Súdruhovia z EÚ zaviedli ďalšiu povinnosť pre výrobcov vozidiel. Konkrétne sa jedná o povinné sledovanie správneho tlaku v pneumatikách.
Povinnosť nadobúda platnosť pre novo homologované automobily v Európskej únii od 1. novembra 2012. Pre vozidlá už homologované bude kontrola tlaku v pneumatikách povinná až od 1. novembra 2014. EÚ chce týmto krokom zvýšiť bezpečnosť áut.
Ako hlavný dôvod tohto kroku udávajú úradníci z EÚ zvýšenie bezpečnosti. Motorista sa podľa ich vyjadrenia bude viac starať o stav pneumatík. Nutno dodať, že správne nahustené pneumatiky majú aj priaznivý vplyv na spotrebu vozidla. Správny tlak ovplyvňuje aj životnosť pneumatík a samozrejme jazdné vlastnosti vozidla, teda bezpečnosť premávky. Prehustené pneumatiky dosahujú menšiu styčnú plochu s vozovkou, čo v praxi znamená nižšiu priľnavosť. Naopak podhustené pneumatiky majú styčnej plochy dostatok, ale vďaka slabej tuhosti samotnej „nedofúkanej“ pneu klesá ovládateľnosť vozidla a značne sa predlžuje aj brzdná dráha.
Po technickej stránke musia schválené systémy obsahovať bezdrôtový prijímač v každej pneumatike a vizuálnu alebo akustickú signalizáciu, ktorá vodiča upozorní, ak tlak nie je v norme. Systém musí byť aktivovaný ešte pred samotnou jazdou.
Ako sme si už zvykli, nie je to prvý ani posledný raz, čo je z Bruselu niečo nariadené. Niekedy sa jedná o pozitívnu vec, niekedy o zbytočnosť (povinnosť biozložky v palive a pod.). V tomto prípade sa jedná o rozumnú vec, podobne ako bola povinnosť zaviesť airbag vodiča, ABS, či od minulého roka stabilizačný systém. Ostáva len dúfať, že systém bude spoľahlivý a nebude otravovať motoristom život, ako nešťastné DPF (FAP) filtre.
3 komentáre
joe mason
zostava len dodat, ze sada snimacov napriklad na renault scenic 3 stoji asi 300 eur. A napriklad v britanii neprejde auto cez stk, ak snimace vyhadzuju chybu, napriklad na zimnom sete.
pista
mám otázku či medzi tieto povinné sistémi TPMS patrí aj meranie tlaku v pneumatikách cez ABS
našiel som aj ten predpis kde sa o tom píše ale tým právnickým opletačkám nerozumiem.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:310:0018:0040:SK:PDF
nar.
odstavec 5.3.2.1
Pri skúšaní podľa tohto postupu musí TPMS rozsvietiť výstražný signál opísaný v bode 5.3.5 najneskôr do 10 minút potom, ako sa prevádzkový tlak v jednej z pneumatík vozidla znížil o 20 percent alebo má minimálnu hodnotu 150 kPa
teoreticky sistém merania tlaku cez ABS zistí znížil o 20%
norbe
Myslim ,ze je to iba dalsi nezmysel.Je to vsetko teoria.Pri nahlom prerazeni a uniku vzduchu to vzdy bude na reakcii a zdatnosti vodica…Predsa CIT A VSIMANIE SI ZMIEN jazdnych vlastnosti,vsasne zareagovanie a kontrola pocas jazdy su samozrejmostou.Je to iba dalsia moznost za co budu vodici buzerovany a nuteni platit za prizmurenie oka napr-ma STK.Nieco podobne sa da jednoducho docielit podobnym systemom ako regulacia Xenonovych svetiel.Jedna as osnimac ktory by vyhodnotil svetlost podvozku voci vozovke a nebol by zavysli na informacii od snimacou z mneumatik.