Mini je legendou. Pôvodný Rover Mini sa začal vyrábať v roku 1959 ako lacné vozítko pre široké masy, hlavne teda britských motoristov. Prvé Mini predstavil Sir Alec Issigonis a o dva roky (1961) ho expert na pretekárske vozidlá John Cooper pomohol ešte vylepšiť, čím vzniklo spojenie Mini Cooper. Originálny vzhľad vozidla pozmenili vtedy známe štandardy dizajnu. Netrvalo dlho a z lacného a jednoduchého vozítka sa stalo štýlové autíčko s veľkou charizmou. Výsadné postavenie na britskom automobilovom trhu dokazuje aj jeho niekoľko desaťročí takmer nezmenený tvar, na ktorý sú Briti právom hrdí.
Druhá generácia mala teda veľmi ťažkú úlohu, ale ako čas ukázal zvládla ju nadmieru dobre a napr. taký VW New Beetle môže iba tíško závidieť. II. generáciu už manažovalo nemecké BMW, ktoré Mini získalo po odchode z Roveru. Ako sa na správne štýlové autíčko patrí, predstavenie prebehlo nezvyčajne. Automobilka BMW sa rozhodla, že úplne nové Mini ukáže najskôr na internete, ešte pred oficiálnym predstavením na autosalóne v Paríži v roku 2000. Ako dôvod podľa generálneho manažéra Trevora Houghton Berryho bolo umožnenie zhliadnuť túto novinku na celom svete v rovnakom čase. Úplne nové Mini svojím štýlom nadväzuje na svojho legendárneho predchodcu, ale samozrejme pri využití najnovších technológií. Za to si však nechá výrobca nadštandardne zaplatiť, a tak veľa záujemcom neostáva nič iné, len si počkať na vhodnú jazdenku. Slovo vhodnú treba brať doslovne, pretože v prípade Mini platí dvojnásobne pravidlo (podobne ako u niekdajšieho súrodenca Rover 75), že čím je novší rok výroby, tým je autíčko lepšie a hlavne spoľahlivejšie.
Do predaja sa nové Mini dostalo na jar v roku 2001 na vybratých európskych trhoch s atmosféricky plneným 1,6 motorom v dvoch výkonových variantoch 66 kW One a 85 kW Cooper. Na slovenský trh bolo uvedené začiatkom roku 2002, na jar pribudla ostrejšia verzia Cooper S s motorom 1,6 preplňovaným kompresorom (120 kW).
V roku 2003 pribudla verzia Mini One D s malým turbodieselom 1,4 (55 kW) od Toyoty. Začiatkom roka pripravila automobilka BMW v spolupráci s firmou John Cooper Works špeciálne kity pre sériové verzie Mini. Prvý kit je určený pre menej výkonnú verziu Mini Cooper. Zásah obnáša úpravu hlavy valcov pre dosiahnutie vyššieho kompresného pomeru, použitie špeciálneho vzduchového filtra, nový zadný diel výfukového potrubia a preprogramovanie riadiacej jednotky. Výsledkom je nárast výkonu motora 1,6 o 8 kW na 93 kW pri 5750 ot/min a krútiaceho momentu o 6 Nm na 155 Nm pri 4700 ot/min. Trochu sa vylepšia aj dynamické parametre, z 0-100 km/h zrýchli za 8,9 sekundy (zlepšenie o 0,3 sekundy) a najvyššia rýchlosť vzrastie na 204 km/h (pôvodne 200 km/h). Druhý kit je určený pre najvýkonnejšie verzie Mini Cooper S. Tu ku všetkým vyššie uvedeným úpravám pribudne inštalácia výkonnejšieho plniaceho kompresora s vyššími otáčkami. Výkon motora dosahuje hodnoty 147 kW (200 k) pri 6950 ot/min (+27 kW) a krútiaceho momentu 240 Nm pri 4000 ot/min (+30 Nm). Zrýchlenie z 0-100 km/h zvláda za 6,7 sekundy (-0,7 sekundy) a maximálna rýchlosť stúpne na 226 km/h (+8 km/h).
V roku 2004 prebehol menší facelift modelu. Okrem dizajnových inovácií dostalo Mini aj novú prevodovku zn. Getrag, Cooper S dostal výkonnejší motor (125 kW). Na jar 2004 pribudla varianta kabriolet, v lete sa vylepšila štandardná výbava a kabriolet dostal preplňovaný motor 1,6. Koncom roka 2004 pripravila firma John Cooper Works ďalší zaujímavý kit. Bol určený pre vozidlá Mini Cooper S v oboch prevedeniach hatchback aj kabriolet. Vychádza z rozsiahlych úprav z roku 2003 a ďalej pokračuje v zlepšení plnenia valcov. Použitý je nový vzduchový filter a špeciálne teleso s klapkou vsadené do sania, ktoré sa otvára pri otáčkach nad 4500 a redukuje tlakové straty. Nové sú tiež vstrekovače paliva a preprogramovaná riadiaca jednotka. Výsledkom je výkon 154 kW (210 k) pri 6950 ot/min a krútiaci moment 245 Nm pri 4500 ot/min. Mini s ním dokáže uháňať až 230 km/h a zrýchliť z 0-100 km/h za 6,6 sekundy.
V roku 2005 dostalo Mini vylepšený turbodiesel, tentoraz s výkonom 65 kW a automobilka pripravila tri akčné verzie so špecifickým dizajnom a výbavou MINI Seven, MINI Park Lane a MINI Checkmate. V druhej polovici roka 2006 bol predstavený nástupca.
Malé Mini prešlo testom Euro NCAP v roku 2007 a dosiahlo celkom slušný výsledok. Päť hviezdičiek z piatich za ochranu posádky, tri hviezdičky z piatich za ochranu detí v autosedačke a dve hviezdičky zo štyroch za ohľaduplnosť voči chodcom. Takéto výsledky dosiahlo aj vďaka pokročilým deformačným zónam, protiblokovaciemu systému bŕzd, systému kontroly tlaku v pneumatikách a možnosti až šesť airbagov (čelné a bočné airbagy boli štandard).
Nový Mini Cooper vznikol pod vedením šéf dizajnéra Franka Stephensona a napriek úplne novej konštrukcii a technike si ponecháva svoj originálny vzhľad. Charakteristické svetlá, maska chladiča, strmá zadná časť, rovná strecha, zadok a ďalšie časti dávajú vozidlu jedinečný, priateľský výraz, ktorý nezaprie svojho predchodcu. Samozrejme II. generácia je väčšia, silnejšia, modernejšia a hlavne bezpečnejšia. Dizajnovou zaujímavosťou sú stĺpiky karosérie, ktoré sú teraz úplne zakryté sklom, čím vzniká dojem súvislého okna okolo celého automobilu. Komu by ani tento efekt nestačil, existujú aj modely s panoramatickým strešným oknom.
Interiér jednoznačne nadväzuje na svojho predchodcu. Charakteristický zostal rýchlomer a pridali sa neprehľadné páčky uprostred stredového panelu. Použité materiály sú kvalitné, trocha zaostáva ich dielenské spracovanie, hlavne v prvých ročníkoch. Praktické sú široké dvere s centrálnym zamykaním, nastaviteľný volant aj zadné delené sedadlá (50:50), po ktorých sklopení vznikne dostatočne veľký batožinový priestor, pretože základný stačí akurát tak na nákupnú tašku (150 litrov). Sedadlá poskytujú pohodlné sedenie s dobrým bočným vedením. Zaujímavosťou je umiestnenie otáčkomera, ktorý je samostatne pod volantom na stĺpiku riadenia, takže ak nastavujeme výšku volantu, otáčkomer si stále zachováva správnu pozíciu. Priestor vpredu je dostatočný aj pre urastenejšie osoby. Vzadu je navrhnutý iba pre dvoch, nad hlavou majú miesta dostatok, ale pre nohy je to o poznanie horšie.
Jazdné vlastnosti sú naozaj pýchou tohto autíčka a v mnohom Mini pripomína motokáru. Poslušne reaguje na takmer akékoľvek prudké pootočenie volantom. Rezanie zákrut je naozaj zábavou a blížiacu sa hranicu adhézie kolies zvláda s bravúrou a bez náznakov blížiacej sa nedotáčavosti alebo pretáčavosti. Pozor však na extrémne tvrdé odpruženie v športovejšie zameraných verziách, pretože vtedy dáva vozidlo posádke vedieť o každej nerovnosti na vozovke. Excelentné vlastnosti podvozku boli naladené jazdcami BMW, svoj podiel nesú aj v rohu karosérie umiestnené kolesá a zadná náprava konštrukčne veľmi podobná používanej v BMW E46. Za podvozkom nezaostávajú ani veľmi účinné kotúčové brzdy na všetkých kolesách. Riadenie je tiež veľmi dobrým kompromisom komfortného ovládania, citlivosti a spätnej väzby.
Motor s objemom 1,6 l nepochádza priamo z dielní BMW ako je mylne podávané, ale vyrábal sa v brazílskych výrobných závodoch Chrysleru. Tento 16 ventilový agregát ponúka v základnej verzii One výkon 66 kW a vo verzii Cooper 85 kW. Dynamika je slušná a napr. Mini vo verzii Cooper zrýchli 0-100 km/h za slušných 9,2 s. Aj slabší motor a ešte lepšie motor z Cooper verzie poskytuje dobrý záťah zo spodných otáčok a veľmi dobre si vedie aj v stredných a vyšších. Snáď jediná výčitka smeruje k chýbajúcej výkonovej špičke pri otáčkach blížiacich sa maximu (to sa od takého vozidla akosi očakáva). Treba sa pripraviť, že zvuk motora je v interiéri pomerne výrazne zastúpený a jeho intenzita ďalej stúpa s pribúdajúcimi otáčkami. To ale akosi k Mini patrí a treba povedať, že zvuk motora (a tiež výfuku) je naladený dobre. Spotreba týchto motorov je veľmi závislá od štýlu jazdy. Pri pokojnej sa dá jazdiť približne za 6 litrov, ale pri častejšom pridaní akcelerátora sa priemer rýchlo dostáva k 10 litrovej hranici. Samozrejme ešte dynamickejšie zvezenie ponúkajú oba turbomotory. Malé Mini s nimi pripomína raketu na kolesách, obzvlášť ak je vybavené ešte kitom z dielne John Cooper Works. Pozor však na spotrebu, ktorá sa pri využívaní potenciálu málokedy dostane pod 10 litrov. Motory sú tiež veľmi citlivé na kvalitu paliva, ak sa tankuje horší benzín, elektronika výrazne zníži výkon. Tiež v spojení s týmito motormi rýchlejšie odchádzajú niektoré komponenty, napr. spojka a hlavne vonkajšie kĺby hnacích hriadeľov. Tiež sa často objavujú úniky oleja z motora a prevodovky (to platí aj pre nepreplňované verzie).
Prekvapivo menej problémov tentoraz spôsoboval dieselový agregát. Je takmer bezproblémový a úsporný, po roku 2005 aj tichý a dostatočne výkonný. Namiesto 55 kW dostal po modernizácii 65 kW, čo už približne zodpovedá základnej benzínovej motorizácii. S nárastom výkonu je spojený aj rast krútiaceho momentu, ktorého krivka vrcholí hodnotou 190 Nm medzi 1800 a 3000 ot./min. Kompaktný hliníkový štvorvalec s objemom 1364 cm3 je preplňovaný turbodúchadlom s premenlivou geometriou rozvádzacích lopatiek. Zrýchlenie z pokoja na 100 km/h trvá Mini D 11,9 sekundy, pružná akcelerácia z 80 na 120 km/h na štvrtom zo šiestich prevodových stupňov potom trvá 10,1 sekundy. Mini D dosahuje najvyššiu rýchlosť 175 km/h, kombinovaná spotreba v európskom jazdnom cykle je zaujímavých 4,8 l/100 km.
Ďalším orieškom, ktorý vie pohnevať je prevodovka. Bavíme sa o modeloch vyrobených do roku 2004, kedy prevodovky dodávala anglická firma Midland Gears. Okrem úniku oleja hnevalo aj s pribúdajúcimi kilometrami čím ďalej zhoršujúce sa radenie jednotlivých prevodových stupňov, až sa nedalo zaradiť vôbec a bola nutná výmena celej prevodovky. Náprava prišla až výmenou dodávateľa. Tým sa stala známa nemecká značka Getrag. Tieto prevodovky fungujú bez problémov a majú veľmi presné a rýchle radenie. Pre diesel a Cooper S bola dostupná aj v 6 stupňovom prevedení.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | trojdverový hatchback | dvojdverový kabriolet |
---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 3630-3660 x 1690 x 1410-1430 | 3635-3655 x 1690 x 1415 |
Rázvor (mm): |
2467
|
#colspan# |
Batožinový priestor (l): | 150 | 120 |
Pohon: |
predné kolesá
|
#colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
50
|
#colspan# |
Prednosti a nedostatky
mimoriadne vydarený dizajn |
vyšší aerodynamický hluk |
veľmi dobré jazdné vlastnosti |
vyššia spotreba benzínových agregátov |
úsporný diesel |
slabá základná výbava verzie One do 2004 |
presné a citlivé riadenie |
malý kufor |
presné a rýchle prevodovky (Getrag od 2004) |
slabšie dielenské spracovanie |
Najčastejšie poruchy
rýchlo opotrebované manuálne prevodovky (do roku 2004) |
úniky oleja z prevodovky a motora |
rýchlo opotrebovaná spojka |
problémové brzdy a homokinetické kĺby pri turbo verziách (Cooper S) |
nefunkčná lambda sonda |
samovoľne schádzajúce elektrické okná a otvárajúce sa strešné okno |
odpadávajúce chrómovo-plastové lišty na prednej časti vozidla |
problém s aretáciou (zaistením) volantu |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,6 16V OHC (66 kW). Motor trápia rovnaké problémy ako ostatné varianty, ale oproti nim poskytuje najnižší výkon s podobne kolísavou spotrebou benzínu. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
850 | 848 ccm | BMC Serie A | 25 kW |
1000 Mayfair | 998 ccm | 99 HA53P,99 H997P,99 HC20P | 31 kW |
1.0 | 999 ccm | BLM C 99 H | 32 kW |
1.0 | 999 ccm | BLM C 99 H | 35 kW |
1000 | 999 ccm | 99 H | 29 kW |
1000 | 999 ccm | 99 HD 81 | 30 kW |
1000 Mayfair Sport | 999 ccm | 99 HD81 | 30 kW |
1100 Special | 1098 ccm | 10 H | 33 kW |
1300 | 1273 ccm | 12 A2B | 37 kW |
1300 | 1273 ccm | 12 A2D | 39 kW |
1300 | 1273 ccm | 12 A2A | 45 kW |
1.3 | 1275 ccm | BLM C 12 H | 47 kW |
1.3 De Tomaso | 1275 ccm | BLM C 12 HH | 51 kW |
1300 | 1275 ccm | 12 A2E,12 A2L | 46 kW |
Cooper | 1598 ccm | W10 B16 A | 85 kW |
Cooper S | 1598 ccm | W11 B16 A | 120 kW |
Cooper S | 1598 ccm | W11 B16 A | 125 kW |
John Cooper Works | 1598 ccm | W11 B16 A | 160 kW |
One | 1598 ccm | W10 B16 A | 66 kW |
Works | 1598 ccm | W11 B16 A | 155 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
One D | 1364 ccm | 1ND | 55 kW |
One D | 1364 ccm | 1ND-TV | 65 kW |
3 komentáre
Anonym
Zdravim mam Mini Cooper r50 1.6 benzin+plyn 66kw a nemozem najs nalievaci a vypustaci srob na prevodovke. Prevodocka je manualna vie mi niekto poradit ?
Anonym
Zdravim mam Mini Cooper r50 1.6 benzin+plyn 66kw a nemozem najs nalievaci a vypustaci srob na prevodovke. Prevodocka je manualna vie mi niekto poradit ?
john108
Mam mini cooper 2005 1,6 85kw. Ma to len 143 000 a je to najhorsie auto ake som kedy mal. Same technicke problemy ho sprevadzaju od elektroniky az po mechanicke zalezitosti. Na nase cesty navyse nepouzitelne auto kedze ma tvrdy sportovy podvozok. Vyhybajte sa mu obklukou. Dobre ako 3. auto do rodiny sem tam ho cez vikend povozit inac uplne naprd. Moja kamaratka ma tiez trochu novsieho a tiez same tech. problemy uz do toho nahadzala strasne peniaze.