Priaznivcov benzínových motorov poteší silný štvorlitrový šesťvalec s výkonom 198 (195) kW a maximálnym krútiacim momentom 385 Nm. Navare poskytuje suverénnu dynamiku, hutný zvuk a dobrú spoľahlivosť aj v náročnej prevádzke. Na druhej strane je značná spotreba, ktorá sa v priemere pohybuje okolo 14 litrov.
Oveľa častejšie sa ale pod kapotou Navary nachádza dieselový štvorvalec 2,5 dCi s výkonmi 106 kW (356 Nm), 128 kW (403 Nm) a po modernizácii 140 kW (450 Nm). Najmä silnejšie verzie poskytujú vozidlu slušnú dynamiku aj v obsadenom/naloženom stave, pričom dobre ťahajú už z nízkych otáčok (cca 1600 ot/min). Kultivovanosť chodu je len priemerná, najmä na voľnobehu sú citeľné vibrácie. Akceleráciu motora prezrádza mohutný, nie však nepríjemný zvykový prejav. Pri bežnom jazdení sa spotreba pohybuje okolo 9 litrov, nad 10 litrov stúpa najmä pri rýchlejšej jazde po diaľnici alebo v teréne.
Od roku 2010 pribudol pod kapotou motor 3,0 V6 s označením V9X, ktorý vzišiel zo spoločného vývoja Renaultu s Nissanom. Okrem Navary sa nachádza aj v sesterskom Pathfinderi ale aj luxusnom Infinity FX 30 (EX 30). Maximálny výkon je 170 kW a krútiaci moment 550 Nm, pričom 500 Nm je k dispozícii už pri 1500 ot/min. Motor prepožičiava veľkej Navare naozaj slušné dynamické vlastnosti aj v naloženom stave. Bezpečne sa tak dá predbiehať predbiehať aj vo vyšších rýchlostiach a dostatok ťahu sa zíde aj v teréne. Pochváliť treba kultivovaný chod a primeranú spotrebu okolo 10 litrov.
Na výber je šesťstupňová manuálna prevodovka s priemerne presným radením alebo automatická prevodovka s piatimi, neskôr aj so siedmimi stupňami. Manuálne prevodovky sú odolné, spojka spolu s dvojhmotovým zotrvačníkom vykazujú kratšiu životnosť obzvlášť pri náročnejšom používaní. Automatické prevodovky radia komfortne, dobre využívajú výkonový potenciál motora a lepšie sa hodia na jazdu v teréne či ťahanie prívesov. Potrebná je však kvalitná pravidelná údržba-výmena olejovej náplne.
Nissan Navara je robustné vozidlo, ktoré si majiteľ za svoju univerzálnosť rýchlo obľúbi. Spokojnosť ale neraz nahlodajú poruchy, ktorých výskyt je väčší akoby sa na japonské vozidlo slušalo a patrilo. Počet porúch samozrejme závisí aj od spôsobu používania či množstva najazdených kilometrov. Samozrejmosťou je kvalitný servis, čo znamená aj pravidelnú výmenu všetkých olejových náplní (motor, prevodovka, diferenciál).
Dosť majiteľov sa stretlo s problémami elektroniky. Pohnevať vie elektroinštalácia, kde vedia zoxidovať konektory, občas sa vyskytujú uvoľnené spínače vnútorného osvetlenia či poškodená kabeláž snímačov ABS, ale aj náhodne svietiace kontroly na prístrojovom paneli. Zlyhať vie aj snímač zaradených prevodových stupňov prevodovky, čo sa prejavuje šklbaním ťahu a poklesom dynamiky, zaseknúť sa môžu aj sklápateľné zrkadlá, podobne aj elektricky ovládané okná. Väčšinou pomôže diel rozobrať, poriadne vyčistiť a premazať. Na klimatizačnom potrubí sa môže akumulovať voda, najčastejšie k tomu dochádza pri nohách spolujazdca. Voči korózii je vozidlo chránené pomerne dobre, výnimku tvoria podvozkové časti a občas sa vyskytnú stopy hrdze na zadnom výklopnom veku a nádrži. Občas sa vyskytne nefunkčný zámok alebo horšie fungujúci systém otvárania zadného veka, najmä pri náročnejšom a menej opatrnom používaní vozidla. Občas sa vyskytujú aj ulomené vonkajšie kľučky dverí.
K dôležitým veciam pri kúpe patrí kontrola podvozku, keďže je predpoklad, že vozidlo mohlo jazdiť aj v náročnejšom teréne. Okrem poškodenia podvozkových častí môže byť poškodený aj chladič, ktorý je pomerne nízko a to isté platí aj o kardanovom hriadeli, ktorý je vyrobený z hliníkovej zliatiny. V prípade ak je kryt korby lacnejšia náhrada, je pomerne častý výskyt priesaku vodu na korbu. Najmä pri viac jazdených kusoch sa objavujú úniky chladiacej kvapaliny a tiež vody do ostrekovača. Zriedkavosťou nie sú ani úniky prevodového oleja. Mnoho motoristov sa sťažuje na kratšiu životnosť brzdových komponentov. Častejšia jazda v teréne spôsobuje rýchlejšie opotrebovanie homokinetických kĺbov prednej nápravy, uloženia priečneho stabilizátora, silentblokov a čapov ramien, výnimkou nie sú ani hučiace ložiská kolies. Pri vozidlách častejšie jazdiacich po asfaltovej ceste sa nadmerné vôle v čapoch a silentblokoch vyskytujú až po väčšej porcii kilometrov.
V prípade manuálnej prevodovky a dieselového motora 2,5 dCi je pomerne častým javom nadmerne opotrebovaná (šmýkajúca) spojka a taktiež nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník (nadmerné vibrácie, nadmerná hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok). K výraznejšiemu skráteniu životnosti oboch komponentov dochádza najmä pri častejšej jazde náročnejším terénom alebo pri ťahaní ťažších prívesov. Vzhľadom na častejší výskyt opotrebovaných spojok a zotrvačníkov výrobca pripravil odolnejší KIT s pevným zotrvačníkom a torzne odpruženou spojkovou lamelou.
K slabinám motora 2,5 dCi patria aj poddimenzované rozvody, konkrétne rozvodová reťaz, ktorá pomerne často chrastí. Pri ignorovaní týchto zvukov a potrebnej výmeny, môže časom reťaz preskočiť a spôsobiť vážne poškodenie motora. Taktiež nie je vhodné tento motor dlhodobo držať vo vysokých otáčkach resp. nadmernej záťaži (napr. jazdou po diaľnici), nakoľko sa tak výraznejšie skracuje jeho životnosť (nadmerné opotrebovanie piestnych krúžkov, kľukového hriadeľa, prasknutá hlava valcov, poškodené piesty, vyššia spotreba oleja, atď.). S rastúcim počtom kilometrov sa zvyšuje aj riziko nadmerne opotrebovaného turbodúchadla.
Problém môže spôsobiť aj upchatý filter pevných častí. Na Slovensku bol štandardne montovaný až od roku 2010, pri vozidlách z dovozu sa však vyskytuje aj v skorších ročníkoch (vybavenie DPF možno zistiť podľa kontrolky na palubnej doske). Skrátenie životnosti filtra spôsobujú najmä kratšie jazdy, kedy sa nestihne filter dostatočne zregenerovať. Pri väčšom nájazde sa objavujú aj nadmerne opotrebované vstrekovače, čo sa prejavuje hrubším a nerovnomerným chodom, taktiež aj horším štartom a slabšou dynamikou.
V prípade Nissanu Navara bolo niekoľko zvolávacích akcii, napr. na dotiahnutie skrutiek kardanového hriadeľa, výmenu zadných ložísk, v roku 2010 riadiacich jednotiek motora, kontrolu uchytenia stĺpika riadenia, brzdového pedálu či ráfikov diskov z ľahkých zliatin, ktoré boli náchylnejšie na praskanie.
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | štvordverový pick-up (Double Cab) | dvojdverový pick-up (King Cab) |
---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 5295-5396 x 1848 x 1913 | 5222 x 1848 x 1771 |
Rázvor (mm): |
3198
|
#colspan# |
Nákladový priestor (D x Š x V v mm): | 1511 x 1560 x 457 | 1861 x 1560 x 457 |
Pohon: |
zadné kolesá s pripojiteľnými prednými
|
#colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
80
|
#colspan# |
Prednosti a nedostatky
robustný vzhľad |
horší komfort pri jazde s nezaťaženou korbou |
priestranný a kvalitne spracovaný interiér |
horšia obratnosť a manévrovateľnosť (najmä v meste a parkovaní) |
vzhľadom na zameranie dobré jazdné vlastnosti na klasickej asfaltke |
menej presné radenie |
schopnosť zdolať aj náročnejší terén |
drahší servis a originál náhradné diely |
klasické usporiadanie pohonu všetkých kolies + uzávierka zadného diferenciálu |
kratšia životnosť spojky (manuálna prevodovka) |
schopnosť ťahať aj ťažké prívesy |
kratšia životnosť brzdových komponentov |
silný a spoľahlivý benzínový šesťvalec |
|
silné a úsporné dieselové motory |
Najčastejšie poruchy
problémy s elektronikou - zoxidované konektory, uvoľnené spínače vnútorného osvetlenia, poškodená kabeláž ABS, náhodne svietiace kontrolky, zaseknuté sklápanie zrkadiel, atď. |
nadmerná akumulácia vody na klimatizačnom potrubí |
slabšia ochrana podvozkových častí voči korózii |
občas sa vyskytujúca hrdza na zadnom výklopnom veku a nádrži |
občas nefunkčný zámok alebo horšie fungujúci systém otvárania zadného veka (náročnejšie a menej opatrné používanie) |
poškodené podvozkové časti, chladič, kardanový hriadeľ (jazda v náročnejšom teréne) |
priesak vody na korbu (použitie lacnejšej náhrady krytu korby) |
úniky chladiacej kvapaliny a kvapaliny do ostrekovačov |
kratšia životnosť brzdových komponentov |
úniky oleja z prevodového mechanizmu |
nadmerné vôle v závesoch náprav, nadmerne opotrebované-hučiace ložiská kolies (väčší počet km, častejšia jazda v teréne) |
nadmerne opotrebovaná spojka (2,5 dCi, manuálna prevodovka, jazda náročnejším terénom alebo ťahanie ťažších prívesov) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie, nadmerná hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (2,5 dCi, manuálna prevodovka, jazda náročnejším terénom alebo ťahanie ťažších prívesov) |
problémy s rozvodovým mechanizmom (2,5 dCi) |
niektoré exempláre 2,5 dCi majú nadmerne opotrebované piestne krúžky, kľukový hriadeľ, prasknutú hlavu, či piesty a tiež vyššiu spotrebu oleja (dlhodobé držanie motora vo vysokých otáčkach a nadmerné zaťažovanie) |
upchatý DPF filter (diesel, nedostatočná regenerácia pri častejších kratších jazdách po meste) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hrubší a nerovnomerný chod, horšie štarty (diesel, väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,5 dCi. Aj základný motor 2,5 dCi ponúka obstojnú dynamiku s priaznivou spotrebou, problémom sú však poddimenzované rozvody a vyššia náchylnosť na poruchy pri väčšom nájazde alebo náročnejšej prevádzke. 4,0 V6. Benzínový šesťvalec je spoľahlivý a silný, problémom je však vyššia spotreba. Riešením na zníženie prevádzkových nákladov je prestavba na LPG. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.5 dCi | 2488 ccm | YD25DDTi | 106 kW |
2.5 dCi | 2488 ccm | YD25DDTi | 140 kW |
2.5 dCi 4WD | 2488 ccm | YD25DDTi | 106 kW |
2.5 dCi 4WD | 2488 ccm | YD25DDTi | 126 kW |
2.5 dCi 4WD | 2488 ccm | YD25DDTi | 128 kW |
2.5 dCi 4WD | 2488 ccm | YD25DDTi | 140 kW |
3.0 dCi | 2993 ccm | V9X | 170 kW |
3.0 dCi 4WD | 2993 ccm | V9X | 170 kW |
3 komentáre
marco
Hmm. To akoze z dovodu vysokych otacok sa nadmerne opotrebuvaju piestne kruzky a kluka? A to konkretne plati iba na tento motor alebo vseobecne?
M
Aj všeobecne to platí ale dvojnásobne u tohto motora😉
Спасибо что зарегистрировались! https://telegra.ph/OPROS-511401-01-24 фыакфц128 3153423
yevgeniy.burunin@mail.ru