Prvé vozidlo, ktoré dostalo nový preplňovaný motor 1,6 SIDI s priamym vstrekovaním benzínu sa stal kabriolet Opel Cascada. Podľa tvrdenia automobilky, tento motor by mal predstavovať špičku vo svojej triede v oblasti spotreby, výkonu a taktiež kultúry chodu.
Prvým zážihovým motorom Opel s priamym vstrekovaním benzínu bol štvorvalec 2,2 ECOTEC s výkonom 114 kW v roku 2003 v modeloch Signum a Vectra, neskôr sa začal montovať aj do modelov Zafira. V roku 2007 dostal kabriolet Opel GT prvý turbodúchadlom preplňovaný zážihový štvorvalec s objemom 2,0 litra, priamym vstrekovaním paliva a výkonom 194 kW. O rok sa tento motor začal montovať aj do modelov Insignia v dvoch modifikáciách s výkonom 162 kW a 184 kW. Najvýkonnejšiu verziu s výkonom 206 kW dostala nová Astra OPC. Agregáty sa montujú v maďarskom Szentgotthárde.
Motor 1,6 SIDI (Spark lgnition Direct lnjection = zapaľovanie sviečkou, priame vstrekovanie paliva) má objem valcov 1598 ccm a okrem priameho vstrekovania je vybavený aj systémom štart/stop. Motor sa vyrába v dvoch výkonových verziách 1,6 Eco Turbo s výkonom 125 kW a maximálnym krútiacim momentom 280 Nm a 1,6 Performance Turbo s výkonom 147 kW a maximálnym krútiacim momentom 300 Nm. Verzia s nižším výkonom je optimalizovaná z hľadiska spotreby paliva, má vysoký krútiaci moment v oblasti nízkych otáčok a vyniká pružnosťou. Výkonnejšia verzia je určená akčnejším motoristom, ktorý sa neboja dostať zo svojho tátoša maximum.
Srdcom nového radu motorov SIDI ECOTEC Turbo je úplne nový liatinový blok motora, schopný odolávať najvyššiemu tlaku vo valcoch až 130 barov. V snahe o zníženie hmotnosti je tento liatinový blok doplnený hliníkovou kľukovou skriňou. Blok motora je vyrobený technológiou tenkostenného liatia, ktorá umožňuje integráciu najrôznejších funkcií a prvkov priamo do odliatku, čo znižuje výrobné časy. Koncepcia výmenných prvkov uľahčuje použitie nového motora v rôznych modelových radoch. Motory sú taktiež vybavené vyvažovacími hriadeľmi, zatiaľ ako jediné vo svojej triede. Dva vyvažovacie hriadele sú umiestnené v zadnej stene bloku motora a poháňané reťazou. Úlohou protismerne sa otáčajúcich hriadeľov je eliminovať vibrácie, ktoré vznikajú pri behu štvorvalca. Verzia Eco Turbo a Performance Turbo sa odlišujú použitými piestami, konkrétne špecificky tvarovaným spaľovacím priestorom v hlave piestu. Prvý piestny krúžok má povrchovú úpravu PVD (Physical Vapour Deposition), ktorá znižuje trecie straty.
Nižšiu spotrebu (teda aj emisie) zabezpečuje okrem konštrukčných úprav aj systém priameho vstrekovania benzínu do valcov. Zapaľovacia sviečka a vstrekovač sú umiestnené do stredu spaľovacieho priestoru v hlave valcov, čo umožnilo ďalej zmenšiť vonkajšie rozmery. Rovnako takáto konštrukcia napomáha lepšej homogenite či vrstveniu zmesi. Ventilový rozvod je poháňaný bezúdržbovou reťazou s hydraulickým napínaním, vahadlá ventilov s kladkou obsahujú hydraulické vymedzovanie vôle.
Motory 1,6 SIDI používajú turbodúchadlo integrované priamo do zberného výfukového potrubia motora. Táto konštrukcia sa osvedčila už aj pri iných motoroch Opel, je výhodná z hľadiska priestorových nárokov a taktiež aj výrobných nákladov, keďže je jednoduchšia v porovnaní s turbodúchadlami typu Twin-Scroll, používanými pri väčších motoroch. Turbodúchadlo je konštruované pre každú výkonovú verziu zvlášť. Vďaka prepracovanej konštrukcii dosahuje motor vysokého krútiaceho momentu už v nízkych otáčkach. Zapracovalo sa aj na potlačení nežiadúceho hluku (pískanie, pulzácie, hluk vzduchu prúdiaceho okolo lopatiek) a to aj vďaka nízkotlakovým a vysokotlakovým rezonátorom, optimalizovanému vedeniu vzduchu a tvarovaním sacích kanálov. Na elimináciu hluku samotného motora bolo upravené aj výfukové potrubie a tiež veko ventilového rozvodu na hlave valcov, na ktorom boli použité špeciálne upínacie prvky a tesnenia, odolávajúce vysokým teplotám susediaceho turbodúchadla.
4 komentáre
ondro
zaujimalo by ma ci turbodúchadlo integrované priamo do zberného výfukového potrubia motora ma aj nejake nevhody (napr. narocnejsia/drahsia vymena pri poruche, vplyv na zvotnost,….)?
Anonym
zaujimalo by ma ci ide o uplne novy agregat alebo len prepracovany 1,6 (turbo) ecotec, ktore uz opel robi dlhsiu dobu
MJ
Jedná sa o úplne nový motor.
Lubos
Mam astru ST 1.6 147KW a mozem povedat ze zatial je to uplna pecka.Auto je tak odhlucnene ze ked si chcem vypocut motor,musim stisit radio.A o vykone ani radsej nepisem.To si musite vyskusat 🙂