Známa ruská automobilka Moskvič definitívne skončila. Zavŕšil sa tak boj, ktorý zvádzala od konca deväťdesiatych rokov. V roku 2001 sa prestali vyrábať automobily a 29. februára 2006 oficiálne zkrachovala. Vlečúci sa bankrot bol zavŕšený v dnešných dňoch s výsledným dlhom 29 miliárd rubľov (cca. 700 mil. €).
Tento sovietsky výkvet bol založený v roku 1929, od roku 1930 pôsobil ako Štátny automobilový závod Komunistickej internacionály mládeže. Automobilka vyrábala pod licenciou vozy Ford a nákladné automobily GAZ (v rokoch 1933 – 1939 bola pobočkou GAZu), od roku 1940 mala vlastný model KIM 10, založený na Forde Prefect. V roku 1941 sa kvôli druhej svetovej vojne výroba preorientovala na vojenskú produkcu. V roku 1945 sa firma premenovala na Závod malolitrážnych automobilov (ZMA), neskôr Moskovský závod malolitrážnych automobilov (MZMA) a začali sa v nej vyrábať vozy Opel Kadett pod názvom Moskvič 400 na trofejnej výrobnej linke určenej pre výrobu Kadettu.
Podľa Opel Kadettu sa vyrobilo ešte niekoľko typov automobilov, od päťdesiatych rokov však boli vyrábané už vlastné typy. Druhá polovica päťdesiatych a šesťdesiate roky boli najúspešnejším obdobím automobilky. V roku 1956 začala výroba Moskviča 402 a o dva roky neskôr bol modernizovaný a premenovaný na Moskvič 407. V roku 1962 došlo k dalšej modernizácii a nový model se volal Moskvič 403. Ďalšia modernizácia bola Moskvič 408 z roku 1964, ktorý už mal úplne nový vzhľad. V októbri 1967 bola spustená výroba Moskviču 412 s novým motorom, základ však bol stále založený na 403-ke. Súčasne s novým Moskvičom 412 sa vyrábal aj starý Moskvič 408. V roku 1968 došlo k premenovaniu na Automobilový závod Leninského Komsomolu (AZLK). Modely 408 a 412 se vyrábali až do roku 1975, kedy ich nahradil Moskvič 2138 (vychádzal z Moskviču 408) a Moskvič 2140 (modernizácia Moskviču 412).
V roku 1986 bol predstavený model 2141 (Aleko). Jediná prevzatá vec zo starších modelov bol motor. Telo bolo čiastočne prevzaté zo Simca 1307 a umiestnenie motoru pochádzalo z Audi 80. Od roku 1991 niesla firma meno Moskvič. Koncom deväťdesiatych rokov začala automobilka krachovať, čiastočne kvôli vývoju modelu 2142 – „Ivan Kalita“. V roku 2001 se prestali vyrábať všetky automobily a 29. februára 2006 firma oficiálne zkrachovala. V jej halách se dnes vyrábajú automobily Renault.
Prehľad vyrábaných modelov
- Ford model А 1930 — 1933
- Ford model AA 1930 — 1932
- GAZ AA 1933 — 1939
- GAZ A 1934 — 1935
- KIM 10 1940 — 1941, 1945
- Moskvič 400 1946 — 1953
- Moskvič 400А 1949 — 1953
- Moskvič 422 1949 — 1956
- Moskvič 401 1954 — 1956
- Moskvič 402 1956 — 1958
- Moskvič 410 1957 — 1958
- Moskvič 423 1957 — 1958
- Moskvič 407 1958 — 1963
- Moskvič 410N 1958 — 1961
- Moskvič 423N 1958 — 1963
- Moskvič 430 1958 — 1963
- Moskvič 411 1959 — 1961
- Moskvič 403 1963 — 1965
- Moskvič 424 1963 — 1965
- Moskvič 432 1963 — 1965
- Moskvič 408 1964 — 1975
- Moskvič 426 1966 — 1975
- Moskvič 433 1966 — 1975
- Moskvič 412 1967 — 1975
- Moskvič 427 1968 — 1975
- Moskvič 434 1968 — 1975
- Moskvič 2140 1976 — 1988
- Moskvič 2138 1976 — 1982
- Moskvič 2137 1976 — 1985
- Moskvič 2136 1976
- Moskvič 2733 1976 — 1981
- Moskvič 2734 1976 — 1981
- Moskvič 21406 1979 — 1987
- Moskvič 21403 1980 — 1987
- Moskvič 2141 1986 — 1997
- Moskvič 2335 1992 — 2001
- Moskvič 2142 1997 — 2001
zdroj: Wikipedia