Napriek veľkosti a zameraniu vozidla, motorová ponuka je celkom bohatá. Všetky nepreplňované benzínové motory využívajú technológiu Twinport. Keďže sa jedná o štvorventilový rozvod, sací kanál je pred vstupom do spaľovacieho priestoru rozdvojený. V jednej z vetiev je podtlakovo ovládaná klapka, ktorá je v nízkych zaťaženiach (do 50%) uzavretá. Vzduch i palivo prúdi do spaľovacieho priestoru iba jediným ventilom (teda celkovo je menší prietokový prierez), čo zvyšuje rýchlosť prúdenia a vytvára v spaľovacom priestore žiaduce vírenie. V spaľovacom priestore ostáva až 25% spalín z predchádzajúceho cyklu, čerstvá zmes môže byť chudobnejšia. Vo vyšších zaťaženiach sa otvára klapka v saní a motor pracuje s oboma sacími kanálmi. Všetky tri nepreplňované benzínové motory majú rovnaký kompresný pomer 10,5:1 a rovnaké vŕtanie (priemer valcov) 73,4 mm, rozdiel je len vo zdvihu piestov. Hlavy valcov sú vyrobené z hliníkovej zliatiny, bloky motorov sú zo šedej liatiny.
Medzi jazdenkami sa pomerne často vyskytuje trojvalcová verzia 1,0 12V s výkonom 44, po modernizácii 48 kW. Motor má štvorventilovú techniku a rozvody poháňané bezúdržbovou reťazou, rovnako ako jeho štvorvalcoví kolegovia 1,2 a 1,4. S relatívne ťažkou Corsou má malý motor pomerne dosť práce a táto kombinácia je vhodná skôr na mestskú a pokojnú prímestskú jazdu. Jeho dynamický potenciál sa rozvíja až vo vyšších otáčkach, ale aj tak ho výrazne krotí stúpajúca rýchlosť, tiahle stúpanie alebo obsadenie vozidla. Jeho nevýhodou je aj citeľná a tiež počuteľná trojvalcová konštrukcia, čo sa odráža na miernych vibráciách na voľnobehu a podivnom „vysávačovom“ zvuku pri jeho vytočení. Odmenou za väčší prídel vibrácií a špecifického zvuku je solídna spotreba, ktorá sa dá v kombinovanom režime a bez častého vytáčania udržať okolo 5,5 litra.
Ešte rozšírenejšiu alternatívu predstavuje väčší štvorvalec 1,2 s výkonom 59 kW. Z hľadiska kultivovanosti, výkonu a spotreby predstavuje najrozumnejšiu alternatívu pre malú Corsu. Oproti predchádzajúcej (C-čkovej generácii) trošku skrotol, hlavne vďaka vyššej hmotnosti a tiež prísnejším emisným normám. Citeľné je to najmä v nižších otáčkach. Každopádne na bežné jazdenie po meste, ale aj mimo mesta, je tento motor postačujúci (samozrejme, ak nie je Corsa plne obsadená alebo naložená). Taktiež pri predbiehaní disponuje tento agregát citeľne väčším dynamickým potenciálom ako v prípade základného trojvalca. Za lepšie dynamické parametre si pritom zapýta len o málo viac (okolo 6 litrov) ako základný trojvalec.
Z atmosférickej trojice je najdynamickejšou motorizáciou 1,4 (66 kW). Maximálny výkon je na prvý pohľad pre malú Corsu plne dostačujúci, no podobne ako pri menších motoroch ak chcete využívať dynamiku častejšie, nezostane vám nič iné, len motor viac vytáčať. Do zhruba 3000 otáčok sa totiž nič extra dynamického nedeje. Výrobca preto motor spriahol s pomerne nakrátko sprevodovanou prevodovkou, čo síce dynamike pomohlo, na druhej strane točí motor vo vyšších rýchlostiach zbytočne vysoké otáčky. Pri diaľničných 130 km/h je to takmer 4300 ot/min. To nielen zvyšuje hluk, ale najmä spotrebu, ktorá sa pri svižnejšom jazdení dostáva až k priemerným 8 litrom. Kľudnejšia jazda znamená priemer okolo 7 litrov.
Všetky spomínané motory sa okrem menšej ochoty v nižších otáčkach vyznačujú aj pomerne mdlými reakciami na zošliapnutie akcelerátora, za čo nesie vinu elektronický plyn a neustále sa sprísňujúca emisná norma. Proste až príliš výrazne cítiť, že medzi motorom a vašou pravou nohou ešte niečo rozhoduje. Motory sa tiež vyznačujú pomerne pomalým poklesom otáčok z vytočeného stavu. Sú vybavené tzv. bezúdržbovou rozvodovou reťazou, ktorá už na rozdiel od minulosti chrastí len málokedy, väčšinou až pri veľkom kilometrovom nájazde a to isté platí aj povolenom napínaku. Stretnúť sa možno so zalepeným-zakarbonovaným EGR ventilom, určitou prevenciou je občasné poriadne vytočenie motora. Občas sa porúčajú zapaľovacie cievky – nerovnomerný chod motora, pričom citlivé sú najmä na necitlivé umývanie motora množstvom vody. Počiatočné kolísanie voľnobehu odstránil nový software v riadiacej jednotke. Celkovo možno tieto motory označiť za veľmi spoľahlivé. Po modernizácii v roku 2010 prešli na Euro 5, o niečo si zlepšili výkonové charakteristiky a v prípade 1,2 a 1,4 litra pribudlo variabilné časovanie ventilov.
Atmosférické motory dopĺňal vo verzii OPC aj preplňovaný štvorvalec 1,6 s výkonom 141 kW a krútiacim momentom 230 Nm (v prípade civilnejšej verzie s výkonom 110 kW a krútiacim momentom 210 Nm). Blok motora je vyrobený zo šedej liatiny, ale je veľmi ľahký a váži len 27 kg. Hlava, olejová vaňa a sacie potrubie turbodúchadla sú z hliníka a kvôli lepšej odozve je turbo (dodávané firmou BorgWarner) integrované do zberného výfukového potrubia. S funkciou overboost dokáže pri plnom zaťažení krátkodobo zvýšiť plniaci tlak na 1,3 bar, čím krútiaci moment poskočí v prípade verzie OPC až na 266 Nm. Záťah motora je naozaj slušný, rovnako ako pružnosť, hlavne po prekročení hranice 2000 otáčok. Nad touto hranicou motor vyniká hladkým záťahom bez výrazných „turbokopancov“, veľmi kultivovaným prejavom a zaujímavým zvukom. Spotreba značne závisí od hmotnosti vodičovej nohy a len opatrná jazda znamená výrobcom udávaný priemer. V prípade slabšej verzie treba počítať skôr s 8 litrami a v prípade OPC až s 8,5-9 litrami. Pokiaľ však neodoláte lákaniu dynamiky výkonného motora, treba sa pripraviť na spotrebu začínajúcu číslicou 14.
Prednosti a nedostatky
podarený dizajn |
preposilované riadenie a slabá spätná väzba (najmä do modernizácie 2010) |
dobré jazdné vlastnosti |
značná turbodiera-slabý záťah motora 1,3 CDTi v nižších otáčkach (do 2000 ot/min) |
komfortné odpruženie (najmä po modernizácii 2010) |
menej šťastné umiestnenie ovládania svetiel a hmloviek |
priestranný interiér |
strohá základná verzia |
pohodlné sedadlá |
obmedzený výhľad dozadu, hlavne pri trojdverovej verzii |
slušná spoľahlivosť |
krátke sprevodovanie 1,3 CDTi (55 kW) |
vydarené športovo ladené verzie OPC a GSi |
pomalý nástup kúrenia dieselových motorov (týka sa kusov bez prídavného el. vykurovania). |
rozvodová reťaz motorov (1,0i, 1,2i, 1,4i a 1,3 CDTi) |
menej komfortné radenie (jazda s prevodovkou Easytronic) |
integrovaný nosič bicyklov |
značné špinenie motorového priestoru |
Najčastejšie poruchy
občas pazvuky z interiéru - palubná doska, výplne dverí, sedadlo |
nefunkčný centrálny displej |
občas nefunkčný snímač teploty |
nefunkčné kúrenie, príp. rachotiaci ventilátor |
nefunkčné vyhrievanie zadného skla |
uvolnené závesy dverí |
občas korózia piatych dverí |
korózia koncového dielu výfukového potrubia (hlavne benzínové motory) |
občas horšia kvalita laku - menšia odolnosť voči odlietajúcim kamienkom |
nefunkčný kľúč - problémy s batériou alebo čipom imobilizéru |
vôle na prednej náprave - tyčky stabilizátora alebo horné uchytenie predných tlmičov - klepavý zvuk pri prejazde nerovností (ťažšie diesely, väčší km nábeh) |
predčasne opotrebované tlmiče |
rýchlo opotrebované predné brzdy |
citlivejšia spojka - nadmerné opotrebovanie - trhavé rozbiehanie (častejšie pri verzii Easytronic) |
občas nefunkčný termostat resp. EGR ventil (benzínové motory) |
občas nefunkčná zapaľovacia cievka - nepravidelný chod (benzín) |
nefunkčný motor elektromechanického posilňovača - ťažšie idúce riadenie pri menších rýchlostiach |
občas vyťahaná rozvodová reťaz - chrastivé zvuky z hornej časti motora (1,2i, začiatok výroby) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - nerovnomerný a hlučnejší chodom motora, problematické studené štarty (dieselové motory, väčší km nábeh) |
opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, rachotivé zvuky, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (dieselové motory, väčší km nábeh, častejšie Easytronic) |
úniky oleja-netesnosť motora (častejšie 1,7 CDTI, väčší km nábeh) |
nadmerné opotrebovanie turbodúchadla- slabší ťah, vyššia spotreba oleja, priesak oleja do sacieho traktu (dieselové motory, väčší km nábeh) |
chybný merač hmotnosti vzduchu - postupná strata výkonu (CDTi) |
karbónové usadeniny v motore - rýchlejšie opotrebovanie motora, zvýšená spotreba oleja a pokles kompresie, opotrebovanie rozvodového mechanizmu - riziko zlyhania hydraulického napináku a preskočenia rozvodovej reťaze a opotrebovanie turbodúchadla (1,3 CDTi, zanedbaná údržba - dlhé intervaly výmeny oleja - znehodnotená olejová náplň) |
občas nefunkčný EGR venti - svietiaca kontrolka, trhavý ťah pri akcelerácii, vyššia dymivosť, problematické štarty (dieselové motory, hlavne pri častých krátkych jazdách so studeným motorom) |
nezriedka poruchy servomotorov alebo celej elektrohydraulickej ovládacej jednotky (Easytronic, väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,2 16 V (59 a 63 kW). Motor síce extra dynamikou neoplýva a na svižnejšiu akceleráciu je potreba ho trocha povytáčať, odmení sa však dobrou kultivovanosťou, spoľahlivosťou a taktiež spotrebou. Potešia aj jeho nízke servisné náklady. 1,7 CDTi (92 a 96 kW). Dynamicky suverénny motor s veľmi dobrou spotrebou.Problémom je len jeho zriedkavý výskyt a oproti 1,3 CDTi potreba vymieňať rozvodový remeň. |
1,3 CDTi (70 kW, 190 Nm) ecoFlex. Táto úsporná verzia obsahuje na rozdiel od sériového modelu len päťstupňovú prevodovku s veľmi dlhými prevodmi a tiež znížený krútiaci moment na z 210 na 190 Nm. Táto kombinácia robí z Corsy síce úsporné, ale dosť lenivé vozidlo. K tomu treba pripočítať aj znížený a pritvrdený podvozok s citeľne horším komfortom oproti civilnejším verziám. Plusové body nepridáva ani nižšia životnosť motora a tiež sériovo montovaný DPF filter. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.0 | 998 ccm | Z 10 XEP,A 10 XEP | 44 kW |
1.0 | 998 ccm | A 10 XEP | 48 kW |
1.2 | 1229 ccm | A 12 XEL | 51 kW |
1.2 | 1229 ccm | Z 12 XEP | 59 kW |
1.2 | 1229 ccm | A 12 XER | 63 kW |
1.2 LPG | 1229 ccm | Z 12 XEP | 59 kW |
1.2 LPG | 1229 ccm | A 12 XER | 61 kW |
1.2 LPG | 1229 ccm | A 12 XER | 63 kW |
1.4 | 1364 ccm | Z 14 XEP | 66 kW |
1.4 | 1364 ccm | A 14 NEL | 88 kW |
1.4 LPG | 1364 ccm | Z 14 XEP | 66 kW |
1.4 | 1398 ccm | A 14 XEL | 64 kW |
1.4 | 1398 ccm | A 14 XER | 74 kW |
1.4 LPG | 1398 ccm | A 14 XEL | 64 kW |
1.6 Turbo | 1598 ccm | Z 16 LEL,A 16 LEL | 110 kW |
1.6 Turbo | 1598 ccm | Z 16 LER,A 16 LER,B 16 LER | 141 kW |
1.6 Turbo | 1598 ccm | A 16 LES,B 16 LES | 155 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.3 CDTI | 1248 ccm | Z 13 DTJ,A 13 DTC | 55 kW |
1.3 CDTI | 1248 ccm | Z 13 DTH | 66 kW |
1.3 CDTI | 1248 ccm | A 13 DTE,Z 13 DTE,A 13 DTR | 70 kW |
1.7 CDTI | 1686 ccm | Z 17 DTR | 92 kW |
1.7 CDTI | 1686 ccm | A 17 DTS | 96 kW |
2 komentáre
Tomas
Tak z toho vyberu co je tam, ze chyby vozidla tak to neviem odkial je. Ja jazdim Corsou 1.3 diesel 66 kW. Za 4 roky som spravil 155 566km original turbo, vaha vzduchu, brzdy, tlmice, nic z toho co tu pisete nemam problem. Jazdim Slovensko Anglicko a ziadne problemy. Priemerka je okolo 4.4 litra. Ale mozno iny maju problemy ja nie a nedam na Opel ako Nemecke vozidlo dopustit. Ople vlastnime od 1996 a slapu ako Sviajciarske hodiny aj otcova Insignia ktora taha na 70 000km ide ako nova a to aj 1.8 benzin beha za 6 takze neviem odkial mate tieto info o Corse. Pozdravujem z Anglie.
Marcel Janco
To sú poruchy resp. problémy vyskytujúce sa najčastejšie, to však neznamená, že sa vyskytujú na každom vozidle. Veľmi veľa záleží kde sa tým vozidlom jazdí, kto ním jazdí, ako sa s ním jazdí, aký má servis atď. Nie je km v meste ako km na diaľnici. Ide o to, čo môže vozidlo postihnúť a načo si treba dávať pri kúpe pozor. Opakujem, neznamená to, že každá chyba sa musí na vozidle vyskytnúť.