Motory MultiAir využívajú elektrohydraulický systém nezávislého ovládania sacích ventilov pre každý valec samostatne. Podľa okamžitej dynamickej situácie auta sa systém samočinne bleskurýchle nastavuje do jedného z piatich základných módov variabilného časovania a variabilného zdvihu ventilu. Princíp v motoroch MultiAir však umožňuje teoreticky nekonečné množstvo variabilných kombinácií ovládania sacích ventilov v oblasti ich zdvihu a časovania.
Systém je o to zaujímavejší, až revolučný, lebo pri súčasnom náraste výkonu a krútiaceho momentu motora zároveň umožňuje znížiť spotrebu paliva a teda aj emisie. Koncept tohto riešenia sa javí ako ideálny pre súčasné stále prísnejšie trendy ekologickejších a objemovo menších hnacích agregátov. Fiat Powertrain Technologies, oddelenie ktoré vyvinulo a patentovalo tento systém tvrdí, že v porovnaní s klasickým spaľovacím motorom rovnakého objemu dokáže MultiAir priniesť 10% viac výkonu, 15% viac krútiaceho momentu a znížiť spotrebu až o 10%. Adekvátne teda klesne aj produkcia emisií CO2 o 10%, pevných častíc až 40% a NOx o neuveriteľných 60%.
Multiair znižuje závislosť zdvihu ventilu na presnej polohe vačky, takže oproti konvenčnému variabilnému časovaniu ventilov s priamou mechanickou väzbou prináša niekoľko výhod. Základ systému tvorí hydraulická komora, ktorá sa nachádza medzi ovládacou vačkou a príslušným sacím ventilom. Riadenou zmenou tlaku v tejto komore je možné dosiahnuť neskoršieho otvorenia alebo naopak skoršieho zavretia sacieho ventilu a taktiež priotvorenia sacích ventilov v priebehu výfukového zdvihu, čo zabezpečuje vnútornú recirkuláciu výfukových plynov. Ďalšia výhoda systému Multiair je, že rovnako ako v prípade motorov BMW Valvetronic nepotrebuje škrtiacu klapku. Tým značne klesajú čerpacie straty, čo sa prejavuje nižšou spotrebou najmä pri menšom zaťažení motora.