Honda vyvinula nový 1,6 litrový motor i-DTEC špeciálne pre európsky trh, ktorý je známy obľubou úsporných a pritom dostatočne výkonných dieselov.
Motor je určený výhradne pre európsky trh a je vyrábaný v továrni značky Honda v britskom Swindone. Nová linka bude schopná vyrobiť až 500 dieselových motorov denne a okrem nových 1,6 litrových sa budú vyrábať aj existujúce 2,2 litrové motory i-DTEC. Nový 1,6 litrový dieselový motor i-DTEC bude v priebehu roka 2013 dostupný aj pre novú Hondu CR-V.
Z konštrukčného hľadiska je 1,6 i-DTEC tvorený hliníkovou hlavou valcov a hliníkovým blokom s otvoreným chladiacim priestorom. Jedná sa o najľahší dieselový motor v danej triede, ktorý váži o 47 kg menej ako väčší 2,2 i-DTEC. Znížila sa hrúbka stien valcov na 8 mm (v prípade 2,2 i-DTEC je 9 mm) a boli použité ľahšie piesty a ojnice. Hlavnou úlohou konštruktérov bolo znížiť mechanické trenie na úroveň porovnateľnú s benzínovými motormi. Bola použitá kratšia a tenšia spodná časť piestu. Pri 1500 ot/min má 1,6 litrový motor i-DTEC približne o 40% nižšie mechanické trenie ako 2,2 i-DTEC. Použité turbodúchadlo Garrett 4. generácie má konštrukciu s premenlivou geometriou, jeho otáčky sú presne riadené riadiacou jednotkou motora, čím sa minimalizuje tzv turboefekt a má maximálny plniaci tlak 1,5 bar.
Motor využíva solenoidové – magnetické vstrekovače Bosch schopné pracovať s tlakmi až 1800 bar. Vysoký tlak umožňuje rýchle vstrekovania paliva a jeho jemnejšie rozprášenie. Tým sa zlepšuje premiešavanie paliva so vzduchom, čo má za následok čistejšie a účinnejšie spaľovanie, ktoré prispieva k zníženiu emisií a spotreby paliva. Konštruktéri značky Honda sa zamerali aj na zlepšenie objemovej účinnosti valcov. Takéhoto zlepšenia sa podarilo dosiahnuť vďaka vysokému prietoku vzduchu saním a otvorom v hlave každého valca, ktorým zabezpečuje požadované vírenie zmesi. Tým je dosiahnuté presné riadenie procesu spaľovania a zníženie horúcich zón vedúcich k nežiaducim emisiám. Nasávanie recirkulovaných spalín do motora je riadený pomocou nízkotlakového a vysokotlakového systému recirkulácie spalín EGR (Exhaust Gas Recirculation), ktorý znižuje emisie oxidov dusíka.
Maximálny výkon | 120 k pri 4000 ot/min |
Maximálny krútiaci moment | 300 Nm pri 2000 ot/min |
Spotreba paliva (v kombinovanom cykle podľa EÚ) | 3,6 l/100 km |
Emisie CO2 | 94 g/km |
3 komentáre
Anonym
I v malom/veľkom modeli Jazz by tento motor myslím nebol nezaujímavý(?)
Lubo
udávaná spotreba 3,6l. ??? Mám tento motor v H RV a som rád, ak sa dostanem na 5,5l
Mario
Dobrý deň. Má niekto ďalšie postrehy alebo skúsenosti k H CR-V IIII 1,6i-DTEC? Pozerám, že tu toho moc nie je. Uvádzaná spotreba v článku 3,6l je nereálna. Neverím ani tej v „techničáku“. 4,6-4,4-4,2 No pokiaľ sa údaje líšia viac ako o liter , to už stojí za zmienku.
Nejaké vady, chyby, výhody…? Brať/Nebrať?