Od 1. novembra 2012 vošiel do platnosti nový systém značenia pneumatík, ktorý nariaďuje všetkým výrobcom pneumatík dodržiavať štandardizované označovanie pomocou štítkov s jasnými informáciami o vlastnostiach danej pneumatiky. Tieto informácie dopĺňajú po novom ďalšie tri parametre:
· brzdné vlastnosti pneumatiky na mokrom povrchu (priľnavosť),
· spotreba paliva (valivý odpor),
· vonkajšie hlučnosť pneumatík.
Toto nariadenie platí pre všetky pneumatiky. Platí to tiež zároveň bez ohľadu na to, pre aký typ vozidla sú určené, či na osobné alebo nákladné. Táto zmena je považovaná za najväčšiu udalosť v gumárenskom odvetví v poslednej dobe, napriek tomu väčšina motoristov o nej momentálne nemá ani tušenia. Na príčine je jednak slabšia osveta, ale hlavne fakt, že veľká časť motoristov zatiaľ nemusela kupovať na svoje vozidlo nové pneumatiky. Nové značenie pneumatík podľa nariadenia Európskej únie zmení spôsob predaja a tiež nákupu pneumatík. Zákazníci budú po novom oboznámení so všetkými výhodami, ale aj s negatívami danej pneumatiky ako sú napríklad: hlučnosť, záber, priľnavosť. Tieto informácie musia byť následne vyznačené na štítkoch všetkých pneumatík. Inými slovami, kupujúci sa rýchlejšie rozhodne, koľko financií chce investovať do bezpečnosti a úspornosti danej pneumatiky, keďže označenie prináša objektívne a porovnateľné informácie o vlastnostiach jednotlivých pneumatík. Ohodnocovanie každého typu pneumatiky musí prebiehať osobitne, dokonca pre každý rozmer pneumatiky, a to podľa jasne stanovených pravidiel a pod prísnym dozorom. Očakáva sa, že najviac budú z nového označenia ťažiť prémioví výrobcovia.
Valivý odpor a s tým súvisiaca spotreba paliva
Tento údaj znázorňuje úsporu paliva a s tým spojenú dnes veľmi dôležitú hodnotu zníženia emisií CO2. Každá kategória znázorňuje zvýšenie alebo zníženie spotreby vozidla s priemernou spotrebou 6,6 l/100 km o konkrétnych 0,10-0,15 l/100 km.
Priľnavosť na mokrom povrchu
Priľnavosť na mokrom povrchu je jedným z najdôležitejších údajov z pohľadu bezpečnosti a ovládateľnosti vozidla. S priľnavosťou priamo súvisí tiež brzdná dráha na akomkoľvek povrchu, vrátane mokrého. Tento údaj možno vyjadriť v metroch brzdnej dráhy, kde vytvára rozdiely, v rádu jedna až dve dĺžky vozidla (3-6 m) pri brzdení z rýchlosti 80 km/h. Rozdiel medzi kategóriami A a F je až 18 m.
Hlučnosť pneumatiky
Tento údaj sa netýka bezpečnosti, ale je určený z pohľadu pohodlia a komfortu jazdy. Vyjadruje vonkajšiu hlučnosť pneumatiky za jazdy. Jednoducho, čím je viac čiernych pásikov, tým je daná pneumatika hlučnejšia.
Pri týchto nových troch kritériách netreba zabúdať ani na ďalšie nemenej dôležité parametre pneumatiky, ktoré bohužiaľ nebudú súčasťou označenia na štítku. Našťastie rôzne motoristické periodiká uverejňujú každoročne podrobné testy pneumatík, kde sú posudzované všetky dôležité kritéria danej pneumatiky. Pre istotu napíšeme aj ďalšie spomínané dôležité parametre pneumatiky:
- Odolnosť voči aquaplaningu.
- Jazdná stabilita.
- Ovládateľnosť a presnosť riadenia na mokrej aj suchej vozovke.
- Životnosť.
- Brzdenie na suchej vozovke.
- Vlastnosti v zimných podmienkach.