Prvá generácia Mitsubishi Outlander bola navrhnutá v americkom dizajnérskom centre automobilky v slnečnej Kalifornii. Tvarovo sa jedná o kríženca SUV a kombi, čo v modernom slovníku znamená označenie crossover. Pôvodný model bol predstavený v Japonsku 20. júna 2001 pod názvom Mitsubishi Airtrek. Na náš trh sa však dostal až v roku 2003. Po pravde treba povedať, že napriek obstojnému dizajnu a solídnej technike, žiadnu predajnú slávu v Európe nezožal. Za najväčšie negatívum možno označiť absenciu dieselového motora a tiež trocha problematický kufor. Ako jazdenka sa teda Outlander vyskytuje pomerne zriedka, vyznačuje sa však spoľahlivou, poväčšine robustnou technikou, ale aj drahšími náhradnými dielmi a ich pomerne malou ponukou z druhovýroby.
V roku 2001 sa model predstavil najskôr v Japonsku pod označením Airtrek. V roku 2003 bol predstavený aj v Európe, ale už pod označením Outlander. Pod kapotu sa dostali výhradne benzínové motory 2,0i 16V (100 kW) a 2,4i 16V (119 kW) Mivec. Pohon všetkých kolies bol v prípade 2,0i za príplatok, s motorom 2,4i sa dodával sériovo. Na výber bol päťstupňový manuál, či štvorstupňová automatika. V roku 2004 pribudol do ponuky najsilnejší motor 2,0 Turbo s výkonom 177 kW. Tento motor mohol byť kombinovaný s päťstupňovou manuálnou alebo päťstupňovou automatickou prevodovkou. Rovnako ako v prípade 2,4 Mivec bola aj táto motorizácia sériovo vybavená pohonom všetkých štyroch kolies. V polovici roka 2005 sa objavila aj slabšia verzia preplňovaného dvojlitra s výkonom 148 kW. Na konci roka 2006 bola produkcia Outlanderu I. generácie ukončená a začiatkom roka 2007 bola predstavená druhá generácia, technický zhodná s Peugeotom 4007 a Citroenom C-Crosser.
Nárazový test Euro NCAP Mitsubishi Outlander I. generácie nikdy neabsolvovalo.
Interiér poteší vzdušnosťou a dostatkom miesta. Tvarovanie palubnej dosky, stredového panelu a ostatných plastov je pomerne strohé, ale účelné a užívateľsky príjemné (ľahko sa čistí). Použité tvrdé tmavé plasty pôsobia solídnym dojmom, poteší aj kvalitné dielenské spracovanie a veľmi dobrá ergonómia ovládania, snáď až na ovládanie palubného počítača tlačidlom schovaným za volantom na prístrojovom štíte. Pri prvom usadnutí prekvapí vyššie položená horná hrana palubnej dosky. Tento pocit však eliminuje vyšší posed, ktorý má zásluhu aj na dobrom výhľade z vozidla. Sedadlá svojimi proporciami nevybočujú z priemeru, takisto ani bočné vedenie. Vyzdvihnúť treba komfortné čalúnenie. Priestoru pre posádku na predných aj zadných sedadlách má Outlander dostatok a problém nemajú ani dvaja urastenejší pasažieri posadený za sebou. Odkladacích priestorov je dostatok, škoda len úzkych káps predných dverí. Absenciu káps v zadných dverách nahrádzajú kapsy na zadnej strane predných sedadiel. Najväčšia slabina interiéru Outlandera sa skrýva pod sklonenými piatymi dverami. Kufor disponuje vzhľadom na veľkosť vodidla len priemerným objemom 402 litrov. Viac ako objem však motoristom prekáža jeho plytké dno a vysoká nakladacia hrana. Dôvodom je plnohodnotné rezervné koleso, ktoré neskončilo na zadných dverách, ale pod podlahou kufra. Sklopením zadných sedadiel objem narastie až na slušných 1840 litrov, ale problém v podobe vysokej nakladacej hrany sťažujúcej manipuláciu s batožinou naďalej zostáva.
Jazdné vlastnosti Outlandera sú v rámci triedy na veľmi dobrej úrovni. Vozidlo poskytuje dostatok istoty aj pri svižnej jazde, malé náklony v zákrutách a veľmi dobre si poradí aj s nerovnosťami na ceste. S miernou nadsádzkou by sa dali jazdné vlastnosti označiť za komfortno-športové. Naozaj prekvapujúco dobre si Outlander poradí aj s kľukatými cestami, a to hlavne hlavne vo verzii 4WD. Tá ponúka oproti predokolke ešte lepšiu priľnavosť, umožňujúcu aj rýchle prejazdy zákrut. Až na limite, ktorý je ďaleko za bežným jazdením sa dostavuje mierna nedotáčavosť. Oceniť treba aj kvalitné odhlučnenie interiéru. A ako sa správa Outlander mimo spevnených ciest? Napriek relatívne malej svetlej výške 195 mm prekvapivo dobre a často sú jediným limitom iba použité pneumatiky. Po konštrukčnej stránke obsahuje podvozok vpredu závesy typu McPherson so spodným ramenom uloženým v asymetrických puzdrách. Odolnosť je pomerne obstojná, ale častejšie výlety mimo spevnenú komunikáciu znamenajú vôle v čape a aj v silentblokoch. Problém je, že sa spodný čap nedá vymeniť samostatne a je nutná výmena celého ramena. Vzadu je použité viacprvkové zavesenie s trojicou priečnych ramien, jedným pozdĺžnym a robustnou nápravnicou, na ktorej je v prípade verzie s pohonom všetkých kolies umiestnený aj zadný diferenciál. Odolnosť zadnej nápravy je na dobrej úrovni, častejšie hnevá len vŕzganie silentblokov horných ramien. Ich premazanie plastickým mazivom pomôže len dočasne a zväčša je nutná ich výmena. Riadenie s hydraulickým posilňovačom je naladené na kompromis jazdy na spevnenom a nespevnenom povrchu. Je teda vcelku presné, spätná väzba je na priemernej úrovni podobne ako samotná tuhosť, ktorá sa pri ostrejšej jazde na asfaltovej ceste môže zdať trochu vláčna. Na druhej strane, príliš tuhé nastavenie posilňovača riadenia by zhoršovalo komfort ovládania na nespevnenom povrchu. Brzdy sú pomerne ostré a s dostatočnou účinnosťou. Trocha problém je, že sú zhodné pre všetky motorizácie a najmä pri najvýkonnejšom motore dostávajú dosť do tela, čo vedie pri opakovanom razantnejšom brzdení k deformácii kotúčov. To sa následne prejaví po zošliapnutí prostredného pedálu vibráciami volantu. Radenie manuálnej prevodovky sa vyznačuje priemernou presnosťou s minimálnym prenosom vibrácii od motora, keďže preraďovanie zabezpečuje dvojica lanovodov.
Motory Outlander prvej generácie ponúkal výhradne benzínové, čo výrazne negatívne ovplyvňuje rozhodovanie o kúpe jazdeného vozidla v porovnaní s konkurenčnými modelmi iných značiek, ktoré obsahujú aj dieselový pohon. Ako základ slúži dvojliter (100 kW pri 6000 ot/min a 175 Nm pri 4500 ot/min) s označením 4G63, pracujúci aj v iných modeloch značky. Motor má liatinový blok a hliníkovú hlavu valcov so 16 ventilmi a rozvodom DOHC. Minimálne vibrácie v motore zaisťuje aj dvojica vyvažovacích hriadeľov. Ich pohon je zabezpečený dvojitým spôsobom. Pravý a nižšie umiestnený vyvažovací hriadeľ je poháňaný priamo rozvodovým remeňom a druhý, trochu vyššie umiestnený hriadeľ, má vlastný krátky o niečo užší remeň vedený priamo od kľukového hriadeľa. Oba remene je treba vymieňať spolu po odjazdení 90 000 km. Z pohľadu jazdnej dynamiky je motor iba priemerný spoločník, obzvlášť v spojení s pohonom všetkých kolies. Na svižnejšie vozenie treba pritlačiť pedál viac k podlahe a motor viac vytočiť, čo mu nerobí žiaden problém. Okrem priemernej dynamiky motor nezaujme ani spotrebou, ktorá málokedy klesá pod 9 litrov, pri častejšom vytáčaní alebo jazde mimo spevnených plôch treba počítať s 12 a viac litrami na 100 km. Jazdne príjemnejší je objemnejší štvorvalec s označením 4G69, objemom 2,4 litra, výkonom 119 kW a krútiacim momentom 216 Nm. Liatinový blok je konštrukčne príbuzný menšiemu dvojlitru a rovnako obsahuje dvojicu vyvažovacích hriadeľov. Hliníková hlava valcov je však úplne iná. Na rozdiel od menšieho dvojlitra obsahuje len jeden vačkový hriadeľ – SOHC, ktorý ovláda šestnásť ventilov. Rozvod disponuje systémom MIVEC (Mitsubishi lnnovative Valve timing Electronic Control), čo je dvojstupňové variabilné časovanie a zdvih sacích ventilov. Aj vďaka tomuto systému je motor podstatne viac pružnejší v nižších otáčkach ako menši dvojliter a aj spotreba sa drží v rozumných medziach. Za akúsi otáčkovú hranicu medzi plynulou a aj celkom úspornou jazdou je 3500 ot/min, potom dostáva slovo tzv. ostrá vačka. Do spomínanej hranice je tento motor naozaj celkom úsporný, keďže v priemere spotrebuje okolo 8 až 9 litrov. Po prekročení 3500 ot/min už treba počítať s 12 a viac litrami paliva na 100 km. Najsilnejšou motorizáciou je preplňovaný benzínový dvojliter s rozvodom DOHC označovaný 4G63T, ktorý konštrukčne vychádza z motora legendárneho Lanceru EVO. V Outlanderi je naladený na výkon 177 kW pri 5500 ot/min a maximálny krútiaci moment 343 Nm pri 2500 ot/min alebo aj v slabšej variante na 148 kW a 303 Nm. Rovnako ako slabší 2,4 Mivec, aj prepĺňaný dvojliter je spojený výhradne s pohonom všetkých kolies. O tom, že preplňovaný dvojliter poskytuje aj relatívne veľkému Outladeru nadpriemernú dynamiku, nikto nepochybuje. Na stovku zrýchli za menej ako 8 sekúnd a maximálna rýchlosť presahuje 220 km/hod. Samozrejme, každé divadlo niečo stojí a Outlander s týmto motorom jazdí v priemere za 12-13 litrov benzínu, pri ostrejšej jazde samozrejme aj viac.
Ako už bolo v úvode spomínané, Outlander sa vyrábal s pohonom predných kolies 2WD alebo s pohonom všetkých štyroch kolies 4WD. Na pohon Outlandera v našich končinách najčastejšie slúžila manuálna päťstupňová prevodovka, len zriedka sa vyskytoval štvorstupňový automat (2,4) či päťstupňový automat (2,0 Turbo). V prípade manuálnych prevodoviek boli použité dva typy. Obe ručne radené prevodovky majú úplne zhodné odstupňovanie jednotlivých prevodov, rozdiel je len v stálom prevode. Ďalším rozdielom medzi prevodovkami je v prípade pohonu 4×4 doplnenie o časť, v ktorej sa nachádza medzinápravový kužeľový diferenciál a viskózna spojka. Rozdelenie hnacieho momentu medzi jednotlivé nápravy je za normálnych podmienok 1:1, pričom to sa môže automaticky meniť v závislosti na adhéznych podmienkach oboch náprav. Pri prevodovkách ešte chvíľu zostaneme. Občas sa totiž v prípade tej manuálnej vyskytuje opotrebovaná synchronizácia druhého stupňa, čo sa prejavuje zaškrípaním pri radení. Najčastejšie sa to vyskytuje v prípade motora 2,4 Mivec a oprava je pomerne drahá cca 500 € a viac. Ďalším slabším miestom v prevodovom ústrojenstve je spojka, ktorá nemá príliš veľkú životnosť, a to najmä v prípade verzie 4×4. Celkovo však spojka nezaberá najpríjemnejšie a rozjazdy sú často sprevádzané nepríjemným šklbaním. Ďalšou slabšou časťou prevodového mechanizmu je nezriedka hučiace stredové ložisko hnacieho hriadeľa (kardanu) v prípade verzií 4×4.
Výbava je pomerne rozsiahla a z hľadiska spoľahlivosti nevykazuje častejšie problémy. Pribúdajúcim vekom alebo náročnejšou prevádzkou sa však môže vyskytnúť občasná nefunkčnosť, a tak sa ju oplatí počas skúšobnej jazdy poriadne skontrolovať. Pri hmlových svetlometoch pozor na zahmlenie, ktoré signalizuje prienik vlhkosti. V prípade ak nepresne ukazuje palivomer, hlavne pri vyšších vonkajších teplotách, náprava je možná len výmenou celého prístrojového panelu. Vôle v závesoch predných kolies výrazne závisia od prevádzky vozidla (terén atď.), rovnako tak aj opotrebovanie ložísk v kolesách. Vŕzgavé zvuky od zadnej nápravy majú na svedomí silentbloky horných ramien, ktoré spoľahlivo odstráni iba ich výmena. Nezriedka sa vyskytujú aj skrútené brzdové kotúče, čo sa prejavuje klepaním pri brzdení. Niekedy pomôže stočenie kotúčov na sústruhu, inokedy len samotná výmena kotúčov aj brzdových doštičiek. Hlavne pri verziách 4×4 a tiež pri modeloch s ťažným zariadením sa vyskytuje veľakrát opotrebovaná spojka. Taktiež pri modeloch 4×4 sa nezriedka vyskytuje hlučné stredné ložisko hnacieho hriadeľa (kardanu). Pri väčšom kilometrovom nábehu sa môže vyskytnúť aj chybná lambda sonda, či hlučnejšie ložisko vodnej pumpy. Ak motor padne do núdzového režimu, je najčastejšie na vine chybný snímač polohy pedála akcelerácie (2,0 Turbo a 2,4). V prípade používania nevhodného oleja alebo nedodržiavania predpísanej výmeny oleja sa vyskytujú zanesené hydraulické zdvihátka-motor začne viac klepať (motory 2,0 a 2,0 Turbo). Na motore 2,0 Turbo sa občas vyskytne zlyhávajúci ventil regulácia plniaceho tlaku turbodúchadla wastegate.
Výmena motorového oleja je potrebná každých 15 000 km alebo po jednom roku. Doporučený je olej triedy SAE 10W-30, API SL/CF, ACEA A3/B3.Všetky motory majú rozvody poháňané ozubeným remeňom, ktorý vyžaduje pravidelnú výmenu každých 90 000 km. Ostatné časti, ako sú kladky sa len počúvaním skontrolujú, či nehučí ich ložisko. Ich výmena je potrebná až po najazdení 180 000 km. Servisný úkon – kontrolu každých 45 000 km vyžaduje aj mechanické vymedzovania ventilovej vôle v prípade motora 2,4 Mivec. Ostatné motory majú hydraulické vymedzovanie ventilovej vôle.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | päťdverové SUV |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4545 x 1750-1780 x 1605-1685 |
Rázvor (mm): | 2625 |
Batožinový priestor (l): | 420 |
Pohon: | predné kolesá alebo všetky štyri |
Objem palivovej nádrže (l): | 60 |
Prednosti a nedostatky
aj po rokoch zaujímavý dizajn |
vzhľadom na veľkosť vozidla menší kufor a vysoká nakladacia hrana |
podarený motor 2,4i |
absencia dieselového motora |
dynamický motor 2,0 Turbo |
dynamicky a tiež spotrebou slabšia verzia s motorom 2,0i |
veľmi dobré jazdné vlastnosti |
málo náhradných dielov z druhovýroby |
priestranný interiér |
malý výber jazdeniek |
pomerne rozsiahla výbava |
|
solídna spoľahlivosť |
Najčastejšie poruchy
občasná nefunkčnosť výbavy (staršie modely, náročnejšia prevádzka) |
zahmievanie hmlových svetlometov - prienik vlhkosti |
nepresne ukazujúci palivomer - výmena prístrojového panelu (vyššie vonkajšie teploty) |
vôle v závesoch predných kolies a opotrebované ložiská kolies (závislosť od druhu prevádzky) |
opotrebované silentbloky horných ramien zadnej nápravy - vŕzgavé zvuky - výmena |
skrútené brzdové kotúče - klepanie pri brzdení |
opotrebovaná spojka (verzie s ťažným zariadením alebo 4x4) |
hlučné stredné ložisko hnacieho hriadeľa-kardanu (4x4) |
chybná lambda sonda (väčší km nábeh) |
hlučnejšie ložisko vodnej pumpy (väčší km nábeh) |
chybný snímač polohy pedála akcelerácie - núdzový režim motora (2,0 Turbo a 2,4) |
zanesené hydraulické zdvihátka - motor viac klepe (2,0 a 2,0 Turbo, nevhodný olej alebo zanedbaná údržba) |
zlyhávajúci ventil regulácia plniaceho tlaku turbodúchadla wastegate (2,0 Turbo) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,4i 16V MIVEC (119 kW). Aj keď sa táto motorizácia nevyskytuje často, jedná sa z hľadiska jazdných výkonov a spotreby o najlepšiu možnosť. Motor ochotne ťahá v nízkych otáčkach, pri bežnej jazde dosahuje veľmi solídnu spotrebu a ak treba poriadnej akcelerácie, stačí ho trocha vytočiť. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 (CU2W) | 1997 ccm | 4G63 (DOHC 16V) | 100 kW |
2.0 4WD (CU2W) | 1997 ccm | 4G63 (DOHC 16V) | 93 kW |
2.0 4WD (CU2W) | 1997 ccm | 4G63 (DOHC 16V) | 100 kW |
2.0 Turbo 4WD (CU2W) | 1997 ccm | 4G63 T (DOHC 16V) | 148 kW |
2.4 4WD | 2351 ccm | 4G64 (SOHC 16V) | 102 kW |
2.4 4WD (CU5W) | 2378 ccm | 4G69 | 118 kW |
2.4 4WD (CU5W) | 2378 ccm | 4G69 | 119 kW |