Interiér pôsobí na pohľad príjemným a solídnym dojmom. Plasty sú síce až na vrchnú časť prístrojového panelu z tvrdšieho materiálu, ich povrchová úprava je však príjemná po dizajnovej stránke aj na dotyk. Na prvý pohľad pôsobí solídnym dojmom aj dielenské spracovanie. Bohužiaľ, najmä v modeloch z prvých rokoch výroby sa po čase začnú nezriedka objavovať rôzne pazvuky.
Vonkajšie rozmery Nissanu Qashqai napovedajú, že sa jedná o pomerne kompaktný automobil, kde nad priemer nižšej strednej triedy prečnieva len výška vozidla. Pomerne veľkorysý je ale rázvor náprav.
Na predných sedadlách je dostatok miesta vo všetkých smeroch, pohodlie podporuje aj ich mäkké čalúnenie, škoda len slabšieho bočného držania tela. Vzadu je priestoru pre cestujúcich o niečo menej, vyšší pasažieri budú cítiť určité obmedzenia v oblasti nôh a nad hlavami, keďže sedadlá sú umiestnené pomerne vysoko. Priestor nad hlavami ešte viac obmedzuje príplatková panoramatická strecha. Miesto uprostred je vhodné len na kratšie cestovanie. Zadné sedadlá sa vyznačujú aj pomerne krátkym sedákom, čo môže prekážať najmä pri dlhšom cestovaní slabšou oporou stehien. Vyššie osoby budú mať aj trocha horší prístup na zadné sedadlá, keďže dĺžka zadných dverí je pomerne skromná.
Počet odkladacích priestorov (do modernizácie) je pomerne skromný, skromnejšia je aj variabilita interiéru. Slušný základný objem kufra (410 litrov) je možné zväčšiť na výsledných 1513 litrov, vznikne ale naklonená rovina, keďže sedáky zostávajú na mieste. Prístup do kufra trocha obmedzuje výška vyklopeného zadného veka (cca 175 cm na zemou) a tiež vyššia nakladacia hrana.
Zaujímavou verziou je Qashqai+2. Na prvý pohľad sa môže zdať, že sa jedná len o predĺžený klasický Qashqai s dvojicou sedadiel naviac. Realita je však trocha iná a odlišností je podstatne viac. Qashqai+2 narástol nielen do dĺžky (4525 mm), ale aj do výšky (1643 mm) a zväčšil sa tiež rázvor o 135 mm na výsledných 2765 mm. Okrem rázvoru sa predĺžil aj zadný pár dverí a zadný previs.
Nárast vonkajších rozmerov sa pozitívne prejavil väčším priestorom pre cestujúcich. Hlavne vzadu poteší vyššie osoby viac priestoru pre nohy a nad hlavou. Zlepšil sa aj prístup na zadné sedadlá cez predĺžené dvere. Oproti kratšiemu modelu (60/40) sú zadné sedadlá v predĺženej verzii delené v pomere 40/20/40 a poskytujú aj lepší komfort sedenia pre sediaceho v strede. Každé sedadlo je možné zvlášť posúvať v rozsahu 240 mm a operadlo naklápať v deviatich polohách. Sedenie v treťom rade je vhodné len pre menšie deti alebo osoby do cca 160 cm. Výhodou predĺženej verzie je aj štandardne dodávané panoramatické strešné okno, ktoré je o 14 cm dlhšie ako v prípade kratšej verzie.
Základný objem kufra v päťmiestnom usporiadaní je 450 litrov, v sedemmiestnom 130 litrov a v prípade dvojmiestneho usporiadania narastie na 1520 litrov. Oproti kratšej verzii poteší o 13 mm nižšia nakladacia hrana (770 mm) a o 224 mm širší otvor pre nakladanie batožiny (1186 mm).
Výhľad z vozidla – tvarovanie prednej a zadnej časti príliš neuľahčujú parkovanie či manévrovanie po preplnenom meste. Pre menej skúsených motoristov sa pri parkovaní odporúča využívať parkovacie senzory. Pri využívaní trojbliku si treba zvyknúť na trocha citlivý a krátky chod páčky smeroviek. Niekedy sa tak môže stať, že smerovky nezablikajú alebo sa naopak zapnú nastálo. Niektorí motoristi sa sťažujú aj na trocha slabší výkon predných svetlometov. Odporúča sa teda osadenie svietivejšími žiarovkami.
Podvozok
Napriek vyššej karosérii sú jazdné vlastnosti Nissan Qashqai na dobrej úrovni a dovoľujú aj svižnejšie jazdenie. V ostrejšie prechádzaných zákrutách sa síce karoséria nakláňa, vďaka tuhším stabilizátorom sú však náklony v norme a vozidlo statočne drží zvolenú jazdnú stopu. Vrodená nedotáčavosť, ktorá je výraznejšia s naftovým dvojlitrom pod kapotou sa prejavuje až pri naozaj rýchlom prejazde zákrutou. Aj na hranici šmyku je ale Qashqai dobre ovládateľný a poteší tak športovejšie založených motoristov. Dobre si vedie podvozok Qashqaia aj pri prejazde nerovností. Väčšinu tlmí dobre, citeľnejšie rázy sa do interiéru prenášajú len pri prejazde väčších výtlkov či priečnych nerovností (retardérov), obzvlášť ak je vozidlo vybavené 17″ a viac palcovými diskami kolies. Za dobré jazdné vlastnosti a slušný komfort jazdy vďačí Qashqai vyspelému podvozku. Ten je konštrukčne zhodný s mierne väčším Nissanom X–Trail a Renaultom Koleos. Vpredu je použité zavesenie kolies typu McPherson, vzadu sa anchádza viacprvkový záves. Obe nápravy sú vybavené priečnym stabilizátorom.
Podvozok má svetlú výšku 200 mm a oproti bežným hatchbackom aj lepšie nájazdové uhly čo mu v prípade pohonu 4×4 umožňuje zdolávať aj ľahší terén. So silnejšími motormi je k dispozícii aj pohon oboch náprav nazvaný All Mode 4×4. Ten je známy už z modelu X-Trial a umožňuje v automatickom režime v prípade preklzu predných kolies rýchle pripojenie zadných kolies. Systém umožňuje ovládačom na stredovej konzole nastaviť jeden z troch režimov – 2WD (pohon predných kolies), Auto (automatické pripojenie kolies zadnej nápravy) alebo Lock (trvalý náhon na všetky kolesá rozdelený v pomere 57:43 medzi prednú a zadnú nápravu).
Riadenie je vybavené elektromechanickým posilňovačom s variabilným účinkom v závislosti na rýchlosti. Posilňovací účinok je primeraný, poteší presnosť a reakcie riadenia pri vyšších rýchlostiach, pri ktorých príjemne stuhne, pri pomalšej jazde je ale citlivosť a presnosť okolo stredovej polohy o niečo slabšia. Spätná väzba o dianí kolies na vozovke je ako to už pri takomto type posilňovača býva slabšia a tak je potreba pri svižnejšej jazde spoliehať sa na vlastný úsudok a jazdecké skúsenosti.
Motory
Prednosti a nedostatky
originálny dizajn karosérie |
kratšie zadné sedáky a priemerná priestrannosť na zadných sedadlách |
väčšinou dobrá výbava |
horší výhľad z vozidla (najmä šikmo vzad) |
jazdné vlastnosti |
relatívne malá výška vyklápania zadného veka |
svetlá výška |
iba päť stupňová prevodovka pri 1,6i |
komfortné odpruženie |
výraznejší aerodynamický hluk pri vyšších rýchlostiach |
variabilita verzie Qashqai+2 |
výraznejšie nižšia spoľahlivosť dieselových motorov oproti benzínovým 1,6i a 2,0i (so zvyšujúcim sa počtom kilometrov) |
kultivované a spoľahlivé benzínové motory |
|
možnosť pohonu 4x4 |
|
plnohodnotné náhradné koleso |
|
možnosť presklenej panoramatickej strechy |
Najčastejšie poruchy
časté praskanie halogénových žiaroviek v predných svetlometoch |
problémy s horným uložením tlmičov a samotnými tlmičmi - búchavé zvuky v nižších rýchlostiach pri prejazde nerovností (2007-2009) |
uvoľnené čapy predných ramien (prvé modely) |
rýchlo opotrebované čapy riadenia a uloženie spodných ramien-silentblokov (častejšia jazda terénom) |
predčasne opotrebované uloženie na zadných tlmičoch |
kratšia životnosť brzdových platničiek |
prehnuté zadné plato kufra |
nadmerne opotrebovaná spojka a dvojhmotový zotrvačník (častejšia jazda terénom) |
občas porucha snímača kľukového hriadeľa - svietiaca kontrolka motora a problematické štarty (1,5 dCi) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (1,5 dCi, väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
porucha EGR ventilu - slabší ťah, cukanie, prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (1,5 dCi väčší km nábeh, častejšia mestská prevádzka - kratšie jazdy, resp. nadmerne opotrebované turbodúchadlo) |
nadmerne opotrebované ojničné aj hlavné ložiská kľukového hriadeľa - zvýšené riziko zadretia motora (zvyčajne pri nájazde nad 150 000 - 200 000 km, najmä 1,5 dCi Euro 4 do roku 2010) |
opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, slabšia akcelerácia, horšie štarty (dieselové motory, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie, klepot na voľnobehu, zvýšený hlukom pri akcelerácii z nižších otáčok (diesel, väčší km nábeh) |
zanesený DPF filter - slabší výkon, vyššia spotreba, prípadne prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (dCi, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia, horší technický stav motora-opotrebené turbo, vstrekovací systém a pod.) |
nefunkčné rôzne snímače DPF filtra - svietiaca kontrolka filtra pevných častíc resp. elektroniky motora |
občas porucha žeravenia (2,0 dCi) |
problémy s menej kvalitnými ojničnými ložiskami a olejovým čerpadlom - pridretie kľukového hriadeľa (zriedka 2,0 dCi, prvé ročníky) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0i (104 kW). Veľmi kultivovaný a pri pravidelnej údržbe spoľahlivý motor, ktorého spotreba sa pri bežnom jazdení pohybuje v primeraných medziach. 2,0 dCi. Silný a kultivovaný motor, ktorý poteší primeranou spotrebou. Pri vyššom nájazde však hrozia pomerne drahé opravy a pri častejšej jazde mestom sa nezriedka vyskytujú problémy okolo DPF filtra. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 | 1598 ccm | HR16DE | 84 kW |
1.6 | 1598 ccm | HR16DE | 86 kW |
2.0 | 1997 ccm | MR20DE | 104 kW |
2.0 pohon vsetkych kolies | 1997 ccm | MR20DE | 104 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 410 | 76 kW |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 732,K9K 764 | 78 kW |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 430,K9K 636 | 81 kW |
1.6 dCi | 1598 ccm | R9M | 96 kW |
1.6 dCi 4x4 | 1598 ccm | R9M | 96 kW |
1.6 dCi pohon vsetkych kolies | 1598 ccm | R9M | 96 kW |
2.0 dCi | 1995 ccm | M1D,M9R | 110 kW |
2.0 dCi pohon vsetkych kolies | 1995 ccm | M1D,M9R | 110 kW |