Napriek úžitkovo terénnemu vzhľadu sa Navara vyznačuje kvalitným spracovaním a dobre vybaveným interiérom. Vo výbave sa tak bežne nachádza automatická dvojzónová klimatizácia, komplet elektrické ovládanie (zrkadiel, okien…), ale aj vyhrievané sedačky, 6 airbagov, navigácia, tempomat, parkovacie senzory či parkovací asistent. Rovnako nie je núdza ani o luxusnejšie prvky a kvalitné spracovanie. Na dobrej úrovni je aj prehľadnosť a ergonómia, mierne pripomienky sú snáď len na otočné-kolieskové ovládače klimatizácie a neosvetlené tlačidlá na volante. Zaujme multifunkčný trojramenný volant, ktorý sa nachádza aj v športovom Nissane 350Z.
Vpredu je dostatok miesta všetkými smermi aj pre urastené osoby, sedadlá sú komfortné, avšak so slabším bočným vedením. Verzia Double Cab ponúka slušný priestor aj vzadu, kde sa bez väčších obmedzení odvezú aj traja dospelý (sedadlá sú delené 2+1). Komfort na dlhších cestách trocha zhoršuje len príliš zvislé zadné operadlo. Dvojdverová verzia King Cab má za prednými sedadlami podstatne skromnejší priestor a dve sedadlá slúžia len na kratšiu prepravu. V interiéri je dostatok odkladacích priestorov, poteší priestor v dverách aj na uloženie 1,5 litrovej PET fľaše či dve schránky pred spolujazdcom.
Päťmiestny Double Cab ponúka batožinový priestor po sklopení zadnej lavice o objeme 850 litrov. V prípade prepravy dlhších predmetov je možné sklopiť aj sedadlo spolujazdca a prepravovať tak predmety o dĺžke až 1,8 metra. Užitočné zaťaženie sa pohybuje podľa verzie od 730 po 850 kg. Nákladový priestor má rozmery 1511 x 1560 x 457 mm pri verzii Double Cab a pri verzii King Cab je jeho dĺžka 1861 mm. V prípade potreby sa dá korba zakryť plastovým krytom.
Napriek terénno úžitkovému vzhľadu sa Navara nestratí ani na klasickej asfaltke. Dobre si poradí s väčšinou nerovností našich ciest a posádke dopraje celkom slušný jazdný komfort. Platí to aj pre nezaťažené vozidlo s výnimkou výraznejších priečnych nerovností, kedy zadná náprava trocha znervóznie a občas poskočí. Pri bežnom jazdení sa chová Navara stabilne, tendencia k pretáčavosti sa dostavuje pri ostrejšom prejazde zákrutou, obzvlášť ak je klzkejší povrch (sneh, blato atď). Vtedy je lepšie zvoliť pohon 4×4, ktorý dodá viac jazdnej istoty a pretáčavú charakteristiku vozidla zmierni. S rýchlou jazdou to však netreba preháňať, vyššia stavba a značná hmotnosť robia svoje a o prehnane rýchlej jazde informuje Navara aj citeľnými náklonmi karosérie.
Pre jazdu mimo spevnených ciest je Navara dobre pripravená. Svetlá výška je 230 mm, predný nájazdový uhol 29°, zadný 22°, prejazdový 18°, stúpavosť zvládne 39° a bočný náklon 49°. Limitom pre zdolávanie náročných terénnych prekážok tak budú použité pneumatiky alebo dlhý rázvor (3,2 metra), kedy môže vozidlo uviaznuť tak povediac na bruchu.
Rovnako ako model Pathfinder používa aj Navara rebrinový rám, ku ktorému je prichytená karosérie. Vzadu je použitá tuhá náprava odpružená listovými perami, vpredu je nezávislé zavesenie kolies s dvojitými trojuholníkovými ramenami a vinutými pružinami.
Za bežných okolností (v režime 2WD) sú poháňané len zadné kolesá, otočným spínačom na stredovom paneli je možné zapnúť pohon oboch náprav bez redukcie 4H alebo s redukciou 4LO, kedy sa sila motora v oboch prípadoch prenáša na obe nápravy v pomere 50:50. Oproti Pathfinderu obsahuje Navara zadný diferenciál so zvýšenou svornosťou. Tlačidlom vedľa ručnej brzdy sa aktivuje uzávierka zadného diferenciálu (pri výbavy XE na želanie, pri SE a LE štandardne). Pohon kolies prednej nápravy je priraditeľný aj za jazdy (do 100 km/h), nakoľko náboje majú automatické zámky voľnobežiek. Keďže vozidlo nemá medzinápravový diferenciál, pohon 4×4 sa odporúča využívať len v teréne alebo na klzkejšom povrchu, inak hrozí riziko nadmerného opotrebovania či poškodenia prevodového ústrojenstva.
Manévrovateľnosť veľkých pick-upov v stiesnenejších priestoroch je ich slabšou stránkou, kde obmedzujúcim prvkom je dlhý rázvor (3200 mm) a veľký polomer zatáčania (13,3 m). Pri manévrovaní v preplnenom meste či parkovaní tak vyžaduje Navara viac jazdeckej zručnosti, opatrnosti a niekedy aj trpezlivosti.
Prednosti a nedostatky
robustný vzhľad |
horší komfort pri jazde s nezaťaženou korbou |
priestranný a kvalitne spracovaný interiér |
horšia obratnosť a manévrovateľnosť (najmä v meste a parkovaní) |
vzhľadom na zameranie dobré jazdné vlastnosti na klasickej asfaltke |
menej presné radenie |
schopnosť zdolať aj náročnejší terén |
drahší servis a originál náhradné diely |
klasické usporiadanie pohonu všetkých kolies + uzávierka zadného diferenciálu |
kratšia životnosť spojky (manuálna prevodovka) |
schopnosť ťahať aj ťažké prívesy |
kratšia životnosť brzdových komponentov |
silný a spoľahlivý benzínový šesťvalec |
|
silné a úsporné dieselové motory |
Najčastejšie poruchy
problémy s elektronikou - zoxidované konektory, uvoľnené spínače vnútorného osvetlenia, poškodená kabeláž ABS, náhodne svietiace kontrolky, zaseknuté sklápanie zrkadiel, atď. |
nadmerná akumulácia vody na klimatizačnom potrubí |
slabšia ochrana podvozkových častí voči korózii |
občas sa vyskytujúca hrdza na zadnom výklopnom veku a nádrži |
občas nefunkčný zámok alebo horšie fungujúci systém otvárania zadného veka (náročnejšie a menej opatrné používanie) |
poškodené podvozkové časti, chladič, kardanový hriadeľ (jazda v náročnejšom teréne) |
priesak vody na korbu (použitie lacnejšej náhrady krytu korby) |
úniky chladiacej kvapaliny a kvapaliny do ostrekovačov |
kratšia životnosť brzdových komponentov |
úniky oleja z prevodového mechanizmu |
nadmerné vôle v závesoch náprav, nadmerne opotrebované-hučiace ložiská kolies (väčší počet km, častejšia jazda v teréne) |
nadmerne opotrebovaná spojka (2,5 dCi, manuálna prevodovka, jazda náročnejším terénom alebo ťahanie ťažších prívesov) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie, nadmerná hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (2,5 dCi, manuálna prevodovka, jazda náročnejším terénom alebo ťahanie ťažších prívesov) |
problémy s rozvodovým mechanizmom (2,5 dCi) |
niektoré exempláre 2,5 dCi majú nadmerne opotrebované piestne krúžky, kľukový hriadeľ, prasknutú hlavu, či piesty a tiež vyššiu spotrebu oleja (dlhodobé držanie motora vo vysokých otáčkach a nadmerné zaťažovanie) |
upchatý DPF filter (diesel, nedostatočná regenerácia pri častejších kratších jazdách po meste) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hrubší a nerovnomerný chod, horšie štarty (diesel, väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,5 dCi. Aj základný motor 2,5 dCi ponúka obstojnú dynamiku s priaznivou spotrebou, problémom sú však poddimenzované rozvody a vyššia náchylnosť na poruchy pri väčšom nájazde alebo náročnejšej prevádzke. 4,0 V6. Benzínový šesťvalec je spoľahlivý a silný, problémom je však vyššia spotreba. Riešením na zníženie prevádzkových nákladov je prestavba na LPG. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.5 dCi | 2488 ccm | YD25DDTi | 106 kW |
2.5 dCi | 2488 ccm | YD25DDTi | 140 kW |
2.5 dCi 4WD | 2488 ccm | YD25DDTi | 106 kW |
2.5 dCi 4WD | 2488 ccm | YD25DDTi | 126 kW |
2.5 dCi 4WD | 2488 ccm | YD25DDTi | 128 kW |
2.5 dCi 4WD | 2488 ccm | YD25DDTi | 140 kW |
3.0 dCi | 2993 ccm | V9X | 170 kW |
3.0 dCi 4WD | 2993 ccm | V9X | 170 kW |
3 komentáre
marco
Hmm. To akoze z dovodu vysokych otacok sa nadmerne opotrebuvaju piestne kruzky a kluka? A to konkretne plati iba na tento motor alebo vseobecne?
M
Aj všeobecne to platí ale dvojnásobne u tohto motora😉
Спасибо что зарегистрировались! https://telegra.ph/OPROS-511401-01-24 фыакфц128 3153423
yevgeniy.burunin@mail.ru