Komu je Vito malé, môže si v ponuke Mercedesu vybrať aj väčšie približovadlo. Teda približovadlo, rovno „šprintéra“, ktorý je aj hodný svojho mena. Mercedes-Benz Sprinter je úžitkový automobil s objemom skrine od 7 do 13,4 metra kubického a celkovej hmotnosti od 2,59 do 5,99 tony. S najsilnejšou motorizáciou môže v pohode uháňať až takmer 160 km/hod. To je na dodávku takýchto parametrov úctyhodné číslo. Nečudo, že si získal u dopravcov značnú obľubu.
Obľúbená dodávka dorazila k spotrebiteľom v roku 1995 s veľmi širokou škálou verzií. Okrem rôznych hmotností a objemov, bolo možné vyberať medzi troma dĺžkami rázvoru (3000-4025 mm), cez niekoľko dĺžok karosérie (4890 – 6590 mm) až po tri rôzne úrovne strechy. Existujú okrem častejšej verzie Furgon aj osobné, či kombi verzie, podvozky s valníkovými nadstavbami, či dokonca odťahové služby. Sprinter sa spočiatku dodával s dvoma motormi 2,3 D s výkonom 58 kW a päťvalcom 2,9 TD s výkonom 90 kW. Dostupná a na trhu jazdeniek veľmi zriedkavá bola aj benzínová jednotka 2,3i s výkonom 95 kW.
Pre rok 2000 prešiel Sprinter prvou modernizáciou, kedy okrem drobných zmien v interiéri a exteriéri prišli pod kapotu aj úplne nové pohonné jednotky s priamym vstrekovaním common-rail s názvom CDI. Vo Vite je zastúpený menší štvorvalec s objemom 2,2 litra a šestnásť ventilovou hlavou valcov, ktorý sa ponúkal vo výkonovom rozpätí 60 – 95 kW. Pre šprintérov je však vyhradený 2,7 litrový 20 ventilový päťvalec s výkonom 115 kW (156 k). Hodnota maximálneho krútiaceho momentu je 330 Nm v rozmedzí od 1400 do 2400 otáčok za minútu. Od tohto roku sa ponúka samozrejme za príplatok aj šesťstupňová prevodovka „Sprintshift“. Vodič má možnosť voľby medzi samočinným režimom, ktorý zodpovedá bežnej automatickej prevádzke, alebo možnosťou manuálneho spôsobu radenia jednotlivých stupňov, ale bez potreby ovládania spojky.
V roku 2003 prešiel Sprinter ďalšou menšou modernizáciou, kedy najväčšou zmenou prešli predné svetlomety, ktoré sú vybavené čírou optikou a koncové svetlá sú dvojfarebné, bielo-červené. Jemnej retuše doznala aj modifikovaná maska chladiča a biele smerovky. K sériovej výbave tohto úžitkového automobilu patrí posilňovač riadenia, kotúčové brzdy, rovnako ako protiblokovací systém ABS a protipreklzový systém ASR (u nás pre vozidlá od celkovej hmotnosti 3,2 tony). Z prvkov pasívnej bezpečnosti sa dodávali mimo iného nielen airbagy vodiča a spolujazdca, ale aj bočné okenné airbagy. Súčasťou tejto modernizácie modelovej rady Sprinter bolo aj predĺženie servisných intervalov na 60 000 km (s výmenou náplne oleja v motore každých 30 000 km). Nové boli poťahové materiály na sedadlách, rovnako ako technológia lepenie skiel zadných dverí do karosérie. Výrazne bola rozšírená ponuka výbavy na želanie, zameraná predovšetkým na vyššiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Sú to napríklad vyhrievané čelné sklo s dažďovým senzorom, rovnako ako samostatná klimatizácia pre stredné a zadné rady sedadiel u mikrobusových verzií a v neposlednom rade bol v priebehu roka 2003 dodávaný komunikačný systém „Sound 40 Pre“, obsahujúci audio-sound systém a základňu pre telematiku s pripojením na internet a portál Mercedes-Benz. Okrem prevodovky „Sprintshift“ sa dala objednať k päťvalcovým vznetovým motorom CDI tiež päťstupňovú plnoautomatická prevodovku Mercedes-Benz W5A 380. Volič prevodovky nájde vodič Sprinteru so samočinnou prevodovkou na konzole vedľa volantu. Je to radiaca páka s klasickými polohami „PRND“. Pri využití ručného (manuálneho) radenia možno v polohe „D“ jednoducho pohnúť radiacou pákou vľavo, alebo vpravo a radiť tak vyšší alebo nižší rýchlostný stupeň.
Oproti Vitu bol Sprinter príkladne spoľahlivým vozidlom a nezriedka sa stane, že pri najstarších kusoch sa blyští na tachometri číslovka blížiaca sa miliónu km. Podvozok je klasickej koncepcie, t.j. predné kolesá sú zavesené nezávisle a zadná náprava je tuhá odpružená listovým perovaním, samozrejme pohon zadných kolies a motor vpredu uložený pozdĺžne. Podvozok je naozaj veľmi odolný a až po značnej porcii kilometrov sa objavujú vôle v prednej náprave alebo v spojovacom kríži kardanu. Staršie pohonné jednotku sú tiež spoľahlivé, rovnako ako CDI ich rozvodový mechanizmus poháňa reťaz a iba občas ich trápi únik oleja spod veka ventilov. CDI motory sú chúlostivejšie a nevyhli sa im poruchy prvých systémov vstrekovania common-rail, aj keď nie v takej miere ako u menšieho Vita. Ale aj tak sa vyskytujú hlavne v prvých rokoch výroby agregátov CDI problémy so vstrekovačmi a vysokotlakovým čerpadlom. Ignorovať teda tvrdý a hrubý chod motora alebo neochotu štartovať sa nemusí vyplatiť, pretože poškodený vstrekovač dokáže narobiť problémy.
Pomôcka: z označenia konkrétneho modelu sa dá jednoducho určiť celková hmotnosť vozidla a výkon. Napr. 2xx znamená 2,6t alebo 3xx znamená 3,5t. Zvyšné dve čísla vyjadrujú približný výkon v desiatkach, tj. 315 je do 3,5 tony a má 150 koní.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
Prednosti a nedostatky
veľký výber rôznych karosárskych a iných variant |
horšia trakcia za zhoršených adhéznych podmienok, hlavne u nenaloženého vozidla |
spoľahlivosť a mechanická odolnosť |
slabá základná motorizácia 208D (do roku 2000) |
komfort pre posádku |
|
silný päťvalec a možná vysoká cestovná rýchlosť |
Najčastejšie poruchy
vôle v prednej náprave alebo v spojovacom kríži kardanu (vysoký nájazd kilometrov) |
únik oleja spod veka ventilov (staršie diesely) |
problémy so vstrekovačmi a vysokotlakovým čerpadlom (CDI, prvé roky výroby) |
sem-tam vyskytujúca sa hrdza pri starších modeloch (nie tak výrazne ako u Vita) |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
214 | 2295 ccm | M 111.979,M 111.984 | 105 kW |
214 NGT | 2295 ccm | M 111.984 | 92 kW |
314 | 2295 ccm | M 111.984,M 111.979 | 105 kW |
314 4x4 | 2295 ccm | M 111.984 | 105 kW |
314 NGT | 2295 ccm | M 111.984 | 92 kW |
414 | 2295 ccm | M 111.979 | 105 kW |
414 4x4 | 2295 ccm | M 111.979 | 105 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
208 CDI | 2148 ccm | OM 611.987 | 60 kW |
211 CDI | 2148 ccm | OM 611.981 | 80 kW |
213 CDI | 2148 ccm | OM 611.981 | 95 kW |
308 CDI | 2148 ccm | OM 611.987 | 60 kW |
311 CDI | 2148 ccm | OM 611.981 | 80 kW |
311 CDI 4x4 | 2148 ccm | OM 611.981 | 80 kW |
313 CDI | 2148 ccm | OM 611.981 | 95 kW |
313 CDI 4x4 | 2148 ccm | OM 611.981 | 95 kW |
408 CDI | 2148 ccm | OM 611.987 | 60 kW |
411 CDI | 2148 ccm | OM 611.981 | 80 kW |
411 CDI 4x4 | 2148 ccm | OM 611.981 | 80 kW |
413 CDI | 2148 ccm | OM 611.981 | 95 kW |
413 CDI 4x4 | 2148 ccm | OM 611.981 | 95 kW |
208 D | 2299 ccm | OM 601.943 | 58 kW |
208 D | 2299 ccm | OM 601.943 | 60 kW |
308 D | 2299 ccm | OM 601.943 | 58 kW |
308 D (903.371, 903.372, 903.373) | 2299 ccm | OM 601.943 | 60 kW |
308 D 2.3 | 2299 ccm | OM 601.943 | 58 kW |
308 D 2.3 | 2299 ccm | OM 601.943 | 60 kW |
408 D | 2299 ccm | OM 601.943 | 58 kW |
216 CDI | 2685 ccm | OM 612.981 | 115 kW |
316 CDI | 2685 ccm | OM 612.981 | 115 kW |
316 CDI 4x4 | 2685 ccm | OM 612.981 | 115 kW |
416 CDI | 2685 ccm | OM 612.981 | 115 kW |
416 CDI 4x4 | 2685 ccm | OM 612.981 | 115 kW |
616 CDI (905.612, 905.622, 905.623) | 2685 ccm | OM 612.981 | 115 kW |
210 D | 2874 ccm | OM 602.980 | 75 kW |
212 D | 2874 ccm | OM 602.980 | 90 kW |
310 D 4x4 | 2874 ccm | OM 602.980 | 75 kW |
310 D 2.9 | 2874 ccm | OM 602.980 | 75 kW |
312 D 2.9 | 2874 ccm | OM 602.980 | 90 kW |
312 D 2.9 (903.411, 903.412, 903.413, 903.421, 903.422...) | 2874 ccm | OM 602.980 | 85 kW |
312 D 2.9 4x4 | 2874 ccm | OM 602.980 | 90 kW |
410 D | 2874 ccm | OM 602.980 | 75 kW |
410 D 4x4 | 2874 ccm | OM 602.980 | 75 kW |
412 D | 2874 ccm | OM 602.980 | 85 kW |
412 D | 2874 ccm | OM 602.980 | 90 kW |
412 D 4x4 | 2874 ccm | OM 602.980 | 85 kW |
412 D 4x4 | 2874 ccm | OM 602.980 | 90 kW |
6 komentárov
Anonym
ked bol prazdny tak 2,9 TD bez väcsich problemov hnala tachometrovych 180 km/h 🙂
stefan
Kde by som zohnal manual a el schéma k mercedes-benz sprinter mikrobus rv.2002 dík
Robi
308D 826000km.Motor krásne chytá na prvý krát i v mrazoch,pradie ako hodinky,nežerie olej ,voda nekape.Maximálna spokojnosť,najazdil som na ňom pol milióna a ide sa dalej…
Menil sa štarter ,alternátor.Horšia je tá hrdza.
anton
Zdravím všetkých, mám prosbu – nemá niekto skúsenosť s benzínovým motorom 2395ccm 105kW do Sprintera 314. Ide mi o spoľahlivosť a spotrebu. Najmä spotreba je dosť podstatná, z pochopiteľných dôvodov. Ďakujem za odpoveď. Anton
Kristian
Zdravim ta spotreba pre 2,3 benzin aj mna by zaujimala pri modeloch 314 dakujem
Jaro
nejde vypnúť motor klúčom