Štvrtá generácia Pajera pôsobí na prvý pohľad len ako výraznejší facelift predchádzajúceho modelu. Dizajn karosérie síce nadväzuje na predchodcu, je však podstatne modernejší a uhladenejší. Výraznejšie bol prepracovaný interiér a taktiež použitá technika. Výrobca zapracoval na najväčších nedostatkoch predchádzajúceho modelu, ktorými bolo chúlostivé vstrekovanie motora 3,2 DI-D a nezriedka sa vyskytujúca korózia. Mitsubishi Pajero IV je robustné vozidlo, ktoré sa nezľakne ani ťažšieho terénu, obstojne si vedie aj na asfaltovej vozovke, poteší dobrou výbavou a taktiež spoľahlivosťou.
Pajero IV generácie bolo predstavené na jesennom parížskom autosalóne v roku 2006. Pod kapotou boli na výber dva motory, štvorvalcový turbodiesel so vstrekovaním common-rail 3,2 DI-D s výkonom 118 kW (125 kW automat) a vidlicový benzínový šesťvalec 3,8 MIVEC s výkonom 184 kW. V druhej polovici roka 2009 bol motor 3,2 DI-D modernizovaný a poskytoval maximálny výkon 147 kW. V priebehu roka 2010 stiahlo Mitsubishi z dôvodu malého záujmu motor 3,8 MIVEC z ponuky vo väčšine európskych krajín (na iných trhoch sa ďalej predával vo verzii so 182 kW).
Koncom roka 2012 prešlo Pajero jemným faceliftom. Úpravy sa dotkli prednej masky, predného nárazníka a strešné lyžiny sú po novom nalakované čiernou farbou. Zmeny sa dotkli aj interiéru, pribudli nové materiály a prístrojový panel má červené podsvietenie. Dieselový motor bol prepracovaný na emisnú normu Euro V, pričom výkonové parametre ostali zachované a mierne klesla spotreba paliva. Prepracovaná bola aj samonosná karoséria s integrovaným rámom, ktorá má vyššiu tuhosť.
Mitsubishi Pajero IV neabsolvovalo nárazové testy Euro NCAP. Môžeme však vychádzať z nárazových testov austrálskeho ANCAP (The Australasian New Car Assessment Program), ktoré Pajero IV absolvovalo v roku 2011. Celkovo získalo štyri hviezdičky z piatich.
Aj keď sa jedná o terénne vozidlo, netreba mať obavu o komfort a pohodlie. Výbava Pajera je pomerne rozsiahla a neraz obsahuje aj také vymoženosti ako kožený interiér, vyhrievané sedadlá, cúvacia kamera či nadupané audio Rockford (subwoofer) s celkovým výkonom až 860 W. Poteší aj povrchová úprava plastov či stredový farebný displej s trocha kockatou grafikou, ktorý zobrazuje údaje z palubného počítača, kompasu a výškomeru. Ovládanie prvkov výbavy je podstatne intuitívnejšie ako v predchádzajúcej generácii, aj keď na komplikovanejšie ovládanie palubného PC či umiestnenie spínačov vyhrievania sedadiel na prednej strane lakťovej opierky si treba viac zvykať.
O niečo viac však obmedzujú niektoré ergonomické nedostatky, ktorých sa ani Pajero IV nezbavilo. Prvým je chýbajúce pozdĺžne nastavenie volantu, čo má na svedomí príliš blízke sedenie pri palubnej doske. Takéto sedenie je trocha nepohodlné najmä pre vyšších motoristov na dlhších cestách. Okrem menšieho komfortu môže blízkosť palubnej dosky občas zapríčiniť nechcené zapnutie zadnej hmlovky alebo stlačenie tlačidla stabilizačného systému kolenom vodiča. Druhým miernym nedostatkom najmä pre robustných vodičov je relatívna stiesnenosť, keďže ukotvenie sedadiel je dosť blízko dverí a svoje robí aj široký stredový tunel.
Predné sedadlá sú veľmi komfortne čalúnené, čo sa hodí najmä na dlhších cestách alebo jazde mimo spevnené cesty. Zadné sedadlá sú umiestnené o niečo vyššie ako predné, vyšším pasažierom môže trocha prekážať menšia dĺžka sedáku. Viac miesta na nohy je prirodzene v päť dverovom prevedení, ktoré ma o 235 mm dlhší rázvor ako trojdverová verzia SWB. Za príplatok bolo možné päťdverovú verziu vybaviť aj dvojicou sedadiel v treťom rade.
Objem kufra trojdverovej verzie je 290 litrov, po sklopení zadných sedadiel narastie na 1119 litrov. Päťdverová verzia má v prípade sedem miestneho usporiadania kufor s objemom 215 litrov, pri päť miestnom usporiadaní narastie na 665 litrov a v prípade sklopenia aj druhého radu sedadiel dosiahne prepravný objem hodnotu 2190 litrov. Prístup do kufra je pravostranný, čo trocha komplikuje nakladanie z chodníka a subtílnejšie postavy sa trocha narobia aj s manipuláciou s dverami, keďže sú pomerne ťažké.
Prednosti a nedostatky
pomaly starnúci dizajn |
hlučnejší motor a prevodové ústrojenstvo |
bohatá štandardná výbava |
väčšie náklony v zákrutách (pri ich rýchlejšom prejazde) |
dobré jazdné vlastnosti a komfort pruženia na asfaltovej ceste (v rámci triedy) |
poloha sedadiel blízko dverí |
dobré schopnosti v teréne napriek slabšej skrížiteľnosti náprav |
absencia pozdĺžneho nastavenia volantu |
priechodnosť ťažkým terénom (trojdverová verzia) |
pomalšia automatická prevodovka |
vďaka medzinápravovému diferenciálu možnosť použiť pohon všetkých kolies aj na suchej ceste |
slabšia dynamika a vyššia spotreba vozidla s automatickou prevodovkou |
štandardne dodávaná uzávierka medzinápravového a aj zadného diferenciálu |
slabšia smerová stabilita trojdverovej verzie pri vyšších rýchlostiach (oproti päťdverovej) |
dobrá variabilita a priestrannosť a možnosť sedem-miestneho interiéru (päťdverová verzia) |
slabšia svietivosť halogénových svetiel |
verzie Dl-D s manuálnou prevodovkou dlho nemuseli mať DPF (vozidlá predané nové na Slovensku až do 2011) |
drahší servis a originál náhradné diely |
možnosť ťahať brzdený príves až do 3500 kg (podľa verzie) |
|
možnosť deaktivovať ABS |
Najčastejšie poruchy
opotrebované ložiská kolies - monotónne hučanie |
vôle v zavesení kolies (väčší km nábeh, náročný terén) |
predčasne opotrebovaná spojka (manuálna prevodovka, ťahanie prívesov, náročný terén) |
rýchlejšie opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník - klopavý zvuk, vibrácie na voľnobehu, hučanie pri akcelerácii (manuálna prevodovka, ťahanie prívesov, náročný terén) |
upchatý DPF filter (nedostatočná regenerácia) |
zanesený otvor snímača tlaku v sacom potrubí, umiestnený za EGR ventilom (diesel) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
Keďže sa benzínová motorizácia vyskytuje veľmi zriedka, voľba motora je jasná. Ak je možnosť, treba sa poobzerať po motore s výkonom 147 kW vyrobenom v rokoch 2009-2012 (pokiaľ možno bez DPF), ktorý poskytuje solídnu dynamiku, najlepšie odozvy na stlačenie akcelerátora pri rozumnej spotrebe. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
3.8 V6 | 3828 ccm | 6G75 | 182 kW |
3.8 V6 (V87W, V97W) | 3828 ccm | 6G75 | 184 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
3.2 DI-D (V88W, V98W) | 3200 ccm | 4M41 | 118 kW |
3.2 DI-D (V88W, V98W) | 3200 ccm | 4M41 | 125 kW |
3.2 TD 4WD (V98W, V88W) | 3200 ccm | 4M41 | 147 kW |
6 komentárov
offroad
Ako je na tom hrdzavenie nadrze a trubiek oproti pajeru III?
peter
Hrdzavejú podstatne menej
offroad
tak uz len treba pockat kym klesnu ceny, teraz tak 12000,- EUR za jazdene
petter
Mam 3,8 2008 rocnik.Jedno z dvoch benzinovych,ktore boli vraj predane za cely cas v Autopalace.Hrdza je problem viacmenej uz len na drziaku rezervy,ktory nie je zhora kryty.Ten treba pozriet.
Casto odchadza klima a najst kde fuci byva problem,oprava narocna a draha.
Obvykle je to zadna klima,takze najlacnejsie riesenie je ju odstavit v motorovom priestore a zvarit hlinikove trubky…
Takmer vsetkym odide automaticke nastavenie svetlometov,co moze byt problem pri STK..treba dobre nastavit.
Vyhrady mam k absencii pozdlzneho nastavenia volantu…mam 185 cm a laktova opierka je nizko…na dlhe trate nepohodlne.
Sedenie blizko dveri..trosku nezvyk.
Absolutne ma vytaca zvuk truby ktora pripomina hlasitost skutru.
Auto je naozaj tvrdsie oproti predchadzajucej generacii.
Hoci mam spotrebu cca16 l,nemenil by som za diesel…auto vie jazdit svizne.
Vybava je super,sedacky nadpriemerne,dobre nastavitelne,mechanika robustna,elektronika poctiva,trvacna.
Xenony nadpriemerne.
Vnutorne spracovanie na nizsej urovni ako Toyota Land cruiser.
Kto chce pracanta,radim Pajero,kto rodinne urcite Land Cruiser..je makksi,pohodlnejsi a sviznejsi…hovorim o benzine..nie dieseloch!!!!
Diesel je urcite lepsi v Pajere.
Petrer
Peter
Pozdravujem vás, mám v pláne si zaobstarať takéto isté auto, a mal by som zopár otázok, bolo by možné vás kontaktovať aj napr. mailom??
Ďakujem
Miro
Toyotu land cruiser 120 som zvazoval a rozpíšem sa prečo vyhralo pajero. Pajero bolo postavené ako priamy konkurent pre LC120. Zdiela s toyotou ale vela komponentov, napríklad brzdy sú rovnaký výrobca, sú to rovnaké elektrohydropneumatické strojové brzdy a dokonca pasujú brzdové platničky priamo z toyoty na pajero. Prevodovka od roku 2010 je toyota / Aisin A750, zhodná s toyotou LC100. LC120tka má pevnú zadnú nápravu a nedosahuje komfort Pajera, tiež možnosti nastavenia tlmenia a pruženia sú viac limitované. Na druhú stranu je bezúdržbová, na pajere toho treba meniť viac lebo má ramenové závesy. No a finálne motor, LC120tka má slabý 3.0D4d a vela kusov som videl na predaj kaput, z dôvodu nižšieho výkonu, sa tie motory aj viacej trápia. Od Euro 4 tam sa zmenil materiál piestov a prepalovali sa. U pajera nič také nieje, jediný motorový problém je hrdza v nádrži, ale ovela častejšie je vodítko rozvodovej reťaze, ktoré sa zvykne vydrať a potom to rachotí, hrozí aj poškodenie motora. Kto chce pracanta, určite Pajero.