Aj keď sa to nezdá, automobilka Subaru za celú dobu svojej existencie vyvinula iba tri generácie zážihových štvorvalcov s protibežnými piestami. Tá posledná práve prišla na trh v jemne modernizovanom Forestri pre rok 2011.
Keď sa povie Subaru, informovanejšiemu motoristovi hneď napadne spojenie symetrický pohon 4×4 a boxer motor. Prvý štvorvalec typu boxer uzrel svetlo sveta už v roku 1966 v sedane Subaru 1000. Jeho objem sa v priebehu rokov zvýšil z 1,0 na 1,8 litra, tiež sa modernizoval ventilový rozvod z OHV na SOHC a vyrobilo sa z neho 4,6 milióna exemplárov.
Druhá generácia prišla na svet v roku 1989 a najskôr sa predstavila v novom type vozidla s názvom Legacy. Motor sa vyrábal v objemoch 2,0 a 2,5 litra, s ventilovým rozvodom SOHC aj DOHC a tiež v preplňovanej aj nepreplňovanej verzii. Vyrobilo sa celkovo 7,6 milióna pohonných jednotiek.
Snaha o nižšiu spotrebu paliva, nižšie emisie a kultivovanejší chod prinútila automobilku Subaru k vývoju tretej generácie štvorvalcového boxera. Najkôr sa dočkal premiéry v modernizovanom Foresteri 2011, v priebehu roka dostane motor aj Legacy a nakoniec ho dostane aj nová generácia Imprezy v roku 2012.
Nový agregát nesie označenie FB20 a prináša zásadné konštrukčné zmeny oproti predchádzajúcej generácii EJ. Výrazne sa upravila geometria spaľovacieho priestoru motora, keď novinka má vŕtanie 84 mm a zdvih 90 mm, zatiaľ čo v predchádzajúcej generácii to bolo 92 mm x 75 mm. Podobne na tom bude aj odvodený 2,5 liter 94 mm x 90 mm oproti 99,5 mm x79 mm v doterajšej verzii. Menšie vŕtanie znamená menšiu dotykovú plochu medzi piestnými krúžkami a stenami valcov, čo znižuje trecie straty. Spoločne s vylepšenými vlastnosťami vložiek valcov a úplne novými asymetrickými ojnicami, ktoré sú ľahšie a majú nové uchytenie na kľukový hriadeľ, došlo k významnému zníženiu vnútorných strát.
Pohon rozvodov zaisťuje nová bezúdržbová reťaz, doteraz to bol ozubený remeň. Ďalšou novinkou je ochladzovanie spätne sa vracajúcich výfukových plynov (EGR). Modernizované bolo aj variabilné časovanie ventilov AVCS a menšie je aj olejové čerpadlo. Výsledné zníženie vnútorných strát je o 28% a emisie CO2 sa znížili o 13%. Taktiež bola prepracovaná hlava valcov, osi ventilov zvierajú menší uhol a vďaka tomu je aj menšia vzdialenosť medzi vačkovými hriadeľmi. Takéto riešenie umožňuje použiť menšie ozubené kolesá reťazového rozvodu a tiež znížiť celkovú výšku motora. Sací trakt je vyrobený z plastu, má optimalizované rezonátory a je vybavený ventilom TGV, ktorý reguluje vírenie vzduchu v sacích kanáloch. Upravené variabilné časovanie ventilov AVCS umožňuje motoru pracovať aj v Atkinsonovom cykle, kedy sacie ventily zostávajú otvorené čiastočne aj počas kompresie, čo fakticky zmenšuje zdvihový objem a znižuje spotrebu paliva. Forester modelového roka 2011 bude ponúkaný len s týmto novým motorom 2,0 a s turbodieselom 2,0 D. Doteraz ponúkaný preplňovaný zážihový štvorvalec 2,5 XT z ponuky vypadol.
Subaru Forester (motor Boxer) | Nová generácia | Predchádzajúca generácia |
---|---|---|
Motor | 2,0 FB20 (2011) | 2,0 EJ20 (2010) |
Prevodovka | 5M(4A) | 5M(4A) |
Zdvihový objem [cm3] | 1995 | 1994 |
Valce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Najväčší výkon [kW/min-1] | 110/6000 | 110/6000 |
Najväčší točivý moment [Nm/min-1] | 198/4200 | 196/3000 |
Maximálna rýchlosť [km/h] | 185 (185) | 184 (185) |
Zrýchlenie 0-100 km/h [s] | 10,7 (12,4) | 11,0 (12,7) |
Kombinovaná spotreba [l/100 km] | 7,5 (7,5) | 8,4 (8,4) |
Jeden komentár
Anonym
spotreba na papieri pekna ale kolko bude zrat vo skutocnosti, lebo benzinove subaru su riadne zrave