Firma J.D. Power bola založená v roku 1968 a po celom svete sa zaoberá prieskumom spokojnosti zákazníkov vo všetkých možných oblastiach. Jednou z nich sú automobily, na ktoré sa zamerala aj ich štúdia VOSS (Vehicle Ownership Satisfaction Study – štúdia spokojnosti vlastníkov vozidiel). Firma J.D. Power sa zvyčajne zaoberá veľkým americkým trhom, no tentokrát sa zamerala na európske podmienky a anketa sa konala v Nemecku. Práve Nemci sa osvedčili ako vhodní adepti na európske ankety, ktorí dávajú relevantné odpovede.
Samotného prieskumu sa zúčastnilo viac ako 17 000 respondentov, ktorí hodnotili na svojich vozidlách dokopy 67 položiek. Tie boli rozdelené do štyroch kategórii, pričom každá kategória mala inú váhu:
1. Všeobecná príťažlivosť vozidla (výkon, komfort, vzhľad, výbava) – 32 %.
2. Kvalita a spoľahlivosť vozidla – 26 %.
3. Náklady na vlastnenie a prevádzku (cena paliva, poistenie, servisné podmienky…) – 22 %.
4. Spokojnosť so starostlivosťou dílerov značky 20 %.
Z výsledkov firma J.D. Power skonštatovala, že v porovnaní s minulými rokmi nejavia nemeckí spotrebitelia vyššiu spokojnosť so svojimi vozidlami. Zlepšilo sa iba vnímanie nákladov na prevádzku. Naopak spokojnosť s kvalitou vozidiel klesla o 9 bodov. V celkovom hodnotení značiek sa najlepšie umiestnilo Volvo, s ktorým je spokojných až 841 zákazníkov z 1000. Predbehlo tak aj domáce značky ako Audi, Mercedes-Benz, BMW alebo Volkswagen. Nemci sú známi svojou hrdosťou na vlastné značky, ale zjavne s nimi nie sú až takí spokojní, ako by sa očakávalo. Mercedes sa síce umiestnil na druhom mieste, ale napríklad taký Volkswagen sa umiestnil až na 12. tesne pod priemerom. Audi sa umiestnila na 6. mieste spolu so značkou Škoda a BMW na 7. mieste.
Naopak prekvapením bola „low-costová“ Dacia, ktorá sa umiestnila na 9. mieste a nechala tak za sebou značky ako Volkswagen, alebo Porsche. Treba si však uvedomiť, že tento prieskum sa zameriava na spokojnosť zákazníkov s daným automobilom. Čo prirodzene zahŕňa aj očakávania od danej značky. Ak ľudia neočakávajú veľa od Dacie, tak sú spokojnejší ako nároční majitelia značky Porsche. Japonským značkám ako Mazda alebo Honda sa darilo veľmi dobre. Umiestnili sa na treťom a piatom mieste, pričom sa im darilo aj v hodnotení konkrétnych vozidiel. Horšie už na tom boli značky Nissan a Mitsubishi. Zo všetkých značiek dopadol najhoršie Chevrolet, ktorý sa umiestnil ako posledný a ešte k tomu aj s veľkým odstupom od predposledného.
V hodnotení jednotlivých vozidiel uspelo Volvo na druhom mieste s modelom V50 (stredná trieda) a na treťom mieste s modelom V70 (sedany a kombi vyššej triedy). Najlepšie sa darilo pre zmenu Mercedesu, ktorý obsadil hneď tri prvé miesta s triedami C, E a M. Dve prvé miesta získala Mazda s modelmi 2 a 3. Práve Mazda 3 skončila ako absolútne najuspokojivejšie vozidlo celého prieskumu. Je s ňou spokojných až 862 zákazníkov z 1000. V kategórii „mestské vozidlá“ víťazil Fiat 500 a v strednej triede Honda Accord.
Zhoduje sa výsledok prieskumu aj s vašimi skúsenosťami?