Nemecko spolu napr. s Belgickom alebo Holandskom patrí k posledným európskym krajinám, ktoré nemajú spoplatnené diaľnice. To sa však s najväčšou pravdepodobnosťou od roku 2016 zmení. Nemecká vláda schválila 17. 12. 2014 poplatok za jazdu po diaľniciach. Zákon ešte musí schváliť nemecký parlament, čo sa však považuje za formalitu, keďže vládnúca koalícia má v parlamente väčšinu.
Ročný poplatok bude závislý od emisnej normy a objemu motora konkrétneho vozidla. Okrem ročného poplatku bude možnosť si zaplatiť aj desaťdenné využívanie diaľnic za 10 € alebo dvojmesačné za 22 €. Elektromobily sú od poplatkov oslobodené. Zavedenie mýta sa reálne dotkne len zahraničných vodičov. Nemeckým občanom sa o cenu známky zníži daň z vlastníctva motorového vozidla.
Maximálna výška poplatku je stanovená na 130 € bez rozdielu objemu a typu osobného vozidla. Najvyšší poplatok budú platiť automobily, ktoré spĺňajú nanajvýš emisnú normu Euro 3 (vozidlá uvedené do prevádzky do roku 2006). Tieto vozidlá budú za každých 100 kubických centimetrov objemu motora platiť 6,50 eura – benzínový motor, resp. 9,50 eura – dieselový motor.
Vozidlá, ktoré spĺňajú emisné normy Euro 4 a Euro 5 (uvedené do prevádzky po roku 2006), budú za každých 100 kubických centimetrov objemu platiť 2 € – benzínový motor, resp. 5 € – dieselový motor.
V prípade emisnej normy euro 6, ktorá začne platiť od budúceho roka bude poplatok za každých 100 kubických centimetrov objemu 1,80 € – benzínové motory, resp. 4,80 € – dieselové motory.
Emisnú normu je odporúčané overiť v technickom preukaze (OEV), pretože nezriedka môže vaše vozidlo spĺňať aj prísnejšiu ešte pred oficiálnym zavedením. V praxi tak auto vyrobené v roku 2005 môže spĺňať emisnú normu Euro 4, pričom v platnosť vošla od 1. 10. 2006 alebo vozidlo vyrobené v roku 2014 môže spĺňať emisnú normu Euro 6, ktorá vošla v platnosť od 1. 9. 2014. http://www.autorubik.sk/technika/europske-emisne-standardy/
Na rozdiel od systému u nás alebo v Česku či Rakúsku by sa v Nemecku nelepila na čelné sklo diaľničná známka. Po uhradení diaľničného poplatku by mala byť do elektronického systému zapísaná registračná značka vozidla. Kontrolu či vodič zaplatil alebo nie budú sledovať kamery, ktoré budú snímať značky všetkých prechádzajúcich áut.
Vozidlo | Motor | Poplatok |
---|---|---|
Škoda Fabia | 1,2 TSi (benzínový motor rok výroby 2012) | 24 € |
Audi A4 | 1,8 TSi (benzínový motor rok výroby 2009) | 36 € |
Fiat Punto | 1,2 (benzínový motor rok výroby 2000) | 78 € |
Škoda Fabia | 1,6 TDi (dieselový motor rok výroby 2013) | 80 € |
VW Passat | 2,0 TDi – (dieselový motor rok výroby 2010) | 100 € |
Peugeot 307 | 1,4 HDi (dieselový motor rok výroby 2005) | 130 € |
Audi A8 | 3,0 TDi (dieselový motor rok výroby 2008) | 130 € |
Jeden komentár
sky
Dobre zmanipulovana tabulka dole – Peugeot 307 1,4 HDi ste dali z roku 2005,
ale ceske ste dali rok 2013 heh
co takto dat do tabulky Škoda Fabia tdi alebo Audi tdi z roku 2005?
to budu asi o dost viacej platit za znamku ako peugeot
Ak ste chceli porovnavat mali ste tam dat porovnatelne roky – napr. Peugeot HDI z r. 2010, alebo 2013