Nissan Patrol má bohatú históriu, veď prvá generácia (Datsun 4W60) sa objavila už v roku 1951. Tvarovo sa model nápadne ponášal na praotca všetkých off-roadov Jeep. Japonci však nespali na vavrínoch a postupne svoj terénny model neustále zdokonaľovali, zaobľovali a vybavovali rôznym komfortným vybavením. Stále však mali na pamäti, že priorita sú špičkové terénne vlastnosti, robustnosť a spoľahlivosť.
Model Y60 sa začal produkovať v roku 1988 ako štvrtá generácia Nissanu Patrol s motorom 2,8 TD (85 kW). V roku 1994 prišla mierna modernizácia. Budíky začali mať biely popis (namiesto žltého), pribudli stierače na svetlách, zmenilo sa rozloženie zadných svetiel, pevné zrkadlo na dverách bolo nahradené elektricky ovládaným a objavil sa aj cyklovač stieračov. V roku 1996 prebehla ďalšia modernizácia a facelift, pribudla elektronická regulácia vstrekovacieho čerpadla, airbag vodiča a motor začal plniť emisnú normu Euro 2. V roku 1998 prišla na trh nová generácia Y61, ktorá nahradila predchádzajúcu. Výkon motora 2,8 TD bol zvýšený na 92 kW.
Podvozok je tvorený mohutným rebrinovým rámom s oboma tuhými nápravami, ktoré sú odpružené vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Na rozdiel od konkurencie, ktorá prešla na nezávislé uloženie náprav, Patrol ostáva verný svojej povesti. Tuhá náprava má aj menej prvkov podliehajúcich opotrebovaniu a celkovo nižšie nároky na údržbu, čo síce znamená menšie pohodlie na cestách, ale zato väčší kilometrový nábeh bez prípadných problémov. Predná náprava je vedená dvoma pozdĺžnymi ramenami a panhardskou tyčou, zadná náprava štyrmi ramenami a priečne vedenou panhardskou tyčou. Veľmi dobré jazdné vlastnosti v teréne predpovedajú horšie správanie na ceste. Na priečnych nerovnostiach v zatáčkach má podvozok tendenciu odskakovať a správať sa nervózne, ale nie je to nič strašné, vozidlo sa správa nezáludne a dostatočne včas varuje na prípadný problém (napr. nedotáčavosťou v zákrute).
Priechodnosť terénom Patrola je vynikajúca, za čo hovoria aj čísla: svetlá výška: 220 mm (rôznym tuningom kľudne až 500 mm), prejazdový uhol: 29°, brodivosť: 600 mm, nájazdový uhol: 42°/29° (vpredu/vzadu) a stúpavosť: 45°. Pozor si ale treba dať na tekuté bahno, ktoré neraz zapríčiňuje zadieranie brzdových strmeňov. Taktiež sa oplatí skontrolovať, či sa bahno nedostalo do predných nábojov zadnými simeringmi, čím sa môžu poškodiť ložiská. Brzdový systém je hydraulický, dvojokruhový s podtlakovým posilňovačom a záťažovým regulátorom. Predné a zadné brzdy sú kotúčové s vnútorným chladením vzduchom. Patroly sa vyznačujú aj vysokou povolenou hmotnosťou brzdeného prívesu. Tá sa pohybuje od 2400 do 3500 kg podľa toho, či ide o krátku trojdverovú alebo dlhú päťdverovú a sedemmiestnu verziu.
Na trhu existovali dve rôzne verzie Patrolov. „Európske“ (vyrábané v Španielsku), ktoré boli čisto pracovnými modeli menej rozšírenými na trhu a tie japonské, komfortnejšie, výkonnejšie s označením GR (Grand Raid).
Skoro všetky Patroly (Y60) predávané v Európe sú poháňané 2,8 litrovým (2826 cm3) radovým, preplňovaným vznetovým šesťvalcom s nepriamym vstrekovaním paliva do predkomôrky a rozvodom OHC. Motor poskytuje solídny výkon 85 kW vrcholiaci pri 4400 ot/min a maximálny krútiaci moment 235 Nm pri 2400 ot/min. Vyznačuje sa tiež kultivovaným chodom a vzhľadom na hmotnosť, veľkosť a zameranie vozidla aj primeranou spotrebou 11-12 litrov v priemere. Slabinou je ale záťah z nízkych otáčok. Pre udržanie výkonu pri naloženom vozidle, prípadne prívese je potrebné držať motor nad 2000 ot/min, inak sa môže stať, že v kopci „stratí dych“ (klesne tlak v turbodúchadle). Motor je veľmi spoľahlivý, ale netreba ho naháňať stále na plný plyn. Podľa užívateľských skúseností sa vie na výkone podpísať aj počasie. Pokiaľ sa teplota pohybuje okolo nuly a je vlhko, motor ide o poznanie lepšie a naopak v lete je cítiť akoby stratu výkonu.
Krútiaci moment z pozdĺžne uloženého motora je prenášaný na zadnú nápravu pomocou päťstupňovej mechanickej prevodovky s možnosťou pripojenia prednej nápravy bez medzinápravového diferenciálu s možnosťou voľby redukovaných prevodov. Väčšina modelov je vybavená uzávierkou zadného diferenciálu.
Pri motore je veľmi dôležité dobré chladenie, inak môže prasknúť dlhá hliníková hlava valcov. Chladič nesmie mať zanesené rebrovanie prachom alebo byť zvnútra zanesený vodným kameňom a hlavne sa musí točiť ventilátor chladenia, pri ktorom často zlyháva viskózna spojka. Dôležité je pri skúšobnej jazde sledovať hladinu teploty motora, ktorá aj pri náročnejšej jazde nesmie stúpať z ideálneho pásma ukazovateľa. Občas sa teda vyskytuje aj prasknutá hlava valcov, čo je oprava za približne 500-600 €, takže pri kúpe treba byť veľmi opatrný na nevyrovnanosť chodu. Taktiež si pri kúpe treba dať pozor na farbu dymu vychádzajúceho z výfuku. Čierne „zadymenie“ pri naštartovaní je bežné u všetkých týchto motorov, ak sa však objavuje aj po zohriatí namodravý dym, signalizuje to poruchu turbodúchadla, čo je pomerne nákladná záležitosť aj v prípade repasu cca. 1000 €. Pokiaľ tlakomer na palubnej doske ukazuje nízky tlak mazania, netreba si z toho nič robiť, pretože vo väčšine prípadov naozaj len zle ukazuje (rovnako aj voltmeter). Ďalej sa objavujú zaseknuté voľnobežné náboje predných kolies, korózia karosérie, vôle v ložiskách prevodovky, či prepúšťajúci poistný ventil tlaku v saní, prejavujúci sa rytmickým syčaním pod plným plynom vo vysokých otáčkach.
Motorový olej by mal spĺňať viskóznu triedu 10W-40, objem nádrže je 6,4 litra a interval výmeny 10 000 km a menej podľa náročnosti prevádzky.
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | trojdverové terénne vozidlo | päťdverové terénne vozidlo |
---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4285 x 1930 x 1815 | 4845-4855 x 1930 x 1800-1810 |
Rázvor (mm): | 2400 | 2970 |
Batožinový priestor (l): | – | 720 |
Pohon: |
zadné kolesá s pripojiteľnými prednými
|
#colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
95
|
#colspan# |
Prednosti a nedostatky
robustnosť |
letargickejší 2,8 TD (hlavne v nízkych otáčkach) |
priechodnosť terénom |
ochrana proti korózii |
možnosť ťahať prívesy až do 3,5 tony |
slabé vybavenie interiéru |
spoľahlivosť |
horšie jazdné vlastnosti cez priečne nerovnosti |
priestrannosť interiéru |
|
nízka strata hodnoty |
|
jazdné vlastnosti v teréne |
Najčastejšie poruchy
prasknutá hlava valcov |
zašpinený alebo zanesený chladič |
zlyhávajúca viskózna spojka ventilátoru chladenia |
opotrebované predné voľnobežné náboje |
opotrebované turbodúchadlo |
zle ukazujúci tlakomer oleja a voltmeter |
korózia karosérie |
vôle v ložiskách prevodovky |
prepúšťajúci poistný ventil tlaku v saní |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,8 TD (85 kW), preplňovaný vznetovým radový šesťvalec s nepriamym vstrekovaním paliva do predkomôrky a rozvodom OHC. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
4.2 KAT | 4169 ccm | TB42E | 121 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.8 TD (Y60A) | 2826 ccm | RD28T | 85 kW |
4.2 D (Y60GR) | 4169 ccm | TD42 | 85 kW |