Benzínové motory
Benzínová ponuka začína vidlicovým šesťvalcom ML 350 (M272) s objemom 3498 ccm. Motor má hliníkový blok aj hlavu valcov. Sú vyrobené z ľahkých zliatin a potiahnuté oteru odolnou vrstvou na báze kremíka (Alusil). Výsledkom je ušetrenie viac ako 500 gramov oproti klasickým vložkám.
Kľukový hriadeľ aj ojnice sú kované a samozrejmosťou je aj vyvažovací hriadeľ. Hlava valcov obsahuje po štyri ventily na valec, ktoré sú riadené plynulo nastaviteľnými štyrmi vačkovými hriadeľmi. Ich nastavenie je možné meniť v rozsahu 40°.
Sacie potrubie je z horčíkovej zliatiny a jeho dĺžka je riadená pomocou sústavy klapiek. Takto vybavený základný zážihový motor produkuje 200 kW (272 k) pri 6000 ot/min a krútiaci moment 350 Nm v rozmedzí 2400-5000 ot/min. Zrýchlenie z 0-100 km/h je za 8,4 sekundy a maximálna rýchlosť 225 km/h. Pri bežnej jazde treba počítať so spotrebou okolo 12 litrov, pri dynamickejšej jazde stúpa aj nad 15 litrov.
Ponuka benzínových motorov pokračuje osemvalcami. Prvý má objem päť litrov a jedná sa o osvedčený a známy osemvalec s troma ventilmi na valec (M113). Produkuje výkon 225 kW (306 k) pri 5600 ot/min a krútiaci moment 460 Nm v rozmedzí 2700-4750 ot/min. Jeho pružnosť potvrdzuje aj krútiaci moment o hodnote 400 Nm už pri 2000 ot/min. Model s týmto motorom zrýchľuje z 0-100 km/h za 6,9 sekundy a maximálna rýchlosť je až 240 km/h. Treba však dodať, že spotreba málokedy klesne pod 13 litrov, väčšinou sa pohybuje okolo 14-15 litrov a v prípade dynamickej jazdy atakuje druhú desiatku. Z hľadiska konštrukcie sa jedná o robustný a spoľahlivý motor, samozrejme za predpokladu kvalitnej a pravidelnej údržby.
Od júna 2007 sa do ML-ka dostal modernejší štvorventilový motor 5,5 V8 (M273). Tento agregát je konštrukčným príbuzným motora s označením 350. Zo zdvihového objemu 5461 ccm poskytuje najvyšší výkon 285 kW v 6000 ot/min a krútiaci moment 530 Nm, ktorý je k dispozícii v širokom rozsahu 2800-4800 ot/min. Mercedes-Benz ML 500 akceleruje s týmto motorom z 0 na 100 km/h za 5,8 s (zlepšenie o 1,1 s) a maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Oproti staršiemu päťlitru je spotreba nižšia v priemere o 10%.
„Terénnu strelu“ predstavuje verzia ML 63 AMG vybavená preplňovaným osemvalcom s objemom 5461 ccm, ktorý poskytuje výkon 375 kW a krútiaci moment 630 Nm. ML-ko v tejto konfigurácii akceleruje z 0 na 100 km/h za 5 sekúnd a maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h. Za skvelú dynamiku sa však platí nielen drahým servisom, ale aj spotrebou, ktorá v priemere osciluje okolo 18 litrov.
Dieselové motory
V ML-ku sa podstatne väčšej obľube tešia dieselové motory. Ako základ dostatočne poslúži verzia ML 280 CDI, ktorá disponuje výkonom 140 kW (190 k) a krútiacim momentom 440 Nm v rozmedzí 1400-2800 ot/min. Podľa tabuliek zrýchli viac než dvojtonové vozidlo z 0-100 km/h za 9,8 sekundy s maximálnou rýchlosťou 205 km/h.
Ďalší motor vychádza z rovnakého základu ako ML 280 CDI, má teda rovnaký objem 2987 ccm, len je naladený na vyšší výkon a nesie označenie ML 320 CDI. Dosahuje 165 kW (224 k) pri 3800 ot/min a krútiaci moment 510 Nm v rozmedzí 1600-2800 ot/min. To mu stačí na zrýchlenie z 0-100 km/h za 8,6 sekundy a najvyššiu rýchlosť 215 km/h. V praxi je menší výkon motora ML 280 CDI citeľný najmä pri pružnom zrýchlení vo vyšších rýchlostiach, a tak ak sa vozidlo častejšie využíva na dlhšie trasy v plnšom obsadení, je lepšie zvoliť silnejšiu verziu.
S oboma motormi sa dá jazdiť v priemere do 10 litrov nafty za predpokladu, že nie sú vybavené príplatkovým DPF (viac nižšie v texte). Po modernizácii na Euro 5 mierne narástli výkony na 150 resp. 170 kW a o pár dcl klesla aj priemerná spotreba.
Po konštrukčnej stránke sa jedná v oboch prípadoch o preplňovaný vidlicový šesťvalec s blokom aj hlavou z hliníkovej zliatiny. Liatinové vložky valcov sú do bloku zaliate. Vďaka tomu je jeho hmotnosť len 208 kg, teda takmer totožná s päťvalcom 270 CDI používaným v predchádzajúcej generácii. V hlavách valcov sa nachádzajú štyri ventily na valec a vstrekovanie common-rail pracuje s piezoelektrickými vstrekovačmi, ktoré vstrekujú palivo tlakom až 1600 barov.
Vzduch pomáha tlačiť turbodúchadlo s premenlivou geometriou s veľkým chladičom stlačeného vzduchu. Pre vyššiu tuhosť a obmedzenie vibrácií je kľukový hriadeľ kovaný. Nevyrovnanosť behu vidlicového šesťvalca v porovnaní s radovým pomáha odstrániť vyvažovací hriadeľ umiestnený medzi radmi valcov. V rovnakom mieste je tiež umiestnený chladič motorového oleja (princíp olej-voda), ktorý aj v najťažších podmienkach dokáže udržať teplotu oleja pod 130 °C.
S dieselovým motorom sa nezriedka spája aj DPF filter, obzvlášť ak sa jedná o vozidlo z dovozu. Ten so sebou prináša možnosť prípadných technických problémov (najmä pri väčšom nájazde či častejších kratších jazdách) a aj mierne vyššiu spotrebu (cca 1 liter).
Filter totiž čistí spaliny povrchovým spaľovaním zachytených pevných častíc a tento proces vyžaduje výrazne zvýšiť teplotu v katalyzátoroch. To sa deje dodatočným vstrekovaním nafty, približne každých 500 až 1500 km, podľa jazdného režimu.
DPF filtrom vybavené ML majú často pôvod z dovozu, v modeloch s Euro 4 predávaných u nás sa vyskytuje zriedkavejšie, keďže sa osádzal z čisto marketingových dôvodov. Povinné DPF prišlo až s príchodom emisnej normy Euro 5.
Niekedy sa problém s DPF filtrom prejavuje nadmerným dymením počas regenerácie, v niektorých prípadoch svietiacou kontrolkou alebo prechodom do núdzového režimu. V prípade motorov splňujúcich Euro 5, je ťažkostí s DPF filtrom podstatne menej a taktiež je o niečo nižšia aj priemerná spotreba.
Ďalších pár dcl vie ušetriť aj tzv. úsporná verzia ML 350 Bluetec (155 kW), plniaca Euro 6 a vybavená zariadením na vstrekovanie močoviny. V prípade úspornejších verzií, obzvlášť ML 350 Bluetec však so stúpajúcimi kilometrami rastie riziko technických problémov s rôznymi snímačmi a prvkami na čistenie výfukových plynov.
Mamutiu silu ponúka model ML 420 CDI (po prechode na Euro 5 nesie označenie 450 CDI) s dieselovým osemvalcom, ktorý ponúka výkon 225 kW v 3600 ot/min a krútiaci moment 700 Nm v rozmedzí 2000-2600 ot/min. ML-ku motor prepožičiava naozaj veľmi dynamické parametre, 0-100 km/h za 6,5 sekundy a maximálnu rýchlosť 235 km/h. Pýta si za to ale nemalú daň, nielen v pomerne vysokej spotrebe paliva, málokedy klesajúcej pod 12 litrov, ale aj v podstatne náročnejšom a drahšom servise.
Pri väčšom nájazde je problematická aj spoľahlivosť, keďže pohon rozvodov je obdobný ako v prípade ML 350 a 500. Obrovský krútiaci moment tiež značne namáha prevodovku, obzvlášť pri častejšom využívaní potenciálu motora. Treba si uvedomiť, že oproti menšiemu šesťvalcu CDI obsahuje osemvalec dva tlakové zásobníky, osem vstrekovačov, dve turbá a dva DPF filtre.
Prevodovky
Pre Európana je nezvyklé ovládanie automatickej prevodovky „po americky“ páčkou pod volantom. Jedná sa o jedinú možnú prevodovku pre model ML. Rýchlo sa však dá zvyknúť, možno aj pre praktické manuálne ovládanie na zadnej strane volantu.
Tento sedemstupňový automat nesie označenie 7G-Tronic. Vyhovie aj dynamickejšie zameraným vodičom, keďže dokáže podradiť až o štyri stupne dole a disponuje blokovaním hydrodynamického meniča už od prvého rýchlostného stupňa.
Doplnková medzinápravová uzávierka môže byť ovládaná priamo vodičom alebo je možné nastaviť automatiku, kedy systém sám posúdi, kedy je potreba uzávierku aktivovať. Terénny prevod (2,93:1) možno tlačidlom zaradiť za jazdy do 40 km/h a vyradiť do rýchlosti 70 km/h.
Spoľahlivosť a poruchy
V spoľahlivosti si ML-ko vedie priemerne, pričom za problémovejšie platia benzínové motory (M272 a 273). Na spoľahlivosť a životnosť vozidla výraznou mierou vplýva aj kvalita a pravidelnosť servisu. Značný vplyv má aj spôsob jazdy, keďže niektorí majitelia dávali vozidlu riadne zabrať častejšími jazdami náročnejším terénom.
Oplatí sa tiež preveriť pôvod vozidla, hlavne pokiaľ sa jedná o dovoz z USA. Nielen z dôvodu odcudzenia, ale aj kvôli niektorým nekompatibilným častiam (navigačný a multimediálny systém Command, svetlá, brzdový systém, emisie atď.).
Viac ojazdené kusy nezriedka trápi problém s tzv. slepnúcimi xenónovými svetlometmi. Dôvodom je zmatňovanie-žltnutie predného krycieho skla reflektoru alebo vypálenie paraboly za výbojkami. Niekedy sa dá svetlomet vyleštiť a tzv. zrepasovať, niekedy je však potrebná iba výmena.
Občas sa môžu vyskytnúť aj problémy s palubnou elektronikou, preto je pred kúpou dôležité poriadne vyskúšať všetky prvky výbavy.
Prednosti a nedostatky
športovo-elegantný dizajn |
vyššia spotreba |
priestranný interiér vozidla vybavený kvalitnými materiálmi |
vyššia nakladacia hrana a horší výhľad tesne pred vozidlo a smerom vzad |
bohatá výbava |
vyššie prevádzkové náklady a servis (najmä 420 CDI a 63 AMG) |
robustnosť a bezpečnosť |
iba automatická prevodovka |
priaznivé ceny jazdeniek |
problematické benzínové motory M272 a M273 |
dobré jazdné vlastnosti na ceste aj mimo spevnenú cestu |
|
jazdný komfort (najmä verzie s vzduchovým odpružením Airmatic) |
|
príplatkový off-road paket obsahujúci uzavierku diferenciálu a redukciu |
Najčastejšie poruchy
slepnúce xenónové svetlomety vinou zmatnenia krycích skliel alebo vypálených parabol |
prasknuté vzduchové mechy pruženia Airmatic, spálený kompresor, chybné snímače (väčší km nábeh) |
kratšia životnosť brzdových komponentov (hlavne výkonnejšie verzie) |
problematický rozvodový mechanizmus (ML 350 - M272, ML 500 - M273 a ML 420/450 CDI) |
nadmerne opotrebované alebo zanesené vstrekovače - horšia kultúra chodu, vyššia hlučnosť, problematické studené štarty (CDI, väčší km nábeh) |
zvolávacia akcia na ojničné ložiská prvého valca (prvé ročníky 280 CDI a 320 CDI) |
problémy s DPF filtrom - vyššia dymivosť najmä pri regenerácii, slabší výkon, vyššia spotreba, prípade prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (280 CDI, 320 CDI, 350 CDI najmä verzie Euro 4 vybavené DPF, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia) |
nadmerná spotreba motorového oleja - zanesenie separátora, porucha odvetrávania kľukovej skrine alebo z dôvodu nadmerného opotrebovania piestnych krúžkov (v prípade ML 500 - 285 kW a menej pri ostatných agregátoch) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - zvýšená spotreba oleja, prienik oleja do sacieho traktu, znížený/kolísavý výkon (CDI, väčší nájazd) |
zničené turbodúchadlo (CDI, zriedka najmä z dôvodu nasatia kovových úlomkov z teplom vyžíhaných výfukových zvodov, väčší km nábeh) |
vyťahaná rozvodová reťaz-zdĺhavé štarty (motory CDI, vysoký km nábeh) |
občas poruchy relé žeraviacich sviečok (CDI, nemožnosť naštartovať) |
poruchy systému vírivých klapiek (väčší km nábeh, CDI, zriedkavejšie benzínové motory) |
korózia podvozkových častí |
poruchy snímačov systému čistenia výfukových plynov DPF (častejšie pri ML 350 CDI Bluetec) |
porucha radenia prevodových stupňov, nadmerné opotrebovanie lamiel, premostenia meniča (7G-Tronic, väčší km nábeh, zanedbaná údržba, nadmerné zaťažovanie) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
ML 320 CDI (165, 170 kW), štvor-ventilový vidlicový šesťvalec DOHC. Ponúka ML-ku slušnú dynamiku a spoľahlivosť, zvýšenú opatrnosť treba venovať hlavne starším verziám Euro 4 vybavených príplatkovým DPF filtrom. ML 500 - M113 (225 kW). Slušná dynamika a dobrá spoľahlivosť motora je bohužiaľ vykúpená vyššou spotrebou. Riešením je alternatívna prestavba na LPG/CNG. |
ML 420 CDI (225 kW), štvor-ventilový vidlicový osemvalec DOHC. Ponúka ML-ku naozaj nadštandardnú dynamiku, má však pomerne vysokú spotrebu paliva, málokedy klesajúcu pod 12 litrov, požaduje finančne veľmi náročný servis a so stúpajúcimi km pribúdajú finančne náročné poruchy. ML 320 - M272 (200 kW). Základné benzínové šesťvalce si celkom slušne poradia s ťažkým ML-kom, problémom je však vyššia spotreba a najmä problémy s rozvodovým mechanizmom. ML 500 - M273 (285 kW). Dynamicky suverénny motor s primeranou spotrebou vzhľadom na poskytovanú dynamiku. Podobne ako pri šesťvalcoch je problémom slabšia odolnosť rozvodového mechanizmu a pri väčšom nájazde aj piestnych krúžkov. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
ML 500 4-matic (164.175) | 4966 ccm | M 113.964 | 225 kW |
ML 500 4-matic (164.172) | 5461 ccm | M 273.963 | 285 kW |
ML 63 AMG 4-matic (164.177) | 6208 ccm | M 156.980 | 375 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
ML 280 CDI 4-matic (164.120) | 2987 ccm | OM 642.940 | 140 kW |
ML 300 CDI 4-matic (164.120) | 2987 ccm | OM 642.940 | 140 kW |
ML 300 CDI 4-matic (164.121) | 2987 ccm | OM 642.832,OM 642.820 | 150 kW |
ML 320 CDI 4-matic (164.122) | 2987 ccm | OM 642.940 | 165 kW |
ML 350 CDI 4-matic | 2987 ccm | OM 642.820 | 155 kW |
ML 350 CDI 4-matic (164.122) | 2987 ccm | OM 642.940 | 165 kW |
ML 350 CDI 4-matic (164.125) | 2987 ccm | OM 642.820 | 170 kW |
ML 420 CDI 4-matic (164.128) | 3996 ccm | OM 629.912 | 225 kW |
ML 450 CDI 4-matic (164.128) | 3996 ccm | OM 629.912 | 225 kW |
2 komentáre
Anonym
Odpojenie vzduchového kanálu,na Mercedes 320 cdi ,,píše poruchu,,viete poradiť,,
Cvanco
jedny z najlepsich aut toto boli a su doteraz. zobral by som ajja ale mam Volvo XC90 a neviem ho predat.