Už nejaký ten piatok ubehol, čo obrovské automobilové koncerny po prvý krát začali prezentovať čisté elektromobily. Japonský výrobcovia majú už pomerne veľké zastúpenie v tomto segmente a zatiaľ to vyzerá, že ho si aj udržia. Ale teraz do hry vstupuje prednedávnom predstavený model Škoda Octavia Green E Line, ktorého technológie by sa k nám mali dostať už v roku 2014. Kto by to bol povedal, že práve automobilka Škoda si začne raziť cestu v ostro sledovanom segmente elektromobilov a nezostane odstrčená od špičkových technológií materského Volkswagenu, ako sa to už vo viacerých prípadoch stalo.
Cesty v strednej Európe sú momentálne využívane na komplexné záťažové testy a skúšky pripravovaného modelu. Séria Green Line sa zameriava na celkové zníženie spotreby palív a v konečnom dôsledku hlavne emisií. Ale Prečo je v názve aj „E“? V prípade Green E Line sa jedná o čistý elektromobil bez akéhokoľvek prídavného spaľovacieho motoru.
O maximálny výkon elektromotoru (85 kW alebo 116 koní), ktorý je však možné použivať iba 60 sekúnd, sa stará 26,5 kW-hodinová lítium-iónová batéria, uložená v priestore pod sedadlami a v kufri. Ak ale preferujete ekologickú a rozumnú jazdu, motor v tom prípade ponúka výkon 60 kW (82 koní) postačujúcich na každodenné brázdenie veľkomiest. Z nuly na 100 km/h sa automobil rozbehne už za 12 sekúnd za pomoci 270 Nm, ktoré sú dostupné už od tých najnižších otáčok. Výrobca sľubuje maximálnu rýchlosť obmedzenú na 135 km/h, pričom efektívny dojazd sa podľa vyjadrenia výrobcu blíži k hodnote 150 km.
Pri brzdení alebo zjazdoch dlhých roviniek sa batérie dobíjajú rekuperáciou, čím sa zvyšuje akčný rádius. K ušetreniu drahocenných kilometrov pomáhajú aj fotovoltaické panely umiestnené na streche alebo LED svetlomety. Najviac však záleží na štýle jazdy a aktuálnych podmienkach na ceste. Nabíjanie samotnej batérie na 80% zaberie približne 8 hodín za použitia 230V siete. V prípade 400V adaptéra sa nabíjací čas skráti na dve hodiny. Všetky technológie boli poskytnuté materským koncernom VW.
Ostáva teda len dúfať, že sa k nám technológie VW dostanú za priaznivé ceny a elektrina v budúcnosti rapídne nezdražie.