Legendárny model 405 od automobilky Peugeot je veľké rodinné auto, ktorého história sa začala písať v júli roku 1987, keď z fabriky Peugeotu vo Francúzskom Sochaux vyšiel prvý sedan. Neskôr výroba pod licenciou pokračovala aj mimo Francúzska. Dokonca sa tento model vyrába dodnes v Egypte a Iráne (s motorom od Iran Khodro Company, IKCO). Nielen niektorí odborníci, ale aj mnohí motoristi tvrdia, že 405-ka bola posledným dobrým modelom Peugeotu z rady veľkých rodinných áut.
Pekné tvary, prelomová aerodynamika, veľmi dobré jazdné vlastnosti (na tú dobu). Aspoň to tvrdil výrobca pri uvedení na trh. Momentálne ale realita vyzerá inak, pretože tieto štvordverové sedany a priestranné kombi (Break) sa medzi ojazdenými autami prepadajú na cenové dno ako rizikové vozidlá s veľkým výskytom chýb. Je to dané hlavne vekom, počtom najazdených kilometrov, zanedbanou údržbou a tiež nie príliš odolnou technikou (okrem dieselových motorov). Zato kvalita laku a ochrana proti korózii je príkladná a aj po dlhých rokoch auto vyzerá akoby zišlo z výrobnej linky, hlavne ak má metalické farby.
Jazdné vlastnosti, naladenie podvozku a interiér sú typicky francúzske. V zatáčkach sa auto síce dosť nakláňa, ale stopu si drží poctivo. Na ceste sa sa mäkko pohupuje a celkom dobre tlmí rázy na slovenských tankodromoch, samozrejme ak je podvozok v poriadku a nie sú v ňom vôle. Interiér zodpovedá roku výroby vozidla, je krehký kadečo v ňom povŕzgava, k zlepšenie došlo až po modernizácii v roku 1992. Sedadlá kontrujú nastaveniu podvozku. Sú veľmi mäkké, pohodlné, cítite sa ako doma na pohovke. Ich nevýhoda sa ukáže až pri dlhšom cestovaní (niekedy stačí aj 100 km), kedy si to odnesú kríže.
Ostatní výrobcovia v tej dobe používali väčšinou liatinové agregáty, zatiaľ čo Peugeot vsadil pri zážihových motoroch na celohliníkovú konštrukciu. Ich prehriatie však môže spôsobiť nenávratné škody, motor sa skrúti a je zrelý do šrotu. Hlavným trhákom boli a stále sú vznetové motory. Aj základná atmosférická 1,9 bez turba stačí na plynulú a pohodlnú jazdu s veľmi nízkou spotrebou. Verzie s turbom sa vyznačujú lineárnym ťahom od 2000 otáčok až do samého vrcholu.
Radenie prevodových stupňov ide veľmi ťažko, v koncových polohách sú veľmi veľké vôle a s prevodovkou sa vyslovene treba naučiť pracovať (napr. keď sa už hýbete veľmi pomaly, že skoro stojíte na mieste a chcete zaradiť 1. prevodový stupeň, pákou treba najskôr zaradiť dvojku a až potom ide trocha ľahšie zaradiť jednotku).
Peugeot 405 rozhodne nie je zlým autom. Tento francúzsky elegán vyžaduje zodpovednú údržbu, za ktorú sa odvďačí množstvom nabehnutých kilometrov. Za väčšinu porúch môže hlavne jeho majiteľ, ktorý mu nedoprial potrebnú starostlivosť. Každý si teda musí premyslieť, či opravy a údržbu dokáže spraviť aj sám, inak sa vonkoncom neoplatí si priplácať v servisoch za pohodlie a dobré jazdné vlastnosti.
Z najčastejších porúch sa objavuje opotrebované uloženie ramien zadnej nápravy, vôle na prednej náprave, hučiace ložiská kolies alebo rôzne úniky oleja. Hlavne pri motoroch 1,6i sa môžu vyskytnúť opotrebované piestne krúžky. Prevodovka máva problémy so synchronizáciou. Ak nie je možné zmeniť teplotu alebo smer fúkania, pravdepodobne sa musí vymeniť ECU alebo motorček kúrenia/klimatizácie. Ak je počuť hlasné hučanie, motorček za chvíľu odíde. Taktiež dochádza k rôznym únikom z chladiaceho systému, čoho následkom sú vážne problémy s prehrievaním motora a v lepšom prípade sa môže poškodiť tesnenie pod hlavou valcov. Pri verziách Mi16 a T16 sú problematické elektro-hydraulické brzdy, na ktoré si treba dať pozor. 405-ke sa nevyhýbali ani rôzne problémy s elektronickou výbavou, závady zapaľovania alebo zoxidovaný konektor prívodného káblu štartéra. Pri nefunkčných svetlometoch ak nepomôže výmena žiarovky, problém bude v uzemnení, kde treba demontovať až predný nárazník. Po cca 100 000 kilometroch je potrebné meniť ihlové ložiská ramien zadnej nápravy, inak sa zničia samotné ramená.
Historický vývoj
1987 – predstavenie modelu, verzia sedan, 1‚4i, 1,6i, 1,9i, 1,9 16V, 1,9D a 1,8TD.
1988 – verzia kombi (Break).
1989 – 1,9i a 1,9i 16V s pohonom 4×4.
1990 – 4×4 aj pre verziu kombi, prevodovka BE1 nahradená BE3.
1992 – facelift a modernizácia, verzia T16.
1995 – predstavenie nástupcu Peugeot 406, ukončenie výroby sedanu.
1996 – ukončenie výroby kombi.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | štvordverový sedan | päťdverové kombi (Break) |
---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4410 x 1695 x 1410 | 4400 x 1695 x 1460 |
Rázvor (mm): |
2670
|
#colspan# |
Batožinový priestor (l): | 470 | – |
Pohon: |
predné kolesá alebo všetky štyri
|
#colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
70
|
#colspan# |
Prednosti a nedostatky
dobré jazdné vlastnosti |
nekvalitné interiérové plasty, vydávajúce pazvuky (do 1993) |
veľmi dobrý lak a ochrana proti korózii |
ťažšie radenie rýchlostných stupňov a veľká vôľa v koncových polohách |
výborné “nezničiteľné” dieselové motory |
nekultivovaný chod zážihových motorov |
dostatok priestoru |
zlá torzná tuhosť karosérie |
pohodlné sedadlá s výrazným bočným vedením (na krátke cestovanie) |
nemožnosť sklopiť zadné sedadlá (sedan) |
veľmi praktická kombi verzia |
nespoľahlivé elektrohydraulické brzdy (Mi16 a T16) |
komfortné odpruženie |
|
ešte stále elegantné tvary |
|
dobrá aerodynamika |
Najčastejšie poruchy
opotrebované uloženie ramien zadnej nápravy |
vôle na prednej náprave |
hučiace ložiská kolies |
opotrebované piestne krúžky (1,6i) |
problémy so synchronizáciou prevodovky |
rôzne úniky oleja |
poruchová klimatizácia/kúrenie |
úniky z chladiaceho systému - prehrievanie motora - poškodené tesnenie pod hlavou valcov - skrútený blok motora |
problematické elektro-hydraulické brzdy (Mi16 a T16) |
problémy s elektronickou výbavou |
závady zapaľovania |
zoxidovaný konektor prívodného káblu štartéra |
nefunkčné svetlomety - uzemnenie |
rýchlo opotrebované ihlové ložiská ramien zadnej nápravy |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
Akýkoľvek diesel. Motory sa vyznačujú dlhou životnosťou, ba až nezničiteľnosťou, aj keď pýtajú občas doliať oleja. Treba hlavne vyberať bežné modely, ktoré sa najčastejšie vyskytujú na našich cestách, ľahšie sa budú následne zháňať náhradné diely. |
Mi16 a T16. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 | 1360 ccm | K5A (TU3) | 47 kW |
1.4 | 1361 ccm | KDX (TU3MC) | 55 kW |
1.6 | 1580 ccm | B1E (XU51C) | 53 kW |
1.6 | 1580 ccm | BAZ (XU5CP),B1E (XU51C) | 55 kW |
1.6 | 1580 ccm | BDZ (XU5M),BDY (XU5M3Z) ,BDY (XU5M2Z),BFZ (XU5JP) | 65 kW |
1.6 | 1580 ccm | BDZ (XU5M) | 66 kW |
1.6 | 1580 ccm | B2A (XU52C/K) | 69 kW |
1.8 | 1762 ccm | LFZ (XU7JP) | 74 kW |
1.9 | 1905 ccm | D2C (XU92C) | 70 kW |
1.9 | 1905 ccm | DFZ (XU9J1) | 77 kW |
1.9 | 1905 ccm | DDZ (XU9M) | 80 kW |
1.9 | 1905 ccm | DKZ (XU9JAZ) | 88 kW |
1.9 | 1905 ccm | D6A (XU9J2) | 90 kW |
1.9 4x4 | 1905 ccm | DDZ (XU9M) | 80 kW |
1.9 Injection | 1905 ccm | DFZ (XU9J1) | 77 kW |
1.9 Sport MI-16 | 1905 ccm | DFW (XU9J4Z) | 108 kW |
1.9 Sport MI-16 | 1905 ccm | D6C (XU9J4) | 116 kW |
1.9 SPort MI-16 4x4 | 1905 ccm | DFW (XU9J4Z) | 108 kW |
2.0 | 1998 ccm | RFX (XU10J2) | 89 kW |
2.0 16V | 1998 ccm | RFT (XU10J4) | 110 kW |
2.0 4x4 | 1998 ccm | RFX (XU10J2) | 89 kW |
2.0 MI-16 | 1998 ccm | RFY (XU10J4Z) | 112 kW |
2.0 T 16 X4 | 1998 ccm | RGZ (XU10J4TE/Z) | 144 kW |
2.0 X4 | 1998 ccm | RFX (XU10J2) | 89 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.8 TD | 1769 ccm | A8A (XUD7TE),AJZ (XUD7TEY) | 66 kW |
1.8 Turbo Diesel | 1769 ccm | A8A (XUD7TE),AJZ (XUD7TEY) | 66 kW |
1.9 D | 1905 ccm | DJZ (XUD9Y) | 47 kW |
1.9 D | 1905 ccm | DJY (XUD9A) | 50 kW |
1.9 D | 1905 ccm | D9B (XUD9A),DJY (XUD9A),XUD9 | 51 kW |
1.9 Diesel | 1905 ccm | DJZ (XUD9Y) | 47 kW |
1.9 Diesel | 1905 ccm | D9B (XUD9A) | 51 kW |
1.9 TD | 1905 ccm | DHY (XUD9TE) | 66 kW |
7 komentárov
Stanislav
Mám Peugeot 405 1,9 D. Ten motor je skutočne nezničiteľný, mám najazdených 646500 km, denne s ním jazdím a spotreba sa pohybuje samozrejme od toho, ako dupem na podlahu, ale pokiaľ pianko, tak tých 3,2 litre na 100 km je kombinovaná spotreba. V papieroch má 6,2l/100km a ja mám 3,2l/100km, ten motor je skutočne výnimočný.
Anonym
WAW
Miso
Daj este jeden,ty bajkar.
3,2 nezere ani AX-ko,tak tu netrep hluposti.
Martin
Neviem ako metodou pan meral. Ja ked meram tak od plna do plna a priemer na tom aute mam tak 5.5. Coz je myslim super spotreba. Tych 3.2 je aj podla mna nerealne.
Vlado
Oco mal 405-ku 1.6 benzin r.v 1988 kupil ju asi v 97 s najazdenymi vraj 14000 km.
Zadna naprava bola uplne znicena a motor uz vtedy zral olej……. interier bol nekvalitny
no sedadla velmi pohodlne. Po oprave napravy sa auto paradne drzalo v zakrutach.
Motor pracoval pri dost vysokych otackach cca na patke pri 90km/h 3000 otacok.
Mozno aj to sposobilo rychlejsie opotrebenie motora. Napriek vsetkym tymto vadam
na nom nachodil asi 150000 km asi dva roky na nom bol splynovac. Bolo mi za tym autom trocha smutno ale predal ho este asi za 30000 korun.
iwpqlly
Спасибо за информацию!!!!!
Ľuboš
V dobrom stave to bolo jedno perfektne zvezenie a skutocne VYNIKAJÚCE jazdne vlastnosti.
V tej dobe bola Audi 80, Passat neohrabane, detto Sierra.
Jediný konkurent bola až Nissan Primera.