väčší nájazd, častejšie staršie dieslové aj benzínové motory) |
nadmerná spotreba motorového oleja - zanesenie separátora alebo porucha odvetrávania kľukovej skrine (väčší km nábeh, v prípade ML 500 - 285 kW a menej pri ostatných agregátoch aj z dôvodu nadmerného opotrebovania motora resp. piestnych krúžkov) |
predčasne opotrebované turbodúchadlá, skrútený blok, problémy so vstrekovačmi, či nadmerné opotrebova motora (najmä 400 CDI, menej 420 CDI) |
presakovanie nafty pod snímačom tlaku v zásobníku - zlé tesnenie, nadmerne opotrebované/tečúce vysokotlakové čerpadlá (vysoký nájazd, CDI) |
porucha termostatu, prasknutá hadica turba (CDI, väčší km. nábeh) |
hlučná visco spojka ventilátora chladenia |
problémy s DPF filtrom - vyššia dymivosť najmä pri regenerácii, slabší výkon, vyššia spotreba, prípade prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (viac pri verziách Euro 4 vybavené DPF, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia) |
poruchy systému vírivých klapiek (väčší km nábeh, CDI, zriedkavejšie aj benzínové motory) |
vyťahaná rozvodová reťaz-zdĺhavé štarty (motory CDI, vysoký km nábeh) |
nadmerne opotrebované alebo zanesené vstrekovače - horšia kultúra chodu, vyššia hlučnosť, problematické studené štarty (CDI, väčší km nábeh) |
občas poruchy relé žeraviacich sviečok - nemožnosť naštartovať (CDI) |
porucha radenia prevodových stupňov, nadmerné opotrebovanie lamiel, premostenia meniča (automatické prevodovky, väčší km nábeh, zanedbaná údržba, nadmerné zaťažovanie) |
podfukujúce vstrekovače-hromadenie karbónu (CDI, vysoký km nábeh, resp. neodborná montáž vstrekovačov) |
úniky prevodového oleja (častejšie päťstupňové automatické prevodovky pri väčšom km nábehu-riziko nadmerného opotrebenia) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - zvýšená spotreba oleja, prienik oleja do sacieho traktu, znížený/kolísavý výkon (CDI, väčší nájazd) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
E 270 CDI (130 kW). Motor je spoľahlivý a z prvých ročníkoch predstavuje ideálny kompromis z hľadiska výkonu a spotreby pre stredne náročného motoristu. Nevýhodou je o niečo menšia kultivovanosť a väčšie vibrácie oproti novšiemu vidlicovému šesťvalcu. E320 CDI (165 kW). Primerane úsporný, tichý, pružný a výkonný motor. E 220 CDI (125 kW). Výkonovo plne postačujúci motor pre bežne jazdiaceho motoristu. Poteší kultivovaným chodom, solídnou spotrebou a spoľahlivosťou. E 200 Kompresor (120 a 135 kW) Odolný a dostatočne spoľahlivý motor poskytuje dostatok dynamiky pri rozumnej spotrebe okolo 9-10 litrov. Nevýhodou je len vyššia hlučnosť kompresora pri vyšších otáčkach či záťaži. |
E 400 CDI (191 kW) a E 420 CDI (231 kW). Motory sú príliš ťažké a značne ovplyvňujú jazdné vlastnosti, naviac je potrebný finančne náročný servis a veľmi problematická je aj spoľahlivosť motorov-najmä E 400 CDI. E 200 CDI (90 kW). Príliš slabý motor na tak veľké a prémiové vozidlo. Benzínové šesťvalce radu M272. Poskytujú síce slušnú dynamiku, vyznačujú sa tiež kultivovaným chodom, problémom sú však chúlostivé rozvody. E 500 - M273 (285 kW). Dynamicky suverénny motor s primeranou spotrebou vzhľadom na poskytovanú dynamiku. Podobne ako pri šesťvalcoch je problémom slabšia odolnosť rozvodového mechanizmu a pri väčšom nájazde aj piestnych krúžkov. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
E 200 CGI | 1796 ccm | M 271.946 | 125 kW |
E 200 CGI (212.248) | 1796 ccm | M 271.860,M 271.820 | 135 kW |
E 200 Kompressor (211.041) | 1796 ccm | M 271.956 | 135 kW |
E 200 Kompressor (211.042) | 1796 ccm | M 271.941 | 120 kW |
E 200 NGT (211.041) | 1796 ccm | M 271.941 | 120 kW |
E 250 CGI (212.247) | 1796 ccm | M 271.860 | 150 kW |
E 200 (212.234) | 1991 ccm | M 274.920 | 135 kW |
E 250 (212.236) | 1991 ccm | M 274.920 | 155 kW |
E 230 (211.052) | 2496 ccm | M 272.922 | 150 kW |
E 240 (211.061) | 2597 ccm | M 112.917,M 112.913 | 130 kW |
E 240 4-matic (211.080) | 2597 ccm | M 112.917 | 130 kW |
E 280 (211.054) | 2996 ccm | M 272.943 | 170 kW |
E 280 4-matic (211.092) | 2996 ccm | M 272.943 | 170 kW |
E 300 | 2996 ccm | M 272.952 | 170 kW |
E 400 | 2996 ccm | M 276.820 | 245 kW |
E 400 4-matic | 2996 ccm | M 276.820 | 245 kW |
E 320 (211.065) | 3199 ccm | M 112.949 | 165 kW |
E 320 4-matic (211.082) | 3199 ccm | M 112.954 | 165 kW |
E 300 (212.255) | 3498 ccm | M 276.952 | 185 kW |
E 300 4-matic (212.280) | 3498 ccm | M 276.952 | 185 kW |
E 350 (211.056) | 3498 ccm | M 272.964 | 200 kW |
E 350 (212.256) | 3498 ccm | M 272.980 | 200 kW |
E 350 (212.259) | 3498 ccm | M 276.952 | 225 kW |
E 350 4-matic (211.087) | 3498 ccm | M 272.972 | 200 kW |
E 350 4-matic (212.287) | 3498 ccm | M 272.977 | 200 kW |
E 350 4-matic (212.288, 212.287) | 3498 ccm | M 276.952 | 225 kW |
E 350 CGI (211.057) | 3498 ccm | M 272.985 | 215 kW |
E 350 CGI (212.257) | 3498 ccm | M 272.983 | 215 kW |
E 400 (212.261) | 3498 ccm | M 276.850 | 245 kW |
E 400 4-matic (212.299) | 3498 ccm | M 276.850 | 245 kW |
E 500 (212.273) | 4663 ccm | M 278.922 | 300 kW |
E 500 4-matic (212.291) | 4663 ccm | M 278.922 | 300 kW |
E 500 (211.070) | 4966 ccm | M 113.967 | 225 kW |
E 500 4-matic (211.083) | 4966 ccm | M 113.969 | 225 kW |
E 55 AMG Kompressor (211.076) | 5439 ccm | M 113.990 | 350 kW |
E 500 (211.072) | 5461 ccm | M 273.960 | 285 kW |
E 500 (212.272) | 5461 ccm | M 273.971 | 285 kW |
E 500 4-matic (211.090) | 5461 ccm | M 273.962 | 285 kW |
E 63 AMG (212.274) | 5461 ccm | M 157.980,M 157.981 | 386 kW |
E 63 AMG (212.274) | 5461 ccm | M 157.981 | 410 kW |
E 63 AMG (212.275) | 5461 ccm | M 157.981 | 430 kW |
E 63 AMG 4-matic (212.276) | 5461 ccm | M 157.981 | 430 kW |
E 63 AMG 4-matic (212.292) | 5461 ccm | M 157.981 | 410 kW |
E 63 AMG (211.077, 211.177) | 6208 ccm | M 156.983 | 378 kW |
E 63 AMG (212.277) | 6208 ccm | M 156.985 | 386 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
E 200 CDI / BlueTEC (212.205, 212.206) | 2143 ccm | OM 651.925 | 100 kW |
E 220 CDI / BlueTEC (212.202, 212.201) | 2143 ccm | OM 651.924 | 125 kW |
E 250 CDI / BlueTEC (212.203, 212.204) | 2143 ccm | OM 651.924 | 150 kW |
E 250 CDI / BlueTEC 4-matic (212.282, 212.297) | 2143 ccm | OM 651.924 | 150 kW |
E 300 Hybrid / BlueTEC Hybrid (212.298) | 2143 ccm | OM 651.924 | 150 kW |
E 200 CDI (211.004) | 2148 ccm | OM 646.951 | 75 kW |
E 200 CDI (211.004) | 2148 ccm | OM 646.951 | 90 kW |
E 200 CDI (211.007) | 2148 ccm | OM 646.820 | 100 kW |
E 220 CDI (211.006) | 2148 ccm | OM 646.961 | 100 kW |
E 220 CDI (211.006) | 2148 ccm | OM 646.961 | 110 kW |
E 220 CDI (211.008) | 2148 ccm | OM 646.821 | 125 kW |
E 220 CDI | 2149 ccm | OM 646.821 | 120 kW |
E 270 CDI (211.016) | 2685 ccm | OM 647.961 | 130 kW |
E 280 CDI (211.020) | 2987 ccm | OM 642.920 | 140 kW |
E 280 CDI 4-matic | 2987 ccm | OM 642.921 | 140 kW |
E 300 BlueTEC | 2987 ccm | OM 642.920 | 155 kW |
E 300 CDI (212.220) | 2987 ccm | OM 642.850 | 150 kW |
E 320 CDI (211.022) | 2987 ccm | OM 642.920 | 165 kW |
E 320 CDI 4-matic | 2987 ccm | OM 642.910 | 165 kW |
E 350 BlueTEC | 2987 ccm | OM 642.852 | 185 kW |
E 350 BlueTEC (212.224) | 2987 ccm | OM 642.850 | 155 kW |
E 350 BlueTEC (212.226) | 2987 ccm | OM 642.852 | 190 kW |
E 350 BlueTEC 4-matic | 2987 ccm | OM 642.858 | 185 kW |
E 350 BlueTEC 4-matic (212.294) | 2987 ccm | OM 642.858,OM 642.852 | 190 kW |
E 350 CDI (212.223) | 2987 ccm | OM 642.852 | 195 kW |
E 350 CDI (212.225) | 2987 ccm | OM 642.850 | 170 kW |
E 350 CDI 4-matic (212.289) | 2987 ccm | OM 642.856 | 170 kW |
E 350 CDI 4-matic (212.293) | 2987 ccm | OM 642.858 | 195 kW |
E 280 CDI (211.023) | 3222 ccm | OM 648.961 | 130 kW |
E 320 CDI (211.026) | 3222 ccm | OM 648.961 | 150 kW |
E 400 CDI (211.028) | 3996 ccm | OM 628.961 | 191 kW |
E 420 CDI (211.029) | 3996 ccm | OM 629.910 | 231 kW |
10 komentárov
Vladimir Luksa
Zaujal ma vas clanok a rad by som sa opytal na Vami spominanu zavadu u modelu E270 cdi a to na poruchu tachometra (neukazuje rychlost)kylometre priratava…ocenim kazdu radu…dakujem
RST
… v slove kilometer sa pise makke i…
Brano
Dobry clanok, palec hore
Norbert
Fakt dobrý článok a hlavne vystihol vačšinu nedostatkov tohto modelu. Mercedes forever.
felipe
Zdravim, chcel by som poradiť pri výbere motorizácie v tomto aute. Najazdím ročne asi 20-25 tisíc kilometrov ročne. Zaujali ma motorizácie konkrétne E230 a E280 benzín. Rozmýšľal som aj nad E280 CDI a E320 CDI ale naftové autá moc nepreferujem skôr uprednostním vyššiu spotrebu ale zároveň aj vyššiu spoľahlivosť. Mimochodom počul som že sa pri tých benzínových motoroch dá jazdiť so spotrebou 9-11 litrov na 100km. Ročník 2005/2006 a vyššie.
Ďakujem.
Peto
Pekný článok
Andrej
Hm, pekný článok ale ešte minulý mesiac tu bol v Hodnotení odporúčaný aj motor E 350 (200 kW) radu M272 a aj 350 CGI (215kW) tak teraz neviem či to autori prepracovali alebo už je to problematický motor…
MJ
Áno prepracovali sme článok. Články sa priebežne vylepšujúa dopĺňajú, vždy ak sa vyskytnú nové dôležité infomácie.
Anonym
su w211ky aj bez airmaticu?? s klasickymi tlmicmi??
EdwardGeorge https://www.amazon.com s.
edward.george.b.r@gmail.com