Väčší Sunny-ho brat, aj tak by sa dal nazvať Nissan Primera P10. Automobil disponuje spoľahlivou technikou a podarenými zážihovými motormi. Pokiaľ sa majiteľ o vozidlo vzorne staral, servis je iba okrajovou záležitosťou a ani po státisícoch kilometrov nevykazuje zásadné závady, čo je neklamný znak precíznosti a kvality s akou bol vyrobený.
Automobilka Nissan v roku 1990 nasadila Primeru do boja proti ostrieľaným veličinám, akými vtedy nesporne boli napríklad Opel Vectra, Ford Sierra-Mondeo, VW Passat či Mazda 626. V Nissane však vsadili na kvalitu a aj sa vyplatilo. Model dostal označenie P10. Vyrábal sa ako štvordverový sedan, päťdverový liftback, či praktické kombi. U základných verzií zážihových motorov výrobca zo začiatku používal elektronické vstrekovače len pre niektoré trhy (jednobodové, ale aj viacbodové s katalyzátorom), takže tie najstaršie exempláre je možné nájsť s elektronickým karburátorom. Ak hľadáte veľmi lacné auto do práce a nechcete dávať tisíce eur do novšieho automobilu, tak Primera je na tento účel ako stvorená. Pri starších modeloch je možné natrafiť na verzie s katalyzátorom ale aj bez. Ak nechcete mať zbytočné opletačky s jeho funkčnosťou na STK, je vhodné si zakúpiť automobil bez katalyzátora, keď nie, tak poriadne overiť jeho funkčnosť. Pri automobiloch z počiatku deväťdesiatych rokov je totiž vysoká pravdepodobnosť, že nebude fungovať.
Diesel má spotrebu len nepatrne nižšiu ako benzínový variant rovnakého objemu, ale dynamikou samozrejme výrazne zaostáva a navyše je dosť hlučný. Ako pri všetkých starších dieselových motoroch, tak aj u neho sa občas prepáli tesnenie pod hlavou, samotná hlava praskne (riešením je drahé zvarenie s neistým výsledkom) alebo sa aspoň opotrebujú hydraulické zdvihátka ventilov. Diesel má rozvodový remeň, zatiaľ čo zážihové motory majú reťaz. Zážihový dvojliter je skutočne živý a v priemere si vypýta okolo osem litrov benzínu na sto kilometrov.
Prevedenie GT dokáže uspokojiť aj závodníka, má dvojliter naladený až na 150 koní (110 kW). Ostrému motoru sekunduje mimoriadne vydarený (športovo tuhý a neutrálnym správaním sa vyznačujúci) podvozok. Ale aj klasické Primery, hoci majú klasickú konštrukcia podvozku, nie sú na zahodenie a zákruty zvládajú s potrebnou istotou.
Čo sa týka poruchovosti, tak tie najstaršie Primery prvej generácie (konkrétne exempláre vyrobené do roku 1991) mali veľmi často opotrebovanú synchronizáciu piateho prevodového stupňa, čo sa prejavovalo jeho občasným vyskočením pri prechode z brzdenia do ťahu. Obe generácie Primery potom trpia vôľami v horných ramenách prednej nápravy. U verzie P10 je nutná výmena celých ramien, ktorá vyjde cca na 200 eur. Ďalšou chybičkou krásy sú opotrebované spodné ramená, ktoré sa „hlásia“ klopaním, podobne ako vybehané tiahla priečnych stabilizátorov.
História modelu
1990 – predstavenie modelu (P10) verejnosti. Verzie: štvordverový sedan, päťdverový liftback a päťdverovej kombi. Motory 1,6 16V (66 kW), 2,0 16V (85 – 92 kW), 2,0 i 16V GT (110 kW) a 2,0 D (55 kW). Neskôr zavádzanie elektronického vstrekovania aj pri slabších verziách zážihových motorov.
1995 – drobná modernizácia. Čelné airbagy vo výbave vozidla.
1996 – ukončenie výroby, nastupuje novší model P11.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | päťdverový hatchback | štvordverový sedan | päťdverové kombi |
---|---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4368-4579 x 1676-1715 x 1410-1450 | 4394-4579 x 1676-1715 x 1410-1450 | 4394-4579 x 1701-1715 x 1410-1450 |
Rázvor (mm): |
2600
|
#colspan# | #colspan# |
Batožinový priestor (l): | – | – | – |
Pohon |
predné alebo všetky kolesá (4WD)
|
#colspan# | #colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
60
|
#colspan# | #colspan# |
Prednosti a nedostatky
živé a úsporné zážihové motory |
hlučné zastarané a málo spoľahlivé diesely |
výborné jazdné vlastnosti |
obmedzený výhľad z miesta vodiča |
spoľahlivosť |
vyšší aerodynamický hluk |
pohon ventilového rozvodu bezúdržbovou reťazou (okrem dieselu) |
nezaujmavý dizajn |
väčšinou bohatá výbava |
nízky výkon svetlometov |
dobré prevedenie GT bez problémov so spoľahlivosťou a životnosťou |
neestetické prevedenie niektorých vnútorných detailov |
Najčastejšie poruchy
vôle v horných ramenách prednej nápravy |
opotrebovaná synchronizácia piateho prevodového stupňa (do 1993) |
zanesené hydraulické zdvihátka ventilov |
prasknutý rozvodový remeň (diesel) |
prasknutá hlava valcov (diesel) |
prerušené zapaľovacie káble s následkom nepravidelného chodu (po nesprávnom umývaní motora) |
krátka životnosť výfukového potrubia |
závada dobíjania |
úniky oleja z motora (do 1992) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 i 16V GT (110 kW), zážihový radový štvorvalec, šestnásťventilový rozvod DOHC, viacbodové elektronické vstrekovanie paliva. S týmto motorom bolo dodávané tuhšie odpruženie. |
2,0 D a TD (55 až 67 kW), atmosférický alebo preplňovaný vznetový radový štvorvalec, osemventilový rozvod OHC, nepriame vstrekovanie paliva do predkomôrky. Zastaralý, náročná údržba. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 | 1597 ccm | GA16DS | 66 kW |
1.6 | 1597 ccm | GA16DE | 75 kW |
1.6 i | 1597 ccm | GA16DS | 66 kW |
1.6 i | 1597 ccm | GA16DE | 75 kW |
2.0 16V | 1998 ccm | SR20DI | 85 kW |
2.0 16V 4x4 | 1998 ccm | SR20DI | 85 kW |
2.0 GT | 1998 ccm | SR20DE | 110 kW |
2.0 i | 1998 ccm | SR20DI | 85 kW |
2.0 i | 1998 ccm | SR20DE | 92 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 D | 1974 ccm | CD20 | 55 kW |
2 komentáre
Anonym
Je potrebné dávať pozor na koróziu, ktorá sa môže objaviť okolo lemov zadných kolies a v zadnej časti prahov. Pri pravidelnej údržbe a správnej starostlivosti sa však nemusí vôbec prejaviť. Slabším miestom Primer bývajú horné ramená na prednej náprave, ktorá vplyvom nekvalitných ciest dávajú o sebe vedieť klepaním a je potrebné ich vymeniť.
Anonym
Takisto som mal hrdzave zadne casti podbehov a trosku nad zadnymi kolesami, na to treba davat pozor, v mojom pripade to bolo uz treba vyvarit