V prípade používania klasických plechových diskov chráni ich povrch pred drobnými poškodeniami plastová puklica. Keď je moc poškriabaná alebo dokonca prasknutá, jednoducho sa vymení za novú a je po probléme. Pri hliníkových diskoch je situácia komplikovanejšia, nechráni ich totiž žiadna plastová puklica. Ich povrch je tak vystavený rôznym škrabancom a poškodeniam od parkovania pri obrubníkoch, kanáloch, výtlkoch či odletujúcich kamienkov. Netreba však zúfať, drobné poškodenie do hrúbky cca 2-3 mm sa dá poväčšine opraviť aj svojpomocne.
Postup ako opraviť poškodené disky kolies
Tento postup je vhodný pre menšie poškodenie a skladá sa z niekoľkých krokov.
1. Najskôr treba prebrúsiť poškodené miesta hrubým brúsnym papierom na sucho. Odporúča sa začať papierom od zrnitosti 120. Hrubšia zrnitosť sa neodporúča, nakoľko brúsenie s takýmto papierom môže spôsobiť hlboké škrabance, ktoré bude treba opätovne zabrusovať jemnejším brúsnym papierom. Po kompletnom zbrúsení poškodeného miesta je treba túto oblasť utrieť handričkou namočenou v technickom benzíne a prípadné nerovnosti dobrúsiť jemnejším brúsnym papierom o zrnitosti 180 alebo 240. Po obrúsení treba opätovne očistiť povrch navlhčenou handričkou v technickom benzíne. Brúsenie hrubými brúsnymi papiermi sa odstraňujú (vyrovnávajú) nerovnosti, škrabance a zaobľuje sa poškodená hranu falca disku.
2. V ďalšom kroku nasleduje brúsenie za prítomnosti vody. Odporúča sa začať brúsnym papierom o zrnitosti 400 (800). Brúsny papier musí byť vhodný pre vodné brúsenie. Za prítomnosti vody brúsime poškodený povrch pekne do hladka, až sa začne brúsny papier po povrchu kĺzať. Následne povrch očistíme špongiou namočenou do vody a prekontrolujeme výsledok brúsenia. Postup opakujeme s jemnejšími brúsnymi papiermi o zrnitosti 1200 a 2000. Pri brúsení treba dbať na skutočnosť, aby bolo celé opravované miesto rovnako hladké. Voda totiž vytvára klamlivý dojem, že celá oblasť brúsenia je rovnako hladká, ale až po očistení mokrou špongiou a následnom uschnutí zistíte skutočný stav.
3. Po ukončení vodného brúsenia bude poškodený povrch takmer opravený. Ako už bolo spomínané, je vhodné niekoľkokrát počas brúsenia poškodené miesto očistiť a priebežne kontrolovať postup brúsenia. Jemnejším brúsnym papierom je totiž veľmi prácne opravovať to, čo sa hrubším brúsením zanedbalo. Poškodené miesto sa obrusuje postupne a s každým zjemnením brúsneho papiera je možné pozorovať zmenšovanie poškodenia až kým po prebrúsení najemnejším brúsnym papierom úplne nezmizne.
4. Ďalším krokom je leštenie povrchu brúsnou pastou. Na výber je veľké množstvo rôznych výrobkov, odporúča sa pasta vhodná na leštenie neželezných kovov – meď, hliník, striebro, či mosadz. Leštenie sa vykonáva buď originálnou leštičkou napríklad od výrobcu Makita, ale postačí aj vŕtačka s klasickým vrstveným handrovým alebo plsteným kotúčom. Samotné leštenie musí byť opäť rovnomerné po celom povrchu. Odporúča sa teda s vŕtačkou neustále pohybovať v stredne rýchlych krúživých pohyboch. Leští sa do vysokého lesku.
5. Ako posledný krok je vizuálna úprava povrchu. Obrúsenú a naleštenú oblasť očistíme technickým benzínom a nalakujeme ju základnou farbou (plničom), farbou a vrchným priehľadným lakom. Často však postačí len jeden prípravok, obsahujúci vrchnú farbu spolu s lakom. Pozor, používajú špeciálne farby určené pre disky kolies. Oproti farbám a lakom určeným pre karosérie sú výrazne odolnejšie. Pri výbere vonkajšej farby sa treba riadiť vhodným odtieňom, aj keď treba dodať, že väčšina diskov je buď strieborná alebo sivá, sem-tam čierna či biela. Treba ale dodať, že mnohokrát nie je takáto povrchová úprava potrebná a stačí opravené miesto len pretrieť priehľadným lakom.
Problém s konečnou vizuálnou úpravou môže vzniknúť len pri špeciálnych odtieňoch povrchovej farby, ktorý sa nedá v amatérskych podmienkach dosiahnuť. Taktiež je problém pri diskoch s neštandardnou povrchovou úpravou. Tam treba len poškodený povrch vysoko zaleštiť, aby čo najviac splynul s ostatnou časťou disku. Pomerne obtiažna je povrchová úprava pri pochrómovaných diskoch, keďže lakovanie chrómovými farbami nebude nikdy rovnaké ako pôvodné elektrolytické nanesenie chrómu. Najväčší problém povrchovej úpravy však predstavujú disky so štruktúrovaným povrchom, ktorý sa nedá klasicky brúsiť a tým pádom je veľmi obtiažne opraviteľný.
Väčšie poškodenie disku
Čo ak je poškodenie väčšie, ba dokonca je vylúpnutá aj časť disku? Vtedy sa odporúča zveriť opravu disku profesionálom, ktorí zhodnotia, či sa poškodený disk dá ešte opraviť alebo nie. Ak sa totiž odtrhne väčší kus z disku, vážnejšie sa poškodí ráfik alebo sa zdeformuje celý disk, vtedy nepomôže žiadna oprava iba výmena.
V prípade väčšieho poškodenia disku musí odborník posúdiť stabilitu kolesa. Ak je v poriadku, stačí poškodené miesto doplniť (vyplniť) vhodným materiálom. Väčšinou sa používa špeciálny plast, ktorý sa vo forme gélu nanesie do medzier a po aktivácii sprejom z neho vzniká veľmi tvrdý priehľadný materiál. Ako ďalšie možnosti sa ponúkajú hliníková pasta a na niektorých častiach diskov je možné použiť aj sklolaminátový tmel. Po doplnení na poškodenú časť sa oblasť prebrúsi. Brúsenie sa niekoľkokrát opakuje, podobne ako v prípade menšieho poškodenia. Nakoniec sa dané miesto povrchovo upraví lakovaním.
V prípade ak odborník posúdi, že poškodenie disku ohrozuje stabilitu a štrukturálnu celistvosť disku, je potrebné poškodenie opraviť zváraním. Následne sa dané miesto povrchovo upraví podobne ako v predchádzajúcom prípade.
Ak je disk ohnutý a odborník posúdi, že sa dá opraviť, narovnáva sa mechanicky na špeciálnej rovnačke, pričom niekedy je potrebné časť disku nahriať plameňom.
Oplatí sa to?
Samozrejme, každá oprava niečo stojí, preto si treba na začiatku dobre rozmyslieť či sa oplatí. Niekedy totiž do(pre)sahuje cenu nového disku a vtedy je zbytočná. To platí hlavne v prípadoch väčších poškodení. Drobné poškodenia sa v drvivej väčšine oplatí opravovať. Často totiž nie je potrebné ani vyzúvať pneumatiku a opravu je možné realizovať priamo na aute. Drobné opravy stoja približne 3-15 € za disk, väčšie sa pohybujú zväčša od 30-100 €. Čas potrebný na drobnú opravu sa pohybuje okolo 1 hodiny na disk v závislosti na rozsahu poškodenia, v prípade väčších poškodení sa jedná o podstatne dlhší čas pohybujúci sa v násobkoch hodín.