Medzi motoristickou verejnosťou často počuť hundranie akú ma ich miláčik na fosílne palivo veľkú spotrebu v porovnaní s tým, čo je napísané v technickom preukaze. Zdá sa, že tento rozdiel je rok od roka väčší a nikomu z kompetentných súdruhov z EU to neprekáža. Veď hlavne, že sa produkcia toľko nenávideného CO2 znižuje.
Spotreba resp. produkcia CO2, ktorý produkujú motorové vozidla sa však znižuje hlavne na papieri a ten ako všetci vieme, znesie veľa. Že sa nejedná o zanedbateľný rozdiel, dokazujú aj údaje nemeckého automotoklubu ACE (Auto Club Europa). Ten na identickej trase v dĺžke 200 km (vidiecka cesta, časť jazdy cez mesto a časť po diaľnici nie viac ako 120 km/h), pri identickom čase a pri takmer rovnakých podmienkach odskúšal 91 vozidiel v reálnej premávke a vyhodnotil ich spotrebu. Pri 55 vozidlách bol rozdiel medzi tabuľkovou a reálnou spotrebou nad 10%, v 12 prípadoch dokonca viac ako 30%. Prečo je to tak?
Trocha histórie
Spotreba paliva bola vždy základným prevádzkovým parametrom vozidla. Jej dôležitosť postupom rokov rastie spolu s neustále sa zvyšujúcimi cena palív. Na spotrebu je úzko naviazaná aj produkcia bruselskými úradníkmi nenávideného skleníkového plynu CO2. Na automobilky je vyvíjaný neustály tlak na znižovanie emisií a tým aj spotreby pohonných hmôt. V opačnom prípade im hrozia rôzne sankcie. Svetlo sveta tak uzreli rôzne úsporné verzie, ktoré znižujú priemer daného modelového radu. Taktiež sú neustále vylepšované aj bežné modely s cieľom deklarovať čo najnižšiu papierovú spotrebu.
Do roku 1996 sa v technických preukazoch nachádzali tri hodnoty. Jazda po meste – max. rýchlosť 50 km/h, jazda mimo mesta, kde sa jazdilo rýchlosťou 90 a 120 km/h podľa typu cesty. Tretím údajom bol aritmetický priemer týchto dvoch hodnôt. Metodika merania sa riadila podľa popisu v smernici Rady 70/220/EHS z 20. marca 1970 o aproximácii právnych predpisov členských štátov o opatreniach proti znečisťovaniu ovzdušia výfukovými plynmi zo zážihových motorov motorových vozidiel, naposledy zmenenej a doplnenej smernicou Č.78/665/EHS. V praxi to znamenalo napodobňovanie jazdy v meste, jazdy pri konštantnej rýchlosti 90 km/h a 120 km/h, pričom jazda rýchlosťou 120 km/h sa vykoná len v prípade, ak maximálna konštrukčná rýchlosť vozidla nie je menšia ako 130 km/h. Výsledky skúšok museli byť vyjadrené v litroch/100 km, zaokrúhlených na najbližších 0,1, vzdialenosti merané s presnosťou 0,5 % a čas s presnosťou 0,2 s. Z uvedených informácií je zrejmé, že možnosti na čarovanie so spotrebou boli takmer neobmedzené, čoho automobilky začali hojne využívať.
V roku 1996 bol európskou komisiou schválená nový systém merania, ktorý mal minimalizovať rozdiely medzi automobilkami a vniesť do merania viac reality. Systém dostal názov NEDC (New European Driving Cycle) nemecky Neuer Europäischer Fahrzykluso v preklade znamená nový európsky jazdný cyklus. Systém sa riadi platnou smernicou 93/116/ECE, podľa ktorej sú získavané tri hodnoty spotrieb pre mestský, mimo-mestský a kombinovaný cyklus združuje spotrebu paliva s vyprodukovanými emisiami. Základnou meranou veličinou je podľa predpisu 93/116/ECE hmotnosť C02 (aktualizácia v 99/100/ECE), ktorý automobil vyprodukuje v priebehu testu. Pre zážihové motory platí rovnica: spotreba = množstvo C02 [g/km]/24, pre dieselové motory platí rovnica spotreba = množstvo C02 [g/km]/26,7. Údaj o emisiách CO2 v gramoch na kilometer (g/km) tak priamo zodpovedá spotrebe a type použitého paliva. Každé palivo má totiž odlišný podiel uhlíka – nafta najviac, stlačený zemný plyn najmenej. Prepočet z hmotnostných na obvyklé objemové jednotky (l/100 km) potom prebieha podľa hustoty. Z toho pramenia odlišné konštanty pri delení emisií CO2 (g/km) na spotrebu (l/100 km).
Novinkou, zavedenou v novej metodike merania spotreby paliva, bolo zahrnutie studeného štartu do meraného cyklu. Automobil štartuje s motorom, ktorý má teplotu medzi 20°C a 30°C. Konkrétne automobily, ktoré prechádzajú testom, musia mať najazdených aspoň 3000 km, avšak nie viac ako 15 000 km. Testy sú prevádzané s automobilom, ktorý vezie 75 kg ťažkého vodiča a náklad s hmotnosťou 100 kg. Oproti staršej metodike je v prípade NEDC vyšší podiel mestského cyklu, ktorý je náročnejší na spotrebu. Ten sa zvýšil z pôvodných 33,3 % na 36,8 %. Vplyv tejto zmeny bol pri ľahkých – malo-objemových vozidlách menší než 10 %, naopak pri vozidlách s veľko-objemovými motormi viac než 10 %. Mestský cyklus sa skladá zo štyroch zhodných blokov. Každý z nich je dlhý 195 sekúnd a automobil behom neho akceleruje z pokoja na 15 km/h, 32 km/h a 50 km/h. Celková dĺžka mestského cyklu je je 780 sekúnd, tj. 13 minút. Automobil pri tomto teste ide najviac 50 km/h, priemerná rýchlosť činí 19 km/h a testovaný automobil prejde vzdialenosť 4 km. Mimo-mestský cyklus nasleduje hneď po tom mestskom. Behom tohto testu sa automobil pohybuje rýchlosťami od 0 do 120 km/h. Celková dĺžka mimo-mestského cyklu trvá 400 sekúnd. Kombinovaný cyklus je tvorený vyššie popísaným mestským a mimo-mestským cyklom, trvá teda 1180 sekúnd (necelých 20 minút), automobil ide priemernou rýchlosťou 34 km/h a prejde 11 007 metrov. Výsledné hodnoty spotreby sú váženým priemerom vzdialenosťami prejdenými v každej časti testu.
2 komentáre
dsf
Ja som sa vzdy divil, ked som videl Sharan s 5 l spotrebou.
Vsak ma klinovity tvar nie?
A pritom ten prierez, hmotnost a viry za autom…
Myslim, ze je nejaka nemecka stranka, kde ludia davaju svoje spotreby, na kazde auto su tam desiatky az stovky udajov.
Je ich viac:
http://tinyurl.com/pxofpu5
Co si ja myslim tak ludia jazdia dost hrubo, uplne inak ako ked slapu na bicykli 🙂
Tam su rezervy. Inak p. Ikrinsky hovori, ze treba ist na 2000 otackach.
Ved to vidime, pred zakrutou zabrzdi a v nej! potom fest prida.
PS: Nie zeby auta mali volnobeh ako kedysi Wartburg, ale radsej im vypinajme motor. No je to na hlavu.
jano
Mám služobný Citroen Jumper 2.2Hdi, L2H2,33 spotreba podla TP 7,5l absolútne nereálne Reálna spotreba pri maximálnej snahe 8,7 -9,0l.
Zaujímave je ,že pri aute Citroen Jumper 2,2Hdi ,L3H2, 33 čo je absolútne rovnaké auto až na to že je o 40cm dlhšie a 50kg ťažšie , ale celkovú hmotnosť má rovnakú výrobca uvádza spotrebu 8,8l a to je pri úspornej jazde celkom reálne. Ešte by veľmi zaujímalo ako určujú spotrebu na užitkových autách , ktoré majú nosnosť takmer 1500kg.