Pri porovnaní súčasných cien benzínov a LPG je zaujímavou voľbou na šetrenie aj prestavba vozidla na alternatívny pohon LPG (CNG). Čerpacích staníc na LPG je naozaj dostatok a aj cena prestavby začínajúca cca od 700 € začína byť prijateľná aj pre staršie vozidlá. Hlavne ak sa s vozidlom najazdí viac ako 15 000 km ročne.
Firiem ktoré vykonávajú tieto prestavby je taktiež dostatok a na internete nájdete o nich a ich produktoch dostatočné množstvo kvalitných informácii. Taktiež mnohé firmy ponúkajú aj zoznam vozidiel, ktoré je možné na alternatívny pohon prestavať. Je potešujúce, že množstvo týchto vozidiel sa počíta na stovky. Treba si len vybrať. Niektorých užívateľov však odrádza vybavovanie formalít a papierovanie na úradoch a polícii. V skutočnosti je tento postup veľmi jednoduchý, pokiaľ sa jedná o tzv. hromadnú prestavbu alebo použitie retrofitného systému. Pre predstavu uvádzame podrobný opis všetkých spôsobov pre zápis alternatívneho pohonu LPG (CNG). V prípade nejasností vás určite budú podrobnejšie informovať pracovníci montážneho strediska alebo úradníci obvodných úradov.
Hromadná prestavba
Ak je povolená hromadná prestavba vozidla na alternatívny pohon LPG/CNG Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja – to znamená, že MDVaRR SR schváli systém určitej továrenskej značky plynového zariadenia pre konkrétne vozidlo a schváli hromadnú prestavbu vozidiel, občan predkladá Obvodnému úradu dopravy žiadosť o zápis alternatívneho pohonu spolu s dokladmi, ktoré mu vydá oprávnená organizácia na montáž LPG/CNG, t.j. protokol o montáži plynového zariadenia, doklad o hromadnej prestavbe typu vozidla vydaný výrobcom prestavby, fotokópiu rozhodnutia MDVaRR SR o schválení hromadnej prestavby typu vozidla, platné osvedčenie o schválení hromadnej prestavby typu vozidla, vrátane základného technického opisu, protokol o technickej a emisnej kontrole nie starší ako 15 dní po vykonaní prestavby, osvedčenie o evidencii, občiansky preukaz a kolok v hodnote 6,00 €. Obvodný úrad dopravy na základe týchto dokladov vydá nové osvedčenie o evidencii časť II., v ktorom zapíše všetky zmeny súvisiace s montážou alternatívneho pohonu. Následne je držiteľ vozidla povinný do 15 dní odo dňa zápisu alternatívneho pohonu a vydania osvedčenia o evidencii časť II. dostaviť sa na OR PZ – okresný dopravný inšpektorát v príslušnom okrese (napr. Považská Bystrica, Púchov) za účelom zápisu držiteľa vozidla do osvedčenia o evidencii časť II. a vydania osvedčenia o evidencii časť I.
Zoznam schválených pohonov LPG hromadnej prestavby
Retrofitný systém
Ďalší prípad môže nastať, keď si občan dá namontovať do vozidla splyňovacie zariadenie s použitím retrofitného systému. V tomto prípade ide o jednotlivú prestavbu vozidla podľa § 17 zákona 725/2004 Z.z. v znení neskorších predpisov, avšak nevyžaduje sa vybavenie povolenia na prestavbu. Retrofitný systém, ktorý je schválený pre konkrétny typ vozidla a typ motora si dá občan namontovať odbornej firme, následne požiada Obvodný úrad dopravy o schválenie prestavby. Priloží protokol o odbornej montáži, správu o homologizácii typu podľa podmienok ustanovených predpisom EHK č. 115 (retrofitný systém) vrátane príloh, návrh doplnkového štítku výrobcu, návrh základného technického opisu vozidla vydaný poverenou technickou službou overovania vozidiel, osvedčenie o evidencii, protokol o TK a EK ak vozidlo takej kontrole podlieha, občiansky preukaz a kolok v hodnote 50 € + 6 €. Na základe týchto dokladov Obvodný úrad dopravy vydá rozhodnutie o schválení prestavby jednotlivého vozidla, vydá osvedčenie o evidencii časť II. Následne je držiteľ vozidla povinný do 15 dní odo dňa právoplatnosti rozhodnutia a vydania osvedčenia o evidencii časť II. dostaviť sa na OR PZ – okresný dopravný inšpektorát v príslušnom okrese (Považská Bystrica, Púchov) za účelom zápisu držiteľa vozidla do osvedčenia o evidencii časť II. a vydania osvedčenia o evidencii časť I.
Zoznam schválených pohonov LPG jednotlivej prestavby
Iné prípady
Ďalší prípad a nutno dodať, že pri množstve schválených vozidiel (podľa bodov 1 a 2) aj veľmi zriedkavý nastane, ak pre vozidlo, ktoré uvažuje držiteľ prestavať na alternatívny pohon, nie je schválená hromadná prestavba MDVaRR SR (1), ani nie je pre také vozidlo schválený retrofitný systém (2). V tomto prípade treba rozlíšiť, či sa bude jednať o systém plynového zariadenia, ktorý je schválený MDVaRR SR, v tomto prípade sa prikladajú fotokópie rozhodnutia ministerstva dopravy o schválení systému a platné osvedčenie o schválení systému a potom už nasleduje povolenie individuálnej prestavby s kolkom 20 € a po vykonaní prestavby žiadosť o schválenie jednotlivo prestavaného vozidla, to je 50€ + 6 €.
V prípade, že bude použitý iný systém plynového zariadenia, musí byť tento systém najskôr schválený obvodným úradom dopravy. To znamená, ak sa použije plynové zariadenie, ktoré má udelenú homologizáciu ako retrofitný systém, tento systém sa musí najskôr schváliť za poplatok 50 €. Žiadateľ predkladá žiadosť o schválenie jednotlivo dovezeného systému plynového zariadenia a prikladá protokol o skúškach systému vydaný poverenou technickou službou overovania vozidiel. Úrad dopravy systém schváli a následne občan požiada o povolenie prestavby jednotlivého vozidla s použitím takto schváleného systému – poplatok 20 €, no a po prestavbe požiada o schválenie jednotlivo prestavaného vozidla – kolky 50 € + 6 €. Rozdiel je teda v schválenom či neschválenom plynovom zariadení. Ostatné postupy sú v podstate rovnaké.
Pre podrobnejší obraz prikladáme, čo obnášajú aj tie ďalšie dva postupy (povolenie prestavby jednotlivého vozidla s použitím takto schváleného systému – poplatok 20 €, no a po prestavbe požiada o schválenie jednotlivo prestavaného vozidla – kolky 50 € + 6 €). Jedná sa totiž o klasickú prestavbu, upravenú zákonom 725/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov, § 17, 19 a 20 a to, že občan v prvom stupni požiada o povolenie prestavby vozidla na alternatívny pohon, s poplatkom 20 €. V žiadosti uvedie podrobný opis prestavby, návrh na zmenu údajov zapisovaných v osvedčení o evidencii, platné typové schválenie samostatnej technickej jednotky – plynového zariadenia, vydané MDVaRR SR, ktoré uvažuje dať namontovať, fotokópiu OE a platný protokol o TK a EK, ak vozidlo takej kontrole podlieha. Obvodný úrad dopravy posúdi predložené doklady a ak doklady spĺňajú podmienky zákona, vydá rozhodnutie o povolení prestavby platné na 1 rok. Občan si na základe toho dá prestavať odbornej firme vozidlo a následne požiada o schválenie prestavby Obvodný úrad dopravy. K žiadosti sa prikladá protokol o skúškach jednotlivého vozidla po prestavbe a základný technický opis vozidla, vydaný poverenou technickou službou overovania vozidiel (poverená technická služba posúdi predložené doklady a môže od držiteľa vozidla žiadať absolvovať kontrolu plnenia predpisu EHK č. 67-01 II. časť týkajúcu sa emisií, podľa ktorého bolo vozidlo schválené na pôvodné palivo – to znamená absolvovať skúšobňu (napr. Praha, Budapešť), návrh doplnkového štítku výrobcu, protokol o montáži plynového zariadenia, osvedčenie o evidencii, protokol o TK a EK ak vozidlo takej kontrole podlieha a kolok, v hodnote 50 € + 6 €. Na základe týchto dokladov Obvodný úrad dopravy vydá rozhodnutie o schválení prestavby jednotlivého vozidla, vydá osvedčenie o evidencii časť II. Následne je držiteľ vozidla povinný do 15 dní odo dňa právoplatnosti rozhodnutia a vydania osvedčenia o evidencii časť II. dostaviť sa na OR PZ – okresný dopravný inšpektorát v príslušnom okrese (napr. Považská Bystrica, Púchov) za účelom zápisu držiteľa vozidla do osvedčenia o evidencii časť II. a vydania osvedčenia o evidencii časť I.
Ako je vidieť, tretí spôsob je najproblematickejší a z hľadiska času sa vôbec neoplatí, aj keď sa na zariadení môže nejaké to euro na prvý pohľad ušetriť. Prvé dva postupy zahrňujú totiž stovky vozidiel, ktorých schválenie nespôsobí žiadny problém, či zdĺhavé čakanie. Čas sú predsa tiež peniaze.
3 komentáre
RK
Čo sa týka vozidiel na LPG (CNG) tak je ešte dobré spomenúť že je možno zakúpiť (doviezť) vozidlo s originálnou montáža LPG pohinu od výrobcu.
Toto platí u Škoda, FIAT, Subaru, Ford, Opel.
Jednoducho žiadne garážové prestavby , ale profesionálny výrobok.
**
Ďalší problém je servis jednotlivých riešení. Svojho času sa ako najlepší popisoval BRC, ten už tuším v BA neservisuje nikto.
Marian
…:) a Dacia Logan a Daster 1.6 su uz od vyroby na LPG
MS
pozor vsak na jednu vec, to ze je technicky mozne kazdy benzin prerobit na plyn, neznamena ze ti bude fungovat, kazdy vyrobca BRC, Prins ma ciernu listinu motorov, ktore maju zhruba po 50.000/100.000 problem s plynom tyka sa to hlavne ventilov,sediel ventilov a hlavy valcov, mozor na to typicky priklad je Opel Z14XEP – twinport tento ma problem starsi motor Z14XE je vsak kvalitnejsie a problem nema 😉