Možnosť vyskúšať som tentoraz dostal Opel Astra 1,4 s interným označením G. S čím pozitívnym a negatívnym som sa pri tomto vozidle stretol, vám opíšem v nasledovných riadkoch.
Interiér a exteriér
Aj keď bolo vozidlo vyrobené v roku 2005, dizajn karosérie a niektoré detaily ako napr. grafika zadných svetiel prezrádzali, že výroba vozu započala koncom deväťdesiatych rokov. Napriek tomu, vozidlu nemožno uprieť istú dávku elegancie a športového nádychu. Ešte výraznejšie to bolo cítiť v interiéri, kde vládla čierna farba. Jednoduché výplne dverí pôsobili stroho až lacno, vyslovene sa mi nepáčili bachraté tvary výduchov vetrania, ktoré takmer bez zmeny boli prebraté z predchádzajúcej generácie. Žeby boli také dokonalé? No nezdieľam názor dizajnéra, videl som už aj krajšie a praktickejšie. Ergonomicky bol však interiér v poriadku a všetko bolo tam kde som podvedome čakal. Z miery ma jedine vyviedlo spínanie vnútorného osvetlenia povytiahnutím otočného spínača svetlometov. Keď sme pri svetlometoch, pristavím sa nad ich účinnosťou, ktorá bola iba priemerná, ako pri stretávacích, tak aj diaľkových. Za nočnej jazdy treba s týmto faktom počítať a prepnutie zo stretávacích svetiel na diaľkové neprinesie požadovaný efekt o výraznom zlepšení prehľadu na komunikácii pred vami.
Prístrojový štít je strohý a prehľadný. Nepáčilo sa mi nevýrazné a staromódne pôsobiace oranžové podsvietenie. Podsvietenie ale hlavne grafika displayu umiesteného v strede palubnej dosky mi pripomínal stolové kalkulačky z konca 80-tych rokov sovietskej výroby, avšak bodoval prehľadnosťou a dobrou čitateľnosťou, ako v noci, tak aj za denného svetla.
Rádio už nebolo originál, ale domontované. Zvuk z reproduktorov mal až prekvapujúco hutné basy, škoda zastrených výšok a nevýrazných stredov. Výraznejšie tomu nepomohol ani ekvalizér. Pri silnejšom pridaní hlasitosti treba rátať so značnou rezonanciou vychádzajúcou z nešpecifikovanej časti výplne dverí.
Sedadlá sú síce tvrdo čalúnené, no po dlhšej jazde som cítil chrbát viac ako by sa mi páčilo. Viac prepracovanosti v bedernej oblasti by nezaškodilo. Čo mi ale vadilo najviac, bolo slabé bočné vedenie. Pri razantnejšom prejazde za sebou idúcich zákrut, ktoré podvozok a z časti aj motor dovoľovali, som lietal po celej šírke sedadla. Priestoru bolo však dostatok vo všetkých smeroch, ako na predných, tak aj na zadných sedadlách.
Batožinový priestor je priemerný, teda ani veľký ale ani malý a jeho dno je ploché a dobre využiteľné. Prekážkou je iba vyššia nakladacia hrana. Sklopením zadných sedadiel aj v pomere 1/3 alebo 2/3 sa dá jeho kapacita výrazne zväčšiť. Otvor na prepravu dlhších predmetov však chýbal.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Radenie vo mne vyvolávalo rozporuplné pocity. Na jednej strane radiaca páka padla dobre do ruky, radenie niektorých prevodových stupňov išlo ľahko a nevadili ani dlhšie dráhy radenia. Na druhej strane pri radení dvojky a štvorky som musel prekonať dosť veľký odpor radiacej páky, tiež zaradenie spiatočky vyžaduje prax a niekedy aj značnú dávku trpezlivosti. Zažil som už radiť rýchlosti ľahšie, rýchlejšie a presnejšie.
Pri pomalšom stúpaní otáčok motora si vypočujete celkom slušné rezonančné spektrum. Neviem či to bol prípad len tohto kusu, ale pazvuky sa ozývali zdola prístrojovej dosky, ako aj z batožinového priestoru, konkrétne z vrchnej časti, kde sa nachádza plato. Ani po mojej snahe o elimináciu sa intenzita pazvukov moc neznížila.
Motor bol obdarený technológiou Twinport, ktorá sľubuje úsporu paliva a nižšie škodlivé emisie pri zachovaní rovnakého výkonu. Systém využíva elektronicky ovládanú škrtiaciu klapku umiestnenú v jednom zo sacích ventilových kanálov. Klapka sa uzatvára tesne pred uzatvorením sacích ventilov, čím sa vytvára intenzívnejšie premiešanie zmesi pre zlepšenie priebehu spaľovania. Systém riadeného otváranie klapky je najúčinnejší pri nízkom zaťažení. Opel pri uvedení technológie Twinport sľuboval dosiahnutia viac ako 80 percent z toho, čo sa dosahuje priamym vstrekovaním za oveľa nižšiu cenu a jednoduchšie. A aká je realita?
Motor bol po naštartovaní na voľnobeh pomerne hlučný, dokonca aj do interiéru bolo jeho zvukový prejav zreteľne počuť. Po niekoľkých desiatkach sekúnd sa jeho prejav skľudnil, ale aj tak na voľnobehu oproti konkurencii značne zaostával. Pri samotnej jazde bol už jeho prejav oveľa kultivovanejší, dokonca od 3000 ot/min sa do interiéru šíril prijemný športový zvuk. Z ohľadom na objem motora príjemne prekvapil výkon a dynamika. Pomáha mu aj skutočnosť, že vozidlo je pomerne ľahké. Motor šklbaním ani vibráciami neprotestuje ani zrýchľovaním z nízkych otáčok, len dynamika zrýchľovania je slabšia. Oživenie prichádza až po prekročení hranice 2800 ot/min a príjemná dynamika motoroa pokračuje až k hranici 6000 ot/min. Škoda pomalého radenia rýchlostí, inak by sa dalo s vozidlom osadeným týmto motorom lepšie pohrať. Spotreba sa pohybovala s ľahkou nohou na úrovni 5-6 litrov, pri dynamickejšom používaní však bez problémov atakovala 9 litrovú hranicu. Dá sa jazdiť aj takmer na vzduch, ale to by ste nemohli často prekračovať hranicu 2000 ot/ min, čo však bude problém, pretože pri týchto otáčkach sa vozidlo trmáca na piatom prevodovom stupni iba 65km/h. Počas celého testu kde bola približne s pomerným zatúpením diaľnice, mesta aj pokojnej jazdy okreskami, mi hodnota priemernej spotreby vyšla na 6,7 litra, čo považujem s ohľadom na motorizáciu, veľkosť vozidla a spôsob využívania za priemernú hodnotu.
Podvozok, brzdy a riadenie
Jazdné vlastnosti ma príjemne prekvapili. Vozidlo dobre drží stopu a hranica predkolke vrodenej nedotáčavosti je posunutá vysoko. Citlivejší bol iba na výraznejšie pozdĺžne nerovnosti. Pevné držanie volantu a následná jemná korekcia však auto vráti do želaného smeru. Daň za dobré jazdné vlastnosti tvrdšie ladeného podvozku sú aj rázy a vyšší hluk pri prekonávaní nerovností, ktorých je na našich cestách neúrekom. Pneumatiky o rozmere 195/60 R15 sa mi teda javili ako optimum z hľadiska komfortu a jazdných vlastností. Jazdiť na väčšom priemere diskov a nižšom profilovom čísle pneu preto neodporúčam. Dobrému podvozku sekunduje presné a komunikatívne riadenie. Je presné, strmosť prevodu bola akurát a s optimálnym účinkom posilňovača. Jediné čo by sa mohlo zlepšiť je výraznejšie centrovanie (trochu mdlá reakcia) v stredovej polohe, pri športovejšej jazde pôsobí riadenie v tejto polohe naozaj vlažne. Zásluhu má na tom aj veniec volantu, ktorý dobre padol do ruky, mohol by však byť o cm dva menší v priemere. Nástup brzdného účinku bol laxný a na intenzívnejšie brzdenie bolo treba brzdový pedál razantnejšie zatlačiť.
Celkové hodnotenie, čo na to Autorubik
Toto pomerne nenápadné vozidlo splnilo moje očakávania a vodič si naň veľmi rýchlo zvykne. Malo síce pomerne sociálnu výbavu, ale väčšina prvkov ovládania padla rýchlo do ruky. Zvyknúť si len treba na nelogické spínanie vnútorného osvetlenia. Čo mi tiež prekážalo bol hluk motora, či to je neduh iba tohto vozidla neviem. Vozidlo malo nabehané niečo málo cez 123 000 km. Štartér ostával po naštartovaní 2-3 sekundy vysieť a bol tiež zdrojom nepríjemného hluku. Nedávam mu preto dlhú životnosť. Okrem ošúchaného držiaku zatvárania a tapacíru vodičových dverí, vozidlo iné viditeľné a citeľné závady nevykazovalo a jazda s ním bola po celú dobu bezproblémová. Vozidlo je vhodné tak pre mladých vodičov u ktorých je image až na druhom mieste, ako aj pre mladé rodiny z dôvodu priestrannej karosérie a dostatočne veľkého a variabilného batožinového priestoru.
Konštrukcia | radový štvorvalec |
Palivo | benzín BA 95 |
Rozvod | OHC |
Plnenie | atmosférické |
Uloženie | vpredu naprieč |
Zdvihový objem (cm3) | 1 398 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | – |
Prevodovka | päťstupňová mechanická |
Poháňaná náprava | predná |
Najvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 66/90 v 5600 |
Točivý moment (Nm) | 125 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 180 |
Spotreba paliva (l/100 km) | 6,7 |
Objem nádrže (l) | 52 |
0-100 km/h (s) | 13,4 |
Dĺžka (mm) | 4 110 |
Šírka (mm) | 1 709 |
Výška (mm) | 1 425 |
Rázvor náprav (mm) | 2 606 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 145 |
Celková hmotnosť(kg) | 1 610 |
Hmotnosť prívesu nebrzdeného (kg) | 550 |
Hmotnosť prívesu brzdeného (kg) | 850 |
Batožinový priestor (l) | 370 |
Cena vozidla v čase testovania: 4 900 €.
[AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
primeraná spotreba paliva |
vyššia hlučnosť motora |
ergonomický interiér |
sparťanská a lacno pôsobiaca výbava |
jazdné vlastnosti |
nepresné a ztuha idúce radenie |
presné riadenie |
nepohodlné sedadlá s nedostatočným bočným vedením |
pazvuky vydávajúci interiér |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.2 16V | 1199 ccm | X 12 XE | 48 kW |
1.2 16V | 1199 ccm | Z 12 XE | 55 kW |
1.4 | 1364 ccm | Z 14 XEP | 66 kW |
1.4 16V | 1389 ccm | X 14 XE,Z 14 XE | 66 kW |
1.6 | 1598 ccm | X 16 SZR | 55 kW |
1.6 | 1598 ccm | Z 16 SE | 62 kW |
1.6 | 1598 ccm | Z 16 XEP | 76 kW |
1.6 16V | 1598 ccm | X 16 XEL,Z 16 XE | 74 kW |
1.8 16V | 1796 ccm | X 18 XE1 | 85 kW |
1.8 16V | 1796 ccm | Z 18 XE | 92 kW |
2.0 16V | 1998 ccm | X 20 XEV | 100 kW |
2.0 16V OPC | 1998 ccm | X 20 XER | 118 kW |
2.0 OPC | 1998 ccm | Z 20 LET | 141 kW |
2.0 OPC | 1998 ccm | Z 20 LET | 147 kW |
2.2 16V | 2198 ccm | Z 22 SE | 108 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.7 CDTI | 1686 ccm | Z 17 DTL | 59 kW |
1.7 DTI 16V | 1686 ccm | Y 17 DT | 55 kW |
1.7 TD | 1700 ccm | X 17 DTL | 50 kW |
2.0 DI | 1995 ccm | X 20 DTL,Y 20 DTL | 60 kW |
2.0 DTI 16V | 1995 ccm | X 20 DTH,Y 20 DTH | 74 kW |
2.2 DTI | 2172 ccm | Y 22 DTR | 86 kW |
2.2 DTI | 2172 ccm | Y 22 DTR | 92 kW |
3 komentáre
Dan
mám tento istý typ vozidla…je fakt,že ešte nemám nabehaných 130000km, ale o rezonovaní a hlučnosti a vibráciách zatiaľ žiadne stopy….možno to časom príde, ale som s ním maximálne spokojný…moja spotreba pri 100-110 na diaľnici okolo 5,4 litra…v meste jazdím s ľahkou nohou…okolo 5,7-6,0 litra
Anonym
no ja mam tu istu astru ma 115 t a je rozhrkana ako plecka ale ide, odisiel mi starter, egrko, asi5x som menil pr. ziarovky, piskali mi zadne brzdy ale celkom pohoda, budem musiet asi dat vymenit nejake capy vpredu, uz to zacina buchat dost, povrzava mi palubovkaa cosi v dverach jazdim casto po meste a okoli, nase cesty su katastrofa, obcas idem aj na chatu, aj podla spotreby ju asi moc setris, ja v priemere ani nahodou nejdem pod 7, skor 7 az 8 v meste
janik
pred 6rokmi som si ju vyhladol v bazare padla mi do oka,mala lahko cez 62tisic(samozrejme stocene),zamiloval som sa do nej na to ze to je rok 99 mate pravdu malo km auto z I,viem ale co som na nej menil? kotuce,EGD ventil rozvody pri kupe auta(nemusel som ale menil som)dal som si tazne chcel som ho,po dvoch rokoch mi odisiel alternator ale co uz je to starsie auto,prasklo mi celne sklo a menil som nasledujuci rok rozvody pred rokom znova a aj vyfuk som vymenil,keby mi nebuchal lavy zadny tlmic tak ich nemenim auto nalozene a nevidno na nom,zial odisiel mi zapalovaci modul na sviecky ale je vymeneni,co sa tyka motoru? hmm mat taky motor stale aky je teraz pri 130 000km co som urobil za 4 roky(teraz ma cez 230 000km) tak nechcem iny je uzasny 3ludia v aute a auto nalozene materialom a hore Makovom na 4 prevodovom stupni a auto neplace? Vazeni co dodat som nadmieru spokojny AUTO SLUZI MNE,NIE JA JEMU!!! Viac mi posluzilo ako pytalo chodi stale nalozene a nikdy nechce do servisu , milujem ho a co si zelat viac ked ho dievcata miluju:-)