Vito bolo v čase svojho uvedenia naozaj bombou, pretože predstavovalo značný pokrok oproti konkurencií, hlavne čo sa týka jazdných vlastností, ergonómie interiéru a celkového komfortu jazdy. Na druhej strane malo aj svoje muchy, ktoré vedeli neraz poriadne potrápiť.
Aj keď uzrela dodávka svetlo sveta už pred viac ako 15 rokmi, dodnes si zachováva svoj svieži dizajn a vynikajúci komfort jazdy. Možno aj za tieto aspekty jej bola v roku 1996 udelená cena „dodávka roku“. Interiér bol naozaj ergonomicky dobre stvárnený, človek si v ňom pripadá ako v osobnom vozidle. Komfort je tiež na slušnej úrovni, ako vpredu, tak aj vzadu (v prípade vybavenia zadných sedačiek). Na dodávku ako tak, ale na značku Mercedes už podpriemerné bolo dielenské spracovanie a lícovanie jednotlivých plastových dielov. Ovládanie a manévrovateľnosť je veľmi dobrá, dokonca sa dá bez väčších úprav spraviť z Vita aj osobné MPV s kapacitou 7 miest a objemom kufra 580 litrov.
Zatiaľ je všetko pekné, ale aj toto nemecké zlato má svoje tienisté stránky a nie je ich málo. Znie to neuveriteľne, ale Vito trápi v značnej miere hrdza a to na rôznych miestach karosérie. Nie je teda zriedkavosť, ak sa objaví diera v bočnej stene nákladného priestoru, hrdzavie aj predná priečka motorového priestoru, lemy blatníkov atď. Pohnevať vedia aj nedoliehajúce bočné dvere, či trasúce sa bočné zrkadlá. V interiéri občas rozčuľuje vŕzganie plastov, problematické radenie rýchlostí (hlavne spiatočky), ktoré časom vyžadovalo až výmenu lanovodov za cenu cca 400 €. Ani podvozok sa nevyznamenal a napríklad poloosi majú pomerne krátku životnosť, čo je daň za ich veľmi dobrý rajd. Stane sa to hlavne z dôvodu prasknutia gumových manžiet, cez ktoré sa do maziva dostanú nečistoty, ktoré zakrátko zničia celý homokinetický kĺb. Pomerne krátku životnosť majú aj púzdra stabilizátorov prednej nápravy, čo sa prejavuje zvýšeným hlukom pri prejazde nerovností, ale stoja len cca 7 €. Spomínané osobné verzie MPV nazvané iba V majú vzadu pneumatické pruženie, ktoré udržuje konštantnú výsku bez ohľadu na zaťaženie vozidla. Toto odpruženie často nefunguje, pretože kompresor je umiestnený pod predným ľavým podbehom a často je vystavený špliechajúcej vode, ktorá ma za následok zoxidovanie konektora a kompresor prestane bez napájania fungovať. Podobná príčina je aj pri nefunkčnosti nezávislého kúrenia.
Motory v drvivej väčšine spaľujú naftu a v prípade jazdeniek na našom trhu tým dupľom. Spočiatku sa do Vita montovali aj klasické dieselové agregáty so vstrekovaním nafty do predkomôrky a to 2,3 D (58 kW) a TD s výkonom 72 kW. Týchto agregátov je v porovnaní s modernými CDI motormi pomenej, sú aj menej kultivované, s nižšími výkonmi a ochotou v nižších otáčkach. Na druhej strane sú spoľahlivé, relatívne nenáročné a vydržia slušnú porciu kilometrov. Veľmi zaujímavou voľbou boli motory CDI o objeme 2,2 litra, ponúkané vo výkonovom rozpätí 60 až 90 kW od roku 1999. Tieto motory sú tiché, pružné, úsporné a aj mechanicky odolné. Potrápiť ich však vedelo vstrekovanie common-rail Bosch prvej generácie, ktoré trpelo ešte radom detských chorôb. Vyskytovať sa môže nadmerný prepad nafty cez vstrekovače, čo môže postupne od svietiacej kontrolky prejsť až na prechod motora do núdzového režimu. Ak sú vstrekovače celkovo opotrebené, má to za následok tvrdý a klepavý zvuk. Našťastie sa dajú vstrekovače pomerne ľahko zohnať za cca 200 € jeden. Netesnosťou môže trpieť aj vysokotlakové čerpadlo vstrekovania, čo je tiež oprava za cca 200€. Pozor si treba dať aj na špeciálne podložky pod vstrekovačmi, pretože keď netesnia, spôsobuje to nepravidelný chod postupne s prskavým zvukom a tiež pokles tlaku vo valci. Pri zanedbaní tejto závady môže dôjsť až poškodeniu samotnej hlavy, môže sa tzv. prepáliť.
Všetky dieselové motory sa môžu pochváliť pohonom rozvodov bezúdržbovou reťazou, čo znižuje servisné náklady.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Prednosti a nedostatky
veľmi dobré jazdné vlastnosti |
slabá antikorózna ochrana |
dizajn |
poddimenzované predné brzdy |
vynikajúca manévrovateľnosť a obratnosť |
iba priemerné dielenské spracovanie |
ergonomické a komfortné stvárnenie kabíny |
niektoré konštrukčné nedostatky |
pružné, úsporné a tiché motory CDI |
Najčastejšie poruchy
častý výskyt hrdze |
popraskané manžety poloosí, následkom sú zničené homokinetické kĺby |
zoxidované konektory, následkom sú nefunkčné zariadenia(nezávislé kúrenie, pneumatické pruženie atď.) |
vybité puzdra stabilizátora |
rýchlejšie opotrebované zadné tlmiče |
zlé lanovody radenia prevodovky |
zvlnené predné brzdové kotúče |
nedoliehajúce bočné dvere |
nadmerný prepad nafty cez vstrekovače (CDI, začiatok výroby) |
opotrebované vstrekovače |
netesné vysokotlakové čerpadlo vstrekovania |
netesniace špeciálne podložky pod vstrekovačmi |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
CDI motory. Tiché, kultivované a úsporné, avšak v prvých rokoch produkcie vedeli pohnevať. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
113 2.0 (638.014, 638.094) | 1998 ccm | M 111.948,M 111.950 | 95 kW |
113 2.0 (638.114, 638.194) | 1998 ccm | M 111.948,M 111.950 | 95 kW |
114 2.3 (638.034, 638.094) | 2295 ccm | M 111.978 | 105 kW |
114 2.3 (638.134, 638.194) | 2295 ccm | M 111.978 | 105 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
108 CDI 2.2 (638.194) | 2148 ccm | OM 611A (60 KW CDI) | 60 kW |
110 CDI 2.2 (638.194) | 2148 ccm | OM 611LA (75 KW CDI) | 75 kW |
108 CDI 2.2 (638.094) | 2151 ccm | OM 611A (60 KW CDI) | 60 kW |
110 CDI 2.2 (638.094) | 2151 ccm | OM 611LA (75 KW CDI) | 75 kW |
112 CDI 2.2 (638.094) | 2151 ccm | OM 611.980 | 90 kW |
112 CDI 2.2 (638.194) | 2151 ccm | OM 611.980 | 90 kW |
108 D 2.3 (638.064) | 2299 ccm | OM 601.942 | 58 kW |
108 D 2.3 (638.164) | 2299 ccm | OM 601.942 | 58 kW |
110 D 2.3 (638.074) | 2299 ccm | OM 601.970 | 72 kW |
110 TD 2.3 (638.174) | 2299 ccm | OM 601.970 | 72 kW |
6 komentárov
Anonym
dobry den ja mam vito 108 cdi asi 7 rokov a som nadmieru spokojny . co sa tyka chyb tak odisiel mi vstrek ale to zapricinenim nekvalitnej nafty… a druhy krat skapalo vysokotlakove cerpadlo tiez zapricinenim nekvaltnej nafty. je smutne ze tu na slovensku ma nafta tak nizku kvalitu
Johnny
caute, mám vito 638 220 CDI 6 miest, aktualne 260 000 km. motor super, ale potraplili ma: podložky pod vstrekovačmi (nutnost navrtat novy zavit na držiaky vstrekovačov), ložišká vpredu aj v zadu, poloos, termostat, nefunkčné pneu pruženie aj nezavisle kurenie, korozia len minimalne (auto bolo asi vyvarene kym sa kumne dostalo)
spotreba: 7 – 8 L / 100km
Fero
Mama MB V220 cdi, mam najazdenych 195 tis. Km r. Vyr 2001. Motor podvozok super, yz 2 roky zacalo hrdzaviet. Problemy s elektrikou, zamky zadnych dvier nedu edu Nicky Nevis key zamky airborne nice. V poslednom case niekedy ale ja neviem kedy hlavne na dialnici strati vykon ot. Do 3000. Necham ho 5 minut stat a zase ide. Niekedy 100 km niekedy 300 km. Nikto nevie poradit co vymenit. Diagnostika OK. Poradte kto mate skusenosti.
Inaccurate perfektna Mazda ovladanie. Rychlistna parka Tricia Tassie, ale Dartford said.
Tomas
Je tu niekdo kdo by mi poradil kde najdem stitok na mercedes vito w638
Peter
Na prahu dverí spolujazdca, pod plastovým podlhovastym krytom,pridvihnut a na ráme je narazene cislo
Julo
Ja tiež nemožem a to som dost hladal kde sa nachadza vyrobne čislo štitok ktory ma byt niekde nalepeny.Na stk kontroluju vin čislo ktore je na pravej strane ako si spomenul ale nalepku vyrobnym čislom čiže štitok neviem kde je poradak možeš .auto mercedes benz vito 108cdi W638 rok 2001.