V prípade motorov je u Merivy z čoho vyberať. Do polovice roka 2004 plnila rolu základnej benzínovej motorizácie osemventilová 1,6 s výkonom 64 kW. Motor má síce ochotu ťahať aj v nižších otáčkach, ale chýba mu sila v tých vyšších. Spotreba je skôr priemerná (cca 8-9 litrov v priemere) a naviac sa vyskytujú prípady zvýšenej spotreby oleja resp. jeho rôznych únikov. V polovici roka 2004 ju nahradila moderná motorizácia 1,4 16V Twinport (Z14XEP) s výkonom 66 kW a krútiacim momentom 125 Nm. V nižších otáčkach síce veľkou ochotou nedisponuje, kľudnejšie jazdiacim motoristom však bude postačovať. Motor sa rád nechá vytáčať a nad 3000 ot. už ponúkne aj trocha svižnejšieho jazdenia. Jeho pozitívom je kultivovaný chod, dobrá spoľahlivosť a v neposlednom rade aj spotreba, ktorá sa dá bez väčší problémov udržať do 7 litrov.
Ako ideálna pohonná jednotka z benzínových motorov sa javí 16 ventilová 1,6 s výkonom 74 alebo neskôr 77 kW (150 Nm Z16XEP Twinport). Vozidlu udeľujú slušnú dynamiku, pri zachovaní stále veľmi rozumnej spotreby. Tá sa pohybuje v priemere medzi 7-7,5 litrami. Motor je aj solídne spoľahlivý, občas sa však vyskytuje mierne zvýšená spotreba motorového oleja.
Motory 1,4 a 1,6 výrobca spriahol s pomerne nakrátko sprevodovanou prevodovkou, čo na jednej strane pomáha dynamike vozidla, na druhej strane točí motor vo vyšších rýchlostiach zbytočne vysoké otáčky. Zvyšuje to nielen zvyšuje hluk, ale najmä spotrebu, hlavne pri rýchlej diaľničnej jazde. Motory 1,4 a 1,6 (66 a 77 kW) sú vybavené technológiou Twinport. Keďže sa jedná o štvor-ventilový rozvod, sací kanál je pred vstupom do spaľovacieho priestoru rozdvojený. V jednej z vetiev je podtlakovo ovládaná klapka, ktorá je v nízkych zaťaženiach (do 50%) uzavretá. Vzduch i palivo prúdi do spaľovacieho priestoru iba jediným ventilom (teda celkovo je menší prietokový prierez), čo zvyšuje rýchlosť prúdenia a vytvára v spaľovacom priestore žiaduce vírenie. V spaľovacom priestore ostáva až 25% spalín z predchádzajúceho cyklu, čerstvá zmes môže byť chudobnejšia. Vo vyšších zaťaženiach sa otvára klapka v saní a motor pracuje s oboma sacími kanálmi.
Spočiatku najsilnejšia verzia s motorom 1,8 16V Ecotec (Z18XE) s výkonom 92 kW (170 Nm) poteší veľmi solídnou dynamikou a pri troche snahy aj rozumnou spotrebou okolo 8 litrov.
Samostatnou kapitolou je verzia OPC, ktorú zdobí preplňovaný štvorvalec 1,6 s výkonom 132 kW a krútiacim momentom 230 Nm. Blok motora je vyrobený zo šedej liatiny, ale je veľmi ľahký a váži len 27 kg. Hlava, olejová vaňa a sacie potrubie turbodúchadla sú z hliníka a kvôli lepšej odozve je turbo (dodávané firmou BorgWarner) integrované do zberného výfukového potrubia. S funkciou overboost dokáže pri plnom zaťažení krátkodobo zvýšiť plniaci tlak na 1,3 bar, čím krútiaci moment poskočí v prípade verzie OPC až na 266 Nm. Záťah motora je naozaj slušný, rovnako ako pružnosť, hlavne po prekročení hranice 2000 otáčok. Nad touto hranicou motor vyniká hladkým záťahom bez výrazných „turbokopancov“, veľmi kultivovaným prejavom a zaujímavým zvukom. Spotreba značne závisí od hmotnosti vodičovej nohy a len opatrná jazda znamená výrobcom udávaný priemer. Pokiaľ však neodoláte lákaniu dynamiky výkonného motora, treba sa pripraviť na spotrebu začínajúcu číslicou 14.
Naftové agregáty zastupovala spočiatku ako základná motorizácia priamo-vstreková 1,7 DTI pochádzajúca od japonského Isuzu. Motor je prirodzene dopovaný turbodúchadlom a poskytuje max výkon 55 kW. Vyznačuje sa solídnym ťahom už z nízkych otáčok, celkovo však svojou dynamikou vyhovie len pokojnejšie jazdiacim vodičom, naviac dáva o sebe trochu viac vedieť. Výhodou je solídna spotreba v priemere do 5 litrov a tiež obstojná spoľahlivosť. Len občas hnevajú snímače hmotnosti vzduchu alebo chladiacej kvapaliny. Problémov s radiálnym vstrekovacím čerpadlom je taktiež minimum a vyskytujú sa väčšinou pri veľkej porcii najazdených km.
Od roku 2005 ich nahradili motory 1,3 CDTi so vstrekovaním common-rail. Jedná sa jazdne vydarený motor, ktorý je kultivovaný, dostatočne výkonný a hlavne úsporný, takže nie je problém Merivou jazdiť okolo 5,0 l/100 km. V prípade tohto motora pozor na príliš optimistický interval výmeny motorového oleja, kombinovaný s malým objemom olejovej náplne (len 3,2 litra). Interval výmeny oleja totiž nastavil výrobca na veľmi optimistických 30 000 km. Podobne ako u iných motorov je tento olej znehodnotený karbónovými usadeninami, či drobnými kovovými časťami, ktoré neblaho vplývajú na samotný motor a ložiská turbodúchadla. Tie sa následne ešte viac opotrebovávajú, a tak motory majú neraz už po odjazdení 150 000 km sklony k vyššej spotrebe oleja alebo k poklesu kompresných tlakov.
Podobne je na tom aj predčasne opotrebované a olej prepúšťajúce turbodúchadlo a občas prichádza aj problém so zanesenými hydraulickými zdvihátkami. Výrazne sa dá situácii pomôcť skrátením intervalu výmeny oleja na 15 000 km a samozrejme primeraným jazdným štýlom. Pri kúpe ojazdeného vozidla s takýmto motorom je teda veľmi dôležitá servisná história (aké časté výmeny oleja) a skutočný stav najazdených kilometrov, kedy je lepšie sa radšej obzerať po vozidlách, ktoré majú najazdených do cca 150-200 000 km. Ak si nie ste istý počtom najazdených km a servisnou históriou, určite dajte v najbližšom odbornom servise zmerať kompresné tlaky motora, v opačnom prípade sa radšej poobzerajte po inom vozidle, keďže riskujete kúpu vylágrovaného motora.
Častejšou dieselovou motorizáciou je 1,7 CDTi najčastejšie vo vyhotovení 74 kW. Spotreba tejto jednotky sa pohybuje do 6 litrov a na dobrej úrovni je aj mechanická odolnosť a spoľahlivosť. Občas sa vyskytujú poruchové snímače hmotnosti vzduchu, zakarbónovaný EGR ventil, či pri väčšom počte km aj opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník alebo vstrekovače.
Prednosti a nedostatky
priestrannosť a variabilita interiéru |
v prvých rokoch pomerne chudobná výbava |
dobré jazdné vlastnosti |
vyššia spotreba oleja pri 1,6 8V |
dobrý výhľad z vozidla |
predné sedadlá so slabším bočným vedením |
dobrá kvalita a dielenské spracovanie materiálov v interiéri |
hlučnejší a výkonovo slabší 1,7 DTi oproti CDTi |
spoľahlivosť |
|
rozumné prevádzkové náklady |
|
manévrovateľnosť s vozidlom |
|
dostatočne objemný kufor |
Najčastejšie poruchy
prasknuté žiarovky v hlavných svetlometoch - prepätie elektrickej siete |
hučiace ložiská kolies (väčší km nábeh) |
nadmerné vôle v podvozku a radení - prirodzené opotrebovanie (väčší km nábeh) |
nezobrazujúci centrálny displej - strata alebo nedopisovanie niektorých znakov |
korózia výfukového potrubia - zadný diel hlavne |
občas nefunkčná zapaľovacia cievka (benzín) |
tečúca vodná pumpa (benzín) |
zakarbónovaný EGR ventil - oranžová kontrolka, trhavý ťah motora (okrem 1,6 Turbo) |
zvýšená spotreba oleja, časom aj úniky - netesnosť motora (1,6 8V, menej 16V) |
prepúšťajúce turbodúchadlo - pískavé zvuky a čierny dym z výfuku (diesel, hlavne 1,3 CDTI) |
zvýšená spotreba oleja a pokles kompresie - nadmerná záťaže a long-life intervaly výmeny oleja (hlavne 1,3 CDTI) |
občas netesnosť okolo olejového čerpadla (1,7 CDTI) |
nefunkčný snímač hmotnosti vzduchu - náhla a trvajúca strata ťahu |
vyššie riziko nadmerného opotrebovania verzie OPC (spôsob jazdy) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,6 16V (74 a 77 kW). Jedná sa o dostatočne výkonnú a kultivovanú motorizáciu, ktorá sa vyznačuje primeranou spotrebou. Občas sa môže vyskytovať mierne zvýšená spotreba oleja. Na diaľnici by sa hodila dlhšia päťka či šiesty prevodový stupeň. 1,7 CDTi (74 a 92 kW). Osvedčená motorizácia, ktorá sa vyznačuje solídnou kultivovanosťou, veľmi dobrou dynamikou a solídnou spotrebou. Poteší aj mechanická odolnosť a dobrá spoľahlivosť. |
1,6 8V (64 kW). Nejedná sa o zlý motor, pri moderných 16V agregátoch však citeľne zaostáva, či v kultivovanosti, výkone, ale najmä spotrebe. Naviac ho nezriedka trápi vyššia spotreba oleja a tiež aj jeho úniky. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 16V Twinport | 1364 ccm | Z 14 XEP | 66 kW |
1.4 16V Twinport LPG | 1364 ccm | Z 14 XEP | 66 kW |
1.6 | 1598 ccm | Z 16 SE | 64 kW |
1.6 | 1598 ccm | Z 16 XEP | 77 kW |
1.6 16V | 1598 ccm | Z 16 XE | 74 kW |
1.6 Turbo | 1598 ccm | Z 16 LET | 132 kW |
1.8 | 1796 ccm | Z 18 XE | 92 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.3 CDTI | 1248 ccm | Z 13 DT,Y 13 DT | 51 kW |
1.3 CDTI | 1248 ccm | Z 13 DTJ | 55 kW |
1.7 CDTI | 1686 ccm | Z 17 DTH,Z 17 DT | 74 kW |
1.7 CDTI | 1686 ccm | Z 17 DTR,A 17 DTR | 92 kW |
1.7 DTI | 1686 ccm | Y 17 DT | 55 kW |
28 komentárov
Anton Panák
Ako zistím pri kúpe jazdeného auta Opel Meriva /200-2010/ či má auto vo výbave ESP ?
Ing. Marek Mašlonka
Opel Meriva je výborné auto.
Vlastnil som dieslovú verziu 1.7DTI, ktorá je uvádzaná ako slabšia, ale poznať ho hlavne až pri plne naloženom aute. Výnikajúci pomer cena/úžitková hodnota, vhodné najma rodine nepotrpiacej si na luxusné prvky výbavy, zvonka malé (nie je problém zaparkovať), zvnútra obrovský priestor. Prešiel som plne naloženým autom (náklad asi 250kg) 2200km v kuse (vtedy malo natočených 100 000 km). Vynikajúca spotreba (2200 km z toho asi 80% dialnica 130-140km/h pri otackach 3500/min dalo 6,3l diesel/100 km).
Jedine, co mozem autu vytknut je horsi vyhlad vodica uhlopriecne kvoli zdvojenemu prednemu stlpiku a vyrobna technicka zavada, ktora sa u kazdeho kusu moze prejavit inak a to vypinajuci EPS (posilovac riadenia), hlavne pri zatoceni plne vpravo.
Inak auto odporucam.
Andrej
viete mi poradit kde ma Opel Meriva 2004 rok, Benzin 74 KW vstup na diagnostiku? dakujem
Dominik
Ahoj Andrej,
ak myslis OBD konektor, tak je presne pod rucnou brzdou.
Odstran najprv manzetu z rucnej brzdy a potom plastove dno pod rucnou, chce to vsak trocha sily…
Rasto
Kto mi vie poradiť, meriva 1,6 pri zohriati nad 85 stupnov motor nepusti do otacok maximálne 3000 a na voľnobehu hasne… za studena ide normálne…vymenil som riadiacu jednotku, cidlo kluky…a uz som v koncoch dik
jany
mne to roby na ibize a svagrovy na audy a6 a bola to lambda sonda mam tiez merivu ale presne ti poradit neviem
Mato
Mam motor 1,3 cdti preco mi niekedy vypne turbo a po čase znova nabehne a zhasne kontrolka tkzv.kluč Vdaka
dancak
mám opel merivu 1.7 dti mám problém s zohrievaním motora v zime teplomer mi viacej ako 80 c nezohreje aj po 50km. vimenil som termostat aj merač hmotnosti vzduchu. v lete je to aj dobre lebo je teplo
tomáš
ahoj
je to normálna vec, bez prídavného kúrenia to na viac ani nedáš
milan fridrich
Mám Opel meriva 1,4 ročník 2005, má niekto skúsenosti s problémom že počas sa rozsvieti kontrolka EPS, riadenie hneď obtiažne, po vypnutí motora a následnom zapnutí tento problém zmizne.
Monika
Mám ten istý problém s EPS,mám Merivu 2004,1,6 16V.Viete mi poradiť čo s tým?…totiž tá kontrolka mi nesvieti stále,len občas…
misko
Toto je normalna vlastnost tychto vozidiel.
Je to od vyrobi a nic ine ako sa s tym zmierit sa urobit neda.
jana
mam opel merivu 1,6 2004 pocas jazdy mi prestalo ist auto ,po kratkom case zas nastartovalo stalo sa mi to niekolko krat,dala som ho do servisu tam zistili ze je chyba v riadiacej jednotke ktoru akoze opravili,da sa opravit riadiaca jednotka?lebo auto aj po tej oprave robilo to iste,
lubo
mam opel merivu 1.7 cdti r.2005 za studena mi zle štartuje až na 3 raz žhaviče som vymenil ked sa zohreje tak na prvy raz naštartuje
hangurbadzoivan448@gmail.com
Dobrý mám 1.7disel nemôžem naštartovať ale pred asi 6 h .som naštartoval neviem čo.normalne mi svieti ako pri štartovanie vôbec nič nenaskoci
Viedeň mi poradiť
peter
zdravim mam Opel meriva 1.7 CDTI 2004 a taky problem ze sa mi zarosia okna ze sa neda soferovat ked sa zohreje motor je to hotova katastrofa je jedno ci zapnem studeny alebo teply vzduch nech robim cokolvek nemozem prist ne chybu voda v chladicu sa netrati no ani mechanik mi nevie poradit kde je chyba poradi mi niekto dakujem.
Anonym
mam opel merivu 1,6lpg mam problem z plynom kym sa auto zohreje ide na benzín je vporiadku prepne to na plyn a počase začne trhať autom stracaju sa otačky skoči do nudzoveho režimu musim prepnuť na benzín a ide zase dobre pritom plyne som zistil ked idem nad3000otač.vtedy to začne robiť,či to neje tým že sa plyn nestihne ohriat a zamrza poradťe dakujem.
PAVEL
ARG VENTIL VY čISTIť ALEBO VYMENIť ALEBO TERMOSTAT NAPLYNE
Anonym
Poradte, niečo mi klepe na predku a neviem zistit co. Nerobi to pravidelne.
Patrik
Chcel by som sa spytat mam opel meriva 1.7dti 2004 rok a zadny kufor mi ide otvorit iba s klucom ako je to mozne? Ked otvorim dvere s centralom tak zadny kufor mi ide otvorit iba s klucom
Anonym
chyba v zámku, nefunguje centrál
Papar
Dobrý deň. Má Opel Meriva 1.7.TDI r.v.2005 riadené vstrekovanie? Tzv.EDC?
Ďakujem za odpoveď
peter
jednoducho preto, ze mas v tom lepsom pripade predratu izolaciu (v horsom pretrhnute droty) na kablovom zvazku na prechodke medzi dverami a karoseriou na strane karoserie. Mne naviac nesiel ani zadny stierac (neprejdes STK). Ked som to „vykochal“ zistil som, ze mam aj pretrhnute droty (ale poistky nevyrazilo) a ze rakusaci dali vyrobit rumunom kablovy zvazok s ultratvrdou a krehkou izolaciou, ktora po case zima/leto/ohyby poddala. A naviac prechodka na karoserii je z tvrdeho plastu s ostrou hranou a prudkym zalomenim. … co ine sa moze stat …
Zsolt
Zdravym. Mám merivu.1.6benz.dakedy sa stáva,ze nestartuje na prvy start ale na niekolko pokusov.dakedy zase pekne startuje. Palivovy filter ből vymeneny. V com moze byt problèm . Dakujem za odpovede
Mirka
Dobry den, buchla som z predu 1,.7 Tdi . Vytiekla mi asi chladiaca tekutina, napriek tomu som presla 5 km. Teraz auto cmudi a nejde nastartovat. Viete mi poradit?
miroslavstepan06@gmail.com
mám 1,7 CDTI r.v 2004, chladenie sa občas prehrieva a vyvrie voda, inokedy ide správne na cca 90 C pri akomkolvek jazdení (kopce, dialnica, mesto ), servis si nevie rady, radia dať auto do šrotu, čo pokladám za somarinu zo všetkých hľadísk ( finančné, ekologické , citové ..) má stým niekto skúsenosť ??
Lubisko
Mne chladenie tlakovalo-penilo pri riadnej teplote čo malo za následok vytečenie časti vody a následne prehrievanie motora. Po roku sa to vystupňovalo až k odstaveniu auta čo viedlo k zisteniu vadného-zrejme prasknutého zmiešavacieho potrubia EGR ventilu cez ktoré pretláčalo vzduch od turba do chladenia. To potrubie asi popri samotnom chladením potrubia odvzdušňuje motor pred termostatom.
andrejceluch@gmail.com
prosim mam merivu 1,7dti mom problem za studena štartuje ale ked sa zohreja tak nenaštartuje a ked tak dlho toči až sa vybyje baterka nikto stym nevie poradit pomožte alebo mechanika poradit