Aj keď model M od Mercedesu nemožno brať ako ozajstný off-road, vďaka tuhému rámu je predsa len lepšie vybavený na jazdu terénom ako ostatné SUV. Okrem toho dodáva posádke pocit bezpečia, komfortu, a to všetko za veľmi zaujímavú cenu. Pozor však na vysokú poruchovosť najmä prvých ročníkov a nemožno prehliadnuť ani drahý servis. Automobil bol určený primárne pre americký trh podobne ako X5 od BMW, s ktorou je často porovnávaný.
Mercedes predstavil SUV ML v roku 1997. V začiatkoch sa vozidlo dodávalo výhradne s benzínovými motormi, štvorvalec 2,3i 16V (110 kW) a 18 ventilovým šesťvalcom 3,2i V6 (160 kW). V roku 1998 pribudol 8 valcový 24 ventilový agregát 4,3i V8 s výkonom rovných 200 kW. V roku 1999 sa konečne pod kapotou objavil aj dieselový agregát, päťvalcový turbodiesel 2.7 CDI 20V (120 kW). V roku 2000 prišla na svet športová verzia ML 55 AMG s agregátom 5.4 V8 a výkonom 255 kW. V tom istom roku skončila aj základná verzia ML 230. V roku 2001 prešiel model faceliftom. Rozšírila sa ponuka dieselových agregátov o motor 4.0 V8 s (184 kW, ML 400 CDI) a varianta ML 430 bola nahradená ML 500 5,0i V8 24V (215 kW). V roku 2003 bola varianta ML 320 nahradená variantou ML 350 3,5i V6 (172 kW). Automobil sa vyrábal do roku 2005, kedy sa predstavila druhá generácia triedy M.
Bariérovým testom Euro NCAP prešlo M-ko v roku 2002 a za ochranu posádky pri náraze si pripísalo štyri hviezdičky z piatich, ohľaduplnosť pri strete s chodcom bola ohodnotená jednou hviezdičkou zo štyroch.
Mercedes ML sa vyrábal tam, kam bol primárne určený a kde bolo oň najväčší záujem, teda v Severnej Amerike (konkrétne Mexiku). Možno aj preto na začiatku trpelo M-ko množstvom detských chorôb a nedokonalostí. Najmä u vozidiel vyrobených pred rokom 2001 bola kvalita dielenského spracovania na nízkej úrovni, ktorá sa postupne vylepšovala ale originál nemeckých príbuzných nikdy nedosiahla. Interiér poteší veľkorysým priestorom pre posádku a batožinu. Na zadných sedadlách je miesta na rozdávanie, platí to pre oblasť nôh, aj na šírku v ramenách a pre hlavu. Ponúkali sa päť alebo sedemmiestne varianty. Okrem veľkorysého priestoru je interiér M-ka relatívne praktický. Prístup k batožine je zabezpečený rozmernými hore výklopnými dverami a do kufra sa zmestí rovných 635 litrov nákladu.
Vozidlo má komfortne nastavenie podvozku, rebrinový rám si lepšie poradí oproti ostatným SUV s nástrahami terénu, čo sa však odrazí na horších vlastnostiach na klasickej asfaltke. Nerovnosti teda M-ko zvláda (tlmí) dobre, ale v zákrutách sa citeľne nakláňa a dobre mu nerobia ani vyhýbacie manévre. V teréne si vedie podstatne lepšie, aj keď ako už bolo spomínané, ozajstný off-rad to nie je. Lesné cesty a aj stredne náročný terén však zvláda, za čo vďačí hlavne rebrinovému rámu, motoru uloženému pozdĺžne, stálemu pohonu oboch náprav a systému elektronicky riadeného preklzu všetkých kolies, ktorý nahrádza uzávierky diferenciálu.
Paleta pohonných jednotiek je pomerne široká a jednoznačne jej dominujú benzínové agregáty, ktoré majú jednu spoločnú vlastnosť. Vysokú spotrebu. Pri základnej motorizácii ML 230 nepoteší ani výkon a ani spotreba. Čo do výkonu sú samozrejme lepšie objemnejšie benzínové šesťvalce a ešte lepšie osemvalce, treba však počítať s veľkou spotrebou, málokedy klesajúcou pod 12 litrov. Práve preto takéto M-ká nepatria k vyhľadávaným. Kto ale naozaj chce zážihový motor, urobí najlepšie, keď zvolí variantu ML 320, ktorú poháňa agregát 3.2 V6 (160 kW). Táto motorizácia sa dá totiž zohnať originál prestavaná na LPG. Iná je situácia v prípade turbodieselov. Jednoznačne vedie päťvalec 2.7 CDI (120 kW) s krútiacim momentom 400 Nm. Poskytuje M-ku primeranú dynamiku, ale v rýchlostiach nad 130 km/hod mu oproti konkurenčnej X5 s porovnateľným agregátom dochádzajú rýchlejšie sily. Na bežné jazdenie však v pohode postačuje, neurazí ani prehnanou spotrebou a poteší solídnou spoľahlivosťou. Pre náročnejších motoristov existuje aj výkonnejšia dieselová alternatíva, ML 400 CDI s výkonom 184 kW, ale pri nej sa treba mať na pozore. Okrem suverénnej dynamiky má motor podstatne väčšie prevádzkové náklady, čo je horšie, na svoju veľkosť je aj pomerne citlivý na zaobchádzanie. Občas sa totiž vyskytli aj zadreté kusy.
Pokiaľ je možnosť, lepšie je sa orientovať na vozidlá vyrobené po facelifte 2001, ktoré majú podstatne zlepšené dielenské spracovanie a nevyskytujú sa u nich tak často rôzne pazvuky z interiéru. Pozor si treba dať aj na stav podvozku, nakoľko mnohí majitelia si M-ko zamieňali s ozajstným off-roadom a časti podvozku sú často poškodené. Nezriedka sa vyskytujú aj hučiace ložiská kolies, ktoré tak dávajú najavo blízky koniec svojej životnosti. Pohonné jednotky sú vo všeobecnosti spoľahlivé, pri dieselových agregátoch sa častejšie vyskytujú nefunkčné žeraviace sviečky (žhaviče), pohnevať vedia aj zlé vstrekovače, alebo merače hmotnosti vzduchu. Vo vozidlách vyrobených do roku 2001 sa častejšie objavujú poruchy vnútorného elektrického vybavenia. Vo vozidlách vyrobených do roku 1999 zase hnevajú zlé tesnenia dverí, kývajúce sa sedadlá, predčasne opotrebené púzdra stabilizátorov a do roku 1998 hneval aj poruchový palivomer. Aj mimo týchto ročníkov si treba dať pozor na stav uloženia náprav a prípadné vôle v čapoch, ktoré tiež nie sú zriedkavé. U vozidiel z prvého roku výroby nadmerne hrdzavel nosný rám. Pri vozidlách s automatickou prevodovkou treba poriadne skontrolovať jej funkčnosť, prípadné opravy sú veľmi drahé.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | päťdverové SUV |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4587-4638 x 1834-1895 x 1760-1821 |
Rázvor (mm): | 2820 |
Batožinový priestor (l): | 635/1060 |
Pohon: | všetky kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 70 |
Prednosti a nedostatky
stále zaujímavý dizajn a image značky |
vysoká spotreba benzínových motorov |
veľký vnútorný priestor a veľký kufor |
vysoká poruchovosť a horšie dielenské spracovanie (najmä prvých ročníkov) |
cestovný komfort |
veľmi drahý značkový servis a vyššie ceny niektorých dielov |
kultivované turbodiesely |
Najčastejšie poruchy
pazvuky z interiéru (hlavne začiatok výroby) |
poškodený podvozok (jazda terénom) |
hučiace ložiská kolies |
nefunkčné žhaviče (diesel) |
zlé vstrekovače (diesel) |
zlý merač hmotnosti vzduchu (diesel) |
poruchy vnútorného elektrického vybavenia (hlavne do 2001) |
zlé tesnenia dverí (do 1999) |
kývajúce sa sedadlá (do 1999) |
predčasne opotrebované púzdra stabilizátorov (do 1999) |
poruchový palivomer (do 1998) |
vôle v uložení náprav (stabilizátor, čapy) |
hrdzavejúci nosný rám (začiatok výroby) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
ML 270 CDI 2,7 20V (120 kW). Dobrá spotreba, spoľahlivý, ale vo vyšších rýchlostiach dochádzajú sily. |
ML 230 2,3 16V (110 kW). Slabý s veľkou spotrebou. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
ML 230 (163.136) | 2295 ccm | M 111.977 | 110 kW |
ML 320 (163.154) | 3199 ccm | M 112.942 | 160 kW |
ML 350 | 3724 ccm | M 112.970 | 173 kW |
ML 350 (163.157) | 3724 ccm | M 112.970 | 180 kW |
ML 430 (163.172) | 4266 ccm | M 113.942 | 200 kW |
ML 500 (163.175) | 4966 ccm | M 113.964,M 113.965 | 215 kW |
ML 55 AMG (163.174) | 5439 ccm | M 113.981 | 255 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
ML 270 CDI (163.113) | 2685 ccm | OM 612.963 | 120 kW |
ML 400 CDI (163.128) | 3996 ccm | OM 628.963 | 184 kW |
6 komentárov
Tomas
„benzínové šesťvalce a ešte lepšie osemvalce, treba však počítať s veľkou spotrebou, málokedy klesajúcou pod 12 litrov“
ML 320 V6 a s kludnou nohou, mimo mesta sa dá jazdiť za 10 a vie sa dostať aj pod 10 l/100km,
v meste dlhodobo, jazdy v kopcoch a na nízkych prevodových stupňoch tak sa vyšplhá na tých 15,
ML
ma W163 dobre zakrytovany podvozok pre jazdu v terene? nehrozi ze nieco clovek odtrhne?
Anonym
Hlavne to nieje auto do terénu ale na cesty, do terénu si treba kúpiť niečo iné…
off
je urcene aj do terenu kedze ma redukciu
Tomas
To že ma redukciu neznamená že je to auto ktoré je dobre si kupovať ak sa niekto chce voziť po teréne, to je v prvom rade cestné vozidlo ktoré v prípade že sa ocitne človek na nespevnenej, bahnitej alebo zasneženej ceste má možnosť sa s toho dostať, redukcia mi už na MLku pomohla sa dostať z veľkej kopy snehu ale to bolo v meste a nie v lese, skrátka to auto nieje určené aby na ňom niekto chodil do lesa skúšať čo vydrží,
nato si treba kúpiť starý Land Rover, alebo Pajero, alebo Galoper čo je preznačené Pajero…ale nie Mercedes, zbytočné len dostáva zabrať podvozok ktorý je potom drahý na repas kedže je to MB…
Sabi
Zdravím.
Mam záujem kúpiť ML 320 160kw.
Brat to z plynom alebo bez.
Neviem aká je reálna spotreba lebo 50 ľudí napíše svoju verziu.
Potrebujem radu aj keď viem ze je to voz do 3000€.
Ďakujem