Jazdné vlastnosti Vanea sú na obstojnej úrovni. Vozidlo sa príliš nenakláňa ani v ostrejšie prechádzaných zákrutách a taktiež nedotáčavosť sa drží v rozumných medziach (je pomerne ľahko čitateľná). Dobre je n tom aj pozdĺžna stabilita, za čo vďačí Vaneo aj takmer trojmetrovému rázvoru náprav. Menšou nevýhodou dlhého rázvoru je komplikovanejšie manévrovanie v obmedzených priestoroch. Slabšiu stránku prejavuje podvozok pri prejazde nerovností. Pomerne tuhé nastavenie spôsobuje, že aj pri prejazde menších nerovností sa prenášajú do karosérie citeľné rázy. V tomto smere si vedie horšie zadná náprava, kedy jazda bez zaťaženia vzadu môže spôsobiť drobné odskakovanie zadnej nápravy. Na základe mnohých pripomienok od zákazníkov na prehnanú tvrdosť zadnej nápravy začal Mercedes na požiadanie postupne meniť pôvodné tvrdé vinuté pružiny za mäkšie. Problém s nadmernými rázmi a z toho prameniacimi pazvukmi od zadnej nápravy sa do značnej miery podarilo zlepšiť. Po konštrukčnej stránke má Vaneo podvozok odvodený z menšieho Áčka. Vzájomná zameniteľnosť však väčšinou nie je možná. Z pohľadu odolnosti si vedie podvozok pomerne dobre, slabšiu životnosť vykazujú najmä tiahla priečneho stabilizátora, ktoré vedia pri prejazde nerovností klopať. V prípade zadnej nápravy sa objavujú nadmerné vôle najmä v prípadoch, ak sa vo vozidle častejšie vozil ťažší náklad.
Riadenie je naladené najmä na komfort ovládania. Prezentuje sa ľahkým chodom, ale aj slabšou spätnou väzbou a malou strmosťou. Najmä kombinácia málo strmého riadenia a prednej nápravy tesne pod pedálmi vyžaduje pri prejazde zákrutami chvíľu zvyku. Zhoršenú obratnosť z dôvodu veľkého rázvoru pomáha zlepšovať malý polomer zatáčania a taktiež kombinácia vyššieho posedu, veľkých spätných zrkadiel a dobrého výhľadu z vozidla.
Benzínová ponuka začína 8 ventilovým motorom 1,6i s výkonom 60 kW. Solídne zaberá aj v nižších otáčkach a svojou dynamikou vyhovie najmä jazde po meste a priľahlom okolí. Pri väčšom obsadení alebo naložení je jeho dynamika citeľne slabšia, podobne je tomu aj pri snahe akcelerovať vo vyšších rýchlostiach. V tomto smere si podstatne lepšie vedie silnejšia verzia s výkonom 75 kW. Motor má slušný záťah z nízkych otáčok a okrem dostatočne svižného jazdenia po meste je jeho dynamika dostatočná aj pre dlhšie cestovanie. Spotreba oboch agregátov sa v priemere pohybuje okolo 7,5 litra, v meste treba počítať s odberom okolo 9 litrov.
Vrcholom benzínovej ponuky je taktiež osemventilový štvorvalec s objemom 1,9 litra a výkonom 92 kW. Vzhľadom na objem a výkon je ochota zrýchľovať z nižších otáčok len priemerná, motor však výrazne ožíva so stúpajúcimi otáčkami a poskytuje svižné jazdenie aj vo vyšších diaľničných rýchlostiach. Spotreba sa pohybuje v priemere okolo 8-8,5 litra, v meste ale narastá aj na 11 litrov.
Všeobecne možno benzínové motory označiť ako kultivované s obstojnou spoľahlivosťou. Vie pri nich občas zlyhať snímač hmotnosti vzduchu (citeľné zníženie výkonu). Oprava je pomerne drahá, keďže snímač nie je samostatne vymeniteľný a je integrovaný priamo do riadiacej jednotky. Občas sa porúča aj zapaľovacia cievka (nepravidelný chod motora na menej valcov), pričom menia sa všetky cievky, ktoré sú integrované do celku a pohnevať môže aj nefunkčná lambda sonda. S pribúdajúcimi kilometrami sa môže vyskytnúť opotrebovaný tlmič torzných kmitov integrovaný do remenice pohonu príslušenstva motora (alternátora, vodnej pumpy, klimatizácie…). Prasknutie remenice spôsobí postupné spadnutie plochého remeňa a následné nechladenie motora (nefunkčná vodná pumpa). Pri zanedbaní príznakov môže takáto porucha končiť prehriatím-skrútením bloku motora.
Dobrou voľbou sú aj motory 1,7 CDI (55 a 67 kW), ktoré potešia svojou pružnosťou a nízkou spotrebou, ktorá sa v priemere pohybuje tesne okolo 6 litrov nafty na sto kilometrov. Vo všeobecnosti ale platí, že v porovnaní s benzínovými motormi sú diesely o niečo hlučnejšie, najmä po naštartovaní za studeného rána. Slabšiu stránku predstavujú aj vstrekovače common rail, ktorých nadmerné opotrebovanie prezrádza hrubší a nepravidelný chod motora, zvýšená dymivosť či obtiažnejšie štarty. Občas štrajkujú snímače hmotnosti vzduchu (znížený výkon motora) a pri väčšom počte najazdených kilometrov sa vyskytujú aj problémy s netesným či nadmerne opotrebovaným turbom (pískavé zvuky, zvýšená spotreba motorového oleja, vyššia dymivosť).
Mercedes-Benz Vaneo sa ponúkal s päťstupňovou manuálnou prevodovkou s pomerne presným a krátkym chodom. Na výber však boli aj modely s automatickou päťstupňovou prevodovkou s možnosťou sekvenčného radenia alebo verzia s manuálnou prevodovkou vybavenou systémom automatického ovládania spojky. Manuálna prevodovka sa vyznačuje dobou spoľahlivosťou, automat si taktiež nevedie zle, aj keď robustnosti starších automatických prevodoviek Mercedes nedosahuje. Z hľadiska spoľahlivosti je najproblematickejší variant tzv. poloautomatickej prevodovky, ktorá môže svojmu majiteľovi nezriedka spôsobiť problémy s radením.
Prednosti a nedostatky
veľkorysý vnútorný priestor |
trochu extravagantný dizajn |
variabilita interiéru |
strohý interiér |
objem kufra |
menší výber jazdeniek |
pohodlné nastupovanie cez posuvné bočné dvere |
horší komfort pruženia |
výhľad z vozidla |
málo strmé riadenie |
solídne jazdné vlastnosti |
horšie manévrovanie v obmedzených priestoroch |
úsporné dieselové motory |
vyššie ceny originálnych dielov a servisu |
spoľahlivé benzínové motory |
absencia teplomeru chladiacej kvapaliny |
presné a ľahké radenie manuálnej prevodovky |
Najčastejšie poruchy
občas problémy s elektronikou - porucha centrálneho zamykania, riadiacej jednotky, imobilizéra, otvárania okien |
nadmerne vŕzgajúce sedadlá |
občas pazvuky z interiérových plastov |
kratšia životnosť - tiahla predného priečneho stabilizátora - klopanie |
nadmerné vôle na zadnej náprave (častejšie zaťažované vozidlá) |
nefunkčný snímač hmotnosti vzduchu |
chybná zapaľovacia cievka (benzín) |
nadmerne opotrebená remenica pohonu príslušenstva motora (benzín) |
chybná lambda sonda (benzín) |
nadmerne opotrebované vstrekovače alebo turbodúchadlo (diesel, väčší km nábeh) |
problémy s radením (poloautomatická prevodovka) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,6 (75 kW). Motor sa vyznačuje solídnou spoľahlivosťou, dostatočnou dynamikou pre bežné jazdenie a taktiež spotreba sa pohybuje v rozumných medziach. 1,7 CDi. Dieselové motory sa prezentujú dobrou pružnosťou. Silnejšia verzia prepožičiava vozidlu dostatok dynamiky aj na svižnejšie jazdenie. Obe verzie potešia dobrou spotrebou. Pozor si však treba dávať na skutočný počet najazdených kilometrov. S ich zvyšujúcim sa počtom stúpa aj riziko porúch a prípadné opravy môžu prevádzku poriadne predražiť. |
1,6 (55 kW). Nejedná sa o zlý motor, ale ak častejšie jazdíte mimo mesto s naloženým či plne obsadeným vozidlom, je lepšie sa popozerať po silnejšej alternatíve. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 (414.700) | 1598 ccm | M 166.961 | 60 kW |
1.6 (414.700) | 1598 ccm | M 166.961 | 75 kW |
1.9 (414.700) | 1898 ccm | M 166.991 | 92 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.7 CDI (414.700) | 1689 ccm | OM 668.914 | 55 kW |
1.7 CDI (414.700) | 1689 ccm | OM 668.914 | 67 kW |