Nissan Navara vzbudzuje dojem pracovného vozidla, ktoré sa nezľakne ani náročnejšej jazdy v teréne. Okrem toho ale poskytne aj pomerne slušný komfort jazdy na klasickej asfaltke a odvoz až piatich cestujúcich. Navara tak zvládne prevoz materiálu na stavbu, jazdu na horskú chatu a kľudne sa s ňou môžete vybrať aj na dovolenku. Slabinou sú len jazdy po meste, kde robustné vozidlo pôsobí dosť neohrabane a vyžaduje väčšiu dávku trpezlivosti a jazdeckej zručnosti.
Nissan prvý raz predstavil Navaru americkým zákazníkom na detroitskom autosalóne v roku 2004. Európsky motoristi si museli počkať na jarný ženevský autosalón v roku 2005. Keďže Navara bola vyvíjaná spoločne s modelom Nissan Pathfinder, zdieľa s ním aj značnú časť dielov a pre európskych zákazníkov sa vyrábala v španielskej Barcelone. Pod kapotou bol na výber benzínový 4,0 V6 (198 kW) alebo 2,5 dCi s výkonmi 106 kW (356 Nm) a 128 kW (403 Nm). S motormi bola dostupná buď päťstupňová automatická alebo pre diesel šesťstupňová manuálna prevodovka.
V polovici roka 2008 dostala Navara Bluetooth ako štandard a v bočných zrkadlách sa objavilo svetlo a smerovky. Pre modelový rok 2010 výrobca jemne zmenil prednú časť a upravil niektoré komponenty. V roku 2010 sa pod kapotou objavil 3,0 dCi V6 s výkonom 170 kW (550 Nm) v kombinácii so sedemstupňovou automatickou prevodovkou.
V roku 2011 prešla Navara faceliftom (úprava prednej časti (maska, kapota, svetlá…), zmeny prebehli aj v interiéri (hodnotnejšie materiály, nové poťahy sedadiel, dverových plastov, prepracovaný stredový panel). Vylepšená bola aj výbava (prepracovaná navigácia Nissan Connect, palubný PC, duálna klimatizácia, pribudli svetlá follow me home a plne sklápateľné zrkadlá). Motor 2,5 dCi bol prepracovaný na výkon 140 kW (450 Nm) a 4,0i V6 na 195 kW.
V roku 2014 bola predstavená nová generácia Navary.
Navara je dostupná v dvoch vyhotoveniach ako dvojdverová (King Cab) a štvordverová (Double Cab). Vonkajšie rozmery sú na európske pomery nadštandardné, keďže dĺžka je 5220 mm, šírka 1850 mm a výška 1776 mm.
Nárazové testy Euro NCAP absolvovala Navara dva krát v roku 2008. Pri prvom pokuse úplne pohorela a získala iba jednu hviezdičku z piatich (18 bodov) za ochranu posádky, ktorá jej bola nakoniec dodatočne škrtnutá. Tak zlý výsledok bol spôsobený hlavne oneskoreným vystrelením vodičovho airbagu. Ochrana detí cestujúcich v autosedačke bola ohodnotená troma hviezdičkami z piatich (32 bodov) a ohľaduplnosť voči chodcom dvoma hviezdičkami zo štyroch (14 bodov).
Výrobca samozrejme zlý výsledok nárazových testov nemohol nechať tak. Spravil potrebné úpravy a prebehla aj zvolávacia akcia už predaných kusov. Takto modernizovaný model absolvoval opätovne testy Euro NCAP už s lepšími výsledkami. Za ochranu posádky pri náraze získal tri hviezdičky z piatich (24 bodov), za ochranu detí cestujúcich v autosedačke štyri hviezdičky z piatich (40 bodov) a ohľaduplnosť voči chodcom dopadla úplne rovnako ako prvý krát.
Prednosti a nedostatky
robustný vzhľad |
horší komfort pri jazde s nezaťaženou korbou |
priestranný a kvalitne spracovaný interiér |
horšia obratnosť a manévrovateľnosť (najmä v meste a parkovaní) |
vzhľadom na zameranie dobré jazdné vlastnosti na klasickej asfaltke |
menej presné radenie |
schopnosť zdolať aj náročnejší terén |
drahší servis a originál náhradné diely |
klasické usporiadanie pohonu všetkých kolies + uzávierka zadného diferenciálu |
kratšia životnosť spojky (manuálna prevodovka) |
schopnosť ťahať aj ťažké prívesy |
kratšia životnosť brzdových komponentov |
silný a spoľahlivý benzínový šesťvalec |
|
silné a úsporné dieselové motory |
Najčastejšie poruchy
problémy s elektronikou - zoxidované konektory, uvoľnené spínače vnútorného osvetlenia, poškodená kabeláž ABS, náhodne svietiace kontrolky, zaseknuté sklápanie zrkadiel, atď. |
nadmerná akumulácia vody na klimatizačnom potrubí |
slabšia ochrana podvozkových častí voči korózii |
občas sa vyskytujúca hrdza na zadnom výklopnom veku a nádrži |
občas nefunkčný zámok alebo horšie fungujúci systém otvárania zadného veka (náročnejšie a menej opatrné používanie) |
poškodené podvozkové časti, chladič, kardanový hriadeľ (jazda v náročnejšom teréne) |
priesak vody na korbu (použitie lacnejšej náhrady krytu korby) |
úniky chladiacej kvapaliny a kvapaliny do ostrekovačov |
kratšia životnosť brzdových komponentov |
úniky oleja z prevodového mechanizmu |
nadmerné vôle v závesoch náprav, nadmerne opotrebované-hučiace ložiská kolies (väčší počet km, častejšia jazda v teréne) |
nadmerne opotrebovaná spojka (2,5 dCi, manuálna prevodovka, jazda náročnejším terénom alebo ťahanie ťažších prívesov) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie, nadmerná hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (2,5 dCi, manuálna prevodovka, jazda náročnejším terénom alebo ťahanie ťažších prívesov) |
problémy s rozvodovým mechanizmom (2,5 dCi) |
niektoré exempláre 2,5 dCi majú nadmerne opotrebované piestne krúžky, kľukový hriadeľ, prasknutú hlavu, či piesty a tiež vyššiu spotrebu oleja (dlhodobé držanie motora vo vysokých otáčkach a nadmerné zaťažovanie) |
upchatý DPF filter (diesel, nedostatočná regenerácia pri častejších kratších jazdách po meste) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hrubší a nerovnomerný chod, horšie štarty (diesel, väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,5 dCi. Aj základný motor 2,5 dCi ponúka obstojnú dynamiku s priaznivou spotrebou, problémom sú však poddimenzované rozvody a vyššia náchylnosť na poruchy pri väčšom nájazde alebo náročnejšej prevádzke. 4,0 V6. Benzínový šesťvalec je spoľahlivý a silný, problémom je však vyššia spotreba. Riešením na zníženie prevádzkových nákladov je prestavba na LPG. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.5 dCi | 2488 ccm | YD25DDTi | 106 kW |
2.5 dCi | 2488 ccm | YD25DDTi | 140 kW |
2.5 dCi 4WD | 2488 ccm | YD25DDTi | 106 kW |
2.5 dCi 4WD | 2488 ccm | YD25DDTi | 126 kW |
2.5 dCi 4WD | 2488 ccm | YD25DDTi | 128 kW |
2.5 dCi 4WD | 2488 ccm | YD25DDTi | 140 kW |
3.0 dCi | 2993 ccm | V9X | 170 kW |
3.0 dCi 4WD | 2993 ccm | V9X | 170 kW |
3 komentáre
marco
Hmm. To akoze z dovodu vysokych otacok sa nadmerne opotrebuvaju piestne kruzky a kluka? A to konkretne plati iba na tento motor alebo vseobecne?
M
Aj všeobecne to platí ale dvojnásobne u tohto motora😉
Спасибо что зарегистрировались! https://telegra.ph/OPROS-511401-01-24 фыакфц128 3153423
yevgeniy.burunin@mail.ru