Opel píše so svojou Corsou už 30 ročnú históriu. Nutno povedať úspešnú, dokonca tak úspešnú, že v rokoch 1995 až 2001 porazil aj najväčšieho rivala z Wolfsburgu. Potom prišlo mierne oslabenie záujmu, spôsobené fádnejším dizajnom tretej generácie, všetko však napravil podarený dizajn súčasnej, štvrtej generácie. Okrem ľúbivého dizajnu pridal Opel aj zaujímavé prvky výbavy a dve odlišne koncipované karosérie. Corsa nesklame ani ako jazdenka, pri dobrej údržbe bude slúžiť svojmu majiteľovi dlho a s nízkymi nákladmi.
Corsa D mala svetovú premiéru na autosalóne v Londýne v roku 2006 a začiatkom septembra putovali prvé modely k svojim majiteľom. Na výber bola v troj a päťdverovom prevedení. Pod kapotou boli na výber buď benzínové trojvalce 1,0 (44 kW), štvorvalce 1,2 16V (59 kW), 1,4 16V (66 kW) alebo turbodieselové agregáty 1,3 CDTi (55, 66 kW) a 1,7 CDTi (92 kW). Začiatkom roka 2007 bola uvedená športovo ladená verzia OPC s preplňovaným motorom 1,6 T (141 kW). V septembri prišla na trh aj civilnejšie poňatá športová verzia GSi, taktiež s preplňovanou 1,6 T, ale s výkonom 110 kW. Motor 1,3 CDTI (55 kW) zvyšuje krútiaci moment zo 170 na 190 Nm.
V septembri 2008 dorazila na trh úsporná verzia Opel Corsa ecoFLEX s rôznymi úpravami (aerodynamika, nižšia svetlá výška o 20 mm, úprava ECU, pneumatiky s nižším valivým odporom, dlhšie stále prevody, znížené voľnobežné otáčky…), ktorá s motorom 1,3 CDTi mala podľa výrobcu dosiahnuť priemernú spotrebu 4,1 l na 100 km. V roku 2009 prišli na trh aj verzie prerobené na LPG. Na výber boli 1,2 LPG ecoFLEX (57 kW) a 1,4 LPG ecoFLEX (64 kW).
Od januára 2010 prišla na trhy modernizovaná Corsa, pričom exteriér sa nezmenil a interiér len v detailoch. Väčšina zmien prebehla na podvozku (tlmiče, tuhšie stabilizátory, lepšie naladený posilňovač riadenia) a hlavne sa modernizovali motory, splňujúc emisnú normu Euro 5 – 1,0 (48 kW), 1,2 16V (63 kW, na niektorých trhoch aj 51 kW verzia), 1,4 16V (64 a 74 kW), 1,6 T (110 kW), 1,6 T (141 kW) pre OPC a turbodiesely 1,3 CDTi (55, 70 kW), 70 kW má v klasickej verzii šesťstupňový manuál v ekologickej verzii ecoFlex je päťstupňová prevodovka. Motor 1,7 CDTI dostal zvýšený výkon na 96 kW. S Euro 5 dostali všetky dieselové motory sériovo filter DPF.
V polovici roka 2010 dostala Corsa systém štart/stop. Pre rok 2011 prichystal Opel aj dizajnové omladenie Corsy. Zmeny sa dotkli masky chladiča, kde sa objavuje druhá chrómovaná lišta, pribudla výraznejšia grafika predných projektorových svetiel. Predný nárazník nesie širší stredový otvor a nové hmlovky dostali vertikálne orientované rámčeky. Vzadu sa zmeny nekonali. Podobne je na tom aj Corsa OPC, zadná časť zostala rovnaká, drobné zmeny sa dotkli prednej časti, konkrétne maska chladiča dostala dvojitú lištu (avšak vo farbe karosérie) a predné svetlá dostali novú grafiku. V polovici roka 2011 prišla nová Corsa 1,2 LPG ecoFLEX (61 kW), ktorá nahradila obe predošlé verzie. Pribudol aj model Corsa OPC „Nürburgring Edition“ s výkonom zvýšeným na 154 kW.
Nárazovým testom Euro NCAP prešiel Opel Corsa D v roku 2006. Za ochranu posádky pri náraze získal päť hviezdičiek z piatich (34 bodov). Za ochranu detí v autosedačkách získal tri hviezdičky z piatich (32 bodov) a za ohľaduplnosť pri strete s chodcom tri hviezdy zo štyroch (19 bodov).
Troj a päťdverové modely sa podobne ako v prípade väčšej Astry mierne líšia. Kým dĺžka aj výška oboch karosárskych verzií je zhodná (3999/1488 mm), v šírke je menší rozdiel v prospech päťdverového modelu (1713 vs. 1737 mm). Rozdiel je aj v dizajne. Trojdverové prevedenie má s päťdverovým rovnaké predné blatníky, nárazník, svetlá, kapotu a A-stĺpiky. Zadné sklo sa však zvažuje pod výrazne športovejším uhlom, aby celkovo pôsobil trojdverový model dynamickejším dojmom.
Prednosti a nedostatky
podarený dizajn |
preposilované riadenie a slabá spätná väzba (najmä do modernizácie 2010) |
dobré jazdné vlastnosti |
značná turbodiera-slabý záťah motora 1,3 CDTi v nižších otáčkach (do 2000 ot/min) |
komfortné odpruženie (najmä po modernizácii 2010) |
menej šťastné umiestnenie ovládania svetiel a hmloviek |
priestranný interiér |
strohá základná verzia |
pohodlné sedadlá |
obmedzený výhľad dozadu, hlavne pri trojdverovej verzii |
slušná spoľahlivosť |
krátke sprevodovanie 1,3 CDTi (55 kW) |
vydarené športovo ladené verzie OPC a GSi |
pomalý nástup kúrenia dieselových motorov (týka sa kusov bez prídavného el. vykurovania). |
rozvodová reťaz motorov (1,0i, 1,2i, 1,4i a 1,3 CDTi) |
menej komfortné radenie (jazda s prevodovkou Easytronic) |
integrovaný nosič bicyklov |
značné špinenie motorového priestoru |
Najčastejšie poruchy
občas pazvuky z interiéru - palubná doska, výplne dverí, sedadlo |
nefunkčný centrálny displej |
občas nefunkčný snímač teploty |
nefunkčné kúrenie, príp. rachotiaci ventilátor |
nefunkčné vyhrievanie zadného skla |
uvolnené závesy dverí |
občas korózia piatych dverí |
korózia koncového dielu výfukového potrubia (hlavne benzínové motory) |
občas horšia kvalita laku - menšia odolnosť voči odlietajúcim kamienkom |
nefunkčný kľúč - problémy s batériou alebo čipom imobilizéru |
vôle na prednej náprave - tyčky stabilizátora alebo horné uchytenie predných tlmičov - klepavý zvuk pri prejazde nerovností (ťažšie diesely, väčší km nábeh) |
predčasne opotrebované tlmiče |
rýchlo opotrebované predné brzdy |
citlivejšia spojka - nadmerné opotrebovanie - trhavé rozbiehanie (častejšie pri verzii Easytronic) |
občas nefunkčný termostat resp. EGR ventil (benzínové motory) |
občas nefunkčná zapaľovacia cievka - nepravidelný chod (benzín) |
nefunkčný motor elektromechanického posilňovača - ťažšie idúce riadenie pri menších rýchlostiach |
občas vyťahaná rozvodová reťaz - chrastivé zvuky z hornej časti motora (1,2i, začiatok výroby) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - nerovnomerný a hlučnejší chodom motora, problematické studené štarty (dieselové motory, väčší km nábeh) |
opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, rachotivé zvuky, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (dieselové motory, väčší km nábeh, častejšie Easytronic) |
úniky oleja-netesnosť motora (častejšie 1,7 CDTI, väčší km nábeh) |
nadmerné opotrebovanie turbodúchadla- slabší ťah, vyššia spotreba oleja, priesak oleja do sacieho traktu (dieselové motory, väčší km nábeh) |
chybný merač hmotnosti vzduchu - postupná strata výkonu (CDTi) |
karbónové usadeniny v motore - rýchlejšie opotrebovanie motora, zvýšená spotreba oleja a pokles kompresie, opotrebovanie rozvodového mechanizmu - riziko zlyhania hydraulického napináku a preskočenia rozvodovej reťaze a opotrebovanie turbodúchadla (1,3 CDTi, zanedbaná údržba - dlhé intervaly výmeny oleja - znehodnotená olejová náplň) |
občas nefunkčný EGR venti - svietiaca kontrolka, trhavý ťah pri akcelerácii, vyššia dymivosť, problematické štarty (dieselové motory, hlavne pri častých krátkych jazdách so studeným motorom) |
nezriedka poruchy servomotorov alebo celej elektrohydraulickej ovládacej jednotky (Easytronic, väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,2 16 V (59 a 63 kW). Motor síce extra dynamikou neoplýva a na svižnejšiu akceleráciu je potreba ho trocha povytáčať, odmení sa však dobrou kultivovanosťou, spoľahlivosťou a taktiež spotrebou. Potešia aj jeho nízke servisné náklady. 1,7 CDTi (92 a 96 kW). Dynamicky suverénny motor s veľmi dobrou spotrebou.Problémom je len jeho zriedkavý výskyt a oproti 1,3 CDTi potreba vymieňať rozvodový remeň. |
1,3 CDTi (70 kW, 190 Nm) ecoFlex. Táto úsporná verzia obsahuje na rozdiel od sériového modelu len päťstupňovú prevodovku s veľmi dlhými prevodmi a tiež znížený krútiaci moment na z 210 na 190 Nm. Táto kombinácia robí z Corsy síce úsporné, ale dosť lenivé vozidlo. K tomu treba pripočítať aj znížený a pritvrdený podvozok s citeľne horším komfortom oproti civilnejším verziám. Plusové body nepridáva ani nižšia životnosť motora a tiež sériovo montovaný DPF filter. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.0 | 998 ccm | Z 10 XEP,A 10 XEP | 44 kW |
1.0 | 998 ccm | A 10 XEP | 48 kW |
1.2 | 1229 ccm | A 12 XEL | 51 kW |
1.2 | 1229 ccm | Z 12 XEP | 59 kW |
1.2 | 1229 ccm | A 12 XER | 63 kW |
1.2 LPG | 1229 ccm | Z 12 XEP | 59 kW |
1.2 LPG | 1229 ccm | A 12 XER | 61 kW |
1.2 LPG | 1229 ccm | A 12 XER | 63 kW |
1.4 | 1364 ccm | Z 14 XEP | 66 kW |
1.4 | 1364 ccm | A 14 NEL | 88 kW |
1.4 LPG | 1364 ccm | Z 14 XEP | 66 kW |
1.4 | 1398 ccm | A 14 XEL | 64 kW |
1.4 | 1398 ccm | A 14 XER | 74 kW |
1.4 LPG | 1398 ccm | A 14 XEL | 64 kW |
1.6 Turbo | 1598 ccm | Z 16 LEL,A 16 LEL | 110 kW |
1.6 Turbo | 1598 ccm | Z 16 LER,A 16 LER,B 16 LER | 141 kW |
1.6 Turbo | 1598 ccm | A 16 LES,B 16 LES | 155 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.3 CDTI | 1248 ccm | Z 13 DTJ,A 13 DTC | 55 kW |
1.3 CDTI | 1248 ccm | Z 13 DTH | 66 kW |
1.3 CDTI | 1248 ccm | A 13 DTE,Z 13 DTE,A 13 DTR | 70 kW |
1.7 CDTI | 1686 ccm | Z 17 DTR | 92 kW |
1.7 CDTI | 1686 ccm | A 17 DTS | 96 kW |
2 komentáre
Tomas
Tak z toho vyberu co je tam, ze chyby vozidla tak to neviem odkial je. Ja jazdim Corsou 1.3 diesel 66 kW. Za 4 roky som spravil 155 566km original turbo, vaha vzduchu, brzdy, tlmice, nic z toho co tu pisete nemam problem. Jazdim Slovensko Anglicko a ziadne problemy. Priemerka je okolo 4.4 litra. Ale mozno iny maju problemy ja nie a nedam na Opel ako Nemecke vozidlo dopustit. Ople vlastnime od 1996 a slapu ako Sviajciarske hodiny aj otcova Insignia ktora taha na 70 000km ide ako nova a to aj 1.8 benzin beha za 6 takze neviem odkial mate tieto info o Corse. Pozdravujem z Anglie.
Marcel Janco
To sú poruchy resp. problémy vyskytujúce sa najčastejšie, to však neznamená, že sa vyskytujú na každom vozidle. Veľmi veľa záleží kde sa tým vozidlom jazdí, kto ním jazdí, ako sa s ním jazdí, aký má servis atď. Nie je km v meste ako km na diaľnici. Ide o to, čo môže vozidlo postihnúť a načo si treba dávať pri kúpe pozor. Opakujem, neznamená to, že každá chyba sa musí na vozidle vyskytnúť.