Vo vozidle je potrebné voziť aj tzv. neužitočné veci, ktoré sa ale v prípade problémov môžu hodiť. Niektoré sú povinnou súčasťou výbavy vozidla a niektoré naopak iba doplnkovou, ale v mnohých prípadoch veľmi potrebnou výbavou. Tento rok od 1. júna 2010 došlo k viacerým legislatívnym zmenám, ktoré upravili rokmi zabehnuté pravidlá. Povinné napríklad už nie sú náhradné žiarovky, poistky ani ťažné lano a v niektorých prípadoch dokonca už ani rezervné koleso a pneumatika, na druhej strane pribudlo tlačivo Správa o nehode.
Ktorá výbava je povinná?
Rezervné koleso, pneumatiky run flat alebo lepiaca sada
Rezervné koleso s diskom a náhradnou pneumatikou je povinnou súčasťou výbavy. Disk aj pneumatika musia mať predpísaný rozmer. Spolu s „rezervou“ musíte mať v aute aj kľúč na matice alebo na skrutky kolies, tiež si skontrolujte, či náhodou nemáte aj bezpečnostný nadstavec na demontovanie bezpečnostných skrutiek. Samozrejme musíte mať vo vozidle aj príručný zdvihák s nosnosťou rovnajúcou minimálne zaťaženiu najviac zaťaženej nápravy vozidla alebo rovnajúcou sa hmotnosti zdvíhanej časti vozidla z najväčšej prípustnej celkovej hmotnosti. Zdvihák a rezervné koleso je už súčasťou výbavy vozidla pri jeho kúpe, takže rešpektovať tieto požiadavky musíte len v prípade ak máte rezervné koleso alebo pneumatiku poškodenú a potrebujete novú. V každom prípade je však dobré občas skontrolovať tlak v rezervnej pneumatike, aby ste pri výmene kolesa po defekte neboli zaskočení podhustením. Pumpa totiž nie je súčasťou povinnej výbavy.
Povinnosť mať rezervné koleso sa netýka vozidiel, ktoré sú na všetkých kolesách vybavené špeciálnymi pneumatikami schopnými pri defekte alebo strate tlaku pokračovať ďalej v dočasnej jazde a ktoré sú vybavené senzormi na identifikáciu defektu na každom kolese(pneumatiky označované Runflat – používa napr. BMW).
Rezervnú pneumatiku nemusia mať tiež vozidlá, ktoré sú vybavené špeciálnou súpravou na bezdemontážnu opravu defektu. Tá obsahuje kompresor a lepidlo, ktoré dokáže pri dohusťovaní pneumatiky opraviť poškodené miesto. Je dobré, pokiaľ ste to nikdy neskúšali sa aspoň popýtať, ako sa táto sada používa, aj keď v každej je pribalený návod na obsluhu.
Nezabúdajte, že s takzvanou dojazdovou rezervou, môžete jazdiť len rýchlosťou, ktorá je vyznačená na bočnici alebo disku. Zväčša je to max 80 km/h. Na pneumatikách run-flat je tiež rýchlosť obmedzená na 80 km/h a dojazd na maximálne 200 km.
Reflexná vesta
Každé vozidlo musí byť povinne vybavené reflexnou vestou alebo bezpečnostným odevom. Môže ísť teda aj o overal, nohavice, bundu alebo pláštenku. Farba reflexnej vesty nerozhoduje. Podstatné je, aby spĺňala normu STN EN 471 a aby bola v ľahkom dosahu vodiča, aby si ju mohol obliecť ešte predtým, ako vystúpi z vozidla. Majte ju preto v schránke pred spolujazdcom alebo vo dverách. Vestu si nikdy nenechávajte v batožinovom priestore! Zákon síce nehovorí o tom, koľko reflexných viest má byť vo vozidle, je však dôležité upozorniť, že v prípade ak z vozidla po poruche vystúpi nielen vodič, ale aj spolujazdec, prípadne ďalší členovia posádky, sú všetci povinní mať reflexný bezpečnostný odev. Preto majte vo vozidle pre istotu aspoň tri vesty, nie sú drahé a byť videný je najmä v noci veľmi dôležité.
Výstražný trojuholník
Súčasťou povinnej výbavy je aj homologovaný prenosný výstražný trojuholník. Trojuholník treba použiť v prípade, ak sa vozidlo stane prekážkou cestnej premávky. Vodič tak musí oblečený vo výstražnej veste v čo najkratšom čase umiestniť výstražný trojuholník, a to v dostatočnej vzdialenosti od miesta prekážky. V obci to býva minimálne 50 m a na diaľnici 100 metrov od vozidla. V prípade kľukatej cesty je potreba umiestniť trojuholník pred zákrutou.
Autolekárnička
Autolekárnička je povinnou výbavou všetkých automobilov. Od roku 2010 sú v predaji výlučne oranžové autolekárničky s novým obalom, novým usporiadaním, novým obsahom a kartou prvej pomoci. V prípade staršej autolekárničky platilo tzv. prechodné obdobie, to znamená, pri vložení karty prvej pomoci sa mohla využívať do polovice roka 2012. Pri lekárničke je dôležité, aby bola posádke v bezproblémovom dosahu a nezahádzaná batožinou alebo nákladom. Obsah lekárničky nesmie byť po exspiračnej dobe, v opačnom prípade môžete pri kontrole dostať pokutu, akoby ste lekárničku vôbec nemali. A nezabúdajte, že neposkytnutie prvej pomoci je trestný čin. V Trestnom zákone sa jasne hovorí, že „vodič, ktorý po dopravnej nehode, na ktorej mal účasť, neposkytne osobe, ktorá pri nehode utrpela ujmu na zdraví, potrebnú pomoc, hoci tak môže urobiť, potrestá sa odňatím slobody až na tri roky“.
Čo musí obsahovať autolekárnička?
Modul: Pomôcky, dezinfekcia a ochrana záchrancu
- Rúško resuscitačné s ventilom (1 ks),
- izotermická fólia 220 x 140 cm alebo 200 x 150 cm (1 ks),
- 2 páry vyšetrovacích rukavíc, minimálna veľkosť L,
- dezinfekčné utierky, samostatne zabalené (4 ks),
- nožnice, určené pre zdravotníctvo, celokovové, so zaoblenými hrotmi, ostré, minimálna dĺžka 15 cm (1 ks).
Modul: Malé rany, odreniny
- Náplasť s vankúšikom (rýchloobväz) 4 cm x 8 cm (4 ks),
- dezinfekčné tampóny alebo utierky na ošetrenie drobných rán, samostatne zabalené (6 ks),
- gázový krycí obväz sterilný – kompres (minimálne 5 x 5 cm) 2 bal (5 ks),
- náplasť hladká textilná, 2,5 cm x 3 m lepivosť minimálne 7N/25 mm.
Modul: Veľké rany, krvácanie, popáleniny
- Obväz hotový sterilný s kompresom, minimálna šírka obväzu 10 cm, minimálne rozmery kompresu 10 cm x 10 cm, minimálna dĺžka obväzu 120 cm, savosť kompresu minimálne 800g/m2 (1ks),
- gázový krycí obväz sterilný – kompres (minimálne 7,5 x 7,5 cm) 2 bal (5 ks),
- ovínadlový obväz hydrofilný, sterilný 8 cm x 5 m (1 ks),
- ovínadlový obväz hydrofilný, sterilný 6 cm x 5 m (1 ks).
Modul: Zlomeniny, poranenia kĺbov
- Elastický obväz, dlhoťažný (určený na ľahkú až strednú kompresiu) 8 cm x 4 m (1ks),
- trojrohá šatka, textilná, rozmery najmenej 96 x 96 x 136 cm (1 ks).
Každý obal modulu musí byť označený dátumom spotreby, pričom celá lekárnička nesmie byť po dátume spotreby modulu s najskorším dátumom spotreby. Označenie modulu má pritom vydržať na jeho povrchu po celý čas platnosti používania lekárničky.
Vyhláška tiež určuje, aký obsah má byť v lekárničkách podľa druhu vozidiel rozdelených nasledovne: (preto je potrebné pri kúpe novej lekárničky zistiť, či je pre dané vozidlo vhodná)
- Motocykle a trojkolky.
- Osobné a nákladné vozidlá, traktory, samohybné pracovné stroje.
- Autobusy s počtom sedadiel do 22.
- Autobusy s počtom sedadiel nad 22.
Karta prvej pomoci Karta prvej pomoci je rýchly a jednoznačný návod na správne poskytnutie prvej pomoci pri život zachraňujúcich výkonoch pri závažných poraneniach a musí byť vnútornou súčasťou lekárničky. Minimálna veľkosť karty je 18 x 10 cm a musí byť vyrobená z vodovzdorného a prachuvzdorného materiálu tak, aby bola zachovaná jej čitateľnosť po celý čas používania lekárničky.
Pri kúpe novej lekárničky si dajte pozor, aby na nej bola uvedená zhoda s vyhláškou 143/2009 a zistite či je vhodná pre vaše vozidlo.
V prípade ak nemáte povinnú výbavu v poriadku, pokuta sa môže pohybovať v rozmedzí do 60 eur na mieste alebo do 100 eur v správnom konaní.
Detská autosedačka
Pri preprave dieťaťa s výškou menšou ako 150 cm vyžaduje legislatíva použitie detskej autosedačky, a to v závislosti od hmotnostných skupín. Vek dieťaťa nie je rozhodujúci pre použitie detských autosedačiek. Dôležitá je výška a hmotnosť. Detská autosedačka nesmie byť otočená v opačnom smere jazdy, ak je na sedadle vybavenom airbagom, teda zväčša na sedadle spolujazdca. Výnimkou je prípad, ak je airbag spolujazdca možné deaktivovať. Ak sú vo vozidle na zadných sedadlách dve detské autosedačky a vo vozidle už nie je priestor na umiestnenie tretej autosedačky, možno dieťa vo veku tri a viac rokov a s výškou menšou ako 150 cm pripútať bezpečnostným pásom. Preprava dieťaťa je však v takomto prípade zakázaná na prednom sedadle.
Pokuta: do 60 € na mieste a 100 € v správnom konaní.
Tlačivo Správa o nehode
Od 1. júna 2010 vyplýva vodičom povinnosť mať vo svojom vozidle takzvaný formulár „Správa o nehode„. Nie je síce súčasťou povinnej výbavy a polícia nekontroluje v rámci cestnej kontroly či takýto formulár máte, no vyjsť vás to môže poriadne draho. Ak totiž budete účastníkom takzvanej škodovej udalosti (dopravnej nehody, ku ktorej nie je potrebné volať políciu) a správu o nehode nevyplníte a nepodpíšete, škodová udalosť bude posudzovaná ako dopravná nehoda, ku ktorej bolo potrebné volať políciu. Ak vám teda správa o nehode v aute chýba, riskujete pokutu od polície do výšky 60 eur a následné opletačky s priebehom likvidácie škody. Tento dokument, ktorý je štandardizovaný v celej Európe, dostanete pritom zadarmo v ktorejkoľvek poisťovni, nielen tej, kde máte poistené auto.
Pokuta do 60 €.
K povinnej výbave patria samozrejme aj doklady o totožnosti vodiča, oprávnením na vedenie vozidla, poprípade STK, EK alebo platná biela kartička o zmluvnom poistení vozidla.
Ktorá výbava nie je povinná, ale môže sa hodiť
Žiarovky a poistky
Od novembra 2009, kedy vstúpila do platnosti nová vyhláška upravujúca aj povinnú výbavu vozidiel, nemusia byť osobné ani ľahké úžitkové vozidlá vybavené náhradnými žiarovkami ani poistkami. Bolo namieste zaviesť túto zmenu, pretože vymeniť žiarovku v niektorých typoch vozidiel je skôr práca pre profesionálneho mechanika ako pre bežného motoristu. Ak však vlastníte model vozidla, pri ktorom je výmena žiarovky jednoduchá, alebo cestujete do zahraničia, určite nezaškodí, aby ste mali set žiaroviek pri sebe.
Ťažné lano
Ťažné lano tiež už nie je povinnou súčasťou výbavy osobných a ľahkých úžitkových vozidiel. Otypované ťažné laná určené na ťahanie osobných a malých úžitkových automobilov spĺňajú hmotnostné limity, ktoré bývajú uvedené na obale, respektíve na priloženom štítku. Ťahanie automobilu prináša viacero nástrah, a preto treba byť veľmi opatrný. Ak totiž nefunguje motor ťahaného vozidla, nie je v prevádzke posilňovač riadenia, ani posilňovač bŕzd, môže to byť pre neskúseného vodiča a aj ostatných účastníkov premávky veľmi nebezpečné. V takomto prípade dajte radšej prednosť odťahovej službe. Ak sa však rozhodnete auto predsa len odtiahnuť, nezabudnite, že maximálna rýchlosť je v takomto prípade obmedzená na šesťdesiatku a pri zníženej viditeľnosti musí mať ťahané vozidlo zapnuté obrysové svetlá, ak sú nefunkčné, musí byť na aute prídavné svetlo. Ťahať auto po diaľnici je dovolené len v tom prípade, ak je to nevyhnutné na odstránenie auta, aj to len k najbližšiemu výjazdu. Je vhodné, ak sa pred vlečením šoféri vozidiel dohodnú na znameniach, ktorými budú počas jazdy komunikovať.
Hasiaci prístroj
Hasiaci prístroj nie je súčasťou povinnej výbavy osobných a ľahkých úžitkových automobilov. Musia ho mať len vodiči väčších osobných nákladných áut kategórie M2 a N2 a vyššie. Mať však hasiaci prístroj určite nie je na zahodenie. Nikdy nemôžte tušiť aké nešťastie vás na ceste stretne. Hasiacim prístrojom môžete zachrániť svoj život, ale aj životy iných motoristov, ak sa náhodou stanete svedkom dopravného nešťastia.
Štartovacie káble
Mať v aute štartovacie káble zákon od vodičov nevyžaduje. Potrebovať ich budete možno len raz za život, no verte, ak zistíte, že vaša batéria je totálne vyšťavená, veľmi ich oceníte. Môže sa tak stať najmä v zimnej premávke, kedy je kapacita batérie pod vplyvom mrazu, klesá a pri studených štartoch je aj veľmi zaťažovaná, alebo ak necháte omylom zapnuté svetlá na vozidle. Káble nezaberú veľa miesta a ak nepomôžu pri núdzovom štartovaní vám, možno pomôžu inému motoristovi.
Protisklzové reťaze
Protisklzové reťaze sú povinné len pre nákladnú dopravu – konkrétne platí iba pre vozidlá kategórie N3 (viď vyhláška nižšie).
Presné znenie vyhlášky, akú povinnú výbavu musí vozidlo prihlásené v SR obsahovať
§ 16, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:
(1) Povinnou výbavou motorového vozidla kategórie M, N, T, C a PS sú: a) homologizovaný prenosný výstražný trojuholník, b) bezpečnostný reflexný odev, 31) napríklad vesta, overal, nohavice, bunda alebo pláštenka; bezpečnostný reflexný odev sa umiestňuje v dosahu zo sedadla vodiča vozidla, c) náhradné koleso s diskom a s náhradnou pneumatikou predpísaného druhu a rozmeru 32) s takým upevnením držiaka, ktoré zabezpečuje, že sila pri vyberaní kolesa z držiaka alebo pri vkladaní kolesa do držiaka nepresiahne 490 N; jazdná súprava zložená z ťahača a prípojného vozidla môže mať pri rovnakých rozmeroch pneumatík a pri rovnakom vyhotovení kolies jedno spoločné náhradné koleso; to sa nevzťahuje na pneumatiky pre núdzový dojazd, ak pri schválení podľa osobitného predpisu 33) nebolo určené inak; náhradné koleso musí byť v držiaku počas prevádzky v cestnej premávke riadne pripevnené; spolu s náhradným kolesom s diskom a s náhradnou pneumatikou povinnou výbavou musí byť aj kľúč na matice alebo na skrutky kolies a príručný zdvihák s nosnosťou rovnajúcou sa aspoň zaťaženiu najviac zaťaženej nápravy vozidla alebo rovnajúcou sa hmotnosti zdvíhanej časti vozidla z najväčšej prípustnej celkovej hmotnosti vozidla pri zdvíhaní tejto časti spôsobom určeným výrobcom na použitie zdviháka; ustanovenie tohto písmena platí iba pre vozidlá kategórie M a N, d) lekárnička podľa osobitného predpisu; v prípade vozidiel v medzinárodnej premávke lekárnička musí zodpovedať normám platným v štáte evidencie vozidla pre motorové vozidlá; ustanovenie tohto písmena platí aj pre vozidlá kategórie L3e až L5e a L7e, e) protisklzové reťaze svojimi rozmermi určené aspoň pre jednu z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca; ustanovenie tohto písmena platí iba pre vozidlá kategórie N3.
(2) Povinná výbava podľa odseku 1 písm. c) sa nevzťahuje na a) vozidlá, ktoré majú vybavené všetky kolesá pneumatikami zvláštnej konštrukcie umožňujúcej dočasné použitie po defekte s indikáciou defektu v ktorejkoľvek z pneumatík, b) vozidlá, ktoré sú vybavené prostriedkami na bezdemontážnu opravu poškodenej pneumatiky umožňujúcej dočasné použitie; pri vozidlách kategórie M2, M3, N2 a N3 vybavenie prostriedkami na bezdemontážnu opravu môže byť nahradené zmluvným vzťahom, na základe ktorého bude zabezpečená oprava poškodenej pneumatiky nepretržite na celom území Slovenskej republiky, c) mestské autobusy, nákladné vozidlá špeciálne, špeciálne vozidlá, ktoré sú prevádzkované na obmedzenom území v operatívnom dosahu servisných služieb svojho prevádzkovateľa.
(3) Povinnou výbavou prípojného vozidla kategórie O2 až O4 a kategórie Rb2 až Rb4 je náhradné koleso s diskom a s pneumatikou predpísaného druhu a rozmeru s takým upevnením držiaka, ktoré zabezpečuje, že sila pri vyberaní kolesa z držiaka alebo pri vkladaní kolesa do držiaka nepresiahne 490 N; jazdná súprava zložená z ťahača a prípojného vozidla môže mať pri rovnakých rozmeroch pneumatík a pri rovnakom vyhotovení kolies jedno spoločné náhradné koleso. Náhradné koleso musí byť v držiaku počas prevádzky v cestnej premávke riadne pripevnené. Na povinné vybavenie prípojného vozidla náhradným kolesom platia ustanovenia odseku 2 písm. b) a c) obdobne.
(4) Povinnou výbavou motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3, 5 t a prípojného vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 750 kg je najmenej jeden zakladací klin, ktorý účinne zabezpečí vozidlo proti samovoľnému pohybu a je ľahko prístupný, bezpečný a spoľahlivo upevnený; pri motorovom a prípojnom vozidle s tromi a viacerými nápravami, jednonápravovom prívese s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 750 kg a návese sú najmenej dva zakladacie kliny.
(5) Povinnou výbavou motorového vozidla kategórie a) M2 a M3 s počtom do 22 miest na sedenie okrem miesta pre vodiča je jeden alebo viac hasiacich prístrojov, 35) ktorých celková hmotnosť náplní je najmenej 6 kg, b) M2 a M3 s počtom nad 22 miest na sedenie okrem miesta pre vodiča je jeden alebo viac hasiacich prístrojov, ktorých celková hmotnosť náplní je najmenej 12 kg, c) N2, N3, T, C a PS okrem nosičov pracovných adaptérov odvodených od kategórie L7e je jeden alebo viac hasiacich prístrojov, ktorých celková hmotnosť náplní je najmenej 6 kg, d) M a N používané na zdravotnícku záchrannú službu, banskú záchrannú službu a poruchovú službu plynárenských zariadení je jeden alebo viac hasiacich prístrojov, ktorých celková hmotnosť náplne je najmenej 1, 3 kg.
(6) Hasiace prístroje sa na vozidle upevňujú do úchytiek na umiestnenie v zvislej alebo vodorovnej polohe tak, aby spoľahlivo odolávali spomaleniu najmenej 6 G pri čelnom náraze vozidla. Hasiace prístroje musia byť umiestnené na dobre viditeľnom a ľahko prístupnom mieste, pričom jeden musí byť v dosahu zo sedadla vodiča vozidla.
5 komentárov
Ala
Chcem sa spytat, ci musi byt tato povinna vybava hned pri kupe auta? cize ked kupujem automobil od niekoho, musi tam uz vybava byt???
Marcel Janco
Samozrejme, vozidlo bez Povinnej výbavy, sa považuje za nespôsobilé vozidlo a policajti vám uložia pokutu. Na STK s takým vozidlom taktiež neprejdete. Bavíme sa samozrejme o povinnej výbave v SR.
Danica
Ak žiarovky nie sú povinné, čo na to zákon, pri ktorom vás večer policajti zastavia, že Vám nesvieti ľavé svetlo s výzvou na výmenu? Servis neodporúča meniť si žiarovky sám……..
Marcel Janco
Milá Danica, máte pravdu, na súčastných vozidlách si už málokto dokáže len tak o polnoci vymeniť sám žiarovku. Na druhej strane vozidlo má byť spôsobilé na jazdu po pozemných komunikáciach a teda aj riadne svietiť. Prax ukázala, že policajti tolerujú ak poviete, že „ešte včera svietilo“ a vy si ho dáte čo najskôr opraviť. Podotýkam opraviť až sa Vám nestane čo môjmu kamarátovi, že o dva dni stretol toho istého policajta.
Martin
ešte by som doplnil nasledovné …
pohľad z miesta šoféra …
ak nesvieti pravé predné svetlo (stretávacia žiarovka) … policaj podľa aktuálone platnej legislatívy vás nemôže pokutovať, ale iba upozorniť na poruchu!
ak nesviati ľavé predné svetlo (stretávacia žiarovka) … policajt Vám môže dať jednak pokutu a zároveň nepustiť vozidlo na ďalšiu jazdu, pokiaľ závada nie je odstránená na mieste(tj. na mieste vymenená žiarovka)