Nové typy motorov sa nachádzajú pod kapotou napr. Peugeot 208, 301, či Citroën C3, DS3 alebo C-Elysée a vyrábajú sa vo francúzskej továrni v Trémery.Cieľ nových motorov je jasný. Nižšia spotreba a teda aj zníženie emisií skleníkových plynov. Koncern ich nazval prívlastkom PureTech. Tento rad motorov ponúka porovnateľné alebo vyššie výkony než predchádzajúce generácie, pričom došlo k zníženiu spotreby paliva a emisií skleníkových plynov, a to približne o 25%. Ako prvé sa do ponuky dostali trojvalce s objemom 1 liter a 1,2 litra s výkonmi od 68 do 82 k (50-60 kW). V závislosti na danom modeli a pneumatikách je spotreba motorov v kombinovanom režime od 4,3-4,6 l/100 km, čo zodpovedá emisiám CO2 99-107 g/km.
Motory používajú rozvodový mechanizmus s dvomi vačkovými hriadeľmi v hlave valcov a štyri ventily na valec, ktoré poháňajú priamo mechanické zdvihátka. Sú vybavené hydraulickým variabilným časovaním na strane sania aj výfuku. Najsilnejšia verzia VTi 82 k je vybavená antirotačným vyrovnávacím hriadeľom pre nižšie vibrácie a lepší akustický komfort. Samozrejmosťou je aj el. manažment umožňujúci pripájať alternátor vo chvíľach, keď nie je potrebné vynakladať veľa energie na pohon vozidla.
Motory prešli rôznymi úpravami zameranými najmä na:
- Zníženie zdvihového objemu (downsizing).
- Výber trojvalcového motora miesto štvorvalcového.
- Zníženie hmotnosti a zlepšenie kompaktnosti motora.
- Zníženie vnútorného trenia medzi pohyblivými časťami motora.
- Optimalizácia spaľovania.
Za účelom výroby novej generácie motorov bolo podaných 52 patentov; 23 patentov sa vzťahuje ku konštrukcii motora, 20 patentov sa týka riadenia motora a 9 špecifických výrobných postupov a nástrojov.
Technológia downsizingu umožňuje okrem zníženia hmotnosti a trenia obmedziť spotrebu paliva a emisie CO2. Táto technológia sa úspešne používa aj u iných konkurentov. Voľba trojvalcového namiesto štvorvalcového motora prináša zníženie strát vzniknutých trením, zmenšenie počtu pohyblivých dielov, zníženie hmotnosti a tiež kompaktnosť. Vďaka zníženiu počtu valcov sa podarilo znížiť hmotnosť oproti výkonovo porovnateľným štvorvalcovým predchodcom o viac ako 20 kg. Okrem iného sú hlavy valcov z ľahkej zliatiny vyrobené metódou liatia tzv. „stratenej formy“. Výfukové potrubie je priamo zabudované do hlavy valcov, vďaka čomu bolo možné znížiť počet dielov a teda aj hmotnosť. Priamo zo zlievarne v Charleville pochádzajú aj ďalšie diely ako integrovaný výstupný modul chladiaceho okruhu a horný držiak motora. Ďalšie zníženie hmotnosti znamenalo aj použitie bloku valcov z ľahkej zliatiny, pričom blok valcov je vybavený tzv. puzdrami, ktoré sú dovnútra vkladané počas liatia tentoraz v zlievarni Mulhouse. Celková úspora vo veľkosti je približne o 100 mm menej na šírku, o 70 mm na výšku a to aj vrátane príslušenstva.
Dôležitý prvok na zníženie spotreby je aj trenie. Koncepcia motorov PureTech priniesla úpravu množstva hlavných dielov za účelom zníženia mechanických strát spôsobených trením, ktoré predstavujú stratu približne 20% výkonu, ktorý motor vyprodukuje. Preto došlo aj v tomto smere na rôzne úpravy. Zmenili sa rozmery kľukového hriadeľa a vyosenie čapu piestov. Osi piestov, krúžky a zdvihátka rozvodového systému sú potiahnuté uhlíkovou vrstvou znižujúcou trenie (DLC – Diamond Like Carbon). El. riadené olejové čerpadlo s variabilným výkonom dodáva vždy optimálny tlak mazania. Trenie spojené s prevádzkou tohto čerpadla sa tak znížilo o 30%. Mokrý rozvodový remeň zabudovaný do skrine má rovnakú životnosť ako vozidlo.
Došlo aj na optimalizáciu spaľovania. Pomer medzi vŕtaním a zdvihom bol stanovený tak, aby sa optimalizoval kompromis medzi vnútornou účinnosťou spaľovacieho systému a stratami spôsobenými trením motora. Vnútorná aerodynamika (rozvody sanie, tvar vrchnej časti piestov a spaľovacej komory s kompresným pomerom 11:1) bola optimalizovaná, aby bolo možné spaľovanie s veľkým pomerom zvyškového plynu (IGR – Internal Gas Recirculation), ktorý znižuje spotrebu a emisie škodlivých plynov. Pre zníženie doby potrebnej k zvýšeniu teploty motora tu bola použitá technológia „Split Cooling“. Pri štarte, kedy je motor studený, sú chladiace okruhy bloku a hlavy motora oddelené tak, aby sa teplota motora zvýšila čo najrýchlejšie. Prináša to 2 výhody: znižujú sa emisie CO2, ktoré sú vyššie, ak je motor studený, a zvyšuje sa účinnosť vykurovania kabíny.
3 komentáre
sarusian
„Mokrý rozvodový remeň zabudovaný do skrine má rovnakú životnosť ako vozidlo“, cize ja odhadujem, ze 1,2 trojvalec ma zivotnost cca 150 tis. km
Ondrej
Ja mam tiez 1,2. A mam uz nalietane cez 250 tis.a stale drzi hlavne je olej menit na 10 tis.a mas po problemoch a nepretahovat km.))
Martin
Dobrý deň, ponúkame možnosť objednať nové vozidlo za veľmi výhodnú cenu. Vami objednané vozidlo kupujete priamo u autorizovaného predajcu, s tým že ak vozidlo objednáte cez nás, získavate výhodnú zľavu, k tomu ZDARMA ako BONUS získavate: gumové rohože pre všetkých cestujúcich, povinnú výbavu a plnú nádrž paliva!!! V prípade záujmu o nové vozidlo, resp. viac info o nás ma neváhajte kontaktovať na e-mail: rociak.martin@gmail.com
Ďakujem.