Interiér
Interiér pôsobí na náročného európskeho zákazníka pomerne stroho a exkluzivite nepridávajú ani všade prítomné tvrdé plasty. Automobilka v rámci modernizácie zlepšila dojem z povrchovej úpravy plastov, keď na prístrojovej doske aj výplniach dverí potiahla plasty umelou kožou. Napriek tomu zostáva celkový dojem z vnútorného priestoru pomerne fádny a v tomto ohľade zaostáva za väčšinou konkurenčných modelov.
Zvyknúť si treba aj na dizajn prístrojového panelu, kde dominantným prvkom sú dva tubusy obsahujúce tachometer a otáčkomer. Poteší pomerne kvalitné dielenské spracovanie a aj solídna ergonómia ovládania prvkov výbavy a sedenia. Hľadanie optimálnej polohy sedenia trocha komplikuje (najmä pre vyššie osoby) len výškovo nastaviteľný volant. Výhodou je, že sedadlo vodiča disponuje širokým rozsahom nastavenia.
Priestoru pre päťčlennú posádku poskytuje vozidlo dostatok. Menší rozdiel je ale v charaktere sedenia. Kým sedadlá vpredu sú umiestnené pomerne nízko a sprostredkúvajú bežný dojem zo sedenia, sedadlá vzadu sú ukotvené citeľne vyššie. To zlepšuje výhľad z vozidla, taktiež priestoru na kolená je dostatok, pocitovo však ostáva menej priestoru nad hlavami cestujúcich.
Za príplatok bol k dispozícii aj tretí rad sedadiel, ktorý je za bežných okolností úplne skrytý v podlahe. Ich zloženie vyžaduje trocha cviku a hlavne sily. Priestorová ponuka zadných sedadiel je vhodná pre osoby menšieho vzrastu alebo deti.
Vozidlo poteší svojim objemom kufra najmä praktickejšie zameraných motoristov. Základný objem v päťmiestnom usporiadaní má veľkosť 771 l a posunutím druhého radu sedadiel na úkor priestoru na nohy vzrastie až na 882 litrov. Komu by ani to nestačilo, sklopí druhý rad sedadiel a objem narastie na 1691 litrov.
Na zloženie sedadiel druhého radu je k dispozícii tlačidlo, ovládateľné z batožinového priestoru. V prípade sedemmiestneho usporiadania sa objem kufra scvrkne na 184 litrov. Batožinový priestor je dobre tvarovaný a taktiež dobre prístupný cez nízku nakladaciu hranu.
Výhodou sú aj delené zadné dvere, kde dolná časť má nosnosť až 200 kg. Menším negatívom je len skutočnosť, že po sklopení druhého radu nevznikne úplne rovná podlaha, a tak je nakladanie dlhších (väčších) predmetov o trocha komplikovanejšie.
Pri hodnotení interiéru treba ešte spomenúť zopár detailov, ktoré môžu niektorým motoristom prekážať. Už spomínané len jednosmerné nastavenie volantu bude prekážať najmä vyšším vodičom (nad 190 cm), niekomu môžu prekážať aj palubné hodiny, ktoré majú nastaviteľný iba 12 hodinový režim.
Ručná brzda je po japonsky umiestnená na strednom tuneli vpravo, čo nie je zrovna najpohodlnejšie a podobne by sa dalo povedať aj o režime denného svietenia, kedy z dôvodu slabšieho podsvietenia nie je dobre vidieť napr. na displej rádia pri slnečnom počasí.
Príliš nenadchne ani palubný PC, ktorý neukazuje dlhodobú spotrebu a prejdený čas a ak radi jazdíte na limit, tak sa pripravte, že dojazd nebude zobrazený ak bude menší ako 50 km. Ak náhodou dostanete defekt, pripravte sa na trochu komplikované dolovanie dojazdovej rezervy zo spodnej časti vozidla, čo môže byť nepríjemné hlavne v zimnom počasí.
Keďže sa jedná o SUV, treba počítať aj s pomerne hrubými stĺpikmi. Tie na jednej strane zvyšujú bezpečnosť, na druhej strane obmedzujú výhľad z vozidla, obzvlášť pri odbočovaní alebo jazde v zákrute.
Jazdné vlastnosti a podvozok
Jazdné vlastnosti zodpovedajú požiadavkám kladeným na vozidlo kategórie SUV. V praxi to znamená, že jazda mestským ale aj diaľničným tempom je veľmi príjemná a posádka si užíva dostatok jazdného komfortu. Menším negatívom je len zvýšená hlučnosť prúdiaceho vzduchu okolo veľkej karosérie a svoje robí aj prenikanie hluku od odvaľujúcich sa pneumatík.
Obstojne si vozidlo vedie aj pri jazde po kľukatejších okresných cestách, kde dobrú prácu odvádza vhodne zladený pohon oboch náprav. S rýchlosťou to však netreba preháňať, predsa len sa jedná o kategóriu SUV. Pri razantnejšej jazde sú totiž náklony karosérie pomerne výrazne a o slovo sa hlási aj vrodená nedotáčavosť, ktorú však statočne krotí stabilizačný systém.
Po modernizácii sa náklony karosérie pri ostrejšom jazdení o niečo zmenšili a rovnako tak o niečo vylepšila aj celková stabilita vozidla. Z pohľadu komfortu jazdy si podvozok dobre poradí s väčšinou nerovností, výraznejšie problémy mu spôsobujú len väčšie priečne nerovnosti. Na tie reaguje podvozok pomerne značnými rázmi do karosérie vozidla.
Po konštrukčnej stránke využíva druhá generácia Mitsubishi Outlander platformu ako súčasný Lancer či novšie ASX. Vpredu je tak použité zavesenie kolies typu McPherson a vzadu viacprvkový záves s vlečným ramenom, pričom na oboch nápravách sú osadené priečne skrutné stabilizátory. Francúzke modely majú mierne odlišné nastavenia tlmičov a pružín.
Odolnosť podvozku je na slušnej úrovni, ako prvé začnú zvyčajne klepať tyčky predného stabilizátora, objavujú sa aj vôle v čape spojovacej tyče riadenia. Výhodou je, že čap je samostatne meniteľný a stojí cca 25 €.
Riadenie sa môže pochváliť dobre nastaveným posilňovacím účinkom a presnosťou. Pri svižnejšej jazde je menším negatívom slabšia spätná väzba a pri prudšej akcelerácii (najvýraznejšie pri výjazde-akcelerácii zo zákruty) a najmä so silnejšími motormi sa treba pripraviť na viac práce s volantom – ťahanie volantu tzv. torque steer.
Pohon 4×4
Väčšina modelov je vybavená systémom pohonu oboch náprav, ktorý má tri režimy 2WD, 4WD a 4WD Lock. Tie sú ovládané otočným ovládačom medzi prednými sedadlami. Prerozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy má na starosti medzinápravová elektronicky ovládaná spojka, ktorá je umiestnená pred zadným diferenciálom.
V polohe 2WD je krútiaci moment motora prenášaný len na kolesá prednej nápravy. V režime 4WD preberá prerozdelenie krútiaceho momentu na starosť riadiaca jednotka, pričom množstvo momentu posielaného na zadné kolesá závisí nielen od preklzu predných kolies, ale aj od stlačenia akcelerátora, natočenia volantu alebo aktuálnej rýchlosti vozidla. Pomer rozdelenia momentu sa tak môže meniť od 98: 2 v prospech prednej nápravy až ku 50:50.
V prípade režimu 4WD Lock sa nejedná o uzamknutie spojky a pevné rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy. V tomto režime posiela riadiaca jednotka na zadnú nápravu pri rovnakej jazdnej situácii približne dvojnásobok krútiaceho momentu v porovnaní s režimom 4WD. Hranice sú stanovené na minimum cca 20% a maximum na 50% z celkového množstva sily motora.
Medzinápravová spojka má tak vyššiu svornosť a elektronika zabraňuje preklzu predných kolies. V tomto režime však pozor na dlhšiu jazdu po spevnených komunikáciách s dobrou adhéziou. Spojka je vtedy viac namáhaná a pri dlhšom zaťažení by sa mohla spáliť. Tento režim je tak vhodný hlavne pre jazdu po nespevnených komunikáciách (blato, tráva, štrk, atď.) alebo ak je na klasickej asfaltke sneh či riziko námrazy.
Trakčné schopnosti vozidla zvádzajú aj na jazdu náročnejším terénom. V takom prípade však pozor na skromnejšie nájazdové uhly – 22 stupňov vpredu a 21 stupňov vzadu. Najviac ale obmedzuje svetlá výška, ktorá je v prípade dieselových motorov iba 176 mm. Benzínové verzie sú na tom s 210 mm podstatne lepšie. Pri dieseloch je obmedzujúcim prvkom DPF filter, ktorý je tak v náročnejšom teréne medzi prvými na rade získať nejaký ten šrám.
Benzínové motory
Prednosti a nedostatky
pomerne obsiahla štandardná výbava |
stroho pôsobiaci interiér |
veľký a praktický kufor |
iba výškové nastavovanie volantu |
až sedemmiestne prevedenie |
horší výhľad z vozidla cez hrubé stĺpiky |
presné riadenie s dobre nastaveným účinkom posilňovača |
dojazdové rezervné koleso pod vozidlom |
presná šesťstupňová prevodovka |
zložitejšia manipulácie s tretím radom sedadiel |
dobre fungujúci pohon všetkých kolies s možnosťou deaktivácie |
väčšia citlivosť podvozku na priečne nerovnosti |
podarený diesel 2,2 DI-D MIVEC od Mitsubishi |
nižšia svetlá výška dieselových verzií s DPF filtrom |
výkonovo primeraný a spoľahlivý 2,4 MIVEC |
slabšie odhlučnenie interiéru, najmä hluk od kolies |
menšia palivová nádrž |
|
drahší servis a originálne náhradné diely |
Najčastejšie poruchy
vôle v čape spojovacej tyče riadenia a tyčkách stabilizátora |
občas zvlnené brzdové kotúče |
väčšie opotrebovanie/vôla podvozkových komponentov - kratšia životnosť tyčiek stabilizátora - klopavé zvuky pri prejazde nerovností, silentbloky ramien alebo tlmiče (jazda v teréne resp. väčší km nábeh) |
predčasne opotrebované sedlá ventilov, resp. ostatných častí motora - klopavé zvuky (zvýšené riziko pri neoriginálnej úprave na LPG) |
nadmerne opotrebovaná spojka (jazda v teréne resp. väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie, chrchlavý zvuk na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, zvýšený hluk pri akcelerácii z nižších otáčok (2,0 DI-D, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo -vyššia spotreba oleja, slabší (kolísavý) ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu, vyššia hlučnosť turbodúchadla (DI-D, väčší km nábeh) |
zanesený snímač otáčok kľukového hriadeľa - problematické štarty, šklbanie za jazdy, niekedy nemožnosť naštartovať (2,0 DI-D) |
občas zošmyknutá hadica turbodúchadla resp. zanesené vírivé klapky (2,0 DI-D) |
nadmerne opotrebené vstrekovače - obtiažnejšie štartovanie, hlučnejší a nerovnomerný chod, slabší ťah (diesel, väčší km nábeh, nekvalitná nafta) |
upchatý DPF/FAP filter (2,2 DI-D - 115 kW resp. 2,0 DI-D - dovoz, častejšie v prípade väčšieho podielu jázd na kratšie vzdialenosti alebo v meste) |
občas chybné palivové čerpadlo v nádrži alebo netesnosti v palivovom systéme - problémy so štartovaním (2,0 DI-D, väčší km nábeh) |
prasknutá hlava valcov - prienik chladiacej kvapaliny do výfukového kanála resp. motorového oleja (2,0 DI-D, väčší km nábeh alebo nadmerné zaťažovanie (studeného) motora) |
prienik chladiacej kvapaliny do výfukového kanála - zalepené regulačné klapky turbodúchadlá odparenou chladiacou kvapalinou (2,0 DI-D, dôsledok prasknutej hlavy) |
prienik oleja do chladiacej kvapaliny - zanesený snímač výšky hladiny v expanznej nádobke, na prístrojovom paneli hlásenie jej nedostatku (2,0 DI-D, dôsledok prasknutej hlavy) |
kratšia životnosť hydraulických zdvihátok. resp. ich netesnosť - menší zdvih ventilov - dlhšie štartovanie, slabší výkon, syčiaci prejav motora (2,0 DI-D, zanedbaná údržba - dlhé intervaly výmeny oleja, väčší km nájazd) |
porucha-zakarbónovaný EGR ventil - slabší ťah, cukanie, prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (Di-D, väčší km nábeh, častejšia mestská prevádzka - kratšie jazdy) |
zanesený DPF filter - slabší výkon, vyššia spotreba, prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (Di-D vybavené DPF, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia) |
nadmerná vôľa v module vyvažovacích hriadeľov - zvýšená hlučnosť, klopanie a vibrácie motora (2,2 DI-D, väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,4i MIVEC (125 kW). Kto častejšie jazdí kratšie trasy a chce sa vyhnúť prípadným komplikáciám s opravou dieselového motora, nech si zvolí benzínový štvorvalec o objeme 2,4 litra. Svojou dynamikou vyhovie väčšine bežne jazdiacich motoristov, vyznačuje sa veľmi dobrou spoľahlivosťou a prijateľnými servisnými nákladmi. Menším negatívom sú relatívne vyššie náklady na pohonné hmoty, ktoré sa však dajú zmierniť prestavbou na alternatívne LPG. 2,2 DI-D (115, 130 kW). Oba motory sú jazdne veľmi príjemné, vyznačujú sa solídnou spoľahlivosťou a spotrebou. Pri slabšom 115 kW agregáte od PSA sa však treba pripraviť na vyššie servisné náklady, keďže oproti 2,2 DI-D od Mitsubishi treba v určitých intervaloch dolievať aditívum Eolys, FAP filter má tiež kratšiu životnosť a tiež má rozvody poháňané ozubeným remeňom. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 | 1998 ccm | 4B11 | 108 kW |
2.4 4WD | 2360 ccm | 4B12 | 125 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 DI-D | 1968 ccm | BSY | 103 kW |
2.2 DI-D 4WD | 2179 ccm | 4HN,4HK | 115 kW |
2.2 DI-D | 2268 ccm | 4N14 | 130 kW |
2.2 DI-D 4WD | 2268 ccm | 4N14 | 103 kW |
2.2 DI-D 4WD | 2268 ccm | 4N14 | 130 kW |
4 komentáre
Anonym
Chcem sa opýtať 2,2hdi majú rozvody reťaz alebo remeň?
MJ
2,2 HDi 115 kW obsahuje rozvodový remeň, kde je interval výmeny predpísaný výrobcom 160.000 km alebo 10 rokov podľa toho čo nastane skôr.
Martin
2.2 od mivec maju dpf alebo nie? ak ano od ktoreho roku a ako funguje dpf
WorkingClassHero
a co tak precitat si predtym ako sa daco opytam recenziu ?.. najdes tam odpoved aj na svoju otazku ci maju alebo nemaju DPF..