Opel má pohon zadných kolies? Nezdá sa to? Ale má a na našich cestách ich jazdí ešte celkom slušný počet. Konkrétne sa jedná o Opel Omegu poslednej generácie. Omega sa v tomto prevedení vyrábala už od roku 1994. Jedná sa o posledný z klasických Oplov, ktorý mal nahradiť model Signum, avšak ten už mal pohon predných kolies, nie je sedan a jeho technika pochádza z Vectry C. Opel Omega sa dá zohnať v dnešnej dobe doslova za pár šupiek, len si treba dať pozor na stav, typ motoru, proste starostlivo vyberať. Ak sa pošťastí, dostanete priestranné, tiché vozidlo s veľmi komfortným odpružením a aj dobrými jazdnými vlastnosťami.
Omega druhej generácie sa dostala na trh v marci 1994 a pod kapotou sa nachádzali štyri benzínové 2,0i 8V (85 kW), 2,0i 16V (100 kW), 2,5 V6 (125 kW), 3,0i V6 (155 kW) a jeden dieselový agregát 2,5 TD (96 kW). V roku 1997 prebehla drobná modernizácia a pod kapotu sa dostal motor 2,0 DTI (74 kW). V roku 1999 prebehla väčšia modernizácia modelu. Pod kapotou sa objavili nové motory 2.2i 16V (106 kW) a 3,2 i V6 (160 kW). Objavila sa aj verzia sport v spojení s 3,0 V6 a 2,5 TD. V polovici roka 2000 sa objavil pod kapotou Omegy nový motor 2,2 DTI (88 kW) a v auguste bola ukončená výroba motora 2,5 TD. V roku 2001 sa objavil modernizovaný 2,5 DTI (110 kW), ktorý dostal priame vstrekovanie pomocou radiálneho čerpadla. V roku 2003 bola výroba Omegy ukončená bez priameho nástupcu.
Omega B absolvovala bariérové testy Euro NCAP v roku 1998 so ziskom troch hviezdičiek z piatich za ochranu posádky. Ohľaduplnosť voči chodcom bola ohodnotená dvoma hviezdičkami zo štyroch.
Po sadnutí do vozidla poteší dostatok priestoru vpredu a aj vzadu. Obzvlášť poteší priestor na šírku lakťov. Prístrojová doska pôsobí aj teraz veľmi mohutne a robustne. Veľmi prehľadne sú navrhnuté všetky kontrolky a aj rýchlomer s otáčkomerom. Sedadlá sú komfortné a rozmerné, v prípade verzie Sport aj s výrazným bočným vedením a možnosťou predĺženia dĺžky sedadla. Potešia tiež výduchy klimatizácie, umiestnené pod lakťovou opierkou, ktoré zásobujú vzduchom cestujúcich na zadných sedadlách. Príliš nepoteší kvalita dielenského spracovania v prvých rokoch výroby, kedy diely moc nelícovali a často sa ozývajú rôzne pazvuky. Taktiež na prehľadnosti stredového panelu nepridala modernizácia v roku 1999, keď pribudlo väčšie množstvo tlačidiel. O bezpečnosť cestujúcich sa starali z počiatku 2, po modernizácii 4 airbagy (2x predné, 2x bočné). Vzadu pribudli tri opierky hláv a tri trojbodové pásy, z ktorých dva bočné majú naviac nastaviteľnú výšku uchytenia.
Jazdné vlastnosti aj v dnešných merítkach potešia. Konštruktérom sa podaril veľmi dobrý kompromis medzi komfortným nastavením a dobrým držaním stopy. Dokonca sa do značnej miery podarilo eliminovať aj ťažké 6 valcové agregáty v prednej časti vozidla a Omega sa aj v prudkých zákrutách pri vyšších rýchlostiach chová dlho neutrálne. Dobrá je aj stabilita v pozdĺžnom smere. Škoda len trocha preposilovaného riadenia a poddimenzovaných bŕzd, hlavne v prípade výkonnejších motorov. Pre dobrý komfort a jazdné vlastnosti Omegy je potreba udržiavať podvozok v dobrom stave. A práve tam je kameň úrazu, pretože podlieha pomerne rýchlemu opotrebeniu, hlavne čapov, silentblokov a tiež tlmičov pruženia.
Na pohon Omegy slúžila celkom široká paleta motorov. Benzínový základ predstavuje 8 ventilový dvojliter s výkonom 85 kW, ktorý však dynamikou ledva postačuje na rozhýbanie 1600 kg ťažkej Omegy. Patrí však medzi najspoľahlivejšie. O málo presvedčivejší je 16 ventilový dvojliter s výkonom rovných 100 kW. U neho sa však častejšie objavujú poruchy. Zo štvorvalcov poskytuje najlepšiu dynamiku agregát o objeme 2,2 litra (106 kW), ktorý sa dostal pod kapotu Omegy až po modernizácii v roku 1999. Najlepšie sa však k charakteru vozidla hodia vidlicové šesťvalce 2,5 (125 kW) a 3,0 (155 kW), od modernizácie v septembri 1999 s objemom 3.2 (160 kW) litra.
Podobne ako v prípade benzínového dvojlitra, aj základná verzia dieselu 2,0 DTI (74 kW) predstavená v septembri 1997 je na ťažkú Omegu nedostačujúca, nehovoriac o jej problémoch. Podstatne lepšie je na tom štvorvalec 2,2 DTI (88 kW), ponúkaný od júna 2000, ale ani tomu sa nevyhýbali mnohé technické problémy. Pre pohon Omegy je najlepšou voľbou z dieselovej ponuky radový šesťvalcový motor 2.5 TD (96 kW) s nepriamym vstrekovaním paliva, pochádzajúci od automobilky BMW, čo so sebou nesie klady i zápory. Výhodou je veľmi kultivovaný chod aj zvuk ihneď po naštartovaní. Nevýhodou je oproti priamovstrekovým šesťvalcom o niečo vyššia spotreba, nižší výkon a krútiaci moment. To však platí v rámci objemovej triedy, napriek tomu bol výkon aj krútiaci moment motora na Omegu viac ako dostatočný. Jeho hlavnou nevýhodou je značný turboefekt a pomerne úzke pásmo využiteľných otáčok. Pod 2000 sa takmer nič nedeje a pre naozaj svižnú jazdu je treba motor udržiavať v benzínovom rozpätí 3500-5000 ot/min. Vďaka tejto charakteristike motora sa Omega 2,5 TD hodí lepšie pre svižnú jazdu mimo mesto. Spotreba sa pohybuje okolo 9 litrov na 100 km. O niečo lepšiu charakteristiku a o málinko nižšiu spotrebu priniesla posledná modernizácia v auguste 2001, kedy motor ponúkol až 110 kW a priame vstrekovanie pomocou radiálneho čerpadla. Pri priamom porovnaní oboch motorizácii je však rozdiel pomerne zanedbateľný.
Pri častých krátkych jazdách na studený motor alebo včasné vytáčanie, vedela často prasknúť hlava valcov (2,5 TD), pri motoroch V6 sa vyskytovali často problematické polo-teplé štarty, pretrhnutý rozvodový remeň alebo pretočená remenica. Pozor si treba tiež dať na predčasné opotrebovanie častí podvozku (čapy, silentbloky, tlmiče). Nezriedka sa vyskytuje korózia na karosérii alebo zvlnené brzdové kotúče, v prípade motorov DTI sa často vyskytuje netesná palivová sústava, netesné – tečúce vstrekovače, chybné snímače hmotnosti vzduchu alebo vyššia spotreba motorového oleja. V prípade 16 ventilových benzínových motorov sa rýchlejšie opotrebovávajú vačkové hriadele a vyskytnúť sa môžu aj prasknuté výfukové zvody.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | štvordverový sedan | päťdverové kombi |
---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4790-4898 x 1776-1785 x 1455 | 4820-4898 x 1776-1785 x 1500-1540 |
Rázvor (mm): |
2730
|
#colspan# |
Batožinový priestor (l): | 530 | 540 |
Pohon: |
zadné kolesá
|
#colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
75
|
#colspan# |
Prednosti a nedostatky
veľmi dobrý komfort odpruženia podvozku |
horšia trakcia za sťažených adhéznych podmienok |
často bohatá výbava |
poddimenzované a rýchlejšie opotrebované brzdy |
dobré jazdné vlastnosti |
obmedzená dynamika (2,0 8V aj 16V a tiež 2,0 DTI) |
dobrá priestrannosť |
horšia spoľahlivosť prvých ročníkov |
kultivovaný chod šesťvalcových motorov |
neprehľadný stredový panel s množstvom tlačidiel (po modernizácii 1999) |
Najčastejšie poruchy
prasknutá hlava valcov pri častých krátkych jazdách alebo vytáčaní studeného motoru (2,5 TD) |
problematické polo-teplé štarty (V6) |
pretrhnutý rozvodový remeň (V6) |
pretočená remenica (V6) |
predčasné opotrebovanie častí podvozku (čapy, silentbloky, tlmiče) |
korózia na karosérii |
zvlnené brzdové kotúče |
netesná palivová sústava (DTI) |
netesné - tečúce vstrekovače (DTI) |
chybné snímače hmotnosti vzduchu (DTI) |
vyššia spotreba motorového oleja (DTI) |
rýchlejšie opotrebované vačkové hriadele (16V, benzín) |
prasknuté výfukové zvody (16V, benzín) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,5 DTI (110 kW), preplňovaný vznetový radový šesťvalec, 12 ventilový rozvod OHC, priame vstrekovanie paliva radiálnym čerpadlom. Výkonové parametre v praxi zostali takmer totožné, mierne sa zhoršil zvuk, ale hlavne zmizol problém s praskaním hláv valcov vďaka priamemu vstrekovaniu. |
2,0 DTI (74 kW), preplňovaný vznetový radový štvorvalec, 16 ventilový rozvod DOHC, priame vstrekovanie paliva radiálnym čerpadlom. Na rozdiel od šesťvalca má výrazne horšiu kultivovanosť a naviac dynamika je len podpriemerná. Nepoteší ani rad problémov, ktorými tento motor a jeho väčší brat 2,2 DTI trpí. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 | 1998 ccm | X 20 SE,20 SE | 85 kW |
2.0 16V | 1998 ccm | X 20 XEV | 100 kW |
2.2 16V | 2198 ccm | Y 22 XE,Z 22 XE | 106 kW |
2.5 V6 | 2498 ccm | X 25 XE | 125 kW |
2.6 V6 | 2597 ccm | Y 26 SE | 132 kW |
3.0 V6 | 2962 ccm | X 30 XE | 155 kW |
3.2 V6 | 3175 ccm | Y 32 SE | 160 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 DTI 16V | 1995 ccm | X 20 DTH | 74 kW |
2.2 DTI 16V | 2171 ccm | Y 22 DTH | 81 kW |
2.2 DTI 16V | 2171 ccm | Y 22 DTH | 88 kW |
2.5 DTI | 2497 ccm | Y 25 DT | 110 kW |
2.5 TD | 2497 ccm | 25 DT,X 25 DT,X 25 TD | 96 kW |
7 komentárov
Milan
Za štyri roky čo auto vlastním, bol jedinou chybou EGR ventil na motore. Inak samozrejme za tú dobu bežná údržba: filtre, náplne, komplet kotúče a doštičky, a po zime nový výfuk. Ceny dielov mi prídu veľmi lacné. Čo ma ale naozaj prekvapilo, je spotreba motora 2.5 V6. Dlhodobú spotrebu mám 9,1 litrov a nijako sa neobmedzujem. V lete beží klíma stále, na diaľnici nie je problém ísť aj okolo 220 km/hod. A aby som len nechválil, slabinou je korózia lemov zadných blatníkov. Stretol som sa s tým prakticky u každej Omegy, ale ak sa človek autu venuje, vždy sa jedná len o koróziu povrchnú. Aj oproti iným autám rýchlejšie koroduje zadný tlmič výfuku, čo je zrejme daň za zadnou náhon.
Matúš
Ja vlastnim omegu uz tri roky motor x30xe,rv 2000,cierny sedan. S autom som spokojny, musel som dat porobit a nastriekat zadne lemy a dvere a par skrabancov, co som na Passate nemal take problemi. Vymenil som si rozvody a prestal mi dobijat alternator, auto malo nizke napatie, pocitac vypisoval chybu prevodovky a auto neslo do vykonu, tak som kupil repas alternator za 100 eur.Spotrebu som mal na tempomate pri 90 tke do BA 6.6l skoro som tomu neuveril, inak mam okolo 9.5 pri jazde na kratku vzdialenost. Motor ma neuveritelnu silu, ked pri 100 Km/h stlacim sport jazdu a pedal zosliapnem na podlahu auto ide do 180 ako delo,, maximalku som skusal 254 viac neslo.. Ale kto ma omegu V6 viem o com hovorim, do toho zvuku sa kazdy zamiluje. Menil som aj brzdove oblozenia,, vsade sa pise ze omega ma slabnuce brzdy pri vyssej rychlosti,potvrdzujem to, oproti passatu som to pocitil zretelne.Moja omega ma 1720kg a z toho dovodu neznasa krizovatky a neustale rozbiehanie, hned sa to odzrkadli na spotrebe.A v zime bez zataze v kufri mozte mat zimne pneu aj s 3 cm dezenom,date nohu pred predne koleso a auto sa ani nepohne, aj ked stlacite vlocku pri rychl pake, vtedy sa uzavrie diferencial.lepsie je 200 kg v kufri ako nove zimne pneu.. ked sa motor zohreje a date si tempomat na 90 km/h nepocujete nic len ako si seboce sest valec pri 1650 otacok za minutu. Toto auto nie je pre mlade rodiny, skor pre slobodneho chalana.Je to skoro pat metrov dlha lodka, co pocitite a pri pozdlaznom parkovani, preto som si prirobil cuvacie senzory.Mnohi pisu ze sa kazi elekrika, to nepotvrdzujem, len vyhrievanie sedadiel odchadza,,aj cidlo klukovej hriadele som musel vymenit, lebo mi mechanik zapojil opacne konektor a skratovalo. ak ma niekto takuto omegu napiste mi na don.matusi@centrum.sk 0911 112 223
Vlado
Musím reagovať na recenziu tohto automobilu. Žiaľ, nie sú tam úplne presné údaje, ale to sa stáva. Napr. tam chýba informácia o motore 2,6 V6 (132 kW), ktorý je vlastne modernizovaný 2,5 V6. Ten sa tiež monotoval až po facelifte, resp. od roku 2001. Tiež informácia o verzii Sport nie je úplne pravdivá. Začali sa predávať už začiatkom roku 1998. Motor 3,2 V6 sa dodával výhradne s automatickou prevodovkou. Tiež motor 2,5 TD, konktrétne jeho údaj o spotrebe je premrštený. Ani oficiálne údaje neudávajú takú spotrebu. Reálnejšie je 7-7,5l na 100 km.
Sám vlastním už tretiu Omegu a ďalšia je v rodine.
Jazdné vlastnosti sú výborné vzhľadom na veľkosť a váhu auta, veľmi komfortné no aj pri športovejšej jazde dostatočne tuhé (verzia Sport) Veľké plus vdaka zadnému náhonu je priemer otáčania. S tak veľkým autom sa dá otočiť na pomerne malom priestore, čo nezvládne napr. Opel Vectra B.
Inak maximálna spokojnosť
Marcel Janco
Dík za upresnenie, snažíme sa čerpať info o vozidlách vyskytujúcich sa na našom trhu, a u takéhoto staršieho modelu sa info zháňajú ťažko, mnohé oficálne stránky majú popísané rôzne veci a ťažko určiť, ktoré sú správne. Ako vidíte, naše info sa zásadne nelíšia(rok) a čo sa týka spotreby 2,5 TD, no stretol som sa aj s 7,5 aj s 10 a veľakrát 9. Ťažko povedať a veľa závisí od ťažkej nohy. Vaša informácia je užitočná, že keď sa chce, ide to aj za 7. Sused to pod 9 nevedel, keďže jazdil rád rýchlejšie a zrovna tento motor v spodných otáčkach moc neexceloval. Možno aj tam je ten dôvod vyššej priemernej spotreby.
Eduard
Zdarte omegaci. Omega je super nad super auto ake som kedy mal..som zatazeny na ople. aj ked uz omegu uz nemam ale dufam ze co skoro bude zase. bol som s nou maximalne spokojny.mal som 3.0i MV6 je to veru sila..bola to asi max vybava okrem koze a zadných vyhrievaných sedačiek.vsetko v elektrike.tu čo chcem ist pozret je tiez max vybava aj s kozou.to sa mi moc nelubi lebo viem ake to je ju mat.ale je to iba 2.5i ale mam v plane ist pozret aj 3.0i ta zase nema automaticku klimu 🙁 lebo som nazoru ked omegu tak fullku.
edword99@azet.sk
Marquis...
Každá Omega po facelifte má automatickú digitálnu dvojzónovú klimatizáciu. Omegou jazdím od r. 2004. Mám 2.0-16V, 2.2 DTi a 2.2-16V.. 6-valec som ešte nemal, ale i tak.. Super..
Bruno
vlastnil som omegu B po facelifte 3,0 MV6 Executive ….. raz skusite taketo auto a mate problem! …v dobrom , skvele auto, priestranne , vykonu nadostac , na dlhe trasy neuveritelna spotreba v pohode 7-8 litrov !!! …mesto samozrejme to je ine 🙂
Kto hlada priestranne auto so skvelou vybavou s krasnym zvukom V6 na dlhe trasy za par € je to jednoznacna volba …. a samozrejme budete stredobodom pozornosti ….Superby , passaty , audiny su vsade okolo vas ale krasna cierna lod menom Omega je uz rarita 🙂
Velka slabost – korozia 🙁