Aj keď je Cayenne postavený na technickej platforme Touaregu, je celkom odlišne naladený. Týka sa to najmä odpruženia, ktoré je oproti bratovi výrazne tuhšie. V praxi to znamená, že ak máte na Cayenne nastavený režim comfort, tak podobné tlmenie nerovností je dosiahnuté na Touaregu v režime sport. Oveľa viac tvrdosti jazdného nepohodlia prináša režim sport. Vozidlo je vtedy naozaj ako „terénkoza“ a na väčších nerovnostiach dokonca poskočí. Režim je naozaj vhodný len na kvalitné vozovky.
Podvozok je robustnej konštrukcie a je tvorený nezávislým zavesením všetkých kolies. Predná náprava je lichobežníková so širokými trojuholníkovými ramenami, ktoré sú pre minimalizáciu prenosu síl od seba značne vzdialené. Horné ramená sú z hliníkovej zliatiny, spodné sú odliate z klasickej železnej liatiny. Náprava je upevnená v pomocnom ráme, ktorý je do karosérie ukotvený cez veľké gumové silentbloky. Rovnako aj zadná viacprvková náprava je uložená v pomocnom ráme, ktorý je do karosérie ukotvený pomocou hydraulicky tlmených gumených silentblokov. Rovnako ako vpredu aj na zadnej náprave sú horné ramená z hliníkovej zliatiny, ale spodné sú lisované z oceľového plechu. Všetky tieto riešenia zaisťujú minimálny prenos hluku a naozaj výborné jazdné vlastnosti podčiarknuté minimálnym nakláňaním karosérie pri brzdení a akcelerácii.
O odpruženie sa sériovo starajú vinuté pružiny s hydraulickými tlmičmi, pre model Turbo je pripravené v sérii pneumatické odpruženie, pre ostatné verzie za príplatok. To je ovládané systémom PASM (Porsche Active Suspension Management), ktorý priebežne adaptuje tuhosť odpruženia jazdnému štýlu a tiež ponúka tri základné režimy komfortný, normálny a športový. Svetlá výška je 217 mm, u slabších modelov 157, alebo až 273 mm pri modeli Turbo. Brodivosť je 500, resp. 555 mm. Nájazdové uhly sú 29,1 °/25,7 °/20,4 °, resp. 32,4 °/27,3 °/24,7 ° (vpredu/vzadu/uprostred). Cayenne si bolo možné objednať pre jazdu v najťažšom teréne aj s tzv. offroad balíčkom, ktorý obsahuje kryty prahov, oceľový kryt pod chladič, uzávierku zadného diferenciálu a možnosť rozpojenia zakrivenia stabilizátorov, ktoré umožnia o 60 mm väčšie skríženie náprav. Ak vodič rozbehne Cayenne na viac než 50 km/h, tak sa stabilizátory opäť spoja, aby zaručili bezpečné jazdné vlastnosti.
Napriek veľmi dobrým jazdným vlastnostiam na asfaltovom povrchu sa Cayenne nestratí ani v teréne, a to aj v prípade sériovej výbavy. S Touaregom ma Cayenne rovnaký aj pohon všetkých kolies, ktorý je v prípade Porsche nazývaný PTM (Porsche Traction Management). Na rodiel od Touaregu, kde je v základe nastavený pomer delenia krútiaceho momentu v pomere 50:50, nastavenie v Cayenne je mierne odlišné. PTM štandardne delí krútiaci moment v pomere 38 percent na prednú nápravu a 62 percent na zadnú nápravu, ale v prípade potreby môže prideliť až 100 percent krútiaceho momentu na prednú alebo zadnú nápravu. Túto zmenu má na starosti viaclamelová, elektromotorom ovládaná medzinápravová spojka. Systém sa však nespolieha len na informácie o priľnavosti, ale vyhodnocuje aj priečne zrýchlenie, natočenie volantu, uhol pedálu plynu, rýchlosť vozidla a spolupracuje so stabilizačným systémom PSM, ABS, ASR a ABD (Automatic Brake Differential). Zasahuje až v okamihu, keď sa Cayenne dostane na limit svojich možností.
Pre prípad jazdy v ťažkom teréne sa spínačom zaradí redukčný prevod 2,7:1 a zároveň sa všetky elektronické systémy podvozku prestavia na terénny program. U Cayenne Turbo naviac pneumatické odpruženie zdvihne svetlú výšku na veľmi solídnych 273 mm. Za príplatok sa dodávala aj uzávierka medzinápravového diferenciálu. Podvozok je robustný a vydrží pomerne dosť. Trocha horšie je to už so sofistikovaným odpružením, kde sa občas vyskytujú pridreté kompresory odpruženia, tiež magnetické ventily riadiace a rozdeľujúce prúd vzduchu do jednotlivých častí. Pri pohone 4×4 sa svojho času vyskytla chybná séria rozdeľovacích prevodoviek.
Oproti Touaregu je riadenie naozaj športové a poskytuje vodičovi skvelú spätnú väzbu porovnateľnú so športovými automobilmi. Nezaostávajú ani vynikajúce brzdy. O ich skvelej výkonnosti hovorí aj fakt, že museli prejsť obávaným Porsche testom, ktorý predpokladá 25 brzdení po sebe z 90 percent najvyššej rýchlosti na 100 km/h a bez problémov docieliť konštantného spomalenie 0,8 G. Základný Cayenne je na všetkých kolesách osadený dutými kotúčmi priemeru 330 mm, zatiaľ čo modely S a Turbo majú tento priemer len vzadu. Predné kolesá majú osadené väčšími kotúčmi o priemere 350 mm. Strmene sú vo všetkých modeloch rovnaké, vyrobené z hliníkovej zliatiny so šiestimi piestikmi vpredu a štyrmi vzadu. Aby sa zabránilo poškodeniu kotúčov pri jazde v teréne, bolo upustené od ich priečneho vŕtania.
Prednosti a nedostatky
kvalitne spracovaný a luxusne pôsobiaci interiér |
ťažšie idúce riadenie na mieste (neplatí v prípade servotronic) |
účinné brzdy |
malý počet originál servisov a veľmi drahé náhradné diely |
silné a krásne znejúce osemvalce (hlavne V8 turbo) |
vzhľadom na športový charakter vozidla pomerne slabý motor 3,2 VR6 |
vynikajúcu súčinnosť elektronických systémov podvozku |
problematická životnosť motora V8 turbo |
veľmi dobré jazdné vlastnosti vzhľadom k hmotnosti a typu karosérie |
|
inteligentná (mäkko a rýchlo radiaca) prevodovka Tiptronic S |
|
dobrá priestupnosť terénom, hlavne v prípade vzduchového odpruženia |
|
presné a citlivé riadenie |
Najčastejšie poruchy
drobné poruchy elektroinštalácie |
nefunkčné bočné airbagy vplyvom zlého konektoru |
airbag vodiča hnevá vinou chybného volantového krúžku |
netesné pružiace jednotky (mechy) - možno zohnať lacnejšie z druhovýroby |
zadierajúci sa kompresor v prípade vzduchového odpruženia podvozku - prepalovanie poistky a následná nefunkčnosť |
predčasné opotrebovanie motora V8 turbo - nadmerná spotreba oleja |
porucha rozdeľovacej prevodovky pohonu 4x4 - transfer (začiatok výroby), oprava-výmena bola riešená formou záruky |
riziko prehriatia motora z dôvodu nízkych otáčok ventilátora (začiatok výroby) |
opotrebované vstrekovače - horšie štarty, hrubší a nerovnomerný chod (3,0 TDi, väčší km nábeh) |
zlyhávajúca elektromechanická regulácia turbodúchadla - regulačný elektromotor (3,0 TDi, väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
4,5 S (250 kW), 4,8 S (283 kW) a 4,8 GTS (298 kW). Atmosféricky plnený osemvalec z vlastnej produkcie poskytuje ťažkému Cayenne veľmi dobrú dynamiku, nádherný zvuk, solídnu spoľahlivosť a pri troche snahy aj primeranú spotrebu. Komu by sa zdala vysoká, je stále možnosť prestavby na LPG. 3,0 V6 TDi (176 kW). Motor ponúka veľmi solídnu dynamiku, lineárny nárast ťahu a vzhľadom na veľkosť vozidla aj dobrú spotrebu. Zle si nevedie ani v spoľahlivosti, a tak jedinou otázkou je Porsche a diesel? |
4,5 Turbo S, 4,8 Turbo S. Z pohľadu jazdnej dynamiky nie je čo riešiť. Viac ako 2 tony vážiaci Cayenne s týmto motorom predstavuje strelu na kolesách. Bohužiaľ, za skvelé jazdné divadlo sa nezriedka platí predčasným opotrebovaním motora, čo znamená obrovské náklady na opravu neraz prevyšujúce aktuálnu cenu vozidla. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
3.0 S E-Hybrid | 2995 ccm | M 06.EC,MCG.FA,MCG.EA,MCG.E | 245 kW |
3.0 S E-Hybrid | 2995 ccm | M 06.EC,MCG.FA,MCG.EA,MCG.E | 306 kW |
3.2 | 3189 ccm | M02.2Y | 184 kW |
3.6 | 3598 ccm | M 55.01 | 213 kW |
3.6 | 3598 ccm | M 55.02 | 220 kW |
S 4.5 | 4511 ccm | M 48.00 | 250 kW |
Turbo 4.5 | 4511 ccm | M 48.50 | 331 kW |
Turbo S 4.5 | 4511 ccm | M 48.50S | 368 kW |
4.8 GTS | 4806 ccm | M 48.02 | 309 kW |
4.8 S | 4806 ccm | M 48.02 | 294 kW |
4.8 Turbo | 4806 ccm | M 48.52 | 368 kW |
4.8 Turbo | 4806 ccm | MCF.TB | 382 kW |
4.8 Turbo | 4806 ccm | M 48.52 | 397 kW |
4.8 Turbo S | 4806 ccm | M 48.52 | 405 kW |
GTS 4.8 | 4806 ccm | M 48.01 | 298 kW |
S 4.8 | 4806 ccm | M 48.01 | 283 kW |
Turbo S 4.8 | 4806 ccm | M 48.51 | 368 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
3.0 Diesel | 2967 ccm | MCR.CB | 155 kW |
3.0 Diesel | 2967 ccm | M 05.9E,MCN.RB | 176 kW |
3.0 Diesel | 2967 ccm | MCR.CA | 180 kW |
3.0 TDI | 2967 ccm | M 05.9D | 176 kW |
4.2 S Diesel | 4134 ccm | MCU.DB | 281 kW |
4.2 S Diesel | 4134 ccm | MCU.DC | 283 kW |
21 komentárov
Anonym
ceny ND? Po čom isť skôr x5,5,ML alebo Cayanne ?
Makmato
Cayenne urcite porsche je porsche. Vela nd pasuje z vw takze napr celne sklo 245 e aj s montazou ….
Martin
Aj výmena oleja je o dobrých pár zelených lacnejšia v prípade 3.0 tdi, keďže ten motor je aj v Q7 alebo v Touaregu, kto by už len išiel do Porsche servisu keď vo Vw je to isté skoro o polovicu lacnejšie😉
Makmato
Super recenzia mam ho pol roka a vsetko sedi. Min spotreba 9,2 normal 13-14 ale 17 nieje problem dosiahnut. (4,8 S)
milan
Dobry den,o cayennu s uvažuji již nějaký měsíc.Neustále sháním recenze ale každý řeší výkon a zrychlení mě ale víc zajímá spolehlivost a spotřeba /nemusí se tankovat natural 98? Milan
Fero
Povodne som xcel ML benzin ale sadol som do porsche a nezavahal som. Absolutna spokojnost, jazdim mesto 13-14 l spotreba, ND pasuju z VW a su uplne totozne len o polovicu lacnejsie. Brembo brzdovy koturc stoji 70eur to len ako priklad kedsom cital na jednom fore ze vymena brzd stoji 3tis eur. Pozor na samozvanych majstrov automechanikov, to nehovorim o nejakch garazovych ale znackovom servise, treba ich strazit a pozerat co robia, lebo sami nevedia co…Dobre servisy su v CR.
Ivan Kysel
Kúpil som si Porsche Cayenne S , rv.2004 250 KW/340 PS -neskutočné auto -ten ťah toho auta,zvuk motora a skrátka všetko v tom aute ma napĺňa spokojnosťou.Ďakujem výrobcovi a stvoriteľovi tohto autíčka , že ho vyrobili a môžeme sa na ňom voziť-fantázia sa premenila na skutočnosť
Ivan Kysel vr.
Pali
Aj ja by som si chcel kupit cayenne,ale stale sa rozhodujem s akym motorom,a na co si mam davat pozor pri kupe,chcem ho prerobit aj na LPG,poradte…
Anonym
Sevas ja mam Cayenne 4.5 V8 Bi Turbo +plyn v pohode vsetko 🙂 v prepocte jazdim na 8l benzinu ..A to aj felicia zoberie 🙂
Robo
Prosim Ta, kde si to prerabal na plyn a za kolko?
rado
slovaci maju penaze na toto auticko ?
PaT
Na ojazdeny asi hej, neni problem zohnať do 10 tisic eciek.
Lucy
si predstav
majkl
čaute, kto máte cayenna viete sa mi ozvať na mail? rád by som hodil reč
m.
no tak počkat, motory s turbom neodporúčate ževraj predčasné opotrbenie motora 😀 ale ved predsa aj verzie bez turba majú blok z alusilu no nie? a práve ten blok motora sa opotrebováva čiže je jedno či si niekto kúpi 4.5 s alebo 4.5 turbo s aj jeden aj druhý motor je takisto „nespolahlivý“ !!!!!!! nie??!!! čiže inak povedane to je nap..u tak či tak 😀 a všetko záleži len na štastí
Citroenak
To auto je urcite dobre, ale nechcel by som ho ani zadarmo. Je totiz strasne skarede. Vyzera ako 911, na ktoru sa pozerate cez ohnute sklo. A povedzme si rovno, 911 tiez ziadny vykrik mody nie je. Chapem, nadvazuje na tradiciu vyroby traktorov u porsche, ale aj tak mi nesedi. Je to ale len moj nazor. Asi si nepotrebujem nic dokazovat.
Jozo112
Citroenak prave naopak dokazujes si svoje komplexy. Tradícia výroby traktorov? Ty si ale uplne mimo. Kup si svoj citrac a bud stastny a nekrm nas tu srackami.
Martin
Citroen je nespoľahlivá nízkotriedna somarina. Nemecké autá sú top medzi autami, či už sa jedná o porsche, audi, bmw, mercedes alebo vw. Tie traktory, to si asi myslel dieslové motory. Uvedom si že diesel menej žerie a kto nepotrebuje „ferrari“ stačí mu aj kompromis v podobe 3.0 tdi. To je pre zmenu môj názor😎😁
Anonym
Mam 331kw už 4 roky a bez jedinej poruchy. Ak nerátam bežne náklady ako napr tyčky stabilizátora výmena oleja … takze za mna určite turbo
Maxo
Cayenne predfacelift 4.5S uplne ze spokojnosť.
M.
Na mojom citrone vyssej strednej triedy som dotocil 472tkm a posunul do rodiny. Nieje nemecke auto, ani S klasse aby sa mu komfortom rovnalo. Dlho som hladal nahradu, a zase som skoncil v citrone na dlhe trasy, aj ked vlastnim ine auta na ine ulohy, dlha trasa a komfort je u mna vzdy citron. Zo segmentu SUV, som vlastnil pajera, MLka, LR disco 2-3, chevy tahoe a cadillac escalade. Teraz mi znamy nuka porsche tak pozeram recenzie. Dovolim si ale tvrdit ze tvoj nazor ze nemecke auta su top je totalna blbost a neznalost inych znaciek. To je ako keby niekto povedal ze modra farba je najlepsia na svete.