Nissan Pathfinder je civilnejšou verziou pracovnej Navary. So slušnou dávkou komfortu odvezie posádku napr. do divadla, ale keď treba, nezľakne sa ani jazdy v teréne. Pathfinder podobne ako Navara sa príliš nehodí na častejšie jazdenie po meste. Mohutné vozidlo totiž pôsobí dosť neohrabane a vyžaduje väčšiu dávku trpezlivosti a jazdeckej zručnosti, čo v hustej mestskej premávke je neraz dosť náročné.
Nissan prvý raz predstavil Pathfinder americkým zákazníkom na detroitskom autosalóne v roku 2004. Európsky motoristi si museli počkať na jarný ženevský autosalón v roku 2005. Keďže Pathfinder bol vyvíjaný spoločne s modelom Nissan Navara, zdieľa s ním aj značnú časť dielov a pre európskych zákazníkov sa vyrábal v španielskej Barcelone. Pod kapotou bol na výber benzínový 4,0 V6 (198 kW) alebo 2,5 dCi (128 kW, 403 Nm). S motormi bola dostupná buď päťstupňová automatická alebo pre diesel aj šesťstupňová manuálna prevodovka.
Začiatkom roka 2008 prebehol na americkom trhu facelift. Okrem dizajnových zmien pribudol aj nový benzínový osemvalec 5,6 z radu Titan, ktorý poskytoval maximálny výkon 231 kW a krútiaci moment 526 Nm.
V polovici 2010 prišiel na európske trhy faceliftovaný Pathfinder. Zmeny sa dotkli prednej časti (maska, kapota, nový robustnejší nárazník, svetlá, zliatinové disky…), taktiež zadnej časti (svetlá, nárazník) a vylepšený bol aj interiér (hodnotnejšie materiály, nové poťahy sedadiel, dverových plastov, prepracovaný stredový panel). Vylepšená bola aj výbava (prepracovaná navigácia Nissan Connect s 40 GB HDD, palubný PC, pribudli svetlá follow me home a plne sklápateľné zrkadlá). Motor 2,5 dCi bol prepracovaný na výkon 140 kW (450 Nm) a 4,0i V6 na 195 kW. Novinkou pod kapotou bol 3,0 dCi V6 (170 kW, 550 Nm) v kombinácii s novou sedemstupňovou automatickou prevodovkou.
V roku 2012 bola predstavená nová generácia Pathfindera R52, na americkom trhu sa Pathfinder R51 vyrábal až do roku 2014.
Nárazové testy Euro NCAP Pathfinder absolvoval v roku 2006. Za ochranu posádky získal štyri hviezdičky z piatich (32 bodov), za ochranu detí v autosedačke tri hviezdičky z piatich (32 bodov) a za ohľaduplnosť voči chodcom dve hviezdičky zo štyroch (18 bodov).
Interiér Pathfinderu sa vyznačuje obstojne pôsobiacimi materiálmi, kvalitným spracovaním a dobrým vybavením. Bežne tu môžeme nájsť 3 zónovú automatickú klimatizáciu s výduchmi a samostatným ovládaním pre tretiu radu, komplet elektrické ovládanie (zrkadiel, okien…), ale aj vyhrievané sedačky, 6 airbagov, audio s meničom na 6 CD, navigáciu, tempomat, parkovacie senzory, parkovací asistent a neskôr pribudlo aj bezkľúčové otváranie a štartovanie. Rovnako nie je núdza ani o luxusnejšie prvky a kvalitné spracovanie.
Na pomerne dobrej úrovni je ergonómia rozmiestnenia a ovládania výbavy vozidla. Mierne pripomienky si zaslúžia len otočné-kolieskové ovládače klimatizácie, neosvetlené tlačidlá na volante, zložitejšie menu palubného PC či umiestnenie spínača varovných blikačov. Zaujme multifunkčný trojramenný volant, ktorý sa nachádza aj v športovom Nissane 350Z.
Interiér ťaží z veľkorysých vonkajších rozmerov. Vpredu aj vzadu je dostatok miesta všetkými smermi aj pre urastenejšie osoby. Potešia komfortné a dobre tvarované sedadlá, trocha slabšie je len bočné vedenie, ktoré sa dostáva k slovu v rýchlejšie prechádzanej zákrute alebo jazde v náročnejšom teréne. Pathfinder je vybavený aj tretím radom sedadiel, miesto na sedenie je však pre dospelých vhodné len na kratšie trasy.
Plusom Pathfindera sú odkladacie priestory. Do predných dverí sa pohodlne zmestia 1,5 litrové PET fľaše, v zadných sa nájde miesto na polovičný objem. Ďalšie priestory na odkladanie sú pred pred alebo za lakťovou opierkou, v stredovom paneli, lakťovej opierke, drobnosti si môžu odložiť aj cestujúci v treťom rade sedadiel a pochvalu si zaslúži dvojdielna schránka pred spolujazdcom.
Pathfinder ponúka základný objem 515 litrov pri sklopenom treťom rade sedadiel. V prípade sedemmiestneho usporiadania klesne objem kufra na 190 litrov, naopak pri sklopení druhého a tretieho radu narastie na 2091 litrov. Výhodou je dobrý prístup, nízka nakladacia hrana a rovná podlaha po sklopení sedadiel, naopak trocha zvyku vyžaduje zatváranie ťažkého veka kufra. Užitočné zaťaženie sa pohybuje podľa verzie okolo 770 kg.
Pathfinder má oproti sesterskej Navare nezávislé zavesenia kolies na oboch nápravách. Z tohto dôvodu sú jazdné vlastnosti na klasickej asfaltke o niečo lepšie, rovnako tak komfort jazdy. Na obstojnej úrovni je tak smerová stabilita aj vo vyšších rýchlostiach, kde korekcie s volantom sú nutné iba v minimálnej miere. Taktiež rýchlejší prejazd zákrutou zvláda Pathfinder na slušnej úrovni. Karoséria sa síce výraznejšie nakloní, vozidlo však pevne drží jazdnú stopu, a to aj na povrchoch s nižšou adhéziou. S rýchlou jazdou to ale netreba preháňať, vyššia stavba a značná hmotnosť robia svoje a vrátiť šmýkajúce sa vozidlo do zvolenej jazdnej stopy vyžaduje viac skúseností. Vďaka nezávislému zaveseniu, mäkšiemu odpruženiu a tiež pneumatikám s vyšším profilovým číslom si Pathfinder dobre poradí aj väčšími nerovnosťami a posádke dopraje slušný jazdný komfort.
Nezávislé zavesenie kolies nie je zrovna vhodné na zdolávanie ťažšieho terénu a Pathfinder nemá ani medzinápravový diferenciál. Napriek tomu je Pathfinder pre jazdu mimo spevnených ciest celkom dobre pripravený. Svetlá výška je 216 mm, predný nájazdový uhol 30°, zadný 26°, prejazdový 24°, stúpavosť zvládne 39° a bočný náklon 49°. Limitom pre zdolávanie náročných terénnych prekážok tak budú použité pneumatiky alebo dlhý rázvor, kedy môže vozidlo uviaznuť tak povediac na bruchu.
Rovnako ako model Navara používa aj Pathfinder rebrinový rám, ku ktorému je prichytená karoséria. Vzadu je nezávislé zavesenie s dvojicou mohutných priečnych ramien a vinutými pružinami (Navara má tuhú nápravu a listové pera), vpredu je nezávislé zavesenie kolies s dvojitými trojuholníkovými ramenami a vinutými pružinami.
Za bežných okolností (v režime 2WD) sú poháňané len zadné kolesá, otočným spínačom na stredovom paneli je možné prepnúť do automatického režimu, kde sa predná náprava pripája automaticky pomocou viskóznej spojky. V prípade potreby je možné aktivovať aj stály (uzamknutý) pohon oboch náprav bez redukcie 4H alebo s redukciou 4LO, kedy sa sila motora v oboch prípadoch prenáša na obe nápravy v pevnom pomere 50:50. Pohon kolies prednej nápravy je priraditeľný aj za jazdy (do 100 km/h), nakoľko náboje majú automatické zámky voľnobežiek. Keďže vozidlo nemá medzinápravový diferenciál, stály pohon 4×4 sa odporúča využívať len v teréne alebo na klzkom povrchu, inak hrozí riziko zvýšeného opotrebovania či poškodenia prevodového ústrojenstva.
Riadenie síce ide zľahka, ale nevyniká presnosťou a tiež spätnou väzbou. Manévrovateľnosť veľkých vozidiel v stiesnenejších priestoroch je ich slabšou stránkou, kde obmedzujúcim prvkom je dlhý rázvor a veľký polomer zatáčania (13,3 m). Pri manévrovaní v preplnenom meste či parkovaní tak vyžaduje Pathfinder viac jazdeckej zručnosti, opatrnosti a niekedy aj trpezlivosti.
Priaznivcov benzínových motorov poteší silný štvorlitrový šesťvalec s výkonom 198 (195) kW a maximálnym krútiacim momentom 385 Nm. Pathfinderu poskytuje dostatok dynamiky aj na svižné jazdenie, hutný zvuk a dobrú spoľahlivosť aj v náročnej prevádzke, len občas sa vyskytujú problémy so škrtiacou klapkou. Na druhej strane je značná spotreba, ktorá sa v priemere pohybuje okolo 14 litrov.
Podobne sa možno vyjadriť aj o osemvalci s objemom 5,6 litra. Veľmi dobrá dynamika je vykúpená spotrebou, ktorá sa pri svižnejšom jazdení poľahky prehupne aj cez 20 litrov. Tento motor je však veľmi zriedkavý, keďže bol určený prioritne pre americký trh a do Európy sa dostal individuálnym dovozom.
Oveľa častejšie sa ale pod kapotou nachádza dieselový štvorvalec 2,5 dCi s výkonmi 106 kW (356 Nm), 128 kW (403 Nm) a po modernizácii 140 kW (450 Nm). Najmä silnejšie verzie poskytujú vozidlu slušnú dynamiku aj v obsadenom/naloženom stave, pričom dobre ťahajú už z nízkych otáčok (cca 1600 ot/min). Kultivovanosť chodu je len priemerná, najmä na voľnobehu sú citeľné vibrácie. Akceleráciu motora prezrádza mohutný, nie však nepríjemný zvykový prejav. Pri bežnom jazdení sa spotreba pohybuje okolo 9 litrov, nad 10 litrov stúpa najmä pri rýchlejšej jazde po diaľnici alebo v teréne.
Od roku 2010 pribudol pod kapotou motor 3,0 V6 s označením V9X, ktorý vzišiel zo spoločného vývoja Renaultu s Nissanom. Nachádza sa aj v sesterskej Navare alebo luxusnom Infinity FX 30 (EX 30). Maximálny výkon je 170 kW a krútiaci moment 550 Nm, pričom 500 Nm je k dispozícii už pri 1500 ot/min. Motor prepožičiava ťažkému Pathfinderu naozaj slušné dynamické vlastnosti aj v naloženom stave. Dá sa tak bezpečne predbieha aj vo vyšších rýchlostiach a dostatok ťahu sa zíde aj v teréne. Pochváliť treba kultivovaný chod a primeranú spotrebu v priemere okolo 10 litrov.
Na výber je šesťstupňová manuálna prevodovka s priemerne presným radením alebo automatická prevodovka s piatimi (v Amerike šiestimi), neskôr aj so siedmimi stupňami – motor 3,0 diesel. Manuálne prevodovky sú odolné, spojka spolu s dvojhmotovým zotrvačníkom vykazujú kratšiu životnosť obzvlášť pri náročnejšom používaní. Automatické prevodovky radia komfortne, dobre využívajú výkonový potenciál motora a lepšie sa hodia na jazdu v teréne či ťahanie prívesov. Potrebná je však kvalitná pravidelná údržba-výmena olejovej náplne.
Nissan Pathfinder svojim vzhľadom vzbudzuje dojem robustnosti a odolnosti, niekedy je ale výskyt porúch väčší akoby sa na japonské vozidlo slušalo a patrilo. Počet porúch samozrejme závisí aj od spôsobu používania či množstva najazdených kilometrov. Samozrejmosťou je kvalitný servis, čo znamená aj pravidelnú výmenu všetkých olejových náplní (motor, prevodovka, diferenciál).
Dosť majiteľov sa stretlo s problémami elektroniky. Pohnevať vie elektroinštalácia, kde vedia zoxidovať konektory, občas sa vyskytujú uvoľnené spínače vnútorného osvetlenia či poškodená kabeláž snímačov ABS, ale aj náhodne svietiace kontroly na prístrojovom paneli. Zlyhať vie aj snímač zaradených prevodových stupňov prevodovky, čo sa prejavuje šklbaním ťahu a poklesom dynamiky, zaseknúť sa môžu aj sklápateľné zrkadlá, podobne aj elektricky ovládané okná. Väčšinou pomôže diel rozobrať, poriadne vyčistiť a premazať. Na potrubí klimatizačnom potrubí sa môže akumulovať voda, najčastejšie k tomu dochádza pri nohách spolujazdca. Voči korózii je vozidlo chránené pomerne dobre, výnimku tvoria podvozkové časti a občas sa vyskytnú stopy hrdze na zadnom výklopnom veku a nádrži. Občas sa vyskytne nefunkčný zámok alebo horšie fungujúci systém otvárania zadného veka, najmä pri náročnejšom a menej opatrnom používaní vozidla. Občas sa vyskytujú aj ulomené vonkajšie kľučky dverí.
K dôležitým veciam pri kúpe patrí kontrola podvozku, keďže je predpoklad, že vozidlo mohlo jazdiť aj v náročnejšom teréne. Okrem poškodenia podvozkových častí môže byť poškodený aj chladič, ktorý je pomerne nízko a to isté platí aj o kardanovom hriadeli, ktorý je vyrobený z hliníkovej zliatiny. Najmä pri viac jazdených kusoch sa objavujú úniky chladiacej kvapaliny a tiež vody do ostrekovača. Zriedkavosťou nie sú ani úniky prevodového oleja. Mnoho motoristov sa sťažuje na kratšiu životnosť brzdových komponentov. Častejšia jazda v teréne spôsobuje rýchlejšie opotrebovanie homokinetických kĺbov prednej nápravy, uloženia priečneho stabilizátora, silentblokov a čapov ramien, výnimkou nie sú ani hučiace ložiská kolies. Pri vozidlách častejšie jazdiacich po asfaltovej ceste sa nadmerné vôle v čapoch a silentblokoch vyskytujú až po väčšej porcii kilometrov.
V prípade manuálnej prevodovky a dieselového motora 2,5 dCi je pomerne častým javom nadmerne opotrebovaná (šmýkajúca) spojka a taktiež nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník (nadmerné vibrácie, nadmerná hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok). K výraznejšiemu skráteniu životnosti oboch komponentov dochádza najmä pri častejšej jazde náročnejším terénom alebo pri ťahaní ťažších prívesov. Vzhľadom na častejší výskyt opotrebovaných spojok a zotrvačníkov výrobca pripravil odolnejší KIT s pevným zotrvačníkom a torzne odpruženou spojkovou lamelou.
K slabinám motora 2,5 dCi patria aj poddimenzované rozvody, konkrétne rozvodová reťaz, ktorá pomerne často chrastí. Pri ignorovaní týchto zvukov a potrebnej výmeny, môže časom reťaz preskočiť a spôsobiť vážne poškodenie motora. Taktiež nie je vhodné tento motor dlhodobo držať vo vysokých otáčkach resp. nadmernej záťaži (napr. jazdou po diaľnici), nakoľko sa tak výraznejšie skracuje jeho životnosť (nadmerné opotrebovanie piestnych krúžkov, kľukového hriadeľa, prasknutá hlava valcov, poškodené piesty, vyššia spotreba oleja, atď.). S rastúcim počtom kilometrov sa zvyšuje aj riziko nadmerne opotrebovaného turbodúchadla.
Problém môže spôsobiť aj upchatý filter pevných častí. Na Slovensku bol štandardne montovaný až od roku 2010, pri vozidlách z dovozu sa však vyskytuje aj v skorších ročníkoch (vybavenie DPF možno zistiť podľa kontrolky na palubnej doske). Skrátenie životnosti filtra spôsobujú najmä kratšie jazdy, kedy sa nestihne filter dostatočne zregenerovať. Pri väčšom nájazde sa objavujú aj nadmerne opotrebované vstrekovače, čo sa prejavuje hrubším a nerovnomerným chodom, taktiež aj horším štartom a slabšou dynamikou.
V prípade Nissanu Pathfinder bolo niekoľko zvolávacích akcii, napr. na dotiahnutie skrutiek kardanového hriadeľa, výmenu predčasne opotrebovaných zadných ložísk, v roku 2010 riadiacich jednotiek motora, kontrolu uchytenia stĺpika riadenia, brzdového pedálu či ráfikov diskov z ľahkých zliatin, ktoré boli náchylnejšie na praskanie.
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]
Prednosti a nedostatky
originálny a pomaly starnúci dizajn |
horší výhľad z vozidla |
úsporné a dostatočne silné dieselové motory |
menej komfortné zatváranie veka kufra |
silné a spoľahlivé benzínové motory |
horšia obratnosť a manévrovateľnosť (najmä v meste a parkovaní) |
neraz bohatá výbava |
menej presné radenie |
praktickosť a univerzálnosť |
slabšia presnosť a spätná väzba riadenia |
komfort jazdy na klasickej asfaltovej ceste |
drahší servis a originál náhradné diely |
obstojné jazdné vlastnosti v teréne |
kratšia životnosť spojky (manuálna prevodovka) |
schopnosť ťahať aj ťažké prívesy |
kratšia životnosť brzdových komponentov |
častejšie sa vyskytujúce nadmerne opotrebované kusy s rizikom drahých opráv |
Najčastejšie poruchy
problémy s elektronikou - zoxidované konektory, uvoľnené spínače vnútorného osvetlenia, poškodená kabeláž ABS, náhodne svietiace kontrolky, zaseknuté sklápanie zrkadiel, atď. |
nadmerná akumulácia vody na klimatizačnom potrubí |
slabšia ochrana podvozkových častí voči korózii |
občas sa vyskytujúca hrdza na zadnom výklopnom veku a nádrži |
občas nefunkčný zámok alebo horšie fungujúci systém otvárania zadného veka (náročnejšie a menej opatrné používanie) |
poškodené podvozkové časti, chladič, kardanový hriadeľ (jazda v náročnejšom teréne) |
úniky chladiacej kvapaliny a kvapaliny do ostrekovačov |
kratšia životnosť brzdových komponentov |
úniky oleja z prevodového mechanizmu |
nadmerne opotrebovaná spojka (2,5 dCi, manuálna prevodovka, častejšia jazda náročnejším terénom alebo ťahanie ťažších prívesov) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie, nadmerná hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok, trhavý rozjazd pri zábere spojky (2,5 dCi, manuálna prevodovka, jazda náročnejším terénom alebo ťahanie ťažších prívesov) |
problémy s rozvodovým mechanizmom (2,5 dCi) |
niektoré exempláre 2,5 dCi majú nadmerne opotrebované piestne krúžky, kľukový hriadeľ, prasknutú hlavu, či piesty a tiež vyššiu spotrebu oleja (časté dlhodobé držanie motora vo vysokých otáčkach či nadmerné zaťažovanie) |
zanesený DPF filter - slabší výkon, vyššia spotreba, prípadne prechod do núdzového režimu a svietiaca kontrolka (diesel, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty, slabší ťah, vyššia dymivosť (diesel, väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,5 dCi. Aj základný motor 2,5 dCi ponúka obstojnú dynamiku s priaznivou spotrebou, problémom sú však poddimenzované rozvody a vyššia náchylnosť na poruchy pri väčšom nájazde alebo náročnejšej prevádzke. 4,0 V6. Benzínový šesťvalec je spoľahlivý a silný, problémom je však vyššia spotreba. Riešením na zníženie prevádzkových nákladov je prestavba na LPG. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
4.0 4WD | 3954 ccm | VQ40DE | 198 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.5 dCi 4WD | 2488 ccm | YD25DDTi | 120 kW |
2.5 dCi 4WD | 2488 ccm | YD25DDTi | 126 kW |
2.5 dCi 4WD | 2488 ccm | YD25DDTi | 128 kW |
2.5 dCi 4WD | 2488 ccm | YD25DDTi | 140 kW |
3.0 dCi | 2993 ccm | V9X | 170 kW |
4 komentáre
Richard
Prepačte , nove postehy spolahlivosti 3.0dci? Dakujem..
Juraj
Mam v zahranici tu v6 a dovolim si povedat ze spotreba 14 litrov je na starsom kusku realna len na dlhych vzdialenostiach. Trochu rozbehov v meste a priemer skoci na tych realnych 16-18:)
Jozef
Zdravím mám taký problém doviezol som s Nemecka Nissan Pathfinder a bolo problém s vín číslom na karoseri tak som požiadal o pridelenie nového vín. Poslal som žiadosť na ministerstvo dopravy do Bratislavy a odtiaľ mi prišlo že mi tam chyba nejaké potvrdenie o totožnosti vozidla prosimvas je tu niekto čo takéto niečo už riešil ďakujem
Ľudovít
Dobrý, mám taký problém, že auto z ničoho nič pepne na 4WD / automatická prevodovka/ a zatiaľ žiadny opravár mi nevedel povedať z akého dôvodu to môže byť. Mal niekto takú skúsenosť? Ďakujem